تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / آیا تنگی کانال نخاعی لامبار (پایین کمر) قابل درمان است؟

آیا تنگی کانال نخاعی لامبار (پایین کمر) قابل درمان است؟

کمردرد یک مشکل عمده سلامت در جوامع امروزی می باشد. حدود 10 درصد بیماران مبتلا به کمر درد، به طور مزمن دچار ناتوانی می شوند. با افزایش سن، ابتلا به برخی اختلالات نظیر تنگی کانال نخاعی شیوع بیشتری پیدا میکند. شایع‌ترین علامت تنگی نخاع کمری، پا درد است (که در هنگام راه رفتن یا ایستادن اتفاق می‌افتد و شخص در هنگام نشستن احساس بهتری خواهد داشت). علائم دیگر ممکن است شامل بی حسی، ضعف و گرفتگی عضلات کمر، ساق و ران‌ها، پاها یا باسن باشد. از روشهای غیر جراحی و بعضاً جراحی برای درمان دردهای ناشی از تنگی کانال نخاعی پایین کمر (لامبار) می‌توان استفاده کرد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده جدیدترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

روشهای غیر جراحی درمان تنگی کانال نخاعی پایین کمر

تزریق اپیدورال تحت گاید تصویربرداری :

در این روش عمل بسته دیسک کمر بدون بیهوشی با تزریق داروی آرام بخش صورت می‌گیرد و پس از بی‌حسی موضعی در ناحیه پوست کمر پس از چند دقیقه انتظار با وارد کردن یک سوزن به فضای اپیدورال وارد می‌شویم. درمان دیسک کمر با این روش درمانی یک باره درمان نمی‌شود، برای از بین بردن التهاب‌های موجود در کمر دو هفته بعد از این عمل این کار انجام می‌شود که این کار با بهره‌گیری از سه تزریق اپیدورال برنامه‌ریزی می‌شود. در عارضه‌ای مانند تنگی کانال نخاعی که چندین ریشه عصبی تحت فشار قرار می‌گیرند تزریق اپیدورال کودال گزینه درمانی بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

تزریق اپیدورال کودال با ریسک بسیار کم و تنها ظرف چند دقیقه انجام می‌شود و نتایج بسیار خوبی در بهبود وضعیت بیمار خواهد داشت. تزریق دارو به این روش در مدت شش هفته موجب از بین رفتن علائم کمردرد و بیماری می‌شود بسیاری از بیمارانی در این دسته هستند که به علت بیرون‌زدگی دیسک کمر حتی از رفتن به محل کار منع شده‌اند اما بهره‌گیری از این روش موجب می‌شود تا افراد به زندگی عادی خود بازگردند اما از انجام حرکات غیرعادی و ایستادن طولانی خودداری کنند. استفاده از روش اپیدورال موجب پیشگیری از دیسک کمر و درمان آن تا ۹۰ درصد می‌شود.

با آغاز عمل بسته دیسک کمر و تزریق در مرحله نخست، افرادی که دچار دیسک کمر مزمن هستند به مدت یک تا دو روز استراحت کرده و پس از آن به زندگی عادی خود ادامه دهند اما توجه کنند که در حین کار فشار زیاد و ناگهانی به ستون فقرات خود وارد نکنند. کاهش عوارض عمل دیسک کمر شدید و در نهایت کاهش هزینه‌های عمل جراحی مهمترین ویژگی این شیوه درمانی است، این روش به صورت سرپایی انجام شده و بیمار با عوارضی در حین درمان روبرو نخواهد شد.

 درمان تنگی کانال نخاعی لامبار

درمانهای فیزیکی (شامل فیزیوتراپی) :

در برخی از موارد، به صلاحدید پزشک متخصص، می‌توان از فیزیوتراپی برای درمان تنگی خفیف کانال نخاعی لامبار بهره برد و با این کار از انجام جراحی های غیرضروری پیشگیری نمود.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی :

داروهای ضد التهاب ، همانطور که از نامشان پیداست؛ از دسته داروهایی هستند که با التهاب مزمن مبارزه می‌کنند و به عبارت دیگر التهاب را بهبود می‌بخشند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن (استامیوفن) می‌توانند برای تسکین کوتاه مدت درد ناشی از تنگی کانال نخاعی پایین کمر مفید باشند، به خصوص اگر علائم و درد خفیف باشد. اگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی موثر نبود، ممکن است داروهای مسکن قوی‌تر، یا داروهای شل کننده عضلات یا داروهای ضد افسردگی برای بیمار تجویز کنند. برای برخی از بیماران، تزریق کورتیکواستروئید به منطقه آسیب دیده باعث تسکین درد و ناراحتی می‌شود. از این دسته داروها نیز می‌توان به تشخیص پزشک متخصص درد، برای درمان تنگی کانال نخاعی پایین کمر استفاده کرد.

