تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / استفاده از امواج رادیویی آر اف برای حذف درد در آرتریت

استفاده از امواج رادیویی آر اف برای حذف درد در آرتریت

آرتروز یکی از اصلی ترین و رایج ترین علل درد در اندام اسکلتی افرادی است که پا به سن گذاشته اند. اگر به این درد مبتلا هستید؛ ممکن است روشهایی مانند فیزیوتراپی تزریق استروئید و ... را امتحان نموده اید ولی با بهبود یا کاهش درد مواجه نشده اید. هنگامی که هیچ روشی برای درد مزمن آرتروز مؤثر واقع نمی‌شود؛ می‌تواند بسیار مأیوس کننده باشد. با این وجود ممکن است همچنان راهی برای خلاصی از درد مزمن انواع خاصی از آرتروز، از جمله آرتروز ستون فقرات و زانو ، وجود داشته باشد. روشی که به درمان درد مزمن آرتروز بسیار خوب پاسخ داده است؛ استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی یا آر اف فرکشنال می‌ باشد که در ادامه با این روش و نحوه اثر گذاری آن بیشتر آشنا می‌ شویم.

آنچه در این مطلب میخوانید

عصب کشی با آر اف یا رادیوفرکوئنسی توسط دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد قابل انجام است. برای اطلاع از اینکه آیا این روش برای تسکن درد شما مؤثر است یا خیر، می‌توانید با شماره‌های 88670088 - 021 و 09107272720 تماس حاصل فرمایید.

آر اف فرکشنال چیست؟

سمیر کاپاسی ، در مرکز پزشکی تافتس در بوستون می گوید: استفاد از امواج رادیوفرکوئنسی یک روش غیر جراحی با حداقل تهاجم است که از گرما برای کاهش یا آسیب به رشته های عصبی منتقل کننده درد استفاده می کند. این روش انتقال اطلاعات دردناک را از زانو به مغز کاهش می دهد یا به طور دائم قطع می‌ کند. این امواج رادیویی باعث ایجاد جریان الکتریکی می شوند که عصب را می سوزاند و آن را بی اثر می کند. به زبان ساده، با انجام آر اف فرکشنال، مغز نمی تواند تشخیص دهد که زانو درد دارد ، بنابراین شما درد کمتری احساس می کنید.

آر اف برای حذف درد در آرتریت

چرا از فرکانس رادیویی برای درمان درد آرتروز استفاده می شود؟

آر اف فرکشنال در حقیقت، آسیب مفصلی آرتروز را درمان نمی کند؛ بلکه مانع از انتقال درد به مغز می‌گردد و در نهایت پس از انجام این روش، بدون رفع علت اصلی، درد تسکین یافته درمان می‌شود.

در این روش بسیاری از اعصاب انتقال دهنده درد به مغز سوزانده می‌شوند و مفصل دردناک، تحت تاثیر امواج رادیوفرکوئنسی بی حس می‌ گردد. در واقع امواج رادیویی که از نوک سوزن‌ های آر اف منتقل می شوند؛ باعث غیر فعال شدن عصب می‌ گردند. با این وجود ، اعصاب می توانند دوباره رشد کنند. بنابراین اثرات این روش موقتی بوده و برای استمرار نیاز به تکرار در زمان های مشخصی که پزشک متخصص مقرر نموده ، می‌ باشد.

در طی انجام رادیوفرکوئنسی چه اتفاقی می افتد؟

تخریب عصب با فرکانس رادیویی روشی برای کنترل درد ناشی از آرتروز است که در آن از انتقال امواج برای کاهش فعالیت اعصاب منتقل کننده سیگنال درد، استفاده می‌شود. در این روش با انتقال حرارت به عصب مسئول درد، تخریب عصب صورت گرفته و موجب از بین رفتن آن می‌شود. لازم به ذکر است؛ این روش هیچ تأثیری بر عملکرد نرمال اعصاب نخواهد داشت و صرفا موجب عدم انتقال درد خواهد شد.

این روش را می‌توان در کلینیک های درد مجهز به فلوروسکوپ (ابزاری است که امکان مشاهده اثرگذاری امواج را به طور مستقیم برای پزشک فراهم می‌سازد) توسط فوق تخصص درد انجام داد.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

امواج فرکانس رادیویی برای آرتروز در چه نواحی مناسب است؟

طبق تحقیقات انجام شده؛ آر اف فرکشنال برای درمان درد بیمارانی که از آرتروز در مفاصل بزرگی مانند مفصل زانو یا مفاصل کوچکتر مانند مفصل ستون فقرات رنج می‌برند؛ می‌تواند مناسب باشد. با این وجود امواج رادیوفرکوئنسی نتایج فوق العاده ای برای آرتروز زانو به همراه داشته است.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که آر اف فرکشنال از تزریق استروئید برای درد زانو تاثیر ضد درد بیشتری دارد. این تکنیک همچنین می تواند برای درمان درد در آرتریت التهابی مانند آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار گیرد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع آسیبهای عضله دوسر بازو و درمان آنهاانواع آسیبهای عضله دوسر بازو و درمان آنها

عضله دوسر بازو عضله ای در قسمت جلویی بازو است. عضله دوسر شامل یک سر کوتاه و یک سر بلند است که به عنوان یک عضله واحد عمل می کند . ... ادامه مطلب

خوراکی هایی که کمردرد را بهبود می بخشند؟خوراکی هایی که کمردرد را بهبود می بخشند؟

کمردرد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله فشارهای ناشی از فعالیت های جانبی ، وضعیت نامناسب نشستن و راه رفتن، که در صورت فعالیت مکرر ... ادامه مطلب

عادات بدی که باعث کمردرد میشوندعادات بدی که باعث کمردرد میشوند

در این مقاله می‌خواهیم شما را با علل ایجاد کمر درد آشنا سازیم تا با شناخت این دلایل و عدم انجام آنها، بتوانید از کمردرد پیشگیری کنید . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465