تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / عوامل مرتبط با دردهای عصبی یا نوروپاتیک

عوامل مرتبط با دردهای عصبی یا نوروپاتیک

درد نوروپاتیک، دردی پیچیده و مزمن است که معمولاً با آسیب بافت عصبی همراهی دارد. علت درد نوروپاتیک میتواند آسیب دیدن خود رشته های عصبی و عدم کارکرد درست آنها باشد. این رشته های عصبی آسیب دیده سیگنال های نادرستی را به دیگر مراکز درد می فرستند. آسیب به رشته ی عصبی هم به تغییر کارکرد عصب در محل آسیب و هم در نواحی اطراف عصب منجر می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

توجه: اطلاعات مندرج در این مطلب، جایگزین مشاوره با پزشک نمی‌ باشد. شما می‌ توانید برای دردهای خود با این علائم به متخصص درد مراجعه نمایید. کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار آماده ارائه خدمت به دردمندان گرامی می‌ باشد. برای ارتباط با این مرکز می‌ توانید از طریق تماس با شماره تلفن 88670088 - 021اقدام فرمایید.

علائم درد نوروپاتیک

درد نوروپاتیک ( نورالژی ) دردی است که به خاطر اشکالات سیگنال دهی در رشته های عصبی درگیر رخ میدهد. علل مختلفی برای این درد وجود دارد. این درد با درد معمول ناشی از جراحت، سوختگی یا فشار و ... متفاوت است. در این وضعیت معمولاً مسکن های رایج خیلی کمک کننده نیستند. این نوع از درد به دلیل مشکلات در خود رشته های عصبی رخ میدهد. عملکرد این اعصاب به گونه ای تحت تأثیر قرار می گیرد که پیام های درد را به مغز مخابره می کنند. درد نوروپاتیک اغلب به صورت دردهای سوزشی، خنجری، تیر کشیدن، درد مبهم یا شبیه به یک شوک الکتریکی توصیف می گردد.

عوامل مرتبط با دردهای عصبی یا نوروپاتیک

موارد مرتبط با این درد نوروپاتیک

آلودینیا

آلودینیا به معنای ایجاد درد یا بدتر شدن آن در پی لمس یا تحریکاتی است که در حالت عادی ایجاد درد نمی‌کنند. برای مثال اگر اختلال نورآلژی تری‌ژمینال (عصب سه قلو) داشته باشید یک لمس سطحی پوست صورت شما می‌تواند محرک ایجاد درد گردد و یا اگر مبتلا به نوروپاتی دیابتی باشید فشار پتوی شما در هنگام خواب می‌تواند محرک ایجاد درد گردد.

هایپرآلژزی

در هایپرآلژزی یا پردردی، تحریکات و لمس هایی که در حالت عادی ناراحتی مختصری ایجاد می کنند در این شرایط موجب ایجاد دردی شدید می گردند. برای مثال یک تحریک کوچک در ناحیه ی دردناک موجب ایجاد دردی شدید می گردد و درواقع فرد نسبت به درد حساسیت زیادی پیدا می کند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کر

پاراستزی

پاراستزی به معنای داشتن احساسات ناخوشایند یا دردناک حتی در حالت عدم وجود تحریک خارجی می باشد مانند احساس مور مور شدن، سوزن سوزن شدن یا احساساتی شبیه شوک الکتریکی. شدت درد اغلب با شدت اختلال زمینه ای همخوانی ندارد. برای مثال، درد پس از زونا می تواند درد شدیدی باشد هرچند که نشانی از راش پوستی یا نشانه ای از عفونت باقی نمانده باشد. درد در هر شخص منحصربه فرد است. همین طور عباراتی که برای توصیف درد نوروپاتیک به کار می رود در افراد مختلف فرق می کند. عبارات رایج برای توصیف این درد، احساس فرورفتن چیزی نوک تیز در بدن، سوزن سوزن شدن، احساس سوزش، درد خنجری و درد کند و مبهم می باشند. این درد ممکن است یکنواخت باشد یا اینکه شدت آن کم و زیاد گردد. همان طور که گفته شد، این درد اغلب با محرک خاصی مرتبط نیست ولی فعالیت هایی مانند حمل کردن چیزهای سنگین می تواند به شکل چشمگیری آن را بدتر کند.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود یا درمان این شرایط بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حمید [ 1402-12-01 ]
سلام ۴ ماه پیش مسافرت رفتم وبرگشتم بمدت یکماه کتف درد وگردن درد شدید داشتم،تا مراجعه کردم ارتوپد کپسول سالکسیب ۲۰۰ میلی بهم تجویز شد خوردم خوب نشدم رفتم بیمارستان متخصص قلب نوار قلب سالم اکو سالم اسکن هسته ای نشون داد رگ سمت راست قلبم یعنی رسا باریک شده استنت گذاشتم ولی درد کتفم خوب نشد چیزی مثل گزگز شدن وبی حسی انگشت سبابه هم اضافه شد به درد کتفم وکلا انگشت های دست چپم گزگز شدید دارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض و خطرات مصرف گاباپنتینعوارض و خطرات مصرف گاباپنتین

گاباپنتین دارویی است که گاهی به عنوان داروی درمان صرع استفاده می‌شود. ممکن است برای درمان صرع در افراد بالای 12 سال و برای تشنج های ناقص کودکان 3 تا 12 سال این دارو تجویز شود ... ادامه مطلب

درمان گزگز و بی حسی دست چپ و راستدرمان گزگز و بی حسی دست چپ و راست

بی حسی دست که باعث کاهش کیفیت زندگی فرد می‌شود، می تواند آنقدر شدید باشد که فرد را از انجام فعالیت های روزانه خود باز دارد. ... ادامه مطلب

استفاده از کورتیزون برای کاهش التهاباستفاده از کورتیزون برای کاهش التهاب

کورتیزون نوعی استروئید است که با هورمون کورتیزول که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند؛ ارتباط نزدیکی دارد. غدد فوق کلیوی شما کورتیزول تولید می کنند . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465