تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / دلایل درد گردن و شانه چیست؟

دلایل درد گردن و شانه چیست؟

گردن و شانه‌ها ساختارهایی پیچیده و به‌هم‌پیوسته از بدن هستند. همین ارتباط و پیوستگی باعث می‌شود تا زمانی که مشکلات پزشکی یکی را درگیر می‌کند، اغلب در ساختار دیگر نیز تأثیرات این مشکلات نمایان می‌شود. دردها، اختلال عملکرد در اثر صدمات یا شرایطی که بر مفاصل، ماهیچه‌ها و سایر ساختارها تأثیر می‌گذارند و اثرات انواع آسیب‌ها به راحتی از گردن به شانه یا شانه‌ها و از شانه یا شانه‌ها به گردن گسترش می‌یابند. این بخش‌های بدن دارای استخوان‌ها‌‌، ماهیچه‌ها‌‌، بافت‌های همبند و اعصاب مرتبط به هم هستند که باعث می‌شود درد ایجادشده در یک منطقه، در سراسر ناحیه منتشر شود و بخش‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در برخی از موارد درمان درد گردن نیازمند اقدامات اینترونشنال درد از جمله تزریق اپیدورال گردنی، جراحی لیزری دیسک گردن و آندوسکوپی دیسک می‌ باشد که همه این اقدامات توسط دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد و انستزیولوژی قابل انجام میباشند. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

دلایل درد گردن و شانه چیست؟

در صورتی که درد گردن و شانه‌‌ همزمان ایجاد شود دلایل زمینه‌ای مختلفی را می‌توان نام برد که موجب درد هر بخش شده‌اند. در این حالت برخی از دردها از گردن و برخی دیگر از شانه‌ها منشا می‌گیرند. برخی از رایج ترین دلایل درد شانه و گردن عبارتند از:

رادیکولوپاتی گردن(Cervical radiculopathy)

رادیکولوپاتی گردن :

یکی از شایع‌ترین انواع درد گردن و شانه‌‌، رادیکولوپاتی گردن است‌‌ که در آن به علت فشردگی یا تحریک ریشه‌های عصب نخاعی درد ایجاد می‌شود. ریشه‌ی عصب نخاعی به ناحیه‌ای اشاره دارد که عصب از نخاع جدا ‌می‌شود. این اعصاب از بین مهره‌های گردن‌‌، میان شانه و پایین بازو عبور می‌کنند. علائم رادیکولوپاتی گردن عبارتند از:

هر چیزی که با ریشه‌ های عصبی نخاعی فرد درگیر شده یا با آن تماس پیدا کند‌‌، ‌می‌ تواند منجر به رادیکولوپاتی شود. چندین حالت رایج برای این مشکل شناسایی شده‌ اند که در آنها رشد یا ایجاد ناهنجاری‌ ها به آسیب فضای ریشه‌ ی عصبی می‌شود.

درد گردن

عوارض درد گردن و شانه چیست ؟

بین مهره‌ ها دیسک‌ هایی وجود دارند که وظیفه‌ی جذب شوک‌های فیزیکی را دارند. گاهی این دیسک‌ ها ممکن است آسیب ببینند و باعث ایجاد برآمدگی و نیز نشت مایع بین دیسک شوند.

این توده‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که مایع مفصلی تجمع یافته و کیست سینوویال را ایجاد می‌ کند.

در این حالت یک تکه‌ی اضافی از استخوان در پاسخ به آسیب یا التهاب مزمن تشکیل ‌می‌ شود.

این وضعیت شامل تشکیل خار استخوانی در گردن ‌می‌شود.

این حالت شکلی پیشرفته از آرتریت نخاعی است که در طی آن فضاهای ستون فقرات تنگ و باریک می‌شوند. دلیل ایجاد این حالت رشد بیش از حد استخوان‌ها است.

بیماری دیسک دژنراتیو (DDD):

دیسک‌های بین مهره‌ها در طول زمان دچار سایش و استهلاک ‌می‌شوند‌‌ که این مسئله در نهایت ممکن است باعث فتق دیسک شود. در موارد آسیب‌های شدید‌‌، تماس استخوان با استخوان ‌می‌تواند باعث ایجاد خار استخوان در مفصل نیز گردد.

این حالت که شکستگی ترقوه نیز نامیده ‌می‌شود‌‌، نوعی شکستگی استخوان است که از بالای جناغ تا نوک بیرونی تیغه‌ی شانه امتداد ‌می‌یابد. بیشتر آسیب‌هایی که منجر به شکستگی ترقوه می‌شوند در نتیجه‌ی افتادن روی شانه یا فرود آمدن بر روی بازوی بازشده است.

شکستگی استخوان ترقوه علاوه بر درد قابل توجه و از دست‌دادن عملکرد در بازو و شانه‌‌، ‌می‌تواند باعث ایجاد درد در بافت‌های نرم شود که این دردها از شانه تا گردن امتداد ‌می‌یابند.

