تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / حالت صحیح بدن / چطور حالت بدن مان را تصحیح کنیم ؟

چطور حالت بدن مان را تصحیح کنیم ؟

احتمالاً همه ما با حالت صحیح بدن آشنایی داریم. همان تصور کلی از یک انسان با سر، سینه، شانه و قامت راست با گردنی که درست و صاف و محکم سر را به سمت جلو نگه داشته است. مشکل بیشتر ما عدم آشنایی با حالت صحیح بدن نیست، مشکلمان بیشتر به تمرین کردن و رعایت کردن دائم این حالت بر می گردد. رعایت کردن حالت صحیح بدن مزایای زیادی دارد. اولین امتیاز مثبتی که با رعایت کردن حالت صحیح بدن به دست می آورید، اکسیژن بیشتر است. به غیر از این مورد، تصحیح حالت بدن به کاهش استرس و فشار به نقاط مختلف بدن، کاهش درد گردن و کمر درد و در نهایت افزایش اعتماد به نفس به خاطر داشتن حالت درست و مناسب بدن کمک می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تصحیح حالت بدن زیاد هم کار سختی نیست. کافی است به نکاتی که اینجا به شما می گوییم عمل کنید تا با صرف انرژی و وقت نه چندان زیاد، حالت بدن تان تصحیح شود.

وقتی در ماشین نشسته اید:

بهتر است یک بالش کوچک به همراه داشته باشید. این بالش کوچک یا هر چیز پر کننده دیگر را پشت کمر بگذارید. اول از همه اینکه این کار باعث می شود خیلی راحت تر روی صندلی بنشینید و احساس آرامش بیشتری داشته باشید و دوم هم اینکه این کار باعث می شود ستون فقراتتان در حالت مستقیم و صاف قرار بگیرد. البته به جای استفاده از بالش و چیزهای دیگر می توانید از پشت بندهای صندلی خودرویی استفاده کنید.

زاویه صندلی را طوری تنظیم کنید که حالت عمودی تر و ایستاده تر داشته باشد. بهترین حالت این است که زاویه صندلی ۹۰ درجه باشد. شاید ابتدا کمی سخت باشد که کاملاً صاف روی صندلی بنشینید ولی باید این نکته را در ذهن داشته باشید که همین تغییرات کوچک هستند که در نهایت باعث تصحیح حالت بدن و از بین رفتن بیشتر مشکلات کمر و گردن شما می شوند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : چطور صاف و درست بایستیم ؟

وقتی سر کار پشت میز یا روی صندلی نشسته اید:

اولین کاری که باید بکنید این است که ترجیحاً صندلی پیدا کنید که بتوانید روی آن حالت بهتری به بدن تان بدهید. معمولاً در اداره جات و محل کار صندلی های مختلف با شکل و طراحی های مختلف پیدا می شود. بهتر است به جای اینکه به ظاهر شیک و جذاب صندلی ها دقت کنید، انتخابتان را بر اساس اینکه کدام صندلی حالت بهتری به بدن شما می دهد انجام دهید. به علاوه خودتان هم در اینجا نقش مهمی دارید. شما باید روی صندلی که انتخاب می کنید، صاف و درست بنشینید. در واقع تمام کار شما را صندلی نمی تواند به تنهایی انجام دهد و در نهایت این شما هستید که باید حالت صحیح را رعایت کنید!

اگر لازم است از کمربند یا پشت بند های طبی استفاده کنید. بهتر است همان ابتدای روز این کمربند یا پشت بند را بپوشید تا در تمام روز حالت صحیح بدن را حفظ کنید . به این صورت علاوه بر عادت کردن به داشتن حالت صحیح، عضلاتتان هم به تدریج تقویت شده و بدن راحت تر حالت صحیح و صاف و درست خود را حفظ می کند.

اگر امکانش وجود دارد، یک یادداشت برای یادآوری روی میز، صفحه مانیتور، موبایل یا هر جای دیگری که جلوی دیدتان است بگذارید. هدف از این یادداشت گذاشتن این است که هر چند ساعت یک بار به خودتان یادآوری کنید که حالت بدن تان را تصحیح کنید.

