تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟

دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟

دلایل شایع درد کمر عبارتند از کشیدگی ناحیه کمر، تحریک عصبی و رادیکولوپاتی، رشد غیر طبیعی استخوان ناحیه کمر و مشکلات مفاصل . هر یک از این موارد در ادامه توضیح داده میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد کتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

1- کشیدگی کمر (به صورت حاد یا مزمن)

کشیدگی کمر ( Lumbar strain ) به آسیب حاصل از کشیدگی رباطها زردپی ها و یا عضله‌ های پایین کمر گفته می‌شود. کشیدگی باعث پارگی‌های میکروسکوپی با درجات مختلف در این بافت‌ ها می‌ شود. کشیدگی کمری یکی از شایع‌ ترین دلایل کمردرد است. این جراحت ممکن است به واسطه استفاده بیش از حد، استفاده نادرست و یا ضربه رخ دهد. صدمات بافت‌های نرم در صورتی که چند روز تا چند هفته طول بکشد، غالباً به عنوان جراحات حاد دسته بندی می‌ شوند.

دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟

در صورتی که کشیدگی بیش از سه ماه طول بکشد به آن مزمن گفته می‌شود. اگر چه کشیدگی کمر غالباً در دهه 40 زندگی اتفاق می‌افتد اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. مشخصه ‌های کشیدگی کمری عبارتند از ناراحتی منطقه ‌ای در پایین کمر که پس از یک واقعه ‌ای ایجاد شده است که از نظر مکانیکی بر بافت‌های پایین کمر فشار وارد کرده است. شدت صدمه ممکن است خفیف تا شدید باشد و بستگی به میزان کشیدگی و گرفتگی عضلات پایین کمر دارد.

تشخیص کشیدگی کمر بر اساس سابقه آسیب‌ دیدگی، محل درد و بررسی احتمال صدمه سیستم عصبی انجام می‌شود. معمولاً عکس پرتوی ایکس (عکس ساده کمر) تنها برای ناهنجاری‌های استخوانی مفید است. درمان کشیدگی کمری شامل استراحت بر پشت، مصرف مسکن و داروهای شل ‌کننده عضله، گرم کردن موضعی، ماساژ و در نهایت پس از برطرف شدن دوره حاد آسیب ‌دیدگی، ورزش‌های اصلاحی و تقویتی برای تقویت کردن عضله ‌های شکم و پایین کمر است. درمان‌های ابتدایی در خانه ممکن است مؤثر باشد.

درمان‌های خانگی شامل کیسه آب گرم، استامینوفن یا ایبوپروفن و جلوگیری از آسیب مجدد و بلند کردن اشیا سنگین هستند. داروهای تجویزی (باید توسط پزشک نسخه شود) گاهی اوقات برای کمردرد حاد استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به داروهای ضد التهاب خوراکی یا تزریقی مانند ناپروکسن، سولینداک، کتورولاک و داروهای شل ‌کننده عضلات مانند کاریسوپرودول و سیکلوبنزوپارین، متوکاربامول و متاکسالون و همچنین داروهای ضد درد مانند ترامادول اشاره کرد.

دوره ‌های طولانی استراحت و عدم تحرک اصلاً توصیه نمی‌شود چرا که این روش عملاً باعث کندی بهبودی و بدتر شدن وضعیت می‌شود. مانور دستی ستون فقرات تا دوره‌ های یک ماهه در برخی بیمارانی که علائم تحریک عصبی ندارند، مفید است. با استفاده از تکنیک‌های محافظت از کمر در هنگام فعالیت، پشتیبانی ‌کننده های ناحیه کمر در هنگام کار در خانه یا محل کار، می‌توان از آسیب بیشتر کمر جلوگیری کرد.

2- تحریک عصبی

عصب‌های ستون فقرات کمری ممکن است در اثر فشار مکانیکی حاصل از استخوان یا بافت‌های دیگر و یا در اثر بیماری در طول مسیر خود از ریشه عصبی طناب نخاعی تا سطح پوست، تحریک شوند. بیماری‌ها و مشکلاتی که می‌توانند باعث تحریک عصبی شود عبارتند از بیرون زدگی دیسک کمر (رادیکولوپاتی)، رشد زائده استخوانی و التهاب عصب ها در اثر عفونت ویروسی ( زونا).

