تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / آیا تزریق کورتون برای کاهش درد مفید است یا مضر؟

آیا تزریق کورتون برای کاهش درد مفید است یا مضر؟

هر دارو یا ماده غذایی باید در جای خود و به روش صحیح استفاده شود. بطور مثال حتی اگر فرد آب زیادی بنوشد (آب که از نظر بسیاری بی ضرر است) ممکن است موجب رقیق شدن و کاهش مقدار سدیم خون و بروز علایمی چون، سردرد، احساس سرگیجه، گرفتگی عضلات یا اسپاسم و حتی تشنج های غیر قابل توضیح شود. پس بنابراین هر دارو ویا ماده غذایی اگر به جا استفاده نشود میتواند مضر و بر عکس اگر به جا و اصولی استفاده شود حیات بخش و مفید است.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکسری از افراد معتقدند که کورتون مطلقا مضر است؛ و بر عکس، بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی، آسم، اختلالات خود ایمنی (که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله می کند)، ام اس، لوپوس و ... با تمام وجود بر این باورند که اگر کورتون نبود ادامه حیات برای آنها ممکن نمی‌شد.

روشهای غیرجراحی کنترل و بهبود درد، در افرادی که دچار بیرون زدگی دیسک کمر و گردن هستند؛ در کلینیک درد دکتر علی نقره کار، به عنوان اقدامات کاهش دهنده درد و بهبود سبک زندگی، با نتایجی مطلوب قابل انجام است. بیماران گرامی می‌توانند جهت هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایند.

کورتون چگونه در بدن تولید میشود؟

اصولا کورتیکواستروییدها بطور طبیعی در بدن وجود داشته و از غده آدرنال ترشح می شود. عدم ترشح کورتونها در بدن مساوی با مرگ فرد میباشد.

در چه بیماریهایی مصرف کورتون ضروریست؟

در پزشکی فرم مصنوعی این هورمونها با خواص مشابه و با نام داروهای کورتیکواستروئید یا همان کورتونها به طوروسیعی برای درمان آرتریت روماتوئید، لوپوس، آسم، آلرژی و بسیاری از بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

مصرف کورتون

آیا کورتون عوارض دارد؟

این سوال بستگی به نوع استفاده (استنشاقی، تزریق داخل مفصل یا محل ملتهب، تجویز سیستمیک) و مدت استفاده از آن دارد. در روش تزریق مستقیم استروئید داخل مفصل آسیب دیده پزشکان اجازه دارند از دوزهای تعدیل شده کورتون به طور مستقیم در محل التهاب استفاده کنند و از آنجایی که این روش لوکالیزه و موضعی است سایراعضاء بدن از اثرات غلظت بالای این روش تزریق دارو متأثر نمی شوند و در امان هستند.

با استفاده موضعی کورتون در مفصل یا عصب خاص، چون دارو در محل اثر تزریق میشود، با دوز بسیار کمتر دارو تاثیر چندین برابر خواهیم داشت بنابراین هر گونه عوارض جانبی مصرف کورتون نزدیک به صفر می رسد. اما برعکس استفاده از کورتونهای خوراکی یا تزریق شده در خون، اثراتشان در سراسر بدن گسترش می یابند و برای اینکه دارو به محل اثر برسد احتیاج مصرف طولانی مدت و دوز بالای کورتون میباشد که میتواند همراه عوارضی باشد.

این عوارض از جمله، پوکی استخوان ، شکنندگی و نازک شدن استخوان ها، افزایش آسیب پذیری به عفونت و ... در مصرف طولانی مدت کورتونها (طولانی تر از سه ماه) دیده میشوند و نه در تزریق منفرد. بنابراین استفاده از کورتون برای تزریق های مفصلی، ستون فقرات، گره های عضلانی، ریشه عصبی نه تنها عوارض استفاده از کورتونها طولانی مدت سیستمیک را ندارد بلکه به دلیل کاهش درد و افزایش تحرک بیمار میتواند حتی مانع افزایش وزن و تضعیف عضلات شده که این خود مانع از پیشرفت پوکی استخوان ناشی از کم تحرکی میشود. باید توجه کنید که مصرف کوتا ه مدت کورتون و یا انجام یک یا دو تزریق کورتون عارضه ای ندارد؛ مگر در موارد خاصی که فرد بیماری دیگری هم دارد که کورتون نباید در آن بیماری استفاده شود.

