تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار

خشکی ستون فقرات

آنچه در این مطلب میخوانید

خشکی و سفتی کمر باعث دشوار شدن ساده ترین حرکات کمر میشود. در اینجا به متداولترین علل خشکی و سفتی کمر میپردازیم.

علل خشکی و سفتی کمر

۱- عضله پشت ران (هامسترینگ)

عضله های پشت ران یا هامسترینگ (hamstring) که در پشت هر ران قرار دارند، عضلاتی بزرگ و قدرتمندی هستند که به دلایل مختلف از جمله عدم تحرک فیزیکی یا انجام ندادن حرکات کششی پیش از ورزش یا پس از آن، ممکن است سفت و منقبض شوند. انقباض این عضلات میتواند حرکت لگن را محدود نماید که این وضعیت به نوبه خود باعث افزایش فشار، استرس و درد پایین کمر و در نتیجه خشکی آن میشود. برای برطرف کردن سفتی پایین کمر، میتوان عضله همسترینگ را هدف قرار داده و با حرکات کششی به تدریج عضله را باز کرد.

۲- حالت نامناسب بدن

اکثر ما بیش از هشت ساعت در روز در حالت نشسته قرار داریم و در تمام این مدت در صورتی که حالت بدن در هنگام نشستن درست نباشد، به کمر فشار وارد میشود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار


حالت نامناسب نشستن

متداولترین اشتباهات در هنگام نشستن عبارتند از :

برای مطالعه بیشتر بخوانید : علت، علائم و درمان جابجایی مهره کمر

برخی از تأثیرات منفی احتمالی این اشتباهات به صورت زیر است :

۳- فتق دیسک پایین کمر (لومبار)

اغلب در نتیجه استهلاک و ساییدگی دیسک ستون مهره ها ، حلقه بیرونی یکی از دیسکهای کمری ممکن است دچار ترک خوردگی یا بیرون زدگی شود. این وضعیت منجر به سفتی و درد کمر میشود چرا که مواد ژل مانند داخل دیسک بیرون زده (هرنی یا فتق دیسک) و ریشه عصبهای مجاور را تحت تأثیر قرار داده اند. همچنین ممکن است علائم را در خود فضای دیسک تجربه کنید (یعنی درد خود دیسک در نتیجه کشش دیواره خارجی دیسک)به این دردها دردهای دیسکوژنیک میگویند .

سفتی و علایم دیگر پایین کمر بر اثر فتق دیسک، اغلب با تحرک بدن بدتر میشود. مثلاً ممکن است هنگام برخاستن پس از نشستن به مدت طولانی یا پس از عطسه یا خندیدن، درد بیشتری احساس کنید. به علاوه خم شدن به جلو میتواند علایم را تشدید نماید.

۴- آرتروز استخوانی (استئوآرتریت) مفصل فاست

در صورتی که سفتی کمرتان اوایل صبح و آخر شب بدتر میشود، ممکن است عامل آن آرتروز استخوانی مفصل فاست (Facet joint) باشد. آرتروز استخوانی میتواند منجر به سفتی کمر شود چرا که باعث میشود غضروف بین مفاصل فاست تخریب شود. در نتیجه مفاصل با یکدیگر اصطحکاک بیشتری داشته و حرکات کمر محدودتر میشود و درد بیشتر احساس میکنید. این عامل سفتی کمر بیشتر در بیماران بالای ۶۰ سال اتفاق میافتد.
سفتی کمر را نادیده نگیرید چرا که این وضعیت در صورت عدم درمان بدتر میشود. به جای این کار باید با پزشک همکاری کنید تا عامل خشکی و سفتی کمر شناسایی شده و درمان مناسبی صورت بگیرد.از جمله درمانهای مناسب ارتروز بلوک اعصاب این ناحیه است که بدون نیاز به برش جراحی و بیهوشی انجام میشود .

روش جراحی اندوسکوپی دیسک کمر به عنوان روشی مداخله ای برای کنترل درد ، با حداقل تهاجم ابداع شد تا بتوان از طریق آن با کاهش خطراتی که در روشهای جراحی سنتی وجود دارد؛ به خوبی فتق دیسک را درمان نمود.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حهرمی [ 1402-05-09 ]
سلام آقای دکتر چطور متوجه بشیم که خشکی ستون فقرات داریم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
با وجود کمردرد راحت بخوابیدبا وجود کمردرد راحت بخوابید

کمردرد و مشکلات خواب بر روی یکدیگر تأثیر میگذارند . در این مقاله اقدامات ساده ‌ای برای خواب بهتر با کمردرد و کاهش علائم کمردرد یاد میگیرید . ... ادامه مطلب

سردرد ناشی از گیرافتادگی عصب یا پینچ عصب گردنسردرد ناشی از گیرافتادگی عصب یا پینچ عصب گردن

گیرافتادگی، پینچ‌ عصبی یا پیچ‌خوردگی عصب گردن . یا داشتن یک عصب فشرده در گردن ‌می‌تواند عامل یک درد واقعی در گردن باشد که فرد را اذیت کند. ... ادامه مطلب

درباره سندرم تیتز چه می دانید؟درباره سندرم تیتز چه می دانید؟

سندرم تیتز نوع خاصی از کوستوکندریت می باشد که علائمی مشابهی دارند . در سندرم تیتز درد کوستوکندریت با ورم غضروف دنده نیز همراه است . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465