تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد لگن / درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟

درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟

ناحیه‌ی لگنی به قسمتی از بدن گفته می‌شود که از زیر شکم شروع شده و تا بالای ران ادامه می‌یابد. در صورتی که درد ایجادشده در ناحیه‌ی لگن حداقل ۶ ماه به طول بیانجامد به عنوان درد مزمن شناخته می‌شود. این درد که بیشتر در زنان رخ می‌دهد می‌تواند به صورت ثابت وجود داشته باشد و یا اینکه به صورت رفت و برگشتی تکرار شود. این درد می‌تواند به شکل درد مبهم باشد و یا دردهای سوزناک ایجاد کند. شدت این دردها می‌تواند خفیف، متوسط و یا آنقدر شدید باشد که مانع از فعالیت‌های روزانه شود. در ادامه به بررسی درد لگنی مزمن در زنان خواهیم‌ پرداخت.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار ، آماده ارائه خدمات تشخیصی - درمانی به منظور بهبود یا درمان درد بیماران مبتلا به درد های مزمن لگنی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علائم درد مزمن لگنی

ساده‌ترین علامت درد مزمن لگنی، خود درد است. اینکه این درد به چه مدت ایجاد می‌شود و شدت آن چقدر است از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند. همچنین عامل ایجاد درد نیز می‌تواند زمان و شدت ایجاد درد را تحت تاثیر قرار دهد. درد مزمن لگنی در زنان ممکن است در هنگام روابط جنسی ایجاد شود. برخی افراد ممکن است تنها در هنگام خوردن غذا این درد را احساس کنند. همچنین این دردها می‌توانند به شکل ثابت وجود داشته‌باشند و یا اینکه به صورت مقطعی ایجاد شوند، از بین بروند و پس از مدتی دوباره بروز کنند. سایر علائم درد لگن شامل موارد زیر هستند:

دلایل ایجاد درد مزمن لگنی چیست؟

معمول‌ترین دلایل ایجاد درد مزمن لگنی موارد زیر هستند:

شرایط مربوط به زنان:

آندومتریوز: اندومتریوز به شرایطی گفته می‌شود که در طی آن بافتی که به صورت طبیعی در داخل رحم رشد می‌کند در بخش دیگری از بدن غیر از رحم رشد کند. این بافت ممکن است در تخمدان‌ها، رحم، مثانه و یا در سایر بخش‌های بدن ایجاد شود. زمانی که خانم‌ها در دوران قاعدگی هستند، این بافت غیرطبیعی، متورم شده و خونریزی می‌کند که رفتاری شبیه رفتاری است که به صورت طبیعی در داخل رحم دارد. این فرآیند به طور معمول دردناک است.

درد مزمن لگن چیست

بیماری‌ های التهابی لگن: بیماری‌های التهابی لگن عفونت‌هایی هستند که در سیستم تناسلی زنان یعنی رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. به طور طبیعی، دهانه‌ی رحم که سرویکس نام دارد از گسترش باکتری‌های واژن به این بافت‌ها جلوگیری می‌کند. در صورتی که سرویکس در معرض عفونت‌های قابل انتقال از طریق آمیزش جنسی قرار گرفته‌باشد احتمال حرکت باکتری‌ها به اندام‌های درونی افزایش می‌یابد. حضور باکتری‌ها در این اندام‌ها می‌تواند باعث التهاب و عفونت این اندام‌ها شود. در این حالت، لوله فالوپ زنان ممکن است دچار آسیب‌دیدگی نیز بشود. این مسئله موجب ایجاد درد شده و احتمال حاملگی را نیز کاهش می‌دهد.

تشکیل فیبروئیدها: فیبروئیدها بافت‌های خوش‌خیم و غیرسرطانی در عضلات دیواره‌ی رحم هستند. اندازه‌ی این توده‌های خوش‌خیم می‌تواند بسیار کوچک تا بسیار بزرگ و اندازه‌ی یک میوه باشد. معمولاً این بافت‌های ایجادشده دردناک هستند.

باقیمانده‌ی تخمدان: در طی جراحی هیسترکتومی‌، رحم و تخمدان به طور کامل برداشته‌می‌شوند. گاهی یک تکه‌ی کوچک از تخمدان‌ها باقی می‌ماند که می‌تواند باعث ایجاد کیست‌های دردناک شود.

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر: سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) یک مشکل دردناک در روده‌ها است. در طی این بیماری، روده‌ها یا خیلی سخت فشرده می‌شوند یا به اندازه کافی فشرده نمی‌شوند. این امر باعث می‌شود غذا خیلی سریع یا خیلی آهسته در روده‌ها حرکت کند. حرکات نامناسب روده می‌توانند باعث درد در ناحیه‌ی لگن شوند.

بیماری سیستیت بینابینی (Interstitial cystitis): این بیماری یک بیماری مزمن مثانه است. افرادی که به بیماری مبتلا هستند دارای دیواره‌ی مثانه ملتهب و تحریک‌پذیر هستند که ایجاد بافتی قرمز و زخمی ‌در دیواره‌ی مثانه می‌کند. این بیماری می‌تواند به سفتی یا زخم مثانه منجر شود. زمانی که مثانه سفت شود با افزایش میزان ادرار در داخل آن توانایی افزایش حجم و انبساط را نخواهدداشت. در برخی از افراد، دیواره‌ی مثانه ممکن است دچار خونریزی خفیف شود. گاهی نیز در مخاط مثانه زخم ایجاد می‌شود. در نهایت این بیماری نیز می‌تواند باعث درد در ناحیه‌ی لگن شود.

