تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار

درد شانه

علائم درد شانه آنچه در این مطلب میخوانید

شانه دامنه حرکتی گسترده ای در تمام جهات دارد. هنگامی که مشکلی در آن ایجاد شود توانایی حرکت آزادانه مختل شده و درد و ناراحتی شدیدی ایجاد میشود. مفصل کتف انعطاف پذیرترین مفصل در بدن انسان است و بازو را در تمامی جهات حرکت میدهد. دامنه حرکتی شانه ها از عضلات اطراف شانه یا روتاتور کاف (عضلات گرداننده شانه یا روتاتور کاف (Rotator cuff) گروهی از عضلات شانه و تاندونهای آنها هستند که مفصل شانه را تثبیت نموده و بازو را در جهات مختلف میچرخانند.) منشا میگیرد. در صورتی که تاندونها یا استخوان پیرامون شانه آسیب دیده و یا متورم شود، بالا آوردن بازو بر روی سر دشوار و یا دردناک میشود. غالباً این وضعیت همراه با درد گردن تجربه میشود.

چه عواملی باعث درد شانه میشوند

عواملی که باعث درد شانه میشود
پارگی عضلات و تاندونهای گرداننده شانه:

پارگی عضلات و تاندونهای گرداننده شانه
اغلب هنگامی که شانه های خود را حرکت میدهید از روتاتور کاف (عضلات و تاندونهای گرداننده شانه) برای باثبات کردن و کمک به حرکت مفصل استفاده میکنید. روتاتور کاف یکی از مناطقی است که دچار بیشترین آسیب دیدگی میشود. متداولترین آسیبهای آن عبارتند از کشیدگی، التهاب تاندون شانه ها و ایجاد بورسیت (بورسها، کیسههای حاوی مایع سینوویال هستند که در اطراف مفاصل وجود دارند و باعث کاهش اصطکاک ساختمانهای مجاور خود میشوند،به التهاب بورسها به هر علتی بورسیت گفته میشود) میباشد.

افرادی که تنیس بازی میکنند و بازوهای خود را زیاد بالای سر میبرند و همچنین گچ کاران و نقاشان که در مشاغل خود این حرکت رو به بالای بازو را زیاد انجام میدهند معمولاً دچار التهاب تاندونها (تاندونیت Tendinitis) میشوند. تاندونهایی که عضلات را به استخوان متصل میکنند ممکن است بیش از حد کشیده شده و یا پاره شود. پارگی ممکن است تنها شامل پارگی جزئی تاندونها و یا پارگی کامل آنها باشد. همچنین ممکن بر اثر زمین خوردن، تصادف و یا حوادث ناگهانی دیگر عضلات و تاندونهای گرداننده شانه کشیده یا پاره شود.

شانه منجمد :

شانه منجمد از علائم شانه درد
شانه منجمد یا کپسولیت چسبنده به وضعیتی گفته میشود که دامنه حرکتی شانه را محدود میکند. هنگامی که بافتهای مفصل شانه ضخامت یافته و سفت میشوند، بافت فیبروز مانند تار عنکبوتی اطراف مفصل شانه به مرور زمان تشکیل میشود. در نتیجه مفصل شانه فضای کافی برای چرخش آزادانه ندارد. علائم متداول آن عبارتند از تورم، درد و سفتی شانه.

بورسیت :

بورس یا بورسا کیسه های کوچک پر شده با مایع در پیرامون مفاصل هستند و باعث کاهش اصطکاک ساختمانهای مجاور خود میشوند. بورس ها محل اتصال تاندونها، پوست و بافتهای عضلات به استخوان را احاطه میکنند. نقش آنها ایجاد لغزندگی و کاهش اصطکاک در هنگام حرکت مفصل است. بورسیت به التهاب بورس گفته میشود. بورس ملتهب درد و ناراحتی ایجاد میکند. همچنین نحوه حرکت مفصل را محدود مینماید.

