تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / سندروم درد منطقه ای یا CRPS چیست و چگونه درمان میشود؟

سندروم درد منطقه ای یا CRPS چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم درد منطقه ای پیچیده نوع نامتداولی از درد مزمن است که معمولا در یک بازو یا پا ایجاد میشود. سندرم درد منطقه ای پیچیده معمولا پس از یک جراحت، جراحی، سکته مغزی یا حمله قلبی ایجاد میشود اما درد با شدت آسیب اولیه تناسب ندارد. علت سندرم درد منطقه ای پیچیده مشخص نیست. سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) که به آن سندرم دیستروفی رفلاکس سمپاتیک نیز گفته میشود، یک درد مزمن است که در آن پالسهای عصبی زیادی به ناحیه تحت تاثیر ارسال میشود. کارشناسان معتقدند این وضعیت در نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبی محیطی یا مرکزی رخ میدهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تشخیص و درمان سندرم درد منطقه ای پیچیده،(CRPS) جزو اقداماتی است که توسط دکتر علی نقره کار داری مدرک فوق تخصص درد، انجام می‌پذیرد. برای تماس جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک درد دکتر نقره کار با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

سندرم درد منطقه ای پیچیده چیست؟

سندرم درد منطقه ای پیچیده یک درد مزمن است که در اکثریت موارد در یکی از دست یا پاها ایجاد میشود و معمولا پس از یک آسیب یا تروما در آن عضو تجربه میشود. اعتقاد بر این است که این وضعیت در اثر آسیب یا اختلال عملکرد سیستم عصبی مرکزی رخ میدهد. سیستم عصبی مرکزی از طناب نخاعی، مغز و سیستم عصبی محیطی از عصبهایی که سیگنالها را از مغز و طناب نخاعی به سایر بخشهای بدن میرسانند، تشکیل شده است.

سندروم درد منطقه ای

علائم سندرم درد منطقه ای پیچیده

سندرم درد منطقه ای پیچیده با درد طولانی مدت یا شدید و تغییرات خفیف تا شدید رنگ پوست، دمای پوست و یا تورم در ناحیه تحت تاثیر مشخص میشود.

انواع سندرم درد منطقه ای پیچیده

سندرم درد منطقه ای پیچیده که به آن سی آر پی اس گفته می‌شود؛ دو نوع متفاوت دارد که علائم و درمانهای یکسان دارند. نوع دوم که سابقا به آن causalgia گفته میشد، برای بیمارانی استفاده میشود که آسیبهای عصبی در آنها تایید شده است. افرادی که آسیب عصبی در آنها تایید نشده به عنوان سی آر پی اس یک دسته بندی میشوند. سی آر پی اس نوع 1 در اثر واقعه زیان بخش اولیه مانند تصادف، آسیب بافت نرم یا عدم تحرک مانند شانه های منجمد ، ایجاد میشود.

سی آر پی اس نوع 2 با آسیب عصبی مشخص، شناسایی میشود. علائم سی آر پی اس از نظر شدت و طول مدت متفاوت است. مطالعات نشان میدهند بیشتر موارد آن خفیف بوده و افراد به تدریج و به مرور زمان بهبود می یابند. در موارد شدید فرد ممکن است بهبودی نیافته و ناتوانی های بلند مدت را تجربه کند.

علامت کلیدی این وضعیت درد طولانی مدت است که ممکن است پیوسته بوده و در برخی افراد شدید و آزار دهنده باشد. درد ممکن است همانند حس سوزش تجربه شود یا به گونه ای باشد انگار کسی دست یا پای فرد بیمار را فشار میدهد. درد ممکن است گسترش یافته و تمامی عضو را درگیر نماید حتی اگر آسیب تنها در یک انگشت اتفاق افتاده باشد. درد گاهی اوقات ممکن است به سمت مقابل نیز امتداد یابد. اغلب افزایش حساسیت در ناحیه تحت تاثیر مانند حساسیت به لمس یا تماس نیز وجود دارد.