موارد استفاده از کورتون :

1. بیرون زدگی دیسک کمر و گردن :

کورتون می تواند فشار دیسک کمر و گردن را کاهش دهد و از درمانهای موثر در فتق دیسک کمر و گردن است.
کورتون می تواند فشار دیسک کمر و گردن بر ریشه عصبی درگیر را کاهش داده و از درمانهای موثر و مفید در تنکی کانالهای خفیف تا متوسط و بیرون زدگیهای دیسک های کمر و گردن است. کورتون با افزایش خونرسانی به عصب درگی موجب افزایش رسیدن غذا و اکسیژن به عصب آسیب دیده شده و به روند ترمیم عصب آسیب دیده کمک میکند.

2. آسم :

کورتون با کاهش التهاب در راه های هوایی ریه و کاهش واکنشها ی آلرژیک آسم را کنترل می کند
و بیمار را از مرگ نجات می دهد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

3. آرتروز :

تزریق کورتون در آرتروز کمر ، گردن، شانه و گاهی زانو کاربرد دارد.
در بیمارانی که دچار آرتروز هستند و در مقطع زمانی که مفصل دچار تورم و درد می گردد؛ محدودیت در فعالیتهای روزمره زندگی دارند. بنا به توصیه انجمن جهانی روماتولوژیِ تزریق کورتون مفید و مجاز است.

4. ام اس :

در حملات ام اس کورتون درمانی با دوز بالا باید انجام شود تا حملات ام اس کنترل شده و بیمار دچار عارضه نگردد.

5. بیماریهای دیگر :

در بسیاری از بیماریهای پوستی، روماتیسمی، مغز و اعصاب، چشم، گوش و حلق بینی، کورتون بعنوان یک داروی نجات دهنده محسوب می شود.

چند توصیه در بیمارانی که برای مدت طولانی مجبور به استفاده از کورتون سیستمیک هستند :

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه علیزاده [ 1402-09-12 ]
سلام من اروز کتفم درد میکرد رفتم دکتر بهم یه امپول کوتون ار کتفم زد الان دردش زیاد شده زده به دستمو گردنم این طبیعیه؟؟؟

گلی [ 1402-08-29 ]
دوماه قبل عمل ابدو کردم دکتر برای ورم شکم کورتون تزریق کرد دور ناف. آیا این کار اصولی هست؟ تاثیر داره؟

میلاد زره [ 1402-08-09 ]
سلام من مچ دست چپم دچار کشیدگی تاندون شده بعد از عکس دکتر دوتا آمپول کورتون به مچم تزریق کردن وبعد گچ گرفت الان بعد 48 ساعت هنوزم در دارم میشه لطفاً راهنماییم بکنین

امید یارپور [ 1402-07-28 ]
سلام من از سینورا استفاده میکنم ولی بعد از تزریق اثر نمیکند من از بیماری التهاب کمر نقش میبرم

محمدتوسل [ 1402-02-14 ]
سلام ماهیچه های پای راست من بعلت تنگی مختصرکانال و بیرون زدگی مختصردیسک دچار تحلیل شده است.پزشکان فعلاجراحی را توصیه نمی کنند. اما برای برای جلوگیری از ادامه تحلیل ماهیچه پا تزریق کورتون به دیسک برای کاهش التهاب را تئصیه کرده اند.به چه تخصصی باید مراجعه کنم؟

مریم بیگی [ 1401-10-14 ]
باسلام و احترام.مادرم هم دیسک کمر وهم انحراف ستون فقرات و استخوان انتهای دنیالیچه خورد شده هستند سالهای زیادی درمان وفیزیوتراپی کردند آیا امکان درمان هست ادضمن نمی توانم برای ویزیت بیارمش. سن 80

ریحانه اقبالی [ 1401-04-13 ]
باسلام واحترام مچ دستم دچار پارگی تاندوم شده بعداذ عکس دکتر ارتوپد سه آمپول کورتون در مچ دست تزریق وسپس گچ گرفت بعد دوهفته گچ راباز کرد الان دستم خیلی سوزش ومچ دست وساق دستم سیاه شده میخواستم راهنماییم کنید ممنون میشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟

ساده‌ ترین علامت درد مزمن لگنی، خود درد است. اینکه این درد به چه مدت ایجاد می‌ شود و شدت آن چقدر است از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌ کند ... ادامه مطلب

درمان آسیب و پارگی عضله همسترینگدرمان آسیب و پارگی عضله همسترینگ

آسیب‌ های عضلات همسترینگ مانند کشیدگی عضلات همسترینگ در ورزشکاران (بیشتر در ورزش‌هایی مانند دو، فوتبال، بسکتبال) شایع و بسیار دردناک است ... ادامه مطلب

درمان درد شانه با تزریق داخل مفصلدرمان درد شانه با تزریق داخل مفصل

تزریق به شانه برای اهداف تشخیصی ، و همچنین اهداف درمانی استفاده می‌ شود . این روش درمانی می‌ تواند به بهبود آسیب های شانه کمک کند . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465