تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / استفاده از کفی کفش برای بر طرف کردن درد مفاصل پا

استفاده از کفی کفش برای بر طرف کردن درد مفاصل پا

وقتی به دنبال راه حلی برای درمان دردهای مفصلی هستید، احتمالاً انتخاب کفش مناسب اولین راه حلی نباشد که به ذهن تان می رسد. جالب است بدانید که استفاده از کفش مناسب یکی از مواردی است که تقریباً تمام پزشکان و تمام مقالات و تحقیقات پزشکی برای درمان و بهبود درد های مفصلی توصیه می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بسیاری از بیماری ها و مشکلات مربوط به مفاصل به خاطر ساز و کار و تنظیم نبودن اسکلت بدن به خصوص در مفاصل است. مشکلاتی مثل صاف بودن کف پا و همچنین چرخش پا به سمت داخل از مشکلات بسیار شایع در پاها هستند که باعث آسیب دیدن مفاصل می شوند. مشکلاتی از جمله پلنتار فاستیس (التهاب بافت فیبری و ضخیم که در کف پا قرار دارد)، انحراف شست پا (یعنی کج شدن شست پا به سمت داخل پا یا بونیون bunion)، التهاب آشیل ( التهاب تاندون آشیل که در پشت ساق پا قرار دارد) و انگشت چمنی (پیچ خوردگی رباط انگشت بزرگ که معمولاً در ورزش کارانی که در چمن بازی می کنند زیاد پیش می آید)، همگی اساساً به دلیل موقعیت های نادرست وضعیت اسکلت بدن به وجود می آید.

اگر ساختار های مکانیکی و حرکتی بدن درست تنظیم نباشند و مشکلات آن ها به طور کامل برطرف نشود، درمان دردی که در پا به وجود آمده است عملاً غیر ممکن می شود و یا اگر هم برای مدتی از بین برود، دوباره سر جایش باز می گردد. برای بسیاری از این مشکلات راه حلی به غیر از جراحی وجود دارد. خیلی ساده تر از جراحی! کافی است از یک کفی کفش استفاده کنید تا مشکلات حرکتی و اسکلتی تا حد زیادی بر طرف شود. بنابر این کفی کفش و همچنین خود کفش، اهمیت زیادی در بیماری های مفصلی و اسکلتی دارند.

استفاده از کفی کفش برای بر طرف کردن درد مفاصل پا

کفی طبی چیست و چه مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد؟

کفی های طبی برای حمایت و تنظیم موقعیت و حالت پا استفاده می شوند. مزیت اصلی استفاده از کفی طبی این است که این کفی ها متناسب با پا و شرایط ویژه خود شما طراحی می شوند و در نتیجه می توانید با استفاده از این کفی ها، مشکلات مربوط به پا و مفاصل تا حد زیادی برطرف می شود.

بهترین راه برای ساخت کفی کفشی که درست اندازه پای شما باشد این است که از پای شما یک قالب تهیه شود و بعد بر روی آن اصلاحاتی انجام شود. این کار به این صورت انجام می شود که از کف پا در حالی که در حالت طبیعی خود قرار دارد و وزنی بر روی آن قرار نگرفته است قالب گرفته می شود. برای قالب گیری پا در داخل پلاستر قرار می گیرد و به این صورت وقتی پلاستر خشک می شود، قالبی دقیقاً منطبق بر کف پای شما، تولید خواهد شد.

روش دیگر برای تولید قالب استفاده از فوم است. روش کار به این صورت است که شما در فوم می ایستید. این فوم کاملاً اطراف و دور پای شما را می پوشاند و در واقع یک مدل سه بعدی از پای شما به وجود می آورد.
در مقایسه این دو روش شاید بشود گفت که استفاده از پلاستر ساده تر و البته دقیق تر باشد. به این علت که وقتی پا در حالت استراحت و بدون وزن قرار دارد، شکل اصلی پا مشخص می شود و می توان آن را به شکلی که باید نهایتاً برسد، تصحیح کرد ولی وقتی پا با شکلی که در واقع اشکال دارد، قالب گیری می شود، انجام اصلاحات بر روی آن و رسیدن به حالت مناسب پیچیده تر می شود.

به هر حال وقتی کار ساخت قالب به اتمام رسید، از این قالب برای ساخت کفی مناسب برای پای شما استفاده می شود. برای ساخت این قالب فاکتور هایی مثل طول و عرض کفش که قرار است این کفی در آن قرار بگیرد هم در نظر گرفته می شود. برای آماده سازی نهایی کفی همان طور که گفته شد، اصلاحات مختلفی انجام می شود. این اصلاحات هم مربوط به شکل پای شما هستند و هم مشکلی که قرار است برطرف کند را شامل می شود.

به غیر از ساخت قالب و کفی مخصوص راه دیگری هم هست؟

استفاده از کفی های مخصوص پا به این علت که نیازمند طراحی و ساخت هستند، گران تر تمام می شود. پس طبیعی هست که بخواهید نزدیک ترین راه حل به ساخت قالب را با هزینه کمتر پیدا کنید. این راه حل وجود دارد. اگر دوست داشته باشید می توانید از کفی های پیش ساخته استفاده کنید. البته در این مورد باید دقت کنید که متأسفانه بیشتر کفی هایی که برای پا ساخته می شوند بیشتر بر روی نرمی و راحتی پا تمرکز دارند و زیاد به مسئله ثبات و استحکام دادن به پا اهمیت نمی دهند. پس هنگام خرید باید دقت کنید که کفی های مناسب برای استحکام دادن به پا را تهیه کنید.

