تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سیاتیک / بیماری تخریب دیسک چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری تخریب دیسک چیست و چه علائمی دارد؟

دیسکهای ستون فقرات به عنوان بالشتک و ضربه گیر بین مهره ها عمل می‌کند. هر دیسک شبیه یک دونات است که هسته ژله ‌ای دارد. تخریب دیسک باعث می‌شود احتمال پارگی و بیرون زدن دیسک افزایش پیدا کند که این وضعیت منجر به درد منطقه ‌ای یا تیر کشنده می‌شود. درد سیاتیک ممکن است حاصل بیرون زدگی دیسک و تحت فشار قرار گرفتن عصب‌ های پایین کمر باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در صورتی که درد کمر به پایین کمر و ران ها انتشار پیدا کند و درد گردن به بازو ها منتشر شود، باید به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در صورتی که درد همراه با بی ‌حسی، گزگز یا ضعف اندام باشد؛ ممکن است منشا تخریب دیسک داشته باشد و باید به دنبال علت آن به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده این علائم با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار می‌توانید از خدمات تشخیصی - درمانی این مرکز بهره مند گردید.

ساختار ستون فقرات چگونه است؟

مهره ها قطعات استخوانی هستند که ساختار ستون فقرات را شکل میدهند. بین مهره ها، دیسک‌ها قرار دارند. رباطها در پیرامون ستون فقرات و دیسک‌ها واقع شده ‌اند. ستون فقرات هفت مهره در گردن، 12 مهر در میانه کمر و پنج مهره در پایین کمر (لامبار) دارد. علاوه بر این در میانه باسن در زیر مهره پنجم کمری، پنج مهره خاجی قرار دارد که معمولاً به عنوان استخوان خاجی جوش خورده و پس از آن دنبالچه قرار می‌گیرد.

ستوان فقرات به شکلی طراحی شده است که مهره ها در یک ردیف بر روی هم چیده شده اند و ساختاری با قابلیت حرکت ایجاد میکنند. همچنین ستون فقرات از طناب نخاعی محافظت می‌کند. طناب نخاعی بافت‌های عصبی هستند که از مغز به ستون فقرات میروند. هر مهره یک قوس استخوانی در پشت طناب نخاعی دارد که از بافتهای عصبی طناب نخاعی محافظت می نماید. همچنین مهره ها بدنه استخوانی مستحکمی در جلوی طناب نخاعی دارند که پلاتفرم مناسبی برای تحمل وزن ایجاد می‌کند.

بیماری تخریب دیسک چیست و چه علائمی دارد؟

دیسک‌ها در واقع پدهایی هستند که به عنوان بالشتک و ضربه ‌گیر بین بدنه هر مهره عمل می‌کنند تا تاثیر حرکت و فشار در ستون مهره ها را به حداقل برسانند. هر دیسک ساختار حلقوی دارد که در مرکز آن بافت‌های نرم ژله ای مانند قرار دارد که توسط دیواری حلقوی سختی محافظت و احاطه می‌شود. در صورت جراحت یا تخریب دیسک، این دیواره پاره شده و بخش نرم داخلی بیرون میزند و بافت عصبی مجاور را تحریک می‌ کند. رباطها بافت‌ های نرم و رشته ای محکمی هستند که استخوان‌ ها را محکم به یکدیگر وصل می‌ کند. رباطها مهره ها را به یکدیگر وصل کرده و دیسک‌ها را احاطه می‌کنند. هنگامی که در اثر تخریب دیسک، رباط صدمه ببیند درد منطقه ‌ای در این ناحیه ایجاد می‌ شود.

