تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

کسانی که عاشق دویدن هستند و این کار را مدت هاست به طور مرتب انجام می دهند احتمالاً با نام این سندرم تا حدی آشنایی دارند. معمولاً ورزشکاران حرفه ای زمانی که یک روز پر مشغله و پر کار دارند در پاهای خود احساس درد را تجربه می کنند که مسئله چندان مهمی نیست. ولی متاسفانه این تنها دردی نیست که دونده ها باید انتظارش را بکشند. دویدن آسیب های بلند مدتی را هم به بدن تحمیل می کند که یکی از آنها سندرم باند ایلیوتیبیال (به صورت مخفف به آن ITBS می گویند) است.

آنچه در این مطلب میخوانید

معمولاً کسانی متوجه می شوند که دچار سندرم باند ایلیوتیبیال هستند که علائم نسبتاً شدیدی از آن را تجربه کرده اند. مثل درد شدید، التهاب، تیر کشیدن و تورم در طرفین زانو. این علائم معمولاً در دویدن در مسافتهای ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر بروز پیدا می کند. این سندرم با انجام اقداماتی مثل کشش، نرمش، ورزش، استراحت و استفاده از زانو بند های طبی بهبود پیدا می کند. ممکن است شما جزو افرادی که به این بیماری دچار هستند نباشید ولی علاقه زیادی به دویدن داشته باشید که در این صورت باز هم بهتر است اقدامات لازم برای پیش گیری از بروز آسیب را انجام دهید.

سندرم باند ایلیوتیبیال معمولاً به علت ضعف عضلات گلوتئال (باسن) و عضلات تثبیت کننده زانو اتفاق می افتد. به همین دلیل انجام ورزش برای زانو درد و استقامت دهنده عضلات مربوط به این بخش از پا و باسن اهمیت زیادی دارد. در ادامه برخی از این روش ها را معرفی می کنیم.

آدرس صفحه اینستاگرام

ورزش های کششی برای کاهش درد و افزایش آمادگی

کشش به کمک دیوار

برای انجام این حرکت رو به روی دیوار بایستید. حدود نیم تا یک متر از دیوار فاصله بگیرید. یکی از پا ها را عقب تر بگذارید. پای عقب را صاف و پایی که جلوتر است را از زانو کمی خم کنید.
دست ها را روی دیوار بگذارید و به سمت دیوار متمایل شوید.
پاشنه ها همچنان باید روی زمین بمانند. این موقعیت را ۱۰ تا ۲۰ ثانیه حفظ کنید و بعد پاها را عوض کنید.
این حرکت را ۳ بار در روز انجام دهید.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : زانو درد چگونه درمان می شود؟

کشش باند ایلیوتیبیال با کمک فرد دیگر

روی زمین به پشت دراز بکشید و پا ها را کاملاً صاف و دراز کنید.
از یک نفر بخواهید پای چپ تان را بلند کند و بالا بیاورد تا جایی که احساس کنید عضلات کنار ران کشیده می شوند. بعد پا را به حالت اول بر گردانید و همین کار را با پای دیگر انجام دهید.این حرکت را ۲ بار در روز انجام دهید.

کشش به صورت ایستاده

صاف بایستید و پای راست را پشت پای چپ ببرید. به سمت جلو و پای چپ متمایل شوید تا جایی که احساس کشش در عضلات ران پا را احساس کنید. حالا پاها را عوض کنید و این کار را تکرار کنید. اگر حفظ تعادل برایتان سخت است می توانید از یک صندلی کمک بگیرید یا می توانید این کار را کنار دیوار انجام دهید.این کار را ۳ بار در روز انجام دهید.

ورزش های تقویتی عضلات

بلند کردن پا از پهلو

روی زمین به پهلوی چپ دراز بکشید طوری که لگن و کمر و گردن در یک راستا قرار بگیرد و بدن صاف باشد.پایی که بالا قرار گرفته است را بلند کنید و آن را به مدت ۲ ثانیه نگه دارید. بعد آرام پایین بیاورید و در حالت اولیه خود قرار دهید.
این کار را چند بار برای پای چپ و چند بار برای پای راست تکرار کنید (یعنی به پهلوی چپ و راست دراز بکشید)

بلند کردن یک طرفه لگن

روی پای چپ بر روی پله یا جای دیگری که کمی از زمین ارتفاع دارد بایستید.
قسمت راست لگن و باسن را به سمت بالا بکشید.
این حالت را به مدت ۱ تا ۲ ثانیه حفظ کنید. بعد به حالت اولیه بر گردید. این کار را تا ۶۰ ثانیه به هر تعداد که می توانید تکرار کنید.حالا همین کار را برای طرف دیگر لگن (با پای دیگر) تکرار کنید.

حرکت صدف

به پهلو بر روی زمین دراز بکشید طوری که زانو ها کمی خم باشند ولی پاها کاملاً به هم چسبیده باشند.حالا پایی که بالاتر قرار دارد را در حالی که همچنان از مچ و قوزک به پای دیگر چسبیده است بلند کنید. یعنی در واقع زانوی پای بالاتر را بلند کنید. پا را تا جایی بالا بیاورید که با لگن موازی شود.این کار را ۱۵ بار برای هر سمت انجام دهید.
برای سخت تر کردن این حرکت، می توانید از کش یا باند استقامتی استفاده کنید

برای اینکه به طور کامل از مشکل سندرم باند ایلیوتیبیال خلاص شوید باید ورزش های ذکر شده را به طور روزانه و مرتب انجام دهید. علاوه بر ورزش های قدرتی و کشش، می توانید به طور محدود و کنترل شده بدوید تا زودتر بهبود پیدا کنید. استفاده از زانو بند های طبی مخصوص هم کمک زیادی به بهبود سریع تر شما می کند. زانوبند از عضلات و بافت های اطراف زانو حمایت می کند و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی مجدد کاهش پیدا می کند.

در صورتی که به تشخیص پزشک برای رفع تنگی کانال نخاعی، مجبور به انجام عمل جراحی هستید، بهتر است مراکزی را بیابید که از روش های کمتر تهاجمی برای این کار استفاده می کنند. دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد، تنها با ایجاد یک برش ۲ الی ۳ سانتی متری، تنگی کانال نخاعی را رفع می‌نماید. کمتر تهاجمی بودن روش مورد استفاده باعث می شود که دوره بازیابی و ریکاوری پس از عمل جراحی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و همچنین خطرات و عوارض پس از انجام عمل جراحی هم کاهش پیدا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می‌توانید با شماره‌ های 88670088 - 021 و 09107272720 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مرادعلی [ 1402-07-09 ]
با سلام من 50سالمه و زانوهام آرتروز دارن،و بعضی وقتها گزگز میکنن ویه حالت سوزش دارن،ميخواستم بدونم پیاده روی برای من مناسب هست یا نه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آناتومی مچ پا؛ بررسی آسیبهای مچ پاآناتومی مچ پا؛ بررسی آسیبهای مچ پا

مفصل مچ پا اجازه حرکت بالا و پایین پا را می دهد. مفصل ساب تالار در زیر مفصل مچ پا قرار می گیرد و امکان حرکت پهلو به پهلوی پا را فراهم می کند . ... ادامه مطلب

پلی نوریت (Polyneuritis) یا نوروپاتی محیطی چیست؟پلی نوریت (Polyneuritis) یا نوروپاتی محیطی چیست؟

نوروپاتی محیطی عبارت است از یک وضعیت که باعث ضعف و ناتوانی، بی حسی و درد در در دست ها و پاها می شود ... ادامه مطلب

انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات و روشهای درمانانحناهای غیر طبیعی ستون فقرات و روشهای درمان

ستون فقرات یکی از حیاتی ترین قسمت های بدن است که از بدن پشتیبانی می کند و امکان حرکت کردن بدن در جهات مختلف را ممکن می سازد. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465