تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / سندرم مین یا سندرم مفصل توراکو لومبار

سندرم مین یا سندرم مفصل توراکو لومبار

سندرم مین با اسامی سندرم مفصل توراکو لومبار نیز شناخته می­شود که با دردهای تیر کشنده، که منشا آن از محل اتصال مهره ناحیه انتهای قفسه سینه و کمر می­باشد.

صفحه اینستاگرام دکتر علی نقره کار

معمولا بیماران در سه مسیر احساس درد دارند

۱- درد ناحیه پایین کمر اغلب به­ صورت یکطرفه و معمولا بر روی تیغه استخوان لگن و باسن
۲- درد ناحیه کشاله ران یا بیضه یا دیواره جانبی واژن و گاهی زیر شکم
۳- درد ناحیه بغل (پهلوی ران) ران پا

اغلب موارد درد یکطرفه بوده و با چرخش، خم و راست شدن درد تشدید می­شود. درد ممکن است به کمر یا باسن همان سمت تیر بکشد
گاهی علایم بیماری برخلاف نرمال بودن ام آر آی، سی تی اسکن و نوار عصب و عضله، می­تواند بسیار شدید بوده و تشخیص سریع در کاهش درد بیمار از عوارض بعدی جلوگیری می­کند.اصولا در بررسی علل مختلف کمردرد از جمله درگیری­های مفاصل فاست (مفاصل کوچک بین مهره ­ها)، معاینه فیزیکی توسط فوق تخصص درد با تجربه مفیدتر از اقدامات پاراکلینیک است.
در اغلب بیماران، علایم زمانی بروز می­کند که ضایعه در محل اتصال آخرین مهره سینه­ای به اولین مهره کمری یا همان مفصل توراکولومبار باشد. بیشترین علت درگیری این مفاصل، آرتروز این مفاصل می­باشد، که در اصطلاح عموم به آن آرتروز کمر می­گویند.
گاهی بیماران بطور کاذب از دردهای احشایی در قسمت پایین شکم، دردهای سیاتیکی( مانند دردهای دیسک کمر) و علایمی شبیه سندرم روده تحریک پذیر شکایت داشته باشند و موجب گمراه شدن جراح ستون فقرات در تشخیص می­شود.گاهی اوقات سندرم مین به کایروپرکتیک پاسخ می­دهد و درمان بیشتری غیر از آن لازم نیست. اما به هر حال باید اندیکاسیون­ها و ممنوعیت­های کاربرد کایروپرکتیک در نظر گرفته شود. در هر بیماری کایروپرکتیک مناسب نبوده و حتی ممکن است خطرناک باشد. مخصوصا در بیماران با پوکی استخوان، که موجب شکستگی مهره ­ و عوارض خطرناک و جبران ناپذیری می­شود.

در این موارد بدلیل خطرات کایروپرکتیک، تزریق استرویید، گاز ازن یا پی آر پی (PRP) توسط فوق تخصص درد به­ طور مستقیم به داخل مفصل فاست یا اطراف عصب درگیر، مفید است. درد در ناحیه عصب کلونئال در بالای باسن اکثرا با بلوک مفاصل فاست بهبود می­یابند این تزریق بطور تقریبا سرپایی بوده اما باید در محیط استریل اتاق عمل با کمک دستگاه تصویر برداری (فلوروسکوپی) انجام شود تا میلی­متر به میلی­متر مسیر سوزن تحت کنترل پزشک درد به محل مورد نظر هدایت شده و دارو تزریق گردد. این روش جزو اعمال بسته ستون فقرات می­باشد که نیاز به برش جراحی نداشته و بدون بیهوشی (با بی حسی موضعی) انجام می­شود.

گاهی در این بیماران درد ماهیت سمپاتیکی پیدا کرده و فرد بیمار ممکن است دردهای سوزشی به همراه حساسیت سوزشی پوست با تماس سطحی (مانند تماس لباس با پوست) را تجربه کند به طوریکه بیمار با تماس لباس زیر با سطح پوست، دچار دردهای سوزشی ران و سوزش پشت و کمر شود. باید بدانیم هر کمر دردی دیسک کمر یا سیاتیک نیست بلکه دلایل مختلفی برای ایجاد کمردرد یا درد باسن وجود دارد.

پس از مطالعه مقاله فوق شما را دعوت می کنیم به خواندن مقاله ای تحت عنوان آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اصغر طاهری [ 1402-06-30 ]
سلام خدمت اقای دکتر من دیسک چهار وپنجم دچار بیرون زدگی شده و مایع مفصلیش خشک شده دنبالچه هم دچار اسیب شده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد و میزان تأثیرگذاری اوزون تراپی دیسک گردنکاربرد و میزان تأثیرگذاری اوزون تراپی دیسک گردن

اوزون تراپی دیسک گردن یک روش مؤثر درمانی برای کنترل، کاهش و از بین بردن درد است. این روش غیر تهاجمی بوده برای افتادگی یا لغزش دیسک استفاده می ‌شود. ... ادامه مطلب

دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟

دلایل شایع درد کمر عبارتند از کشیدگی ناحیه کمر، تحریک عصبی و رادیکولوپاتی، رشد غیر طبیعی استخوان ناحیه کمر و مشکلات مفاصل . هر یک از این موارد در ادامه توضیح داده میشود ... ادامه مطلب

پارگی مینیسک زانو چیست؟پارگی مینیسک زانو چیست؟

پارگی مینیسک زانو یکی از اصلی ترین علل درد زانو به ویژه در افراد در معرض آسیب مانند ورزشکاران است که می‌تواند منجر به جراحی زانو نیز بشود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465