تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سیاتیک / سیاتیک درد انتشاری از کمر به پاها

سیاتیک درد انتشاری از کمر به پاها

درد انتشاری از کمر به پاها به تحریک یا تحت فشار قرار گرفتن یک یا چند ریشه عصبی در ستون فقرات کمری گفته می‌شود. از آنجایی‌ که این عصب‌ها تا باسن، ران و مچ پا و انگشتان کشیده میشوند، آسیب ‌دیدگی در ستون فقرات کمری موجب بروز علائمی در این نواحی می‌شود. سیاتیک در اثر انواع مشکلات مربوط به بافت‌ها و استخوان‌های ستون فقرات کمری اتفاق می‌ افتد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تشخیص و درمان درد سیاتیک در کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار قابل انجام است. در حال حاضر درمان درد انتشاری از کمر به پاها (سیاتیک) توسط دکتر نقره کار با جدیدترین و موثرترین متدهای صورت می‌ پذیرد. شما می‌ توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 88670088 - 021 ارتباط برقرار نمایید.

علل و عوامل ایجاد درد سیاتیک

فتق دیسک

یکی از متداول‌ترین عوامل ایجاد درد در عصب سیاتیک، فتق دیسک است. فتق دیسک به پارگی دیواره بیرونی دیسک بین مهره‌ ها گفته می‌شود. در چنین شرایطی هسته نرم داخل دیسک بیرون می‌زند. این بیرون ‌زدگی باعث تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب (سیاتیک) می‌شود.

بیماری تخریبی دیسک

یکی دیگر از عوامل متداول آسیب ‌دیدگی ریشه عصب، بیماری تخریبی دیسک است. زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که یک دیسک ستون فقرات تضعیف شده و استخوان مهره ‌های بالا و پایین آن از موقعیت و راستای درست خارج شوند. در این صورت استخوان مهره ممکن است ریشه عصب مجاور را تحت فشار قرار دهد.

تنگی کانال نخاعی

هنگامی که استخوان‌ها، دیسک‌ها یا مفاصل ستون فقرات صدمه می‌بینند، خارهای استخوانی ایجاد شده و فضای مجرای نخاع را تنگ میکند. به این وضعیت تنگی کانال نخاعی گفته می‌شود که باعث تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصبی می‌شود.

علائم سیاتیک

آسیب ‌دیدگی ریشه های عصبی ممکن است در هر یک از پنج مهره ستون فقرات یا در سطح استخوان خاجی (لگن) اتفاق بیفتد. علائم آن شامل درد، ضعف، بی‌ حسی و مور مور شدن می‌باشد که بستگی زیادی به سطح آسیب‌ دیدگی دارد. برای مثال آسیب مهره دوم کمری باعث درد و ضعف در ناحیه جلوی ران میشود. اسیب مهره سوم کمری باعث درد و ضعف جلوی ران و گاهی زانو میشود.

آسیب مهره چهارم کمری می‌تواند موجب درد تیر کشنده از پایین کمر تا پنجه پا و همچنین ضعف پنجه پا شود.آسیب ‌دیدگی مهره پنجم کمری باعث درد پشت ران پا تا نوک پاو همچنین ضعف پا میشود. و در آخر آسیب دیدگی مهره اول خاجی (لگنی) دردی از ساق پا تا سطح بیرونی پا و همچنین ضعف پا را ایجاد مینماید.

علائم و درمان درد سیاتیک

تشخیص سیاتیک

در طول مراحل معاینه فیزیکی، پزشک وضعیت قدرت عضلات و عکس العمل آنها را مورد بررسی قرار می دهد. برای مثال، ممکن است از شما خواسته شود تا روی انگشتان یا پاشنه خود راه بروید، از یک حالت چمباتمه بلند شوید، یا در زمانی که به پشت دراز کشیده اید، یکی از پاهای خود را در هوا بلند کنید. معمولاً درد سیاتیک کمر که ناشی از عصب سیاتیک باشد، با انجام این فعالیت ها تشدید خواهد شد.

