تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / درمان شکستگی مهره ها بدون جراحی

درمان شکستگی مهره ها بدون جراحی

آنچه در این مطلب میخوانید

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی ( تزریق سیمان ) چیست ؟

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی روش­های غیر جراحی جهت استحکام بخشیدن به مهره­ های شکسته و پوک شده است که در انجام آن از فلوروسکوپ (دستگاه تصویر برداری زنده) کمک گرفته می­شود. این روش درمانی برای بیمارانی که در اثر پوکی استخوان مهره ­ها دچار شکستگی این مهره ­ها شده­ اند کاربرد دارد.

موارد کاربرد :

برای مطالعه بیشتر بخوانید : حرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمر

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی به دلیل کاهش درد ، توانایی حرکتی بیمار را افزایش داده به طوریکه بیمار میتواند فعالیت های روزمره خود را بدون درد انجام دهد؛ همچنین این درمان از کاهش ارتفاع و یا شکستگی بیشتر مهره­ ها جلوگیری می­کند. با افزایش توانایی حرکتی بیمار، میزان پوکی استخوانی وی کمتر شده و احتمال عفونت­های ریوی و مشکلات قلبی در او کمتر می­شود. زمانیکه مهره شکسته باشد مانند اتاقکی که دیواره­های آن فرو می­ریزد ارتفاع مهره کاهش می­یابد و موجب درد در مهره کمری و یا پشتی میشود.

در ورتبروپلاستی داخل محل شکستگی سیمان تزریق میشود اما در کیفوپلاستی ابتدا بالون خاصی وارد اتاقک مهره شده و داخل آن با ماده حاجب پر می­شود (با فشار مشخص) تا دیواره مهره ها مجددا به وضعیت طبیعی خود بازگشته و ارتفاع مهره حفظ شود سپس بالون خارج شده، و در حفره بوجود آمده، سیمان ارتوپدی تزریق می­شود تا دیواره مهره ­ها مجددا بر روی هم نخوابند. با این درمان درد حاصله از شکستگی به طور چشم گیری کاهش می ­یابد.

کاربرد ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی کدامند ؟

درمان درد ناشی از شکستگی­های مهره­ای به دلیل پوکی استخوان

بیمارانی که بدلیل اختلال قلبیریوی ویا سن زیاد نمی­ توانند ریسک عمل جراحی باز و ریسک بیهوشی و خون ریزی را تحمل کنند.بیمارانی که استخوانهایشان برای جراحی ­های ترمیمی مهره­ ها بسیار ضعیف بوده و باید با انجام این عمل، مهره­ ها تقویت شده و ثبات خود را قبل از اعمال باز ترمیمی مهره­ ها بدست بیاورند.بیمارانی که در اثر تومور بدخیم و یا متاستازهای ناشی از آن دچار تخریب مهره­ای شده ­اند.
بیمارانی که بدلیل احتلالات متابولیکی و هورمونی و یا استفاده طولانی مدت از کورتن دچار پوکی استخوان شده­ اند.بیمارانی که بدلیل مولتیپل میلوما دچار تخریب مهره­ای شده­ اند.بیمارانی که همانژیوم ( کلاف عروقی ) پیشرونده در مهره­ ها دارند . شکستگی دردناک مهره همراه با نکروز ( بافت مرده ) ، استخوانی ( بیماری کومل یا Kummell).شکستگی فشرده شده مهره­ های کمری و پشتی (بدلیل پوکی یا تخریب استخوانی) که به درمانهای دارویی و حمایتی پاسخ نمی ­دهند.