مورد تعرض جنسی قرارگرفتن: در صورتی که فرد قربانی یک سو استفاده‌ی جنسی باشد، احتمال تجربه درد مزمن لگنی افزایش می‌یابد.

مشکلات اسکلتی یا عضلانی: برخی بیماری‌ها هستند که سیستم اسکلتی و عضلانی و ستون مهره‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند به ایجاد درد مزمن لگنی تکرارشونده منجر شوند. التهاب یا آسیب تاندون‌ها، رباط‌ها و بوریس می‌توانند عوامل ایجاد درد لگنی باشند.

مشکلات روانی: افسردگی، استرس مزمن و تجربیات آزار جنسی یا فیزیکی احتمال ایجاد دردهای مزمن لگنی را افزایش می‌دهند. همچنین فشار عصبی به افزایش درد لگن در افراد مبتلا می‌شود. درد مزمن لگن نیز می‌تواند به افزایش فشار عصبی منجر شود و چرخه‌ای از بیماری‌ها را ایجاد کند که به وخیم‌ترشدن وضعیت بیمار منجر می‌شود.

سندروم احتقان لگن (Pelvic congestion syndrome): در مورد این بیماری و تاثیر آن بر ایجاد درد مزمن لگنی تردیدهایی وجود دارد. برخی از پزشکان معتقدند بزرگ‌شدن رگ‌های واریکوسی‌شکل و بزرگ‌شده در اطراف رحم و تخمدان می‌توانند به درد مزمن لگنی منجر شوند. برخی از پزشکان نیز این بیماری را از دلایل ایجاد درد مزمن لگنی نمی‌دانند زیرا رگ‌های واریکوسلی‌شکل در برخی افراد وجود دارد، بدون اینکه علامتی از درد مزمن لگنی وجود داشته‌باشد.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان دردهای مزمن لگنی:

روش‌های درمانی وابسته به وضعیت بیمار و دلایل ایجاد مشکل هستند. تشخیص مناسب دلایل ایجاد درد مزمن لگنی فاکتور بسیار مهمی‌در تشخیص روش درمانی است. برخی از روش‌های درمانی شامل موارد زیر هستند:

  1. توقف تخمک‌گذاری: در این حالت از تخمک‌گذاری تخمدان‌ها جلوگیری می‌شود. این روش ممکن است توسط قرص‌های کنترل‌کننده‌ی حاملگی و یا تزریق برخی داروها باشد.
  2. استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن‌های غیراستروئیدی: از جمله‌ی این داروها می‌توان به ایبوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد.
  3. تمرینات ورزشی مناسب و فیزیوتراپی: این روش درمانی بهتر است زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپ باشد.
  4. توجه به وضعیت بدن در شرایط مختلف فعالیت.
  5. فعالیت‌های فیزیکی منظم.
  6. استفاده از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها: با توجه به اینکه امروزه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به شدت محدود شده‌است تنها در صورتی از این داروها استفاده شود که تشخیص پزشک متخصص باشد.
  7. تحریک اعصاب نخاعی : در این حالت از یک وسیله‌ی مخصوص جهت انسداد مسیر عصبی استفاده می‌شود. این مسیر باعث انتقال درد می‌شود و با انسداد آن، پیام درد نیز متوقف می‌شود.
  8. در موارد نادری نیز جراحی برای درمان دردهای مزمن لگنی توصیه می‌شود. این جراحی‌ها شامل موارد زیر هستند:
  9. لاپراسکوپی: برای درمان آندومتریوز استفاده می‌شود.
  10. هیستروکتومی: این جراحی به ندرت برای درمان درد لگن استفاده می‌شود و در طی آن تخمدان‌ها برداشته‌می‌شوند.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حوریه شیرزاد [ 1400-05-11 ]
باتوجه به اینکه بنده دچار مشکلات لگنی هستم و هیستروکتومی هم کردم .توضیحات دکتر نقره کار عزیز کلی مفید بود برام .و قصد ویزیت دارم .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه دارو هایی می توانند چسبندگی کانال نخاعی را برطرف کنند؟چه دارو هایی می توانند چسبندگی کانال نخاعی را برطرف کنند؟

تنگی کانال نخاعی ناحیه لومبر یکی از علل شایع درد پائین کمر، درد باسن و درد پاها در افرادی است که 50 سال به بالا سن دارند. ... ادامه مطلب

درمان آرتروز لگن با تزریق داخل مفصلی و پی آر پیدرمان آرتروز لگن با تزریق داخل مفصلی و پی آر پی

تزریق داخل مفصلی و پی آر پی یک روش درمانی جدید است که معمولاً از آن برای بیمارانی که به عارضه های التهابی مبتلا شده اند، استفاده می شود. ... ادامه مطلب

بلوک عقده ای عصبی ستاره ای جهت کاهش درد بازوبلوک عقده ای عصبی ستاره ای جهت کاهش درد بازو

بلوک سمپاتیک ارزش تشخیصی و تسکینی دارد . برای بلوک های کوتاه مدت با آزمایشات تشخیصی می توان از بیحس کننده های موضعی استفاده کرد . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465