تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / درمان درد ناشی از تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی دیسک با بلوک عصبی

درمان درد ناشی از تنگی کانال نخاعی یا بیرون زدگی دیسک با بلوک عصبی

تنگی کانال نخاعی یک بیماری دژنراتیو (تخریب پیشرونده) است که علائم آن معمولا به مرور زمان بروز می‌کند یا اینکه می‌تواند به صورت یک درد ناگهانی رخ دهد. در نتیجه تنگی کانال نخاعی ممکن است دردی خفیف یا گاهی شدید در مناطق مختلف ستون فقرات (نقطه درد بستگی به این دارد که تنگی کانال در کدام مهره ها ایجاد شده است) احساس شود. این درد ممکن است مقطعی باشد یا اینکه فقط در طول فعالیت‌های خاصی مانند راه رفتن رخ دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تنگی کانال نخاعی کمری، ممکن است موجب درد، گزگز یا بی‌حسی شود که از باسن‌ شروع شده و دامنه آن تا پشت ران‌ها و گاهی به ساق‌ پا نیز کشیده خواهد شد؛ که در این صورت به آن سیاتیک گفته می‌شود. تنگی کانال نخاعی همچنین باعث لنگش نوروژنیک، گرفتگی دردناک و ضعف در پاها و (معمولا در ساق پا) می‌شود که اغلب در پی راه رفتن یا ایستادن رخ می‌دهد و با نشستن و استراحت از بین می‌رود. در طول زمان این علائم تشدید شده وسبب کاهش استقامت جسمی فرد خواهد شد. در این شرایط فرد برای کاهش درد و راحتی بیشتر در حرکت، ممکن است نیاز به واکر داشته باشد.

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به متخصص درد می‌ توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می‌ تواند ارائه دهنده جدید ترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

درد ساق پا و گرفتگی عضلات پا همچنین می‌تواند نشانه‌ لنگش عروقی باشد. این عارضه ناشی از تنگی عروق خونی در پا به دلیل بیماری عروق محیطی بروز می‌کند. علت درد پا این است که عضلات پا خون کافی دریافت نمی‌کنند. تشخیص پزشک مبنی بر اینکه علائم درد پا ناشی از بیماری عروق محیطی است و یا تنگی کانال کمری ، بسیار حائز اهمیت است. تفاوت اصلی آن‌ها در این است که لنگش عروقی هنگام بالارفتن، شدید‌تر می‌شود و با خم شدن به جلو برطرف نمی‌گردد.

و شامل موارد زیر است :

پیشگیری از تنگی کانال نخاعی با مراقبت از کمر

مهم‌ترین نکته در مورد مراقبت از کمر، قراردادن بدن خود در وضعیت صحیح و نگه داشتن ستون فقرات در یک راستا می‌باشد. قوس کمر بخش اعظم وزن بدن را تحمل می‌کند، بنابراین هم ترازی مناسب این بخش می‌تواند از آسیب به مهره‌ها، دیسک‌ها و سایر بخش‌های ستون فقرات جلوگیری کند. ممکن است شما نیاز به اصلاح حالت‌های بدن مانند ایستادن، نشستن و عادات خواب خود، همچنین نیاز به یادگیری روش‌های صحیح بلند کردن اجسام و خم شدن داشته باشید. همچنین شاید بتوانید با ترک مصرف سیگار و حفظ وزن متناسب با قد و فرم بدن خود، روند پیشرفت تنگی کانال نخاعی را کندتر سازید.

 تنگی کانال نخاعی

بلوک عصبی کودال و اپیدورال جهت درمان درد ناشی از تنگی کانال نخاعی

1. بلوک عصبی اپیدورال

اپیدورال به ناحیه ای مابین لیگامان زرد یا فلاووم و دورامتر گفته می‌شود شامل عروق خونی، لنفاوی و بافت چربی است. اپیدورال در تغذیه اعصاب نخاعی و ضربه گیری و محافظت از نخاع و اعصاب نخاعی و عدم انتقال ضربات و صدمات به نخاع نقش مؤثری دارد. بلوک عصبی اپیدورال به تزریق ترکیبی از داروهای بی حسی و کورتیکواستروئید در فضای اپیدورال گفته میشود که با احاطه ریشه عصبی ملتهب، موجب کاهش درد بیمار خواهند شد.
این روش غیرجراحی، بدون نیاز به برش و بستری بیمار، در کلینک درد در زمانی حدودا 15 دقیقه انجام می‌پذیرد. اگر پاسخ گویی بیمار به بلوک عصبی در این ناحیه مطلوب باشد؛ ممکن است تزریق مجدد توسط متخصص درد برای تمدید و افزایش بهبود درد صورت پذیرد. البته بسیاری از بیماران با یک الی دو جلسه بلوک عصبی اپیدورال، کاهش درد چشمگیری خواهند داشت و نیاز به تزریق مجدد برای این افراد وجود ندارد.

2. بلوک عصبی کودال

فضای کودال در امتداد اپیدورال در ناحیه ساکروم می‌باشد. در صورتی که ریشه‌های عصبی نخاعی در ناحیه انتهای کمری عصبی دچار تورم و التهاب باشد؛ بلاک کودال می‌تواند روش مناسبی برای بهبود و کاهش درد بیماران محسوب شود. نحوه انجام بلوک عصبی کودال نیز مانند اپیدورال در زمانی کمتر از 30 دقیقه با تزریق داروهای بی حسی و کورتیکواستروئید در فضای کودال برای کاهش درد ناشی از تنگی کانال نخاعی و بیرون زدگی دیسک صورت می‌گیرد و اغلب با بهبود قابل توجهی از درد بیماران همراه خواهد بود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

روشهای دیگر غیرجراحی برای درمان درد ناشی از تنگی کانال نخاعی

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است) ، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌ توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :رحیم روحانی [ 1400-12-16 ]
از شما اقای دکترنقره کار واقعا تشکر میکنم برای توضیحاتی که داده ای ونوشته ای واقعا بهترین برای شما کمه واقعا ممتاز هستین چون با خوندن مطالب که شما گذاشته اید من فیض بردم و خیلی از این مطالب شما استفاده کرده ام وخوب شده ام

رحیم روحانی [ 1400-12-16 ]
از شما اقای دکترنقره کار واقعا تشکر میکنم برای توضیحاتی که داده ای ونوشته ای واقعا بهترین برای شما کمه واقعا ممتاز هستین چون با خوندن مطالب که شما گذاشته اید من فیض بردم و خیلی از این مطالب شما استفاده کرده ام وخوب شده ام

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع روشهای درمان کمر دردانواع روشهای درمان کمر درد

در این مطلب با انواع روشهای درمان کمر درد پرداخته و شما را با این روشها آشنا می نماییم. ... ادامه مطلب

درمان درد ستون فقرات با جراحی های بسته دیسکدرمان درد ستون فقرات با جراحی های بسته دیسک

با توجه به عوارض فراوان و سنگین جراحی های باز دیسک کمر، امروزه در برخی از موارد امکان انجام روشهای جراحی بسته برای برداشتن فشار از روی دیسک فراهم آمده است ... ادامه مطلب

عوارض و خطرات مصرف گاباپنتینعوارض و خطرات مصرف گاباپنتین

گاباپنتین دارویی است که گاهی به عنوان داروی درمان صرع استفاده می‌شود. ممکن است برای درمان صرع در افراد بالای 12 سال و برای تشنج های ناقص کودکان 3 تا 12 سال این دارو تجویز شود ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465