تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک می شود؟

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک می شود؟

بیرون زدگی دیسک که به آن فتق دیسک ( herniated disk ) نیز گفته می‌شود، بروز مشکل در یکی از بالشتکهای لاستیک مانند (دیسک) بین استخوان مهره ‌های ستون فقرات است. دیسکهای ستون فقرات شبیه به یک دونات ژله‌ ای کوچک هستند که هسته مرکزی آنها نرمتر بوده و با حلقه سخت تر حلقوی شکل احاطه می‌ شوند. فتق دیسک که گاهی اوقات به آن پارگی دیسک ، بیرون ‌زدگی دیسک و یا لغزش دیسک گفته می‌ شود زمانی اتفاق می‌ افتد که هسته نرم ژله ‌ای شکل دیسک از طریق پارگی دیواره سخت بیرونی، خارج می‌ شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیرون ‌زدگی دیسک باعث تحریک عصب‌های مجاور شده و منجر به احساس درد، بی ‌حسی یا ضعف دست یا پا می‌شود. با این حال بسیاری از افرادی که دچار بیرون ‌زدگی دیسک هستند ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنند و متوجه آن نباشد. بیشتر افرادی که دچار فتق دیسک هستند برای اصلاح این مشکل، نیازی به عمل جراحی ندارند.

علائم بیرون ‌زدگی دیسک

در بیشتر موارد بیرون ‌زدگی دیسک در پایین کمر (لامبار) اتفاق می‌افتد اما ممکن است در ناحیه گردن نیز رخ دهد. متداولترین علائم و نشانه ‌های بیرون ‌زدگی دیسک عبارتند از:

درد بازو یا ران

در صورتی‌ که بیرون ‌زدگی دیسک در پایین کمر باشد، احتمالاً درد شدیدی در باسن و ران‌ها تجربه می‌کنید. همچنین ممکن است بخشی از مچ پا نیز درگیر ‌شود. در صورتی که دیسک بیرون زده در ناحیه گردن قرار داشته باشد، معمولاً درد بیشتر در شانه و بازو شدید است. همچنین در هنگام سرفه، عطسه و یا حرکت ستون فقرات در برخی حالات ممکن است درد به بازو یا پاها بزند.

بی‌ حسی یا مور مور شدن

افرادی که دچار بیرون ‌زدگی دیسک هستند اغلب در بخشی از بدن که عصب‌های تحت فشار قرار دارند بی ‌حسی، گزگز یا مور مور شدن را تجربه می‌کنند.

ضعف

عضلاتی که عصب های تحت فشار در آن‌ها قرار دارد ضعیف می‌شوند. این وضعیت ممکن است باعث شود در توانایی بلند کردن اجسام یا نگه داشتن آنها اختلال ایجاد شود یا گاهی بیمار هنگام راه رفتن نتواند تعادل خود را حفظ کند.

توجه داشته باشید ممکن است دچار بیرون ‌زدگی دیسک باشید اما خودتان خبر نداشته باشید. گاهی اوقات بیرون ‌زدگی دیسک در عکس ستون فقرات افرادی که هیچ علائمی از این مشکل ندارند، شناسایی می‌شود.

در صورتی که درد کمر به پایین کمر و ران ها انتشار پیدا کند و درد گردن به بازو ها منتشر شود، باید به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در صورتی که درد همراه با بی ‌حسی، گزگز یا ضعف اندام باشد؛ باید به دنبال علت آن به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده این علائم با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار می‌توانید از خدمات تشخیصی - درمانی این مرکز بهره مند گردید.

چه عواملی باعث بیرون ‌زدگی دیسک می‌ شود؟

بیرون ‌زدگی دیسک غالباً در نتیجه ساییدگی و استهلاک تدریجی مرتبط با افزایش سن ایجاد می‌شود که به آن تخریب یا دژنراسیون دیسک می‌گویند. با افزایش سن، دیسک‌های ستون فقرات بخشی از محتوای آب خود را از دست می‌دهند. این امر باعث می‌شود که انعطاف ‌پذیری آنها کاهش یافته و در مقابل پارگی حتی تحت فشار کم، آسیب ‌پذیر شوند. در بیشتر افراد نمی‌توان علت دقیق بیرون ‌زدگی دیسک را مشخص کرد.

