تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / درمان درد و سوزش کنار ران با بلوک عصبی لترال فمورال

درمان درد و سوزش کنار ران با بلوک عصبی لترال فمورال

آنچه در این مطلب میخوانید

بلوک عصبی لترال فمورال (شاخه پوستی جانبی فمورال) جهت درمان درد، سوزش، و بی حسی ران

عصب جلویی استخوان ران عصبی است که از قسمت جانبی بالای ران در هر طرف، مسئول درک احساس می‌ باشد. در برخی شرایط ممکن است فشار به عصب پوست خارجی ران (عصبی که حس پوست سطح خارجی ران را تامین می کند)، به سندرم مرالژی پارستتیکا یا سندرم برنارد راس منجر شود که این عارضه در واقع بصورت احساس سوزش، گز گز، مور مور و بی حسی در قسمت خارجی و تا حدودی جلوی ران بروز پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه این ناحیه ممکن است نسبت به لمس بسیار حساس باشد. پوشیدن لباس های تنگ، چاقی و اضافه وزن، ایستادن، راه رفتن، یا چرخیدن برای مدت طولانی همچنین حاملگی، از علل شایع سندروم مرالژی پارستتیکا می باشند. با این وجود عوامل دیگری از قبیل بیماری دیابت و وجود بافت زخمی در نزدیکی رباط کشاله ران (این زخم ممکن است در اثر یک آسیب یا آسیب قبلی ایجاد شده باشد) هم می تواند موجب بروز این عارضه شود.

سوزش ران

علائم سندرم مرالژی پارستتیکا

علائم بیماری معمولا در یک سمت از بدن ایجاد شده و ممکن است پس از راه رفتن یا ایستادن تشدید شود. این علائم عبارتند از:

روشهای تشخیص سندرم برنارد راس

اقداماتی که به تشخیص این عارضه کمک می‌ کند عبارتند از:

  1. شرح حال و معاینه فیزیکی
  2. تصویر برداری
  3. نوار عصب و عضله

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

نحوه انجام بلوک عصبی لترال فمورال (شاخه پوستی جانبی فمورال)

بلوک عصبی شاخه پوستی جانبی فمورال (لترال فمورال) یکی از اقداماتی است که در کنترل و بهبود درد، سوزش، گزگز و بی حسی جلوی ران موثر بوده و تا حدود زیادی به درمان درد بیمار کمک می‌کند. این بلوک عصبی با تزریق بی حسی موضعی و داروی ضدالتهابی در اطراف ناحیه ای انجام می‌شود که عصب شاخه پوستی جانبی فمورال در آنجا قرار دارد. در این روش برای کسب نتایجی رضایت بخش و پیشگیری از عوارضی مانند عفونت استخوان ران، علاوه بر مهارت پزشک در تزریق، نیازمند آن هستیم که بلوک عصبی به وسیله سونوگرافی و زیر دید مستقیم، توسط پزشک متخصص انجام شود تا با فراهم شدن دید بهتر، عوارض ناشی از تزریق اشتباه به صفر برسد.

بلوک عصبی در این ناحیه موجب باز شدن گیرافتادگی عصب (به کمک فشار مکانیکی داروی تزریق شده بین عصب و بافت های اطراف تا حدی آزاد می شود) ، کاهش التهاب عصب و در نتیجه افزایش خون رسانی به عصب و ترمیم سریع تر آن می شود که موجب کاهش درد بیمار خواهد شد. اگر با تزریق استروئید وضعیت بیمار بهبود نیافت؛ در مرحله بعد شاید نیاز به بلوک عصبی با امواج رادیوفرکوئنسی باشد. به ندرت در مواردی که علائم شدید بوده و درمان های فوق از جمله تزریق استروئید و رادیوفرکوئنسی موجب کاهش درد بیمار نشده و بیمار برای مدت طولانی درد داشته باشد؛ ممکن است در موارد بسیار نادری برای رفع فشار از روی عصب، نیاز به جراحی باشد.

روند بهبودی پس از بلوک عصبی لترال فمورال

به طور کلی تسکین درد ناشی از سندرم برناردراس ممکن است طی دو روز تا دو هفته پس از بلوک عصبی به دست آید. اگر این روش درمانی برای بیمار موثر باشد و به شرایط بهبودی ایده آلی دست یابد؛ می‌توان بلوک عصبی را تکرار نمود. با این وجود نتایج بلوک عصبی لترال فمورال از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. بهتر است پس از بلوک عصبی لترال فمورال از هرگونه فشار و ضربه به ناحیه دردناک خودداری شود. همچنین از لباس گشاد و مناسب برای پوشش این ناحیه استفاده شود.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق دیسکوژل و درمان دیسک کمر و گردن در کلینیک دردتزریق دیسکوژل و درمان دیسک کمر و گردن در کلینیک درد

در صورتی دیواره دیسک بین مهره ها پاره شود باعث بروز علائمی مانند درد و اختلالات حسی و حرکتی خواهد شد. روش های متعددی برای درمان چنین بیمارانی وجود دارد که ... ادامه مطلب

بلاک عصب سوپرا اسپایناتوس چیست؟بلاک عصب سوپرا اسپایناتوس چیست؟

عصب سوپرا اسکاپولار یکی از مهمترین عصب‌ هایی است که از شانه حمایت می‌ کند. ... ادامه مطلب

درمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز دیسکدرمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز دیسک

عمل بسته ی رفع چسبندگی که با نام عمل کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس نیز شناخته میشود، به بیمارانی که از تزریق اپی دورال جواب نگرفته اند کمک میکند و باعث تسکین درد آنها میشود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465