تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / تفاوت بین آرتروز کمر و تنگی کانال نخاعی

تفاوت بین آرتروز کمر و تنگی کانال نخاعی

با وجود اینکه آرتروز شایع‌ترین علت تنگی کانال نخاعی است؛ ولی این عارضه می‌تواند جوانان را نیز درگیر کند. در هر حال تنگی کانال نخاعی در افراد ۶۰ سال به بالا رایج‌ تر از جوانان می‌ باشد. آرتروز نیز اغلب در سنین بالا دیده می‌شود. در درجه اول، تنگی کانال نخاعی و آرتروز همراه آن، نتیجه فرایند طبیعی افزایش سن است.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد کتر علی نقره کار در تهران می‌ تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

تاثیر افزایش سن بر ستون مهره ها

دیسک‌های ژلاتینی که مانند بالشی برای مهره‌های ستون فقرات عمل می‌کنند؛ با افزایش سن شروع به خشک شدن می‌نمایند و در نتیجه کوتاهتر می‌شوند. خشک شدن این دیسک‌ها باعث وارد شدن فشار به مفاصل فاست می‌شود. فشار بیش از حد به این مفاصل باعث فرسایش آنها شده و منجر به آرتروز می‌گردد. آرتروز می‌ تواند باعث افزایش ضخامت و بزرگ شدن رباط‌های احاطه کننده مفصل شود و این امر باعث کاهش فضای درون کانال نخاعی که محل عبور اعصاب است می‌شود.

فرق بین آرتروز کمر و تنگی کانال نخاعی

غضروفی که از مفاصل محافظت می‌ کند نیز دچار ساییدگی و فرسایش می‌شود و ساییدگی بیش از حد غضروف باعث لغزیدن مهره ها روی یکدیگر می‌گردد. ممکن است بدن برای جبران از دست رفتگی غضروف‌ها شروع به رشد استخوان در مفاصل فاست کند. استخوانی که بیش از حد رشد کرده است، سیخ استخوانی نامیده می‌شود و شکل گیری آنها در باریک‌تر شدن فضای موجود در کانال نخاعی، برای عبور اعصاب نقش دارد. با بسته شدن بیش از حد فضای درون کانال نخاعی، درد آغاز می‌شود.

تنگی کانال نخاعی، باریک شدن فضای ریسمان نخاعی یا شاخه‌های عصبی است. دقیق‌تر بگوییم، ستون فقرات با گذشت زمان دچار فرسایش می‌شود. اندازه کانال نخاعی (تونل استخوانی که محل عبور اعصاب ستون فقرات است) به تدریج کوچک‌تر می‌شود. وضعیت دژنراتیو یا همان فرسودگی ستون فقرات، بیشتر در بخش فوقانی ستون فقرات (گردن) یا در ناحیه پایینی ستون فقرات (ناحیه لامبر) شایع است. دژنراتیو ستون فقرات اغلب با اسپوندیلوزیس (به جلو لغزیدن مهره‌ها و خارج شدن آنها از خط طبیعی ستون فقرات) و اسکولیوز (کجی ستون فقرات) همراه است. تنگی کانال نخاعی در زنان و مردان تقریبا به طور یکسان شایع است با این حال زنان بیشتر در معرض تجربه علائمی قرار دارند که مستلزم درمان است.

حال در شرایطی تنگی کانال نخاعی می‌تواند بدون آرتروز ایجاد شود که این وضعیت اغلب در جوان ترها دیده می‌شود. برای آنکه بتوانید درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را از آرتروز تشخیص دهید؛ نیاز است به پزشک متخصص مراجعه نمایید ولی برخی از علائم درد، می‌توانند شما را در شناسایی علت درد راهنمایی کنند که این علائم عبارتند از :

درد تنگی کانال نخاعی

درد تنگی کانال نخاعی هنگامی که کمر صاف است مانند زمانی که راه میروید، شدیدتر میشود. خم شدن به جلو گاهی اوقات باعث آرام شدن درد میشود.
از آنجایی که تنگی کانال نخاعی در اثر تحت فشار بودن عصب ایجاد میشود، علائم آن ممکن است شامل احساس مور مور شدن و گزگز یا اختلال در کنترل روده و مثانه باشد. این علائم معمولا در آرتروز کمر دیده نمیشوند.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درد آرتروز

درد آرتروز مداوم تر بوده و وابسته به نوع خاصی از حرکت نیست. آرتروز روماتیسمی (روماتیسم) یک بیماری خود ایمنی است که باعث بروز علائم دیگری مانند خستگی، تورم یا قرمزی و تغییرات پوست میشود.
درد آرتروز معمولا بلافاصله پس از بیدار شدن بدتر میشود در حالی که در تنگی کانال نخاعی ممکن است درد دوره ای باشد.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره‌های درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت روش درمانی مؤثری است که درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. (پی آر پی) از خون شما برای درمان بافت های آسیب دیده استفاده می کند ... ادامه مطلب

نورالژی پست هرپتیک (postherpetic neuralgia) چیست؟نورالژی پست هرپتیک (postherpetic neuralgia) چیست؟

نورالژی پس از زونا یک بیماری دردناک است که بر اعصاب و پوست شما تأثیر می گذارد. ... ادامه مطلب

نورولیز مفاصل فاست چه کاربردی دارد و چگونه انجام میشود؟نورولیز مفاصل فاست چه کاربردی دارد و چگونه انجام میشود؟

ستون فقرات از مهره هایی تشکیل شده که مانند یک سه پایه (مجموعه سه مفصلی) باهم اتصال دارند پایه جلویی دیسک ها و پایه های کناری مفاصل فاست هستند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465