بورس یک کیسه کوچک حاوی مایعی ژل‌مانند در مفاصل است که به عنوان یک بالشتک عمل ‌می‌کند و از اصطکاک بیش از حد بین استخوان و بافت نرم جلوگیری ‌می‌کند. بورسیت به التهاب بورس گفته می‌شود که ‌می‌تواند به دلیل آسیب‌‌، عفونت یا بیماری ایجاد می‌شود. بورسیت در مفصل شانه ‌می‌تواند باعث ورم، سفتی و درد در مفصل شانه شود. به دلیل اینکه شانه و گردن دارای اتصالات و ساختارهای مرتبط به هم هستند، درد ناشی از بورسیت شانه می‌تواند تا گردن ادامه یابد.

روتاتور کاف از ماهیچه‌ ها و بافت‌های همبند اطراف شانه تشکیل شده‌است. این ساختارها به همکاری هم بازو را در حفره‌ی شانه نگه ‌می‌دارند. هنگا‌می‌که این ماهیچه‌ها و تاندون‌ها پاره ‌می‌شوند‌‌، به آن آسیب روتاتور کاف ‌می‌گویند. این نوع آسیب‌ها ممکن است در اثر صدمات ورزشی ایجاد شوند یا به مرور زمان در اثر سایش و پارگی‌های تکرارشونده تشکیل شوند. معمولا زمانی که این آسیب‌ها ایجاد شوند فرد در هنگام حرکت در شانه‌ها و گردن خود احساس درد می‌کند.

این سندروم که با آسیب‌های روتاتور کاف مرتبط است به حالتی گفته می‌شود که در آن تاندون‌های ناحیه‌ی شانه در تماس با استخوان‌ آکرومیون فشرده می‌شوند. استخوان آکرومیون به استخوان برجسته‌ی شانه اشاره دارد. علت ارتباط این سندروم با آسیب روتاتور کاف این است که ماهیچه‌ها و تاندون‌های روتاتور کاف نیز در ناحیه‌ی زیر آکرومیال قرار دارند. این فشردگی در تاندون‌ها به دلیل حرکات مکرر سر به سمت بالا مانند حرکاتی که در ورزش‌های پرتابی یا شنا استفاده ‌می‌شود ایجاد می‌شود. از سایر دلایل ایجاد این آسیب‌ها می‌توان به آسیب فیزیکی، سقوط از ارتفاغ، ضعف عضلات شانه و ... اشاره کرد. همچنین هنگا‌می‌که کاف روتاتور متورم ‌می‌شود‌‌، مقدار فضای بین بافت نرم و استخوان آکرومیون را کاهش ‌می‌دهد‌‌. همین مسئله باعث اصطکاک بیشتر ‌می‌شود. در نتیجه یک چرخه‌ای از آسیب‌ها ایجاد می‌شود که هر آسیب منجر به آسیب دیگر می‌گردد.

بافت نرم به ماهیچه‌ها‌‌، رباط‌ها‌‌، تاندون‌ها و فاسیا (fascia) (پوششی نازک در اطراف ماهیچه‌ها‌‌، اندام‌ها و بسیاری از ساختارهای دیگر) گفته می‌شود. این ساختارهای طبیعی قابل انعطاف ‌می‌توانند بصورت مستقیم یا غیرمستقیم در درد مربوط به استخوان‌ها و مفاصل دخیل باشند. وقتی گردن درد ایجاد می‌شود، ممکن است فرد متوجه شود که ماهیچه‌های شانه‌ها قدرت خود را از دست داده‌اند. این مسئله نیز‌‌ به نوبه‌ی خود‌‌ ‌می‌تواند منجر به گرفتگی دردناک شانه و یا ایجاد مشکلات ثانویه در تیغه‌ی شانه‌ی فرد یا کتف شود. در مقابل، اگر فرد در مفصل آکرومیوکلاویکولار شانه‌ی خود‌‌، که دقیقاً بالای قسمت بازوی فرد قرار دارد‌‌، احساس درد کند ممکن است این درد به ناحیه‌ی گردن نیز کشیده شود. در کنار انواع ضربه‌ها یا صدمه‌ها به گردن‌‌، آسیب شلاقی گردن (whiplash) نیز ممکن است منجر به کشیدگی رباط یا کشیدگی عضلات شود.

