تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر

کمر دردهای غیر متداول

گاهی اوقات عواملی باعث کمردرد می‌شود که کمتر شایع است و در وهله اول پزشک به آنها مشکوک نمی‌شود. از جمله این عوامل کمردرد می‌توان به بیماری پاژه استخوان، خونریزی یا عفونت لگنی، عفونت غضروف و یا استخوان ستون فقرات، آنوریسم آئورت و زونا (شینگل) اشاره کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می‌ توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد کتر علی نقره کار در تهران می‌ تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

بیماری پاژه استخوان

بیماری پاژه استخوان یک مشکل پزشکی است که علت ناشناخته دارد و در آن تشکیل استخوان با بازسازی طبیعی استخوان همخوانی ندارد.

این وضعیت منجر به تغییر شکل و تضعیف استخوان به شکلی ناهنجار شده و می‌تواند منجر به درد منطقه ‌ای استخوان شود اگر چه اغلب بدون علامت است. بیماری پاژه در افراد بالای 50 سال بیشتر شیوع دارد. وراثت (پس زمینه ژنتیکی) و برخی عفونت‌های غیر معمول ویروسی نیز به عنوان مسبب این وضعیت مطرح شده ‌اند. قطور شدن نواحی استخوانی درگیر در پایین ستون فقرات می‌تواند به درد سیاتیک تیر کشنده به پاها منتهی شود. بیماری پاژه را می‌توان از طریق عکس پرتوی ایکس معمولی شناسایی کرد. با این حال نمونه ‌برداری از استخوان گاهی برای تأیید تشخیص لازم است. غربالگری استخوان برای مشخص کردن گستردگی بیماری و نواحی استخوانی درگیر مفید است. آزمایش خون فسفات آلکالین برای تشخیص و نظارت بر پاسخ به درمان مفید است. روش‌های درمانی عبارتند از مصرف آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب، مسکن و داروهایی که سرعت تغییر استخوان را کند می‌کنند مانند کلسیتونین، اتیدرونات، الندرونات، ریزدرونات و پامیدرونات.

کمر دردهای غیر متداول

خونریزی یا عفونت لگن

خونریزی در لگن بدون جراحت قابل توجه، به ندرت اتفاق می‌افتد و معمولاً در بیمارانی دیده می‌شود که داروهای رقیق ‌کننده خون مانند وارفارین مصرف می‌کنند. در این بیماران درد سیاتیک که سریع شروع می‌ شود می‌تواند نشان ‌دهنده خونریزی در پشت لگن و شکم باشد که عصب های ستون فقرات را که به سمت پاها می‌روند تحت فشار قرار می‌دهد. عفونت لگن شایع نیست اما می‌تواند یکی از عوارض و مشکلاتی مانند بیماری کرون، دایورتیکولیت، کولیک زخمی (اولسراتیو)، بیماری التهابی لگن همراه با عفونت لوله‌های فالوپ یا رحم و حتی آپاندیس باشد. عفونت لگن یکی از عوارض جدی آن بیماری‌ها است و اغلب همراه با تب و کاهش فشار خون بوده و وضعیت خطرناک و مرگبار تلقی می‌شود.

عفونت غضروف و یا استخوان ستون فقرات

عفونت دیسک‌ ها و استخوان‌ها وضعیتی بسیار نادر است. این مشکلات می‌توانند منجر به درد منطقه ‌ای همراه با تب شوند. باکتری‌هایی که در این عفونت نقش دارند و در کشت آزمایشگاهی شناسایی شده ‌اند عبارتند از استافیلوکوکوس آرئوس و میکوباکتریوم توبرکولوزیس یا عفونت تی بی. عفونت تی بی در ستون فقرات بیماری پات (Pott's ) نام دارد. همه این بیماریها بسیار جدی بوده و نیاز به دوره طولانی درمان با آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) دارند. مفاصل ساکروایلیاک به ندرت دچار عفونت باکتری میشود. تب مالت یا بروسلوز یک عفونت باکتریایی است که ممکن است مفاصل ساکروایلیاک را درگیر نماید و معمولا از طریق شیر خام بز انتقال می یابد.

آنوریسم آئورت

در افراد سالمند اتراسکلروز میتواند به تضعیف دیواره رگهای خونی بزرگ آئورتی در شکم منجر شود. این تضعیف منجر به برامدگی دیواره آئورت میشود. اگر چه بیشتر موارد آنوریسم هیچ علامتی ایجاد نمیکند اما برخی مواقع درد ضربانی پایین کمر نشانه آن است. آنوریسم در برخی ابعاد به خصوص در صورتی که به مرور زمان بزرگ میشود ممکن است نیاز به عمل جراحی برای ترمیم با پیوند داشته باشد.