چه افرادی در خطر بورسیت قرار دارند ؟

افرادی که مشکلات پزشکی مزمن دارند
افرادی که در فعالیتها یا ورزشهای رقابتی شرکت میکنند
حالت بدنی نامناسب
عفونتی که به بورس، استخوانها و مفاصل گسترش یافته است
آسیب دیدگی بورس

عوامل مستعد کننده ایجاد بورسیت

نقرس :

نقرس و ارتباط آن با شانه درد
نقرس یک واژه عمومی برای توصیف وضعیت هایی است که در اثر تجمع اسید اوریک ایجاد میشود. این تجمع اسیداوریک معمولاً بر پا تأثیر میگذارد. در صورتی که نقرس داشته باشید احتمالاً احساس تورم و درد در مفاصل پا و به ویژه انگشت شست خواهید داشت. درد شدید و ناگهانی یا حمله های نقرس ممکن است احساسی مشابه آتش گرفتن پا داشته باشد.

انگشت ماشه ای :

انگشت ماشه ای
انگشت ماشه ای به علت التهاب تاندون کف دست ایجاد میشود و باعث حساسیت به فشار در کف دست، درد و بدشکلی دست میشود. این وضعیت حرکت انگشتهای دست را محدود کرده و گاهی اوقات ممکن است صاف کردن انگشت غیر ممکن شود.

آرتروز :

آرتروز به التهاب مفاصل گفته میشود. آرتروز ممکن است در یک مفصل و یا چند مفصل اتفاق بیفتد. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آرتروز وجود دارد که هر یک دلایل مختلف و روشهای درمان متفاوتی دارند. علائم آرتروز معمولاً به مرور زمان ایجاد میشود اما ممکن است علائم به طور ناگهانی بروز کند. در اکثریت موارد آرتروز در افراد بالای ۶۵ سال دیده میشود اما ممکن است در کودکان، نوجوانان و جوانان نیز دیده شود. آرتروز در زنان شایعتر از مردان است و همچنین در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر اتفاق میافتد.

التهاب تاندونها یا تاندونیت :

تاندون به طنابهای ضخیمی گفته میشود که ماهیچه ها را به استخوان متصل مینمایند. هنگامی که تاندون تحریک و یا ملتهب میشود، به آن تاندونیت گفته میشود. تاندونیت درد حاد ایجاد کرده و باعث حساسیت به فشار و دشوار شدن حرکت مفصل میشود. هر یک از تاندون ها ممکن است دچار التهاب شود که بیشتر در شانه، زانو، آرنج، پاشنه یا مچ دست اتفاق میافتد.

التهاب تاندون شانه ممکن است به یکی از عناوین زیر نیز خوانده شود :

عوامل مستعد کننده التهاب تاندون

صفحه اینستاگرام دکتر نقره کار

در صورتی که با هر یک از علائم شانه منجمد یا پارگی روتاتور کاف که در زیر گفته شده مواجه شدید، به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کنید :

پزشک فوق تخصص درد بعد از معاینه و تشخیص علت درد و بررسی میزان آسیب در بافتها روشهای درمانی غیر جراحی مانند ورزشهای مناسب و یا تزریق ها مختلفی از جمله ژل، ازن، و سلول درمانی یا پی آر پی را برایتان پیشنهاد میکند.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رضا ساعتچی [ 1402-07-05 ]
سلام دکتر من حدود یک سال پیش در یک تصادف شدید ترقوه ام شکست و چند وقته درد مفصل آکرومیوکلاویکولار شانم دارم همراه با تورم آیا این ممکن هست خطر ناک باشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض و خطرات مصرف گاباپنتینعوارض و خطرات مصرف گاباپنتین

گاباپنتین دارویی است که گاهی به عنوان داروی درمان صرع استفاده می‌شود. ممکن است برای درمان صرع در افراد بالای 12 سال و برای تشنج های ناقص کودکان 3 تا 12 سال این دارو تجویز شود ... ادامه مطلب

تأثیر اوزون تراپی در مبتلایان به درد زانوتأثیر اوزون تراپی در مبتلایان به درد زانو

در میان روشهای درمانی زانو درد یکی از روش های کم تهاجمی درمانی، تزریق گاز اوزون به زانو است که عوارض کمی نسبت به سایر روشهای درمانی دارد. ... ادامه مطلب

آیا تزریق کورتون برای درمان درد زانو مناسب است؟آیا تزریق کورتون برای درمان درد زانو مناسب است؟

کورتیزون دارویی موثر برای ازبین بردن التهاب است، ولی داروی ضد درد نمی‌ باشد و فقط به درمان التهاب می‌پردازد. در صورتی که درد پس از تزریق کورتیزون کاهش پیدا کند علت آن کاهش التهاب است. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465