گاهی اوقات هنگام بلند کردن اجسام سنگین یا بزرگ با استفاده از عضله‌ های کمر (به جای استفاده از عضله‌ های پا)، فشار زیادی بر کمر وارد می‌کنید که این فشار باعث بیرون ‌زدگی دیسک می‌شود. همچنین خم شدن و چرخیدن در هنگام بلند کردن اجسام می‌تواند باعث بیرون ‌زدگی دیسک شود. در موارد نادر حوادثی مانند زمین خوردن یا وارد آمدن ضربه به ناحیة کمر ممکن است باعث فتق دیسک شود.

بیرون ‌زدگی دیسک یا فتق دیسک | پیشگیری و عوارض بیرون زدگی دیسک

عوامل زمینه ‌ساز بیرون ‌زدگی دیسک

به طور کلی عوامل زیر احتمال بیرون زدن دیسک را افزایش می‌دهند:

عوارض بیرون زدن دیسک

در بخش پایینی ستون فقرات طناب نخاعی قرار ندارد. درست در زیر کمر، طناب نخاعی به گروهی از ریشه‌ های عصبی بلند (دم اسب cauda equina) منشعب می‌شود که می‌توان آن را شبیه دم اسب تصور کرد. در موارد نادر بیرون ‌زدگی دیسک ممکن است باعث تحت فشار قرار گرفتن ریشه ‌های عصبی شود. برای جلوگیری از ضعف یا فلج دائمی در چنین مواردی ممکن است جراحی اورژانسی انجام شود.

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید

بدتر شدن علائم - در صورتی که درد، بی حسی یا ضعف به حدی افزایش یافته است که نمی‌توانید کارهای روزمره خود را انجام دهید
اختلال عملکرد مثانه یا روده - افرادی که دچار سندرم دم اسب هستند ممکن است دچار بی ‌اختیاری ادرار یا مدفوع شده و یا با وجود مثانه پر، در دفع ادرار دچار مشکل شوند.
بی ‌حسی زینی - از دست دادن پیشرونده حس در نواحی پشت پاها و پیرامون مقعد که به آن ناحیه زینی گفته میشود

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

پیشگیری از بیرون ‌زدگی دیسک

ورزش

با ورزش عضلات بدن خود را تقویت کنید تا به پایدار سازی و پشتیبانی از ستون فقرات کمک شود

حفظ حالت مناسب بدن

همیشه بدن باید در حالت درست قرار داشته باشد تا فشاری که بر ستون مهره ها و دیسک‌ها وارد می‌شود کاهش یابد. همیشه صاف بنشینید و توجه داشته باشید که مهره ها در ردیف درست قرار داشته باشد به خصوص هنگامی که به مدت طولانی می‌نشینید. هنگام بلند کردن اشیای سنگین فشار را روی پاهای خود انتقال دهید و با کمک کمر چیزی را بلند نکنید.

وزن طبیعی

با حفظ وزن سالم و طبیعی به سلامت خود کمک کنید. وزن اضافی فشار بیشتری بر ستون فقرات و دیسک‌ها وارد کرده و آنها را مستعد بیرون زدن می‌ کند.

اگر به درد دیسک کمر مبتلا هستید، و مایلید بدون برش جراحی و عوارض عمل باز دیسک کمر، همچنین بدون طی دوران نقاهت طولانی به درمان درد خود بپردازید، برای دیدن فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مستوره [ 1402-06-21 ]
سلام خدمت اقای دکتر من دیسک چهار وپنجمم دچار بیرون زدگی شده و مایع مفصلیش خشک شده دنبالچه هم دچار اسیب شده چکار باید بکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان آرتروز مفصل آرنج توسط متخصصان درددرمان آرتروز مفصل آرنج توسط متخصصان درد

آرتروز مفصل آرنج بیماری است که در نتیجه از بین رفتن غضروف پوششی بین استخوانی ایجاد می‌شود. بسیار مهم است که در صورت داشتن علائم آرتروز آرنج به متخصص ... ادامه مطلب

پی آر پی زانوپی آر پی زانو

روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(پی آر پی) برای افزایش و کمک به بازسازی و تولید سلول ها است. این روش درمانی قابل اعتماد و مفید برای التهاب تاندون است ... ادامه مطلب

علت و درمان درد پایین کمر هنگام نشستنعلت و درمان درد پایین کمر هنگام نشستن

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در ناحیه کمر در حالت نشسته می شوند. دردهای حاد ناحیه پایین کمر ناشی از آسیب دیدگی عضلات، رباط‌ها، مفاصل یا دیسک ها است . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465