تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / چه عواملی موجب درد پایین کمر میشوند؟

چه عواملی موجب درد پایین کمر میشوند؟

در این مقاله به بررسی آسیب ها، بیماری ها و سایر عللی که زمینه ساز درد پایین کمر می‌شوند؛ می‌پردازیم. دانستن این موارد شاید بتواند برای شناخت هرچه بیشتر شما از این درد کمک کننده باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد کتر علی نقره کار در تهران می‌ تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

مشکلات مادرزادی استخوان

برخی از نقایص مادرزادی منجر به درد پایین کمر میشوند مانند مهره شکاف دار (اسپاینا بیفیدا) و انحراف جانبی ستون فقرات (اسکولیوز). انحراف جانبی ستون فقرات به کجی و انحنای ستون فقرات به چپ یا راست گفته می‌شود که زمانی اتفاق می افتد که یکی از پاها کوتاه‌تر از پای دیگر باشد ( اسکولیوز عملکردی) و یا زمانی که ناهنجاری در ساختار ستون فقرات وجود داشته باشد ( اسکولیوز ساختاری). کودکانی که دچار اسکولیوز ساختاری شدید هستند ممکن است نیاز به عمل جراحی یا بریس داشته باشند.

افراد بزرگسال کمتر تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند بلکه اغلب با استفاده از وسایل طبی مانند بریس درمان می‌شوند. مهره شکاف ‌دار یک نقص مادرزادی در قوس استخوانی مهره کانال نخاعی است و اغلب خار طبیعی مهره در آن وجود ندارد. این نقص مادرزادی در اکثریت موارد در مهره‌های پایین کمر و بالای استخوان خاجی اتفاق می‌افتد. که گاهی دسته موهای غیر طبیعی در پوست ناحیه مورد نظر دیده می‌شود. مهره شکاف‌ دار ممکن است ناهنجاری جزئی استخوانی باشد و هیچ علامتی ایجاد نکند. با این حال ممکن است این وضعیت با ناهنجاری‌های عصبی جدی پایین تنه همراه باشد.

مشکلات دژنراتیو مفصل و استخوان

با افزایش سن محتوای آب و پروتئین غضروف‌های بدن تغییر می‌کند. این تغییرات منجر به نازک و ضعیف و شکننده شدن غضروف‌ها می‌شود. از آنجایی ‌که بخشی از دیسک‌ ها و مفاصل که همراستا با مهره ها قرار دارند از غضروف تشکیل شده ‌اند، با گذر زمان دچار استهلاک و تخریب می‌شوند. تخریب دیسک که به آن اسپوندیلوز (spondylosis) گفته می‌شود در عکس پرتوی ایکس ستون فقرات به صورت باریک شدن فضای طبیعی دیسک بین مهره ها مشخص می‌شود.

تخریب بافت‌های دیسک، زمینه را برای بیرون زدن هسته نرم داخلی دیسک و درد پایین کمر فراهم می‌نماید. آرتروز دژنراتیو ( آرتروز استخوانی ) مفاصل فاست نیز یکی از دلایل درد منطقه ‌ای پایین کمر است که در عکس پرتوی ایکس معمولی قابل شناسایی می‌ باشد. این عوامل درد تخریب دیسک معمولاً با روش‌های درمانی محافظه کارانه مانند استراحت، کیسه آب گرم ، ورزش‌ های توان‌ بخشی و همچنین مصرف مسکن و داروهای شل‌ کننده عضلات و داروهای ضد التهاب تحت درمان قرار می‌ گیرد.

درد پایین کمر

جراحت و صدمه به استخوان‌ ها و مفاصل

شکستگی استخوان پایین ستون فقرات و استخوان خاجی بیشتر در افراد سالمند مبتلا به پوکی استخوان و به ویژه افرادی که به مدت طولانی داروهای کورتیزون مصرف کرده ‌اند، دیده می‌شود. در این افراد هرازگاهی حتی فشارهای جزئی در ستون فقرات (مانند خم شدن برای بستن بند کفش) می‌تواند منجر به شکستگی استخوان شود. در چنین وضعیتی مهرة کمر ممکن است فرو بریزد که به آن شکستگی فشاری مهره گفته می‌ شود.

این شکستگی باعث شروع آنی درد شدید منطقه ‌ای می‌شود که در پیرامون کمر همانند یک نوار تیر می‌کشد و با حرکت بدن به شدت بدتر می‌شود. معمولاً این درد به پایین و به پاها نمی‌رسد. شکستگی مهره در بیماران جوان‌تر تنها پس از جراحات و صدمات شدید مانند تصادفات و یا حمله صرع اتفاق می‌افتد. در بیماران جوان و سالمند جوش خوردن شکستگی مهره چند هفته طول می‌کشد و باید بیمار استراحت کرده و مسکن مصرف کند.