وضعیت بد بدن:

صاف ننشستن‌‌، به ویژه اگر فرد تمام روز پشت میز باشد ‌می‌تواند سلامت گردن و شانه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که در تمام طول روز پشت میز ‌می‌نشینند ممکن است دچار حالتی شوند که در آن پشت بدن گرد می‌شود ( کیفوز ) و شانه‌ها حالت جلوآمده پیدا می‌کنند. این مشکل به نوبه‌ی خود ‌می‌تواند منجر به وضعیتی شود که به عنوان وضعیت سر به جلو معروف است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درد را جدی بگیرید:

مسائل مربوط به قلب‌‌، ریه‌ها‌‌، اندام‌های شکمی ‌و نخاع ‌می‌توانند باعث درد شانه و گاهی گردن شوند. پس از شروع درد گردن یا شانه‌‌، علائم را باید جدی گرفت و در سریع‌ترین زمان به پزشک مراجعه کرد.

تشخیص:

هنگا‌می‌که فرد به پزشک مراجعه ‌می‌کند و از درد گردن و شانه شکایت دارد‌‌، باید انتظار یک معاینه‌ی فیزیکی شامل حرکت‌دادن گردن و شانه را داشته باشد تا پزشک بتواند علت درد را تشخیص داده و دامنه حرکتی گردن را اندازه‌گیری کند. سپس‌‌، ممکن است برای تشخیص بهتر نیاز به تصویربرداری باشد. این تصویربرداری‌ها شامل موارد زیر هستند:

درمان:

اکثر آسیب‌ های گردن و شانه‌‌، حداقل در ابتدا‌‌، بصورت غیرتهاجمی درمان ‌می‌ شوند. درمانهای رایج عبارتند از:

  1. استراحت
  2. استفاده از کمپرس یخ و یا گرما
  3. تثبیت اندام با ابزاری مانند آتل یا بریس
  4. داروهای ضد درد
  5. تزریق کورتیکواستروئید
  6. فیزیوتراپی

اگر این رویکردها موثر نباشند‌‌، ممکن است نیاز به جراحی داشته‌باشند. در موارد زیر احتمال جراحی بیشتر است:

  1. درد مداوم که منجر به کاهش عملکرد ‌می‌شود
  2. علائم عصبی در بازوها و پاها که بدتر ‌می‌شود
  3. مشکل در راه‌رفتن یا حفظ تعادل
  4. برخی از آسیب‌ها‌‌، از جمله پارگی روتاتور کاف‌‌، عموماً با روش غیرتهاجمی قابل درمان نیستند، بنابراین جراحی ممکن است یک توصیه اولیه باشد.

هنگام تنفس چه چیزی ‌می‌تواند باعث درد شدید در گردن و شانه شما شود؟

هنگام تنفس عمیق‌‌، چند حالت ‌می‌تواند باعث ایجاد درد در گردن و یا شانه شود‌‌، از جمله:

  1. پلورزی (تورم در دیواره داخلی ریه‌ها و حفره قفسه سینه): علامت اصلی پلورزی شامل درد ناگهانی قفسه سینه است که ممکن است فقط هنگام سرفه یا تنفس عمیق احساس شود‌‌. سایر علائم شامل تب‌‌، سرفه و تنگی نفس هستند.
  2. پریکاردیت (التهاب کیسه ای که قلب را احاطه کرده است): علائم این بیماری شامل درد ناگهانی قفسه‌ی سینه‌‌، درد در شانه (ها)‌‌، تب‌‌، ضعف و مشکلات تنفسی است. این مشکلات زمانی که فرد دراز می‌کشد یا بصورت عمیق نفس می‌کشد تشدید می‌شوند.

پلوریت و پریکاردیت معمولاً فوریت‌های پزشکی نیستند‌‌، اما شما باید هرگونه درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی را به صورت اورژانسی درمان کنید تا زمانی که به طور دقیق علت آن را بدانید.

در صورت بروز علائم دیسک کمر ، شما می‌ توانید با مراجعه به کلینیک جراحی دیسک کمر دکتر علی نقره کار، فوق تخصص درد و انستزیولوژی از بهترین درمانهای دیسک بهره مند گردید. در این مرکز، جراحی لیزری دیسک با بهترین نتایج قابل انجام و کمترین عوارض قابل انجام می‌ باشد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان سندرم تونل كارپال ( CST ) با تزریقدرمان سندرم تونل كارپال ( CST ) با تزریق

تونل کارپال یک ساختار محکم استخوانی فیبری است که از استخوان های مچ و لیگامان ( رباط ) عرضی ساخته شده است. ... ادامه مطلب

کمر دردهای غیر متداولکمر دردهای غیر متداول

از عوامل کمردرد می‌ توان به بیماری پاژه استخوان، خونریزی یا عفونت لگنی، عفونت غضروف و یا استخوان ستون فقرات، آنوریسم آئورت و زونا (شینگل) اشاره کرد . ... ادامه مطلب

برخی از درمان های غیر جراحی سیاتیکبرخی از درمان های غیر جراحی سیاتیک

درد شدید عصب سیاتیک می تواند نفس شما را بند بیاورد. هنگامی که کمردرد از باسن به پایین ساق پا پخش می شود؛ به عنوان درد عصب سیاتیک شناخته می شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465