افرادی که دچار سندرم درد منطقه ای پیچیده میشوند ممکن است تغییرات پیوسته یا متناوب در دما و رنگ پوست و تورم عضو تحت تاثیر را نیز تجربه کنند. این به علت ناهنجاری گردش خون است که در اثر آسیب دیدن عصبهای کنترل کننده گردش خون و دما اتفاق افتاده است. دست یا پای تحت تاثیر ممکن است در مقایسه با عضو سمت دیگر گرمتر یا سردتر باشد. پوست این ناحیه نیز ممکن است تغییر رنگ داشته و کبود، آبی، قرمز یا زرد باشد.

سایر علائم متداول سندرم درد منطقه ای پیچیده

روشهای درمانی سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)

۱- درما‌ن‌های دارویی

درما‌ن‌های دارویی درمان‌های سندرم درد منطقه‌ ای پیچیده شامل استفاده از داروهایی همچون ضد التهاب‌های غیراستروئیدی، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج و حتی مخدرها، بلوک کننده‌ های کانال کلسیم، آنتاگونیست‌ های کانالNMDA، کلسیتونین و بیفسفوناتها می‌ شوند.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

۲. درمان‌های غیردارویی

افزایش فعالیت حرکتی به‌ صورت گام به گام در اندام درگیر و نیز، فیدبک بینایی از طریق آیینه و انجام حرکات فیزیوتراپی به عنوان قدم اول درمان توصیه شده است.
از درمان‌ های غیردارویی دیگری همچون اکسیژن هایپرباریک در درمان سندرم درد منطقه‌ ای پیچیده استفاده شده است که در مطالعات محدودی به‌ صورت تصادفی و دوسوکور موجب کاهش درد و ادم بیماران شده است.

۳. درمان‌های مداخله‌ گرانه

درمان‌ های مداخله‌ گرانه شامل موارد زیر میباشد:

اگر به درد دیسک کمر مبتلا هستید، و مایلید بدون برش جراحی و عوارض عمل باز دیسک کمر، همچنین بدون طی دوران نقاهت طولانی به درمان درد خود بپردازید، برای دیدن فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی ندایی [ 1402-05-13 ]
سال ۹۶ پس از جراحی فتق دوطرف اینگوینال دچار این عارضه شدم و پس از هفت ماه درگیری بهبود یافتم و اتفاقا تماس با شما داشتم ولی بههر حال خودم دارو و راه حل و پیدا کردم پس از ۴۷ دکتر عوض کردن و ۱۳ سونو گرافی بالغ بر ۳۰ آزمایش خون و ۳ ام آر ای و یک سی تی اسکن

علی ندایی [ 1402-05-11 ]
سال ۹۶ پس از جراحی فتق دوطرف اینگوینال دچار این عارضه شدم و پس از هفت ماه درگیری بهبود یافتم و اتفاقا تماس با شما داشتم ولی بههر حال خودم دارو و راه حل و پیدا کردم پس از ۴۷ دکتر عوض کردن و ۱۳ سونو گرافی بالغ بر ۳۰ آزمایش خون و ۳ ام آر ای و یک سی تی اسکن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
التهاب تاندون ماهیچه دو سر بازو و درد مفصل شانهالتهاب تاندون ماهیچه دو سر بازو و درد مفصل شانه

التهاب تاندون عضله دو سر بازو اغلب به دلیل فعالیت هایی که شامل بالا بردن دست بالاتر از ارتفاع سر می شوند مثل حرکت دادن اجسام با دست یا شنا کردن،می باشد ... ادامه مطلب

5 مرحله از پیشرفت استئوآرتریت زانو5 مرحله از پیشرفت استئوآرتریت زانو

آرتروز، امروزه یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که افراد در هر سنی را رنج می‌دهد.آرتروز معمولاً یک یا چند مفصل از بدن را درگیر می‌کند و با درد، سفتی مفاصل و تورم همراه است ... ادامه مطلب

استفاده از کفی کفش برای بر طرف کردن درد مفاصل پااستفاده از کفی کفش برای بر طرف کردن درد مفاصل پا

جالب است بدانید که استفاده از کفش مناسب یکی از مواردی است که تقریباً تمام پزشکان و تمام مقالات و تحقیقات پزشکی برای درمان و بهبود درد های مفصلی توصیه می کنند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465