تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / بهترین و بدترین ورزشها برای کمردرد کدامند؟

بهترین و بدترین ورزشها برای کمردرد کدامند؟

ورزش یکی از بهترین راههای رهایی از درد در مفاصل و عضلات بدن است. با ورزش همچنین می‌توان از کمردرد و بازگشت آن جلوگیری کرد. تقریبا برای همه افرادی که کمردرد دارند، ورزشهای مناسبی وجود دارد. حتی میتوان روز پس از جراحی کمر، ورزشهای مناسب کمر را انجام داد. اما برخی انواع ورزشها و حرکات برای کمر سودمندتر هستند و برخی دیگر مضر.

آنچه در این مطلب میخوانید

در بیشتر موارد، کمردردی که در اثر صدمات و جراحات اتفاق افتاده است یا در اثر بیماری تخریب دیسک ایجاد شده است، با ورزش منظم کاهش می یابد. حرکات کششی، تقویت کننده و اصلاحی منجر به قوی تر شدن عضله هایی میشود که پشتوانه ستون فقرات هستند و وزن بدن را تحمل میکنندهنگامی که اسکلت بدن به خوبی توسط عضلات پشتیبانی میشود، کمتر دچار آسیب دیدگی و درد میشود.

پژوهشها تایید میکنند هنگامی که افراد مبتلا به کمردرد برنامه ورزشی منظمی مانند ورزشهای استقامتی یا تقویت کننده عضلات را انجام میدهند، درد آنها کاهش می یابد و میتوانند به زندگی فعال خود بازگردند.

اگر به درد کمر مبتلا هستید؛ می‌توانید با مراجعه به کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار، از بهترین درمان کمر درد بهره مند شوید. شما پس از مراجعه به این مرکز با روشهایی از قبیل جراحی لیزری دیسک ، و تجویز حرکات و ورزشهای مناسب ، از این درد رهایی می‌یابید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.

5 ورزش مناسب برای کاهش درد کمر

  1. ورزشهای تقویت عضلاتی که کمر را حمایت میکنند
  2. تقویت عضلات شکم که حالت بدن را بهتر میکنند
  3. ورزشهای افزایش انعطاف پذیری برای کمک به تحرک و حفظ دامنه حرکتی
  4. ورزشهایی که استخوانها را تقویت میکنند و از شکستن آنها جلوگیری مینمایند
  5. ورزشهایی که میزان اندروفین طبیعی بدن را افزایش می دهند

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

9 ورزشی که برای کمردرد توصیه میشوند

  1. دوچرخه سواری(در سطح صاف)
  2. تحرک و فعالیتهای روزانه مانند کارهای خانه و باغبانی (البته باید از خم شدن زیاد پرهیز کرد)
  3. ورزشهای هوازی با شدت کم (ایروبیک)
  4. دوچرخه ثابت
  5. ورزشهای کششی
  6. شنا
  7. پیاده روی
  8. ورزشهای آبی
  9. یوگا (زیر نظر مربی مجرب)

نکته مهم: اگر در گذشته چندان ورزش نکرده اید، پیش از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید. ورزش را باید به تدریج شروع کنید. اگر پس از ورزش دچار کمردرد میشوید، ورزش را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت نمایید.
یکی از بدترین اشتباهات افراد این است که ناگهان فعالیت شدید ورزشی را شروع میکنند. همیشه باید پیش از شروع با برخی حرکات توصیه شده ورزش بدن را گرم کنید و پس از آن بدن را سرد کنید.
خوشبختانه کمردرد قابل پیشگیری است. حالت نامناسب بدن یا بلند کردن اجسام سنگین در حالت نامناسب اغلب منجر به کمردرد میشود. با آگاهی داشتن از این موضوع و یادگیری نحوه صحیح ایستادن ، نشستن، خم شدن، بلند کردن اشیاء و راه رفتن تا حد زیادی میتوانید جلوی درد کمر را بگیرید. هنگام نشستن، صندلی با ارگونومی مناسب انتخاب کنید .

ورزشهای برای  بهبود کمردرد

با ورزش ستون فقرات خود را از کمردرد محافظت کنید

باید مراقب عضلات پشتیبانی کننده کمر باشید. ورزشهای زیادی برای کمردرد وجود دارد. پزشک میتواند ورزشهای مناسبی برای این منظور به شما یاد بدهد.
یک نمونه خوب از ورزشهای تقویت کننده مناسب، تو دادن شکم (pelvic tilt) است. برای انجام این ورزش به پشت دراز بکشید و پاهای خود را از زانو خم کنید به طوری که کف پاها بر روی زمین باشد. سپس عضلات شکم خود را سفت و منقبض کنید تا گودی کمر شما به کف زمین بچسبد. این حالت را 5 ثانیه حفظ کنید و ده مرتبه تکرار نمایید.

حرکات کششی مناسب کمر انجام دهید

حفظ انعطاف عضلات کمر به اندازه تقویت آنها اهمیت دارد. دو حرکت کششی خوب برای این منظور کشیدن زانوها به سمت سینه (شکل بالا) است.
برای انجام این کار به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید به طوری که کف پایتان بر روی زمین باشد. دستهایتان را دور یکی از زانوها حلقه کرده و زانو را به سمت سینه بکشید. در هنگام این حرکت باید کمرتان صاف باشد. این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. این حرکت که کشش همسترینگ یا زردپی پشت زانو نام دارد، باید بیست ثانیه حفظ شده و پنج مرتبه برای هر پا تکرار شود. حتما پیش از این حرکت کششی، بدن را گرم کنید.
حرکات کششی که از انجام آنها باید اجتناب کنید: سعی نکنید در حالی که پاهایتان صاف است از کمر خم شده و دستان خود را به پنجه پایتان برسانید. بدتر از این حرکت این است که هنگام تلاش برای رساندن دستان خود به پا، با جهش و شتاب عمل کنید. هر حرکتی که در آن باید دولا شوید یا از کمر بچرخید و وزنی را بلند کنید و در دستان خود نگه دارید بدترین ورزش برای کمردرد است.