شکستگی فشاری مهره ‌های کمر که در اثر پوکی استخوان ایجاد شده است را ممکن است بتوان با عمل تزریق سیمان به نام ورتبروپلاستی (vertebroplasty ) یا کیفوپلاستی (kyphoplasty) درمان کرد. در این عمل جراحی، یک بالن در مهره تحت فشار باد میشود تا بخشی از ارتفاع از دست ‌رفته مورد بازگردد. سپس یک چسب مخصوص (متی متاکریلات یا سیمان) در بالن تزریق می‌شود و در همان‌جا می‌ماند تا ساختار و ارتفاع بدنه مهره حفظ شود.

آرتروز

spondyloarthropathies نوع التهابی آرتروز است که در ناحیه پایین کمر و مفاصل ساکروایلیاک تأثیر می‌گذارد. از جمله موارد این وضعیت می‌توان به آرتروز راکتیو، اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتروز پسوریاتیک و آرتروز بیماری التهابی روده اشاره کرد. هر یک از این بیماری‌ها ممکن است منجر به سفتی و درد پایین کمر شوند که معمولاً صبح هنگام بدتر می‌شود. این بیماری‌ها معمولاً در دهه دوم و سوم زندگی شروع می‌شوند و با داروهایی که مستقیماً التهاب را هدف گرفته ‌اند، تحت درمان قرار می‌گیرند. داروهای بیولوژیک جدیدتر موفقیت زیادی در درمان بیماری و متوقف کردن پیشروی آن نشان داده ‌اند. بلوک های عصبی این ناحیه تاثیر معجزه آسایی در درمان دردهای ناشی از آرتروز کمری دارند که توسط فوق تخصص درد با کمک دستگاه تصویر برداری انجام میشود.

سایر عوامل کمردرد

از جمله عوامل دیگر درد پایین کمر می‌توان به مشکلات کلیه، بارداری، مشکلات تخمدان و تومور اشاره کرد.

مشکلات کلیه

عفونت کلیه، سنگ کلیه و خونریزی حاصل از صدمه دیدن کلیه ( هماتوم) غالباً با درد پایین کمر همراه هستند. تشخیص این مشکلات از طریق آنالیز ادرار، آزمایش سونوگرافی و انواع دیگر تصویربرداری شکم میسر می‌ باشد.

بارداری

غالباً بارداری به واسطه ایجاد فشار مکانیکی بر ستون فقرات و تغییر انحنای طبیعی کمر و قرارگیری جنین در داخل شکم، به درد پایین کمر منجر می‌ شود . علاوه بر این تأثیر تغییرات هورمون‌ زنانه استروژن و هورمون رلکسین شل‌ کننده رباط می‌ تواند در شل شدن رباط ها و ساختارهای کمر نقش داشته باشد. ورزش‌ های لگن اغلب برای کاهش این نوع درد توصیه می‌ شود. به زنان توصیه می‌ شود در دوران بارداری فعالیت فیزیکی توصیه شده توسط پزشک را انجام دهند. درد زایمان طبیعی نیز می‌ تواند باعث کمردرد شود.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

مشکلات تخمدان

کیست تخمدان، فیبروم رحم و آندومتریوز ممکن است باعث درد پایین کمر شوند. تشخیص دقیق نیاز به معاینه دستگاه تناسلی و آزمایش‌ و تصویربرداری دارد.

تومور

درد پایین کمر ممکن است حاصل تشکیل تومور خوش‌خیم یا بدخیم باشد که از استخوان ستون فقرات یا لگن و طناب نخاعی نشات گرفته و یا منشأ آن جای دیگری در بدن است و به این نواحی نام برده گسترش یافته است (متاستاز). علائم آن ممکن است از درد منطقه ‌ای تا درد شدید تیر کشنده و از دست دادن عملکرد عصب و عضله (حتی بی ‌اختیاری ادرار و مدفوع ) باشد که بستگی به محل دقیق تومور دارد. تومور این نواحی بدن با استفاده از آزمایش‌های تصویربرداری مانند عکس پرتوی ایکس معمولی، غربالگری هسته ‌ای استخوان و ام آر آی و کت مشخص می‌شود.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مینوعباسی [ 1400-03-11 ]
سلام مطالب را خوندم وعالی بود متشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اوزون درمانی روشی مؤثر برای درمان درد کتف و شانهاوزون درمانی روشی مؤثر برای درمان درد کتف و شانه

آسیب یا بیماری مفصل شانه و کتف می تواند باعث شانه درد شود .دردهای ناشی از این آسیب های متداول شانه را می توان با اوزون درمانی تحت درمان قرار داد. ... ادامه مطلب

درمان دردهای دست و پا در کلینیک درددرمان دردهای دست و پا در کلینیک درد

به‌طورکلی درد دست و پا دلایل بسیار زیادی دارد و در صورت بروز این علائم به‌طور دائمی یا رفت و برگشتی بعد از چند روز باید حتماً به کلینیک درد مراجعه کنی ... ادامه مطلب

نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی چیست؟نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی چیست؟

نورالژی گلوفارنکس یکی از بیماری های ‌نادری است که می‌تواند بسیار دردناک باشد. این اختلال، عصب گلوفارنکس را درگیر می کند. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465