این کفی ها هزینه زیادی ندارند. احتمالاً این نوع کفی ها را بتوانید در فروشگاه های لوازم ورزشی پیدا کنید. بعضی از کفی ها هستند که با هدف نرمی و انعطاف دادن به کفش ساخته شده اند ولی در انتهای آن ها یک لایه سفت تر هم کار گذاشته شده است که تقریباً کاری مشابه با چیزی که شما لازم دارید را انجام می دهند. یعنی ایجاد ثبات و استحکام دادن به پا. کسانی که مشکل گردش داخلی پا دارند از این کفی ها بهتر است استفاده کنند. برای مشکل گردش پا به داخل، هر کاری که می کنید باید کفی انتخاب کنید که نسبتاً سفت و محکم باشد و حالت انعطاف پذیر و بالشتی نداشته باشد (مثلاً حالت فومی و فرو رونده نداشته باشد).

چطور از کفی کفش استفاده کنیم؟

اگر به شما توصیه شده که از کفی کفش استفاده کنید، باید هر موقع که می خواهید کفش هایتان را بپوشید، از این کفی های کفش هم استفاده کنید. بعضی افراد به اشتباه فکر می کنند که کفی کفش فقط مخصوص مواقعی است که می خواهند ورزش کنند. ولی این طور نیست! دقت کنید که شما دقیقاً همه اوقات باید این کفی های کفش را به پا داشته باشید. دقیقاً به همین علت است که باید کفی هایی که انتخاب می کنید برای پای شما مناسب و اندازه باشد. از آن جا که قرار است این کفی را مدت زیادی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که این کفی به خوبی در کفش شما جا می شود. مطمئناً کفشی که بیشتر از همه می پوشید را باید معیار اندازه و شکل کفی که خریداری می کنید یا قالب می گیرید، قرار دهید.

کفش های مجلسی و رسمی معمولاً نازک تر هستند و به درستی نمی شود کفی های کفش را در آن ها جا داد. به همین دلیل برای این نوع کفش ها احتمالاً لازم است کفی را ضخیم تر بگیرید یا از دو لایه کفی برای آن استفاده کنید. البته در مورد هر کفش ضخامت لازم برای کفی متفاوت است. کار دیگری که باید انجام دهید تا بیشترین استفاده را از کفی که خریداری کرده اید داشته باشید، این است که به نوع کفشی که قرار است برای آن کفی بگیرید و استفاده هایی که از آن می کنید دقت کنید. وقتی شما مشکل حرکتی در پا دارید، باید کلاً کفشی که مناسب نیست و طراحی خوبی ندارد را کنار بگذارید. صرفاً به این دلیل که قرار است طراحی کفش را با استفاده از کفی مناسب تصحیح کنید، نباید مجوز استفاده از هر کفشی را برای خودتان صادر کنید. کفی کفش قرار است مشکل حرکتی پا را حل کند و اگر خود کفش مشکل داشته باشد، کفی قادر به برطرف کردن آن نیست!

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

به طور کلی بهتر است وقتی کفی می خرید، یک ساعت آن را در کفش تان قرار دهید و مدتی از آن استفاده کنید. اگر احساس درد کردید، کفی را از کفش در بیاورید. فرقی ندارد این درد در کجا اتفاق بیفتد. ممکن است درد در کف پا، لگن، زانو یا حتی کمر به وجود آید. مهم این است که این کفی با کفشی که استفاده می کنید برای شما مناسب نیست. اگر این شرایط به وجود آمد، دوباره به پزشک مراجعه کنید و مشکلی که پیش آمده است را به او اطلاع دهید. احتمالاً قدم بعدی، این خواهد بود که پزشک کفی را دوباره اصلاح می کند تا برای پای شما و شرایط و آسیب دیدگی که دارید، مناسب شود.

به طور کلی باید گفت که استفاده از کفی کفش یکی از روش های مؤثر برای رفع درد های مفصلی است و به عنوان بخشی از دوره درمانی برای مشکلات مختلف می توانید روی کمک آن حساب کنید. همیشه داشتن اطلاعات و آگاهی در مورد بیماری که به آن مبتلا شده اید کمک زیادی به شما می کند تا با آن مقابله کنید و هر به تسریع هر چه بیشتر فرآیند بهبود، کمک کنید. مثلاً انتخاب کفی کفش مناسب یکی از فواید داشتن آگاهی و اطلاعات نسبت به جوانب مختلف بیماری و راه های درمان آن است که رسیدن به بهبودی کامل را می تواند تا حد زیادی جلو بیندازد.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان درد ناشی از تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی دیسک با بلوک عصبیدرمان درد ناشی از تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی دیسک با بلوک عصبی

تنگی کانال نخاعی یک بیماری دژنراتیو (تخریب پیشرونده) است که علائم آن معمولا به مرور زمان بروز می‌ کند یا اینکه می‌تواند به صورت یک درد ناگهانی رخ دهد ... ادامه مطلب

آیا زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی فرا رسیده است؟آیا زمان جراحی باز جهت درمان تنگی کانال نخاعی فرا رسیده است؟

بسیاری از افراد ترکیب درمان‌ هایی مانند ورزش‌های مخصوص، کمپرس سرد و یا گرم و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را برای مدیریت علائم تنگی کانال نخاع موثر ... ادامه مطلب

درمان درد ستون فقرات با جراحی های بسته دیسکدرمان درد ستون فقرات با جراحی های بسته دیسک

با توجه به عوارض فراوان و سنگین جراحی های باز دیسک کمر، امروزه در برخی از موارد امکان انجام روشهای جراحی بسته برای برداشتن فشار از روی دیسک فراهم آمده است ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465