بیماری تخریب دیسک چیست؟

با افزایش سن محتوای آب و پروتئین غضروف‌ های بدن تغییر می‌کند. نتیجه این تغییر ضعیف، شکننده و نازک شدن غضروف‌ ها است. از آنجایی‌ که بخشی از ساختار دیسک‌ ها و مفاصل را غضروف تشکیل می‌ دهد، این نواحی به مرور زمان دچار استهلاک و ساییدگی می‌شوند و فرآیند تخریب را در پیش می‌ گیرند. تخریب تدریجی دیسک بین مهره ها به عنوان بیماری تخریب دیسک یا بیماری دژنراتیو دیسک شناخته می‌شود. به استهلاک غضروف فاست و تغییرات استخوانی مفصل مجاور، بیماری تخریبی مفصل فاست یا آرتروز استخوانی ستون فقرات گفته می‌شود.

صدمات و جراحاتی که به ستون فقرات وارد می‌شود می‌تواند باعث بیماری تخریب کننده دیسک شود.
در پزشکی، به تخریب فضای دیسک و محتوای آن، اسپوندیلوز گفته می‌شود. اسپوندیلوز را میتوان در عکس اشعه ایکس یا ام آر آی ستون فقرات به صورت باریک شدن فضای دیسک بین مهره های مجاور هم شناسایی کرد.

علائم بیماری تخریب دیسک چیست؟

تخریب بافت دیسک، زمینه را برای فتق دیسک فراهم می‌کند. تخریب دیسک می‌تواند به درد منطقه ‌ای در ناحیه تحت تأثیر، منجر شود. تخریب دیسک در هر یک از مهره‌ های ستون فقرات ممکن است اتفاق بیفتد. هنگامی که تخریب دیسک در ناحیه گردن اتفاق می‌افتد به آن بیماری دیسک گردن گفته می‌شود، هنگامی که در میانه کمر اتفاق بیفتد به آن بیماری دیسک توراسیک گفته می‌شود. در صورتی که تخریب دیسک در ناحیه کمری اتفاق بیفتد، باعث درد پایین کمر و تحریک اعصاب ستون فقرات می‌شود که در این صورت درد به پاها انتشار می‌یابد و به عنوان سیاتیک یا درد سیاتیک شناخته می‌ شود.

اینستاگرام دکترعلی نقره کار

تخریب دیسک پایین کمر باعث درد منطقه ‌ای در پایین کمر می‌شود که در افراد سالمند بیشتر شایع است. آرتروز دژنراتیو مفصل فاست که گاهی از موارد در عکس اشعه ایکس شناسایی می‌شود، می‌تواند عامل درد منطقه ‌ای پایین کمر باشد. درد حاصل از تخریب دیسک یا بیماری مفصلی ستون فقرات معمولاً با درمان‌های محافظه کارانه مانند کمپرس سرد و گرم متناوب، استراحت، ورزش‌های توان‌بخشی و داروهایی برای کنترل درد ، گرفتگی عضله و التهاب درمان می‌شود.

اگر به درد دیسک کمر مبتلا هستید، و مایلید بدون برش جراحی و عوارض عمل باز دیسک کمر، همچنین بدون طی دوران نقاهت طولانی به درمان درد خود بپردازید، برای دیدن فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بلوک گانگلیون گاسرین برای درمان دردهای سر و صورتبلوک گانگلیون گاسرین برای درمان دردهای سر و صورت

بلوک گانگلیون گاسرین برای درمان نورالژی عصب سه ‌قلو (تری ژمینال) و همچنین برای بیمارانی که از درد سرطان نواحی صورت رنج میبرند، انجام میشود. ... ادامه مطلب

درمان درد مفصل ساکروایلیاک (مفصل خاجی خاصره) با ورزشدرمان درد مفصل ساکروایلیاک (مفصل خاجی خاصره) با ورزش

مفصل ساکروایلیاک یا مفصل خاجی خاصره (مفصل خاجی تهیگاهی) در محل تلاقی استخوان دنبالچه و استخوان لگن واقع شده است . ... ادامه مطلب

چرا صبح ها کمر درد داریم؟چرا صبح ها کمر درد داریم؟

کمر انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل ماهیچه ها، استخوان ها، دیسک ها، رباط ها و تاندون ها هستند. این اجزا در کنار هم قرار گرفته ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465