طریقه انجام این روش چگونه است ؟

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (ترمیم مهره شکسته شده) بدون نیاز به بیهوشی و برش جراحی و تنها با ماده بی­حس کننده در مسیر ورود سوزن انجام می­شود. این روش بدون خونریزی و درد بوده و کل عمل حدود یک تا یک و نیم ساعت به طول می ­انجامد. در این روش با یک سوزن نازک ماده سیمانی شکل به محل شکستگی تزریق میشود.
سیمان خیلی سریع در مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه سفت می­شود و سوزن خارج می­گردد، سپس برای بررسی توزیع مناسب سیمان بعد از عمل، بیمار برای سی تی اسکن فرستاده می­شود. بلافاصله بعد از انجام این عمل درد بیمار کاهش یافته و بیمار می­تواند یک ساعت بعد از عمل مقداری راه برود. توصیه می­شود بیمار حتما یک شب در بیمارستان تحت نظر باشد، سپس بیمار با دستورات دارویی از جمله آنتی بیوتیک ترخیص شده و توصیه می­شود یک هفته بعد جهت معاینه، مجدداً مراجعه کند.

فواید انجام ترمیم مهره شکسته شده به روش غیر جراحی :

به دلیل اینکه درد ناشی از شکستگی فشارنده مهره ­ها به کمک ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی به طور واضحی کاهش می­ یابد بیمار احساس خوبی داشته و بعد از چند هفته، اغلب بیماران می­ توانند میزان مصرف داروی مسکن خود را کاهش دهند. هشتاد درصد از بیماران می­توانند فعالیت­ ها و حرکت ­هایی که قبل از انجام عمل قادر به انجام آن نبودند، بعد از عمل دوباره از سر بگیرند که این فعالیت­ها خود عاملی در جهت کاهش پوکی استخوان و سلامت قلبی-ریوی می­باشد.
بعد از این اعمال به دلیل کاهش درد بیمارانی که به طور کامل در حال استراحت بوده و قادر به حرکت نبودند می­ توانند از بستر برخیزند که این خود خطر و ریسک عفونت­های ریوی را کاهش می­دهد و موجب تقویت عضلات و حفظ روحیه فرد می­شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

خطرات انجام اعمال ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی :

معمولا این روشها، روشهای کاملاً بی­ خطر و تاثیرگذاری هستند.از جمله خطرهای این روش ورود سیمان در حین تزریق به داخل کانال نخاعی می­باشد که با وجود چک تزریق سیمان به صورت زنده در زیر تصویربرداری احتمال نشت سیمان به داخل کانال نخاعی بسیار نادر است.مشکلات و عوارضی که ممکن است رخ دهند: خونریزی، عفونت، افزایش درد در گروهی از افراد و علائم عصبی مانند بی حسی و سوزش و در موارد بسیار نادری ممکن فلج رخ دهد.

پس از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای تحت عنوان هیدرودیسککتومی، جدیدترین روش درمان دیسک دعوت می کنیم .


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهنام سحاب [ 1402-06-29 ]
با سلام مهره 4 کمر من حدود دو ماهه که شکسته خیلی دکتر رفتم ولی فایده نداشت شما یه راهکار به من بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان کمر درد با تزریقات ستون فقراتدرمان کمر درد با تزریقات ستون فقرات

وقتی کمردرد از بین نرود، پزشکان و متخصصان درد تمام درمان هایی را که می تواند به شما کمک کند، از ورزش و فیزیوتراپی گرفته تا دارو را در نظر می گیرد ... ادامه مطلب

نورالژی پس سری (اکسیپیتال نورالژی)نورالژی پس سری (اکسیپیتال نورالژی)

نورالژی پس سری یا اکسیپیتال درد شدید در پس سر است که با درد در یک یا دو طرف سر، درد پشت چشم‌،حساسیت پوست به لمس و حساسیت به نور همراه است. ... ادامه مطلب

پوکی استخوان اصلی ترین عامل شکستگی های ستون فقراتپوکی استخوان اصلی ترین عامل شکستگی های ستون فقرات

متداول ترین انواع شکستگی ستون فقرات، شکستگی فشاری بدنه مهره است. نیروی ناگهانی رو به پایین باعث تخریب و درهم شکستن بدنه مهره ها می‌ شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465