تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / حالت صحیح بدن / بلند کردن اجسام سنگین به روش صحیح

بلند کردن اجسام سنگین به روش صحیح

یادگیری شیوه صحیح بلند کردن اجسام سنگین برای همه یک ضرورت محسوب می شود. رعایت کردن روش و تکنیک صحیح برای بلند کردن اجسام هم باعث می شود که عضلات مخصوص برای این کار درگیر بشوند (و نه عضلات یا بخش های دیگر بدن مثل مفاصل) و هم اینکه احتمال بروز آسیب های بلند و کوتاه مدت تا حد زیادی کاهش پیدا کند. مهم هم نیست که بلند کردن اجسام سنگین به چه عنوان با چه هدفی انجام می شود. شاید این کار بخشی از شغل شما باشد، یا بخشی از کارهای روزمره تان را تشکیل دهد و یا در باشگاه و با هدف تقویت عضلات انجام شود، به هر حال انجام اشتباه این حرکت قطعاً تأثیر منفی بر روی سلامتی دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر نقره کار

بلند کردن اجسام شاید به ظاهر فشار زیادی به بدن وارد نکند ولی در واقع رعایت نکردن حالت صحیح بدن هنگام خم و راست شدن باعث کشیدگی و تنش زیاد عضلات، پارگی عضلات، مشکلات شدید و جدی کمر، درد مفاصل و مسائل مختلف دیگر می شود. آسیبی که کمر ممکن است در این حین ببیندگاها هفته ها و حتی ماه ها زمان لازم دارد تا بهبود پیدا کند. یکی از شایع ترین اتفاقاتی که هنگام بلند کردن اجسام به روش نادرست رخ می دهد کشیدگی عضلات و رباط ها در بخش تحتانی کمر است. در واقع بیشتر افرادی که دچار کمر درد هستند این نوع کمر درد را تجربه می کنند که ممکن است در صورت عدم پیگیری برای رفع آن، تا آخر عمر همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم کنند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : چطور حالت بدن مان را تصحیح کنیم ؟

کشیدگی عضلات و رباط ها معمولاً به دلیل کشیدگی بیش از حد یا پارگی رباط اتفاق می افتد. زمانی که یک جسم سنگین را به روش نامناسب بلند می کنید یا زمانی که جسم مورد نظر بسیار سنگین تر از توان شما باشد (هر چند که شکل صحیح بلند کردن را رعایت کرده باشید)، کشیدگی عضلات و رباط ها ممکن است اتفاق بیفتد. بنابر این برای پیشگیری از وقوع چنین آسیبی اول از همه باید تخمین مناسبی از وزن اجسامی که می خواهید بلند کنید داشته باشید.
دوم اینکه شکل و روش صحیح کردن یک جسم را به خوبی یاد بگیرید و تمرین کنید تا ملکه ذهنتان شود. با رعایت شکل صحیح علاوه بر اینکه به مفاصل و بخش های دیگر فشار نمی آید، عضلات مخصوص برای این کار هم تقویت می شوند و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی باز هم پایین تر می آید. در ادامه نکات و مواردی که هنگام بلند کردن یک جسم سنگین باید رعایت کنید را مشخص کرده ایم:

قبل از این که شروع به بلند کردن جسم بگیرید، اول حالت و موقعیت بدن را خوب متعادل کنید تا بدن تان به طور کامل ثبات داشته باشد. برای این کار پا ها را از یکدیگر به اندازه عرض شانه ها باز کنید و یکی از پاها را کمی جلو تر از دیگری بگذارید. این موقعیت و حالت بدن باعث می شود در حین بلند کردن جسم تعادل تان حفظ شود و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی کاهش پیدا کند. این حالت بدن شبیه حالت تخفیف پیدا کرده بدن کاراته کا ها است که به آن زنکوتسو داچی (حالت ایستادن متمایل به جلو) می گویند.وقتی حالت مناسب به بدن تان دادید و آماده بلند کردن جسم شدید، از زانو خم شوید و حرکت اسکوات را انجام دهید.
تا جایی که می توانید پایین بیایید و نزدیک به جسم بشوید. هنگام پایین آمدن باید از زانو و لگن خم شوید. یعنی وقتی در حالت نیمه نشسته قرار می گیرید باید پاها از زانو و لگن خم شده باشند، کمر صاف باشد و بخش تحتانی کمر و باسن به سمت بیرون باشد. اگر جسم خیلی سنگین است بهتر است یکی از زانو ها را روی زمین بگذارید و زانوی دیگر را هم به اندازه مناسب خم کنید.
وقتی جسم را گرفتید و در حال بلند کردن هستید، مراقب باشید که حالت بدن تان به هم نخورد. یعنی باید سر به سمت رو به رو باشد، کمر کاملاً صاف نگه داشته شود، سینه به سمت بیرون و شانه ها به سمت عقب و در جای مناسب خود باشد. اگر حالت صحیح بدن تان را موقع بلند کردن جسم رعایت نکنید نه تنها ممکن است به کمرتان آسیب بزنید، بلکه ممکن است مسائل در ظاهر بی ارتباط دیگر مثل میگرن و سردرد ، کسالت و انرژی کم و حتی مشکلات قلبی را تجربه کنید.
با رعایت کردن شکل صحیح بدن بخش فوقانی و مرکزی کمر کاملاً صاف باقی می ماند و فقط بخش تحتانی کمر کمی قوس پیدا می کند و خم می شود. برای راحت تر کردن کار به خصوص در شروع، می توانید از کمربند و پشت بند های طبی استفاده کنید که به شما کمک می کنند کمر صاف، شانه ها عقب و عضلات شکم در یک راستا قرار بگیرند.

