تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / تزریق سندرم تونل کارپال(تنگی کانال مچ دست) با هدایت سونوگرافی

تزریق سندرم تونل کارپال(تنگی کانال مچ دست) با هدایت سونوگرافی

با فشرده شدن عصب میانی، در سه انگشت شصت، سبابه و انگشت میانی درد متناوب، بی حسی و سوزن سوزن شدن ایجاد می شود. بی حسی اغلب در شب بیشتر مشهود است که احتمالاً مربوط به موقعیت خواب است. بیماران اغلب شب ها بیدار می شوند و برای تسکین این علائم دست خود را تکان می دهند. با پیشرفت علائم ، درد ممکن است به سمت بازو کشیده شود و به عنوان درد شانه یا ساعد درک شود. تنگی کانال مچ دست ممکن است عصب های حرکتی را درگیر کند که منجر به مشکل در استفاده از انگشتان و ضعف در گرفتن اجسام توسط دست می شود. تنگی کانال مچ دست می تواند با بسیاری از شرایط پزشکی که باعث فشار بر عصب میانی مچ دست می شوند؛ مانند آرتریت ، پیش دیابت (اختلال تحمل گلوکز) ، دیابت ، اختلال عملکرد تیروئید یا ضربه و آسیب، مرتبط باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق کورتیکوستروئید در بیماران مبتلا به سندرم تونل کارپال با شدت متوسط، موجب بهبود علائم بالینی می‌ شود که این بهبودی با کاهش تورم عصب مدین، فلکسور رتیناکولوم و سطح مقطع عصب همراه است. این تزریق در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با کمک سونوگرافی قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

اندیکاسیون تزریق

بیماران مبتلا به علائم و نشانه های مرتبط با تنگی کانال مچ باید تحت بررسی الکترودیاگنتیک (نوار عصب و عضله EMG) قرار گیرند. همچنین ممکن است سونوگرافی برای بررسی آناتومی مچ در تونل کارپال و حذف سایر احتمالات انجام پذیرد. در صورت عدم نیاز فوری به جراحی ، درمان هایی مانند آتل مچ دست و تزریق کورتیکواستروئید در ابتدا برای تسکین علائم تنگی کانال مچ توصیه می شود.

کورتیکواستروئیدها نوعی داروی استروئیدی هستند که به طور طبیعی توسط هورمون هایی در بدن تولید می شوند. تزریق استروئید در تونل مچ دست در بسیاری از تحقیقات برای تسکین علائم درد و احساس سوزن سوزن شدن روش مناسبی در نظر گرفته شده است و یک درمان موثر محسوب می‌شود و ممکن است اثر آن تا یک سال طول بکشد. معمولاً یک تزریق برای شروع درمان توصیه می شود. اگر بهبودی این عارضه با یک تزریق صورت گیرد و پس ازمدتی مجدد عود کند؛ تزریق کورتیکواستروئید ممکن است دوباره تکرار شود. مزیت استفاده از تزریق استروئید کاهش التهاب موضعی در مچ دست و اطراف عصب مدیان است و همچنین این ماده دارای اثر ضد التهابی قوی برای کاهش تورم و درد در این ناحیه خواهد بود.

تزریق تونل کارپال

مزایای تزریق سندرم تونل کارپل با هدایت سونوگرافی

به طور معمول تزریق تونل مچ دست بدون هدایت سونوگرافی انجام می شود که خطر آسیب به عصب میانی و ساختارهای آسیب پذیر اطراف آن مانند تاندون ها و عروق خونی را افزایش می دهد. برای اینکه بتوان تزریقی دقیق و موثر انجام داد؛ نیاز است این عمل با هدایت سونوگرافی انجام شود. فناوری سونوگرافی به سرعت در حال پیشرفت است و استفاده از آن در انواع بیماری های عصبی عضلانی در حال گسترش می‌باشد. استفاده از سونوگرافی عصبی عضلانی یک روش غیر تهاجمی و مقرون به صرفه است. همچنین سونوگرافی یک روش تصویربرداری ایمن است.

سونوگرافی مزایای متعددی از جمله عدم وجود اشعه یونیزان ، وضوح بالا و مدت زمان کوتاه، نسبت به سایر روشهای تصویربرداری دارد. سونوگرافی اولین و بهترین انتخاب برای هدایت تزریقات در تونل مچ دست می‌باشد. تکنیک هدایت سونوگرافی یک تصویر آناتومیک با وضوح بالا از عصب میانی ، تونل مچ دست و ساختارهای مجاور ارائه می دهد؛ که یک مزیت آشکار در تزریق تونل مچ دست محسوب می‌شود. زیرا امکان مشاهده مداوم نوک سوزن را فراهم می کند و اطمینان می دهد که سوزن دقیقاً در محل مورد نظر قرار می گیرد و از آسیب به بافتهای اطراف جلوگیری می کند.

ادرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

مراقبت های بعد از عمل

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط و درمان درد خود بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :نسرین [ 1402-02-22 ]
سلام من دوستم از کناره انگشت شصت امپول تزریق کردم برای تنگی عصب دستم اما متاسفانه دستم و انگشتان خیلی درد می کنه بعد نزدیک یک ماه لطفا من را راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دررفتگی مچ پا چه علائمی دارد و درمان آن چیست؟دررفتگی مچ پا چه علائمی دارد و درمان آن چیست؟

مچ پا یکی از متحرک‌ ترین مجموعه‌ های مفصلی بدن است که برای تحمل وزن، حرکت، انطباق‌ پذیری و پایداری خلق شده است . ... ادامه مطلب

درمان درد مفصل ساکروایلیاک (مفصل خاجی خاصره) با ورزشدرمان درد مفصل ساکروