تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد لگن / درمان درد دنبالچه در کلینیک درد

درمان درد دنبالچه در کلینیک درد

دنبالچه عضوی از بدن است که شاید در طول زندگی توجه چندانی به آن نشود اما زمانی که دچار درد ‌می‌شود افراد به دنبال سریع‌ترین راهکار برای کاهش درد آن هستند. استخوان دنبالچه که به نام coccyx شناخته ‌می‌‌شود استخوانی است که در انتهای ستون فقرات قرار دارد. از آنجایی که این استخوان وزن زیاد و فشار بالایی را هنگام نشستن تحمل ‌می‌کند هنگام آسیب‌دیدگی ‌‌می‌‌تواند باعث درد و ناراحتی زیادی در ناحیه‌ی لگن شود. دردهای دنبالچه که coccydynia نیز نا‌میده ‌می‌‌شوند معمولاً در زنان بیشتر از مردان بروز ‌می‌‌کنند که علت آن احتمالا آسیب‌هایی است که به استخوان دنبالچه هنگام وضع حمل بچه وارد ‌می‌‌شود. در صورتی که فرد هنگام نشستن احساس درد در ناحیه لگن داشته‌باشد بهتر است به پزشک مراجعه کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد دنبالچه عمدتاً به دلیل تغییرات هورمونی در دورانبارداری، یا قرارگرفتن در وضعیت نامناسب نشستن و نشستن های طولانی ایجاد می‌شود. روشهای درمانی غیرتهاجمی متعددی برای درمان این درد وجود دارد که می‌توان با مراجعه به کلینیک های درد از آنها بهره برد. در کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار، یکی از مراکز فوق تخصصی درمان درد، با ارائه بهترین روشهای غیرتهاجمی یا کم تهاجمی، درد دنبالچه شما بهبود یافته یا درمان خواهد شد.
شماره تلفن کلینیک : 88670088 - 021

ساختار استخوان دنبالچه چگونه است؟

استخوان دنبالچه که به دلیل جایگاه آن در دم سایر حیوانات به این نام شناخته ‌می‌‌شود متشکل از ۳ تا ۵ استخوان هم پیوسته است. این استخوان که به شکل مثلثی است در انتهای ساختار ستون مهره‌ها قرار دارد. تاندون‌ها، عضلات و رباط‌های مختلفی وجود دارند که به این استخوان متصل ‌می‌‌شوند. این استخوان یکی از استخوان‌هایی است که وزن بدن را هنگام نشستن تحمل ‌می‌کند. حدود دو سوم از افراد بزرگسال دارای استخوان دنبالچه‌ای هستند که دارای انحنا است. در صورتیکه این انحنا بیش از اندازه شود و حالت غیرطبیعی پیدا کند دردناک ‌می‌‌شود و نیاز به درمان خواهدداشت.

درد استخوان دنبالچه

دلایل ایجاد درد دنبالچه چیست؟

درد استخوان دنبالچه ‌می‌‌تواند حالت خفیف یا شدید داشته‌باشد. این درد ‌می‌‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها و حتی در برخی مواقع نزدیک یک سال طول بکشد. سه نوع آسیب اصلی ‌‌می‌‌توانند موجب ایجاد درد در دنبالچه شوند. آسیب‌های بیرونی شامل افتادن از ارتفاع، ضربه فیزیکی ناشی از تصادف یا سایر عوامل فیزیکی هستند. آسیب‌های داخلی مانند وضع حمل یا نشستن طولانی‌مدت بر روی سطوح نازک یا سفت هستند و دسته‌ی سوم شامل برخی عوامل مانند عفونت‌ها، تومورهای سرطانی و همچنین ورم ‌است که ‌می‌‌توانند باعث درد دنبالچه شوند. نکته ای که در مورد دردهای دنبالچه باید به آن توجه کرد این است که معمولاً این دردها موقتی هستند و مانند برخی دردهای دیگر تا آخر عمر باقی نمی‌‌مانند. در ادامه به بررسی عوامل درد دنبالچه ‌‌می‌‌پردازیم:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

علائم آسیب استخوان دنبالچه:

  1. درد در هنگام نشستن، لم‌دادن به پشت یا نشستن بر روی سطوح سفت. این رفتارها باعث افزایش فشار بر استخوان دنبالچه ‌می‌‌شوند و در صورتی که آسیبی در استخوان دنبالچه وجود داشته‌باشد موجب درد ‌می‌‌شوند.
  2. احساس درد و حساسیت موضعی که معمولاً در سراسر ناحیه لگن یا پاها پخش نمی‌‌شود
  3. دردی که با حرکت به حالت نشسته یا ایستاده تشدید ‌می‌‌شود، زیرا وضعیت استخوان دنبالچه تغییر حالت ‌‌می‌‌دهد
  4. درد و ناراحتی هنگام حرکات روده یا رابطه‌ی جنسی

درد ایجادشده ‌‌می‌‌تواند حالت خفیف متوسط یا شدید داشته‌باشد. در صورتیکه ناپایداری ساختاری باقی بماند آسیب استخوان دنبالچه ‌می‌‌تواند بافت‌های اطراف و ربات‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب ایجاد یک وضعیت مزمن شود. این مسئله اهمیت تشخیص و درمان سریع‌ تر درد دنبالچه را نشان ‌‌می‌‌دهد.

درمان درد دنبالچه در کلینیک درد:

دو روش اصلی برای درمان درد دنبالچه در کلینیک درد وجود دارد:

روش‌های درمانی غیر تهاجمی‌‌:

در ‌میان روش‌های استفاده‌شده برای درمان درد استخوان دنبالچه، روش‌های غیر تهاجمی‌‌‌می‌‌توانند درصد بسیاری از آسیب‌ها رابه خوبی پاسخگو باشند. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

روش‌های درمانی تهاجمی‌:

در صورتی که روش‌های غیر تهاجمی‌‌اثرگذار نباشند یا استفاده از آنها ممکن نباشد ‌‌می‌‌توان از جراحی برای برداشتن استخوان دنبالچه استفاده کرد. در طی این جراحی که کوکسیژکتو‌‌می ‌‌نام دارد ممکن است تمام یا بخشی از استخوان دنبالچه برداشته‌ شود. این جراحی به دلیل اینکه دوره‌ی بهبود طولانی‌تری نسبت به روش‌های غیرتهاجمی‌‌داشته و همراه با درد و احتمال عفونت است معمولا آخرین گزینه‌ی پیشنهادی است.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رقیه رمضان پور [ 1402-05-07 ]
سلام یک سال دمل چه من درد زیاد داره عکس گرفتم میگن آرتروز ام آر آی گرفتم میگن التهاب هر چه دارو خوردم تا الان خوب نشدم بدتر هم شدم من از مشهد

سجاداحمدوند [ 1401-09-17 ]
درد وگرفتگی ران پا علت چیست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟آیا پی آر پی واقعا در درمان درد زانو موثر است؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت روش درمانی مؤثری است که درد ناشی از آرتروز را کاهش دهد. (پی آر پی) از خون شما برای درمان بافت های آسیب دیده استفاده می کند ... ادامه مطلب

تقویت تاندون آشیل با ورزشتقویت تاندون آشیل با ورزش

تاندون آشیل یک بافت فیبری قوی است که عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه شما متصل می کند. اگر تاندون آشیل خود را بیش از حد کشش دهید ... ادامه مطلب

انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات و روشهای درمانانحناهای غیر طبیعی ستون فقرات و روشهای درمان

ستون فقرات یکی از حیاتی ترین قسمت های بدن است که از بدن پشتیبانی می کند و امکان حرکت کردن بدن در جهات مختلف را ممکن می سازد. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465