زونا

شینگل یا زونا (هرپس زوستر) یک عفونت حاد عصب های مسیر پوست است که به طور کلی غالباً در یک یا چند سطح از بدن بصورت یک طرفه (چپ یا راست) اتفاق می‌افتد. بیمارانی که دچار زونا می‌شوند معمولاً قبلاً آبله‌ مرغان گرفته ‌اند. ویروس هرپس که باعث آبله ‌مرغان می‌شود پس از برطرف شدن بیماری، سال‌ها به صورت خاموش در ریشه‌ های عصبی ستون فقرات می‌ماند. در بیماران دچار زونا این ویروس مجدداً فعال شده و عفونتی در عصب های حسگر ایجاد می‌کند و منجر به درد عصبی می‌شود و معمولاً به صورت یک تاول و جوش در همان سمت بدن که عصب تحت تأثیر قرار گرفته است، بروز می‌کند. کمردرد در بیماران زونای ناحیه کمری، با جوش و تحریکات پوستی شروع میشود. دسته های متوالی تاولهای ریز به مدت چند روز ممکن است پدیدار شود و با التهاب پوسته پوسته ظرف یکی دو هفته برطرف می‌شود. گاهی اوقات بیمار ممکن است دچار درد عصبی مزمن شود. درمان آن در واقع درمان علامتی است که با استفاده از کرم و لوسیونهایی مانند کالامین دی یا داروهایی مانند اسیکلوویر برای برطرف کردن عفونت و پره گابالین یا لیدوکائین برای رفع درد انجام می‌شود.

عوامل زمینه‌ ساز درد پایین کمر چیست؟

عوامل زمینه ‌ساز درد پایین کمر عبارتند از فعالیت‌های ورزشی شدید، برداشتن و بلند کردن، هل دادن یا کشیدن اجسام سنگین ، حمل چمدان و کیف سنگین، صدمات و جراحات حاصل از ضربه، عفونت کلیه، بارداری ، پوکی استخوان و افزایش سن.

علائم و نشانه ‌های همراه با کمر درد چیست؟

کمردرد در طیف گسترده ‌ای از علائم و نشانه‌ها را ایجاد می‌کند که بستگی به علت دقیق درد دارد. علائمی که همراه با کمردرد ممکن است دیده شود عبارتند از بی ‌حسی و یا گزگز پاها ، بی ‌اختیاری ادرار یا مدفوع، درد شدید هنگام راه رفتن، ضعف پاها، آتروفی یا کاهش اندازه عضله ‌های پا، جوش یا تحریکات پوستی، تب، لرز، کاهش وزن، دل درد، سوزش ادرار، سرگیجه، درد مفصل و خستگی.

صفحه اینستاگرام دکتر علی نقره کار

تشخیص کمردرد چگونه است؟

برای تشخیص درد کمر سابقه پزشکی و بیماریهای زمینه ‌ای فرد دریافت شده و معاینه فیزیکی انجام می‌شود. همچنین باید سابقه وضعیت کمر از جمله سابقه جراحت و صدمات، عواملی که باعث تشدید درد و یا آرام شدن آن می‌شوند، علایم همراه با کمردرد از جمله تب، مور مور شدن، بی‌ حسی، بی‌ اختیاری ادرار و غیره، و همچنین طول دوره علائم و شدت آنها را به اطلاع پزشک برسانید. علاوه بر معاینه شکم و پا ، ممکن است معاینه مقعد و لگن برای تشخیص لازم باشد. آزمایش‌های دیگری که برای تشخیص علت کمردرد انجام می‌شود عبارتند از آزمایش خون، آزمایش ادرار، عکس پرتوی ایکس معمولی، غربالگری، ام آر آی، اسکن استخوان و آزمایش‌های عصبی مانند الکترومیوگرام (نوار عصب و عضله) و سرعت انتقال عصب.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
راه های پیشگیری از دیسک گردنراه های پیشگیری از دیسک گردن

فتق دیسک گردن می تواند باعث درد زیادی در گردن، شانه ها، بازوها یا قسمت بالای کمر شود.در اینجا آنچه باید در مورد پیشگیری فتق دیسک گردن بدانید آورده شده ... ادامه مطلب

درمان غیر جراحی روتاتور کاف با پلاسمای غنی از پلاکتدرمان غیر جراحی روتاتور کاف با پلاسمای غنی از پلاکت

پی آر پی برای درمان پارگی روتاتور کاف، بدون خطرات و هزینه های جراحی، بسیار موثر است. علاوه بر این، از آنجایی که تزریق PRP در مطب پزشک انجام می شود . ... ادامه مطلب

سندروم درد منطقه ای یا CRPS چیست و چگونه درمان میشود؟سندروم درد منطقه ای یا CRPS چیست و چگونه درمان میشود؟

سندرم درد منطقه ای پیچیده معمولا پس از یک جراحت، جراحی، سکته مغزی یا حمله قلبی ایجاد میشود اما درد با شدت آسیب اولیه تناسب ندارد. علت آن مشخص نیست . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465