3- رادیکولوپاتی (درد انتشاری از کمر به پاها)

رادیکولوپاتی کمری به تحریک عصبی گفته می‌شود که بر اثر آسیب ‌دیدگی دیسک بین مهره ها اتفاق افتاده است. صدمه دیدن دیسک به علت تخریب دیواره حلقوی شکل بیرونی، ضربه و جراحت و یا هر دو عامل اتفاق می‌افتد. در نتیجه هسته نرم مرکزی دیسک از طریق پارگی دیوار بیرون میزند و در تماس با طناب نخاعی و یا عصب های آن که از کانال نخاعی استخوانی منشعب شده ‌اند، قرار می‌گیرد. پارگی دیسک شایع‌ترین علت درد سیاتیک است که از پایین کمر به باسن و پاها می‌رسد. درد سیاتیک ممکن است در ابتدا با سابقه درد پایین کمر شروع شده و یا با احساس ترکیدن حباب خود را نشان دهد و سپس با بی ‌حسی و مور مور شدن همراه شود. درد سیاتیک غالباً با حرکت کمر و یا عطسه و سرفه افزایش می‌یابد. سیاتیک در موارد شدیدتر ممکن است با بی ‌اختیاری ادرار یا مدفوع همراه باشد.

سیاتیک و رادیکولوپاتی کمری معمولاً تنها در یک طرف بدن برای مثال سمت راست یا چپ بدن تأثیر می‌گذارد. پزشک معمولاً بر اساس علائم گفته شده در بالا به رادیکولوپاتی کمر مشکوک می‌شود. افزایش درد تیر کشنده در هنگام بالا آوردن پاها، تشخیص را تأیید می‌کند.

4- فشار استخوانی

هر وضعیتی که باعث حرکت و رشد مهره ‌های ستون فقرات کمری و در نتیجه محدود شدن فضای عصب ها و طناب نخاعی مجاور شود، ممکن است موجب درد کمر و پاها شود، دلالیل ایجاد چنین دردی عبارتند از باریک شدن فورامینال (باریک شدن دروازه ای که عصب های ستون فقرات از طناب نخاعی گذشته و از کانال نخاعی به سرتاسر بدن می‌رود که غالبا در اثر آرتروز اتفاق می افتد)، اسپوندیلولیستز (سر خوردگی یک مهره روی مهره دیگر)، تنگی کانال نخاعی (تحت فشار قرار گرفتن ریشه های عصبی یا طناب نخاعی با خارهای استخوانی یا بافتهای نرم دیگر در کانال نخاعی).

تحت فشار قرار گرفتن عصب نخاعی در این وضعیت میتواند منجر به درد سیاتیک شود که از پایین کمر به پاها امتداد می‌یابد. تنگی کانال نخاعی ممکن است باعث درد پا شود که با راه رفتن بدتر شده و با استراحت برطرف می‌شود (شبیه درد حاصل از نارسایی گردش خون در پاها). درمان این مشکل بستگی به شدت آن دارد و از استراحت و ورزش تا تزریق کورتیزون اپیدورال و عمل جراحی فشار برداری با برداشتن استخوانی که بافت عصبی را تحت فشار قرار داده است متفاوت است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

5- مشکلات مفاصل و استخوان‌ ها

مشکلات مربوط به مفصل و استخوان که باعث درد پایین کمر می‌شود شامل مشکلات مادرزادی، مشکلات حاصل از استهلاک و ساییدگی و یا ضربه و جراحت و التهاب مفاصل (آرتروز) است.

اگر به درد دیسک کمر مبتلا هستید، و مایلید بدون برش جراحی و عوارض عمل باز دیسک کمر، همچنین بدون طی دوران نقاهت طولانی به درمان درد خود بپردازید، برای دیدن فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :معین معمارنژاد [ 1401-08-14 ]
آیا این کپسول فقط برای درد کمر استفاده می شود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
راه درمان درد مفاصل چیست؟راه درمان درد مفاصل چیست؟

مفاصل اتصالات بین استخوان ها را تشکیل می دهند. هر گونه آسیب به مفاصل ناشی از بیماری یا تروماها می تواند در حرکت شما اختلال ایجاد کند و باعث درد زیادی شود ... ادامه مطلب

معرفی چهار راهکار برای جلوگیری از آرتروز زانومعرفی چهار راهکار برای جلوگیری از آرتروز زانو

آرتروز زانو وضعیتی است که درآن غضروف بین مفاصل از بین می رود و استخوان های مفصل زانو با یکدیگر در تماس و اصطکاک قرار می گیرند. ... ادامه مطلب

آیا زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی فرا رسیده است؟آیا زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی فرا رسیده است؟

بسیاری از افراد ترکیب درمان‌ هایی مانند ورزش‌های مخصوص، کمپرس سرد و یا گرم و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را برای مدیریت علائم تنگی کانال نخاع موثر ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465