تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر

ریکاوری آسیب دیدگی زانو

آسیب دیدگی زانو هر سال افراد زیادی را دچار مشکل می کند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به هر دلیل زانویتان آسیب دیده است، بهتر است مراحل و اقداماتی که در ادامه معرفی و تشریح می کنیم را انجام دهید تا هر چه زودتر سلامتی تان را به دست بیاورید.

آنچه در این مطلب میخوانید

ممکن است زانو آسیب های متعددی ببیند. در برخی مواقع درد زانو به شکلی است که به طور دائم در زانو حس می شود. این درد ممکن است در تمام طول روز با بیمار همراه باشد و مدت ها زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. اگر وضعیت شما هم اینطور است بهتر است اولین کاری که انجام می دهید مراجعه به پزشک باشد.

متاسفانه در بسیاری از مواقع میبینیم که اطرافیان ما در مورد مسائل پزشکی پیشنهاد ها و توصیه های مختلفی می کنند که شاید چندان درست هم نباشد. احتمالاً در مورد زانو دردتان هم همین وضعیت را تجربه می کنید و می بینید که افراد مختلف (چه دور و چه نزدیک) راه هایی برای درمان سریع تر زانودردتان پیشنهاد می دهند. حتی اگر این افراد کاملاً قابل اعتماد هم باشند، باز هم نباید به عنوان یک نسخه پزشکی روی حرف آن ها حساب کنید. شما فقط باید توصیه ای که از پزشک می شنوید را جدی بگیرید و انجام دهید.

مراجعه به پزشک

معمولاً وقتی به یک پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه می کنید، آن ها یک سری ورزش برای زانو درد ودستورالعمل های مشخصی به شما می دهند. برای اینکه زودتر بهبود پیدا کنید باید سعی کنید تا جایی که ممکن است این دستورالعمل ها را همیشه، کامل و به طور درست انجام دهید. با انجام ورزش هایی که پزشک به شما می دهد، عضلات پا و اطراف زانو تقویت می شود که نتیجه آن جلوگیری از آسیب رسیدن مجدد به زانو هنگام انجام فعالیت های مختلف و خم شدن پا، است. ورزش های متعددی هست که می توانند به بهبود وضعیت زانو کمک کنند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : زانو درد هنگام دویدن

تغذیه

رژیم غذایی مناسب هم نقش مهمی در بهبود آسیب دیدگی زانو و تقویت بافت ها دارد. البته منظورمان از رژیم غذایی این نیست که مقدار کالری و حجم غذایی که میخورید را کم کنید (البته اگر اضافه وزن دارید این کار را بهتر است انجام دهید!). منظور از رژیم غذایی مناسب این است که مواد مغذی مختلف و لازم که بافت ها برای ترمیم خود دارند را به صورت روزانه به بدن برسانید. یکی از راحت ترین کارهایی که می توانید انجام دهید مصرف مولتی ویتامین هاست. مصرف مولتی ویتامین شما را از بابت اینکه بدن تان ویتامین ها و مواد مغذی لازم را به صورت روزانه دریافت می کنند، مطمئن می کند. به صورت طبیعی هم مصرف سبزی جات و میوه ها می تواند همین کار را برای شما انجام دهد. رساندن روزانه مواد مغذی لازم به بدن باعث می شود از شر زانودرد مزمن خلاص شوید و به علاوه احتمال آسیب دیدگی مجدد زانویتان را هم پایین بیاورید.

اینستاگرام دکتر نقره کار

استفاده از زانو بند طبی

قدم بعدی برای بهبودی زانو درد استفاده از زانوبند های طبی است. وقتی شما فرآیند درمان و بهبود زانو را شروع می کنید، باید به اندازه کافی به زانو و بافت ها زمان بدهید تا خودشان را ترمیم کنند. در این مدت بافت های آسیب دیده هنوز ضعیف هستند و نمی توانند عملکرد مناسب خود را داشته باشند. بنابر این زانوی آسیب دیده همچنان در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. برای کنترل این وضعیت بهتر است از زانوبند های طبی استفاده کنید.

زانوبندهای طبی مختلفی وجود دارد که می توانید از آن ها در طول دوره درمان استفاده کنید. به طور کلی استفاده از زانو بند در درمان و بهبود بسیاری از آسیب دیدگی های مربوط به زانو موثر است. اثر گذاری زانوبند از طریق گرم کردن و تحت فشار قرار دادن بافت هاست که به این طریق از زانو حمایت و پشتیبانی می کند. برخی از انواع زانوبند های طبی هم هستند که برای کنترل و محدود کردن حرکت زانو استفاده می شوند که در برخی از آسیب دیدگی ها از آن ها استفاده می شود.

تزریق داخل مفصل

از جمله اقدامات موثر در درمان آسیب دیدگیهای زانو، تزریق پی آر پی زانو ، ازن و ارتوکین به محل آسیب است. تزریق موارد گفته شده روند ترمیم را تسریع میکنند و در اکثر مواقع جایگزین اعمال جراحی میشوند. این پروسه ها روشهایی کاملا سرپایی هستند اما ممکن است نیاز به تکرار آن باشد. در موارد بسیار شدید درگیری و آسیب زانو ممکن است این روشها پاسخگو نباشند. در هر صورت باید از پزشکتان در مورد این روشهای نوین و اینکه آیا برای زانوی شما کارساز است و یا نه کمک بگیرید.

استراحت

گاهی اوقات راه حل درمان کامل و بهبود آسیب دیدگی انجام عمل جراحی است. نکته مهم در مورد عمل جراحی، شرایط بعد از عمل است. باید حواستان باشد که بعد از عمل جراحی یا تزریقاتی مانند پی آر پی و یا تزریق ارتوکین به اندازه کافی استراحت کنید. البته استراحت مطلق برای زانو خوب نیست چون عضلات تضعیف می شوند و مشکلات دیگری به وجود می آید. در طول دوره بازیابی و استراحت باید زانو تحرک داشته باشد تا دچار سفتی و خشکی نشود.

به طور کلی باید گفت که دوره بازیابی پس از عمل معمولاً دوران راحتی نیست. شما باید در این دوران در کنار این که به پایتان استراحت می دهید، ورزش های مخصوصی که پزشک به شما توصیه می کند را هم انجام دهید. به هر حال لازم نیست زیاد نگران باشید. اگر توصیه های پزشک و دستورالعمل هایش را به خوبی رعایت کنید در مدت زمان کوتاهی می توانید به روال معمولی زندگی برگردید.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره‌ های درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان درد شانه با تزریق داخل مفصلدرمان درد شانه با تزریق داخل مفصل

تزریق به شانه برای اهداف تشخیصی ، و همچنین اهداف درمانی استفاده می‌ شود . این روش درمانی می‌ تواند به بهبود آسیب های شانه کمک کند . ... ادامه مطلب

سندروم مفصل فاست چیست و چگونه درمان میشود؟سندروم مفصل فاست چیست و چگونه درمان میشود؟

مفاصل بین مهره‌ای فاست، از طریق زوائد مفصلی بخش قوس مهره‌ای ایجاد می‌شوند. هر مهره در ستون فقرات از طریق چهار مفصل فاست به مهره‌های بالایی و پایینی مجاور خود اتصال می‌یابد. ... ادامه مطلب

اگر دچار کمر درد هستید چه حرکات و ورزشهایی برای شما مضر است؟اگر دچار کمر درد هستید چه حرکات و ورزشهایی برای شما مضر است؟

کمردرد یک اصطلاح کلی است که برای توصیف دردی که در ناحیه کمر یا قسمت پایینی ستون فقرات خود احساس می کنید، استفاده می شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465