ورزش و کاهش وزن :

فعالیت فیزیکی مناسب و تقویت عضلات اطراف مهره های کمری ، یکی از راهکارهای پیشگیرانه و درمانی کاهش درد در مبتلایان به تنگی کانال نخاعی لامبار می‌ باشد. تقویت عضلات در این ناحیه موجب می‌شود فشار کمتری به کانال نخاعی وارد شود و از تنگی کانال نخاعی پیشگیری گردد. کاهش وزن نیز نقش بسیار موثر در بهبود و درمان بخش زیادی از دردهای مربوط به کمر و زانو خواهد داشت. هرچه وزن بدن بیشتر باشد؛ فشار تحمیل شده به مهره های کمری نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود؛ هر روز به میزان مناسبی تحرک و فعالیت فیزیکی داشته باشید و از چاقی و اضافه وزن بپرهیزید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

لامینکتومی، جراحی درمان تنگی کانال نخاعی پایین کمر

در بیشتر موارد برای درمان تنگی کانال نخاعی ، هدف اصلی پزشک، معالجه با روش‌های محافظه کارانه و غیر جراحی است و معمولا هم واکنش بدن بیماران به این روشها بسیار مثبت می‌باشد. با این حال ، افرادی هستند که بدنشان به درمان‌های محافظه کارانه تنگی کانال نخاعی پاسخ خوبی نمی‌دهد. در چنین افرادی انجام جراحی برای درمان تنگی نخاع ضروری است.

لامینکتومی روش جراحی درمان تنگی کانال نخاعی لامبار می‌باشد که در این روش قسمت پشتی (لامینا) مهره‌ی آسیب‌دیده برداشته می‌شود. گاهی اوقات به لامینکتومی جراحی دکمپرشن گفته می‌شود؛ چون فشار روی اعصاب را با ایجاد فضای اضافی اطراف آن‌ها کاهش می‌دهد. در برخی از موارد، نیاز است تا مهره‌های عمل شده با یک وسیله‌ی فلزی به مهره‌های مجاور وصل شوند و باید یک پیوند استخوان (همجوشی نخاعی) به منظور حفظ استحکام ستون فقرات انجام می‌گیرد.

درد ناشی از ساییدگی مفصل به ویژه ساییدگی مفصل زانو ( آرتروز زانو )، یکی از رایج ترین دردهایی است که اغلب، افراد را در سنین بالا درگیر می‌ نماید و با محدودیت حرکتی که ایجاد می‌ کند؛ زندگی را برای مبتلایان سخت می‌ گرداند. شما می‌ توانید برای بهره مندی از بهترین روشهای درمانی این بیماری، به متخصص درد مراجعه نمایید و به بهبود درد و محدودیت های حرکتی خود بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بلوک عصبی ستون فقرات برای تشخیص و درمان دردبلوک عصبی ستون فقرات برای تشخیص و درمان درد

بلوک عصبی نخاعی یک روش کمترتهاجمی است که هم برای تشخیص و هم برای درمان کمردرد استفاده میشود. هدف از بلوک عصبی نخاعی، رساندن دارو به طور مستقیم به محل خاص درد است ... ادامه مطلب

درد مفصل فاست گردن با چه ورزشهایی بهبود می یابد؟درد مفصل فاست گردن با چه ورزشهایی بهبود می یابد؟

مفصل فاست گردن در داخل و پشت گردن قرار گرفته است. این مفصل به دلیل محل قرار گیری اش و نقشی که دارد، آسیب زیادی می بیند . ... ادامه مطلب

گیر افتادن عصب اولنار و درد دستگیر افتادن عصب اولنار و درد دست

عصب اولنار یک عصب حسی حرکتی است و مسئول تأمین حس قسمت داخلی دست یعنی انگشت کوچک و انگشت حلقه نیز می باشد. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465