تصویر برداری

گاهی افراد دارای مشکل پارگی دیسک یا زائده های استخوانی هستند اما هیچ علائمی از وجود مشکل در آنها مشاهده نمی شود. وجود این مشکلات را می توان با تهیه عکس رادیولوژی یا با استفاده از سایر روش های تصویر برداری تشخیص داد. به هر حال پزشکان معمولاً از این نوع آزمایش ها فقط زمانی استفاده می کنند که درد بیمار بسیار شدید باشد یا اینکه بهبودی در وضعیت بیمار پس از چند هفته درمان حاصل نشود. به این منظور می توان از روش های تصویر برداری زیر استفاده کرد:

درمان درد سیاتیک از طریق تحریک عصب

درمان از طریق تحریک عصبی یا تحریک ستون فقرات یک روش بی خطر برای تحریک ستون پشتی یا اعصاب پیرامونی آن با استفاده از الکتریسته دارای سطح ولتاژ پایین است. در این حالت سیگنال های درد قبل از رسیدن آنها به مغز مسدود می شوند و به این ترتیب سیگنال های درد با احساس سوزش جایگزین می شود. بیماران مبتلا به درد سیاتیک می توانند سیستم تحریک الکتریکی اعصاب را برای کنترل درد خود در بدن ایمپلنت نمایند.

به این ترتیب بیمار می تواند با استفاده از یک ابزار دستی سطح تحریک عصبی ایجاد شده را با توجه به شدت درد خود کنترل کند. به هر حال تحریک عصبی یک روش درمانی سرپایی است که ابتدا به صورت آزمایشی بر روی بیمار امتحان می شود. به این ترتیب در ابتدا نتایج حاصل از این روش برای مدت سه تا هفت روز مورد برسی قرار می گیرد.

در صورتی که پس از گذشت این دوره درد بیمار به صورت رضایت بخش کاهش پیدا کرد، دستگاه تحریک کننده عصب را می توان به صورت دائم در بدن فرد قرار داد و در هر زمان در آینده بدون آسیب از بدن خارج کرد.

صفحه اینستاگرام دکتر علی نقره کار

مزایای درمان سیاتیک از طریق تحریک عصبی

روش جراحی آندوسکوپی دیسک کمر به عنوان روشی مداخله ای برای کنترل درد ، با حداقل تهاجم ابداع شد تا بتوان از طریق آن با کاهش خطراتی که در روشهای جراحی سنتی وجود دارد؛ به خوبی فتق دیسک را درمان نمود.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علیرضا [ 1402-06-18 ]
سلام تقريبا ٧ روزه كه كمر درد دارم و موقع نشستن سر سفره يا دستشويي رفتن و سر صندلي نشستن احساس درد ميكنم اول درد در دو سمت فيله كمرم بود ولي بعد چند روز سمت راست و پايين كمرم درد ميگيره در ضمن چيز سنگيني بلند نكردم ولي به مدت يك هفته به خاطر كارم زياد خم ميشدم .. ممنون ميشم اگه در مورد گرفتگي رگ سیاتیک و علائمش توضيح بدين

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان اسپاسم و درد ناگهانی مقعدعلت و درمان اسپاسم و درد ناگهانی مقعد

اسپاسم و درد ناگهانی مقعد یا پروکتالژیا فوگاکس، یک سندرم غیر بدخیم و گرفتگی ای است که در اطراف باسن و راست روده احساس می شود . ... ادامه مطلب

نورولیز مفاصل فاست چه کاربردی دارد و چگونه انجام میشود؟نورولیز مفاصل فاست چه کاربردی دارد و چگونه انجام میشود؟

ستون فقرات از مهره هایی تشکیل شده که مانند یک سه پایه (مجموعه سه مفصلی) باهم اتصال دارند پایه جلویی دیسک ها و پایه های کناری مفاصل فاست هستند ... ادامه مطلب

چه مدت بعد از عمل دیسک کمر می توان باردار شد؟چه مدت بعد از عمل دیسک کمر می توان باردار شد؟

دیسک کمر خفیف اغلب خطری در بارداری ایجاد نمی کند در مقابل دیسک کاملا بیرون زده که منجر به درد شدید در پاها و خواب رفتگی انگشتان می شوند دربارداری خطر ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465