برای تقویت کمر ورزشهای آبی انجام دهید

ورزشهای هوازی به نوعی از ورزش گفته میشود که در آن عضلات بزرگ بدن با ریتم و تکرار استفاده میشود. ورزش هوازی جریان خون در کمر را بهبود میبخشد و به بهبودی جراحات و صدمات کمر کمک کرده و عضلات آن را تقویت میکند. راه رفتن یک ورزش هوازی خوب برای کمر است. شنا کردن در آب نیز ورزش بسیار خوبی برای کمردرد محسوب میشود. شنا بهترین ورزش کم شدت هوازی برای کاهش درد کمر است. آب هم کمر را پشتیبانی میکند هم عضلات را تقویت مینماید. تقریبا هر ورزشی که در آب انجام میشود برای کمردرد سودمند است.

دویدن ممکن است برای کمردرد خوب نباشد

انجام ورزشهای هوازی کم شدت برای افرادی که کمردرد دارند مناسب است اما برای انجام هر نوع ورزش هوازی با شدت زیاد، باید جانب احتیاط را رعایت کنید( و من به عنوان یک فوق تخصص درد توصیه می کنم از دویدن اجتناب کنید) .بنابراین از انجام وزشهایی مانند دویدن ( حتی آهسته) به خصوص دویدن بر روی سطوح سخت، تنیس و برخی انواع رقص و هر ورزش دیگری که در آن باید کمر خم شده یا بچرخد در مجموع حرکات چرخش و خمشی اجتناب کنید.
اگر کمردرد دارید و در هنگام ورزش کردن نمیتوانید حالت خنثی ستون فقرات را حفظ کنید ممکن است نتوانید درست از کمر پشتیبانی کرده و درد آن را بیشتر نمایید بنابراین من به عنوان یک پزشک ورزش در فاز حاد کمردرد را در اغلب بیماران توصیه نمیکنم. ضمنا باید بگویم از هر گونه ورزشهای برخوردی(مانند ورزشهای رزمی) یا ورزشهایی مانند والیبال، فوتبال، اسکی و ترامپولین که فشار زیادی بر کمر وارد میکنند و درد آن را تشدید مینمایند، اجتناب کنید.

یوگا برای کمردرد سودمند است

اگر بخواهیم تنها دو حرکت ورزشی را برای کمردرد پیشنهاد کنیم، یوگا و کار با توپ سوئیسی را توصیه میکنیم. یوگا به شرطی برای کمردرد مناسب است که مربی خوبی داشته باشید و مربی تان از محدودیتهای ستون فقرات شما آگاهی داشته باشد و بتواند ورزشهای مناسب شما آموزش دهد. در معدودی از ورزشها همانند یوگا انعطاف پذیری و تقویت عضلات همزمان کار میشود. توپ سوئیسی یک توپ بزرگ نرم پر شده با باد است که برای انجام حرکات کششی و تقویتی استفاده میشود.

به خاطر داشته باشید حتما برای کار با آن باید آموزش ببینید. بعضی از بیماران با انجام یوگا دچار تشدید کمردرد میشوند که این نشانه تمرینات اشتباه در یوگا است .همیشه در مطب بیمارانی به من مراجعه میکنند که کمر دردشان با یوگا ایجاد شده و اصلا قبلا کمردردی نداشتند. بنابراین توصیه من این است که در انتخاب مربی یوگا دقت کنید.

جراحی دیسک کمر با لیزر ، روشی غیر تهاجمی با حداقل عوارض و درد است. در این جراحی بدون برش و بخیه، دیسک بهبود یافته، درد ناشی از آن نیز درمان می‌شود. شما برای انجام این روش می‌توانید به کلینیک درد مراجعه نمایید و از پزشکان متخصص درد کمک بگیرید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اسحاق سرلک [ 1400-12-25 ]
باسلام بنده باتوجه به شرایط کاری بیشتروقت ایستاده هستم مدتی هست که در موقع نشستن چه روی زمین یا مبل احساس درد میکنم وباعث میشه که بایستم تا دردم کمتر بشودقبلا که ام ار ای گرفتم گفتن که دیسک خفیف داری ولی دارویی مصرف نکرده ام حالا میخام بدونم که علت در د زمان نشستن به چه علت هست ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کوبیتوس والگوس و کوبیتوس واروس یا درون خمیدگی ساعدکوبیتوس والگوس و کوبیتوس واروس یا درون خمیدگی ساعد

کوبیتوس والگوس یا درون خمیدگی ساعد، ناهنجاری است که در آن ساعد به طور طبیعی در امتداد بازو نیست و با آن زاویه می سازد. ... ادامه مطلب

چه عواملی می توانند باعث دردهای مفصلی شوند؟چه عواملی می توانند باعث دردهای مفصلی شوند؟

عوامل زیادی در بروز دردهای مفصلی دخیل هستند. برای بهبود درد مفاصل ابتدا عامل درد مفصل شناسایی شده و سپس برای درمان آن اقدام می‌ شود. ... ادامه مطلب

درمان روماتیسم مفصلی با کاهش درد و تورم مفاصلدرمان روماتیسم مفصلی با کاهش درد و تورم مفاصل

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می شود؛ یعنی سیستم ایمنی که سیستم دفاعی طبیعی بدن است، به اشتباه به بافت های ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465