تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / اعصاب گانگلیون ستاره ای چه هستند و کجا قرار دارند؟

اعصاب گانگلیون ستاره ای چه هستند و کجا قرار دارند؟

بلوک گانگلیون ستاره ای به تزریقی گفته می‌شود که شاخه‌ های سمپاتیکی عصبی گردن را بی ‌حس می‌ کند. این کار به پزشک کمک می‌کند شماری از مشکلات مربوط به این عصب ها را شناسایی و درمان نماید. برای درمان ممکن است چندین تزریق لازم باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بلوك گانگلیون ستاره اي در تشخيص و درمان بسیاری از دردهای اندام فوقانی مفيد مي باشد. شما می‌ توانید در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با انجام این بلوک عصبی، برخی از دردهای ناحیه سر و گردن و اندام هاي فوقاني و سينه اي را بهبود بخشیده یا رفع نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

مهمترين موارد انجام آن عبارتند از:

1. موارد عمومي

- سندرم درد پيچيده موضعي نوع یک و دو
- دردهاي نوروپاتيک
- نورالژي تري ژمينال
- سندرم منير Meniere
- نوريت پس از پرتودرماني
- درد ناشي از ضايعات دستگاه عصبي مرکزي
- بعضی از آریتمیهای قلبي
- تعريق بيش از حد اندام فوقانی
- سردردهاي با منشاء عروقي
- دردهاي غير معمول صورت
- درد ناشی ازهرپس زوستر حاد(زونای صورت)
- مسموميت با كينين
- نورالژي به دنبال هرپس (زونای صورت)

اعصاب گانگلیون ستاره ای کجا قرار دارند

2. موارد عروقي

- سندرم رينود
- سرمازدگي
- تزريق اتفاقي داروهاي وازواسپاسم بداخل عروق
- بيماري هاي انسدادي عروقي
- بيماري هاي آمبولي عروقي
- درد شانه
- اسكرودرمي نوع A
- دردهاي با منشاء سرطان در سر و گردن و اندام هاي فوقاني
- سندرم پس از آسيب و قطع عضو اندام فوقانی(استامپ و فانتوم)
- درد مقاوم آنژيني قفسه سينه

اعصاب گانگلیون ستاره ای

این عصب ها در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. عصبهای گانگلیون ستاره ای با طیف گسترده‌ ای از عملکردهایی جسمانی که کنترلی بر آنها ندارید، مرتبط هستند. از جمله این عملکردها می‌ توان به سرخ شدن، ضربان قلب، تعریق و گشاد شدن مردمک اشاره نمود.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

مراحل درمان

بیمار بر روی تخت دراز می‌ کشد و دارویی برای آرام بودن او در حین درمان داده می‌شود و پوست و بافت‌های اطراف گردن بی ‌حس می‌شود. پزشک سوزن را وارد بدن بیمار کرده و به دقت آن را به سمت عصب‌های مورد نظر هدایت می‌ کند. معمولاً پزشک با استفاده از دستگاه پرتوی ایکس به نام فلوروسکوپ موقعیت سوزن را تحت نظر دارد. تزریق ماده حاجب به تعیین موقعیت درست سوزن کمک می‌ کند.

سپس پزشک دارو را تزریق می‌کند. دارو کاملاً عصب ها را را بی‌ حس و التهاب را کاهش می‌دهد. در صورتی که این عصب ها منشأ درد باشند، این عمل باعث برطرف شدن درد می‌شود. بسته به نیازهای بیمار تزریق ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد. پس از این که کار تمام شد، سوزن خارج شده و محل تزریق با چسب کوچکی پوشانده می‌شود.

مدت کوتاهی تحت نظر پزشک قرار گرفته و سپس مرخص می‌شوید. بسیاری از افراد پس از انجام عمل بلوک گانگلیون ستاره ای، عوارض موقتی را تجربه می‌کنند. در سمتی که تزریق انجام شده است ممکن است در بازو احساس گرمی و مور مور شدن داشته باشید. صدایتان بطور موقت ممکن است گرفته و بم شود. همچنین ممکن است علائمی مانند احتقان بینی، گر گرفتگی صورت و آب‌ ریزش چشم را تجربه نمایید. این علائم طبیعی بوده و معمولاً ظرف چند ساعت برطرف می‌شود.

ممکن است لازم باشد در آینده دوباره برای تزریق مراجعه نمایید. در صورت پاسخ مناسب میتوان برای پایداری بیشتر آن این گانگلیون را نورولیز کرد که با امواج رادیوفرکوئنسی یا همان RF انجام میشود.

در صورتی که به تشخیص پزشک برای رفع تنگی کانال نخاعی ، مجبور به انجام عمل جراحی هستید، بهتر است در صورت امکان مراکزی را بیابید که از روشهای کمتر تهاجمی برای این کار استفاده می کنند. کمتر تهاجمی بودن روش بکار گرفته شده باعث می شود؛ دوره بازیابی و ریکاوری پس از عمل جراحی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و همچنین خطرات و عوارض پس از انجام عمل جراحی هم کاهش پیدا کند.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت بی حسی پا در مبتلایان به دیسک کمر و سیاتیکعلت بی حسی پا در مبتلایان به دیسک کمر و سیاتیک

بی حسی، ضعف پا و یا تیر کشیدن درد در انتهای کمر تا پاها ممکن است از علائم دیسک کمر باشد.وجود درد پا از فشار دیسک بر اعصاب نخاع ناشی می شود. ... ادامه مطلب

برخی از درمان های غیر جراحی سیاتیکبرخی از درمان های غیر جراحی سیاتیک

درد شدید عصب سیاتیک می تواند نفس شما را بند بیاورد. هنگامی که کمردرد از باسن به پایین ساق پا پخش می شود؛ به عنوان درد عصب سیاتیک شناخته می شود . ... ادامه مطلب

عمل بسته دیسک با لیزرعمل بسته دیسک با لیزر

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر، بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی،روشی موثر در رفع درد ناشی از این بیماری محسوب می‌ شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465