در بیشتر مواقع کسانی که پشت میز می نشینند، نسبت به میز در ارتفاع پایین تری قرار دارند. اگر وضعیت شما هم همینطور است، بهتر است کمی صندلی را بالا بیاورید تا تسلط کافی به میز و روی آن داشته باشید. دقت کنید که وقتی می نشینید زانوها تقریباً در زاویه ۹۰ درجه باید قرار بگیرند. لگن و کف پا ها هم باید کاملاً به صورت افقی باشند و پاها روی زمین قرار بگیرند. خیلی از اوقات تنظیم کردن فاصله میز و صندلی و ارتفاع آن ها با همدیگر در کنار رعایت کردن حالت صحیح بدن (زاویه پا و کمر و …) امکان پذیر نیست. خوب در این شرایط می توانید از زیر پایی استفاده کنید تا پاهایتان در حالت مناسب قرار بگیرد.

هر چند مدت یک بار به بدن تان استراحت بدهید. این توصیه یکی از کلیشه ای ترین توصیه هاست ولی اینقدر مهم است که باید حتماً گفته شود. با این حال بسیاری هستند که این کار را انجام نمی دهند. کار سختی نیست. فقط کافی است هر نیم ساعت یا یک ساعت یک بار کمی از جای خود بلند شوید و کمی حرکات کششی برای دست، پا، کمر، گردن و … انجام دهید. همین کار به ظاهر ساده که وقت زیادی هم نمیگیرد اثر بسیار زیادی در کاهش خستگی عضلات و فشار و تنش عضلات و مفاصل دارد.

ادرس اینستاگرام دکتر نقره کار

وقتی در حال کار با موبایل هستید:

بهتر است هر چند مدت یک بار کمی گردن تان را ورزش دهید. بیشتر ما موقع کار با موبایل، آن را تقریباً در ارتفاع شانه ها یا پایین تر قرار می دهیم. به این شکل گردن باید به مدت طولانی در وضعیت نه چندان خوبی قرار بگیرد که باعث گردن درد و مشکلات دیگر می شود. انجام کمی ورزش می تواند تا حد زیادی تنشی که در عضلات ایجاد شده است را بر طرف کند. کافی است سر را به سمت یکی از شانه ها برگردانید و این حالت را ۵ ثانیه حفظ کنید و بعد همین کار را با طرف دیگر انجام دهید.

مرحله بعد برای پیش گیری از آسیب دیدن گردن هنگام کار با موبایل این است که خود موبایل را در موقعیت صحیح بگیرید. موبایل را بهتر است بالا تر و نزدیک تر به صورت تان بگیرید طوری که موقع کار با موبایل سرتان صاف و رو به جلو باشد. اگر بتوانید این حالت را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید، به احتمال بسیار زیاد مشکل گردن درد را تجربه نخواهید کرد.

پس از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای با عنوان زانو درد هنگام دویدن دعوت می کنیم .


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صباحی [ 1402-05-09 ]
من در حالت نشسته خیلی شدید کمر درد دارم دلیلش دیسک کمره یا نه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اهمیت محل کمر درد در درمان کمردرداهمیت محل کمر درد در درمان کمردرد

تشخیص محل دقیق درد در درمان کمردرد بسیار مهم است. به ‌طور مثال کمردرد در ناحیه سمت راست کمر با کمردرد در ناحیه سمت چپ ممکن است علل کاملاً متفاوتی داشته باشد ... ادامه مطلب

حرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمرحرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمر

بدنسازی و دیسک کمر بر هم تأثیرگذار هستند. با انجام بعضی تمرینات به بهبود دیسک کمر کمک می کنید و با انجام بعضی از تمرینات بدنسازی دیسک کمر بدتر می شود. ... ادامه مطلب

با وجود کمردرد راحت بخوابیدبا وجود کمردرد راحت بخوابید

کمردرد و مشکلات خواب بر روی یکدیگر تأثیر میگذارند . در این مقاله اقدامات ساده ‌ای برای خواب بهتر با کمردرد و کاهش علائم کمردرد یاد میگیرید . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465