با صاف کردن پا از بخش لگن و زانو، به سمت بالا حرکت کنید و جسم را از زمین بلند کنید. در حین باز کردن پاها و بلند کردن جسم تنفس فراموش نشود! به علاوه مراقب باشید در هنگام بلند کردن جسم به بدن تان پیچ و تاب ندهید یا بدن تان به سمت جلو خم نشود ( به خصوص زمانی که جسم نسبتاً سنگین باشد).

بهتر است جسمی را که بلند می کنید تا حد امکان به بدن تان بچسبانید و نزدیک به خودتان نگه دارید. ارتفاع مناسب برای نگه داشتن جسم، تقریباً هم ارتفاع ناف می باشد. به علاوه هیچ وقت اجسام سنگین را بالاتر از ارتفاع شانه یا روی دست، آن هم در حالی که دست ها باز هستند، حمل نکنید. برای بلند کردن جسم از بخش مرکزی و قدرتی بدن استفاده کنید.

بخشی از بدن که از اواسط ران تا اواسط سینه قرار گرفته است، بخش مرکزی (قدرتی بدن) شناخته می شود. علتش هم این است که این بخش از بدن دارای عضلاتی است که بهترین عملکرد را برای بلند کردن اجسام سنگین دارند. عضلات دست و کمر در همین محدوده قرار گرفته اند که هنگام بلند کردن بیشترین کارکرد را دارند و بیشترین میزان فشار را تحمل می کنند. استفاده از این بخش از بدن برای بلند کردن اجسام، توزیع نامناسب کشش و فشار در بدن را به حداقل می رساند و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی کاهش پیدا می کند.

وقتی جسمی را حمل می کنید و لازم است تغییر جهت بدهید، از پاها کمک بگیرید. برای تغییر جهت نباید از بدن تان استفاده کنید. خیلی ساده قدم های آهسته و کوچک در جهتی که می خواهید بروید بردارید تا کاملاً به آن سمت بچرخید و بعد به همان جهت حرکت کنید. در واقع تغییر جهت از بخش لگن انجام می شود. شانه ها و لگن هم باید در حین حرکت در یک جهت باشند و پیچ و تاب اضافی نباید به کمر بدهید.

هنگام گذاشتن جسم بر روی زمین هم باید خیلی مراقب باشید. این کار را هم مشابه بلند کردن انجام دهید. یعنی اول پاها را از زانو و لگن خم کنید و اسکوات بزنید تا نزدیک به زمین برسید. بعد جسم را بر روی زمین بگذارید.

رعایت درست و کامل این نکات به علاوه استفاده از یک کمربند طبی پیشگیری از آسیب به کمر و بخش های دیگر از بدن را هنگام بلند کردن اجسام، تضمین می کند.

به طور خلاصه برای بلند کردن اجسام بهتر است این موارد را رعایت کنید:

بیرون زدگی دیسک کمر یا هر آسیب دیگری به دیسک، با پیشرفته های پزشکی قابل درمان می باشد. عمل دیسک کمر با لیزر یکی از روشهای کم عارضه است که با حداقل تهاجم، بهترین نتایج را در بردارد. دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد ، با سالها تجربه در زمینه جراحی لیزری دیسک کمر می‌تواند شما را از دردها و محدودیت های حرکتی این بیماری برهاند. جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعت بیشتر با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شمیم [ 1402-05-09 ]
آقای دکتر نقره کار خسته نباشید میشه لطفا از عوارض بلند كردن اجسام سنگين برای خانم ها مطلب بزارید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عصب سیاتیک چیست و علت درد آن کدام است؟عصب سیاتیک چیست و علت درد آن کدام است؟

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی‌ ترین عصب‌ ها در بین اعصاب بدن است که در عین حال درگیری آن می‌ تواند برای بیمار بسیار دردسرساز هم باشد ... ادامه مطلب

حرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمرحرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمر

بدنسازی و دیسک کمر بر هم تأثیرگذار هستند. با انجام بعضی تمرینات به بهبود دیسک کمر کمک می کنید و با انجام بعضی از تمرینات بدنسازی دیسک کمر بدتر می شود. ... ادامه مطلب

مضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانومضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانو

اگر آرتروز زانو دارید، استفاده مکرر از پله‌ ها به‌مرور مشکل ساز خواهد بود؛ زیرا از پله‌ یا مسیر پرشیب فشار زیادی بر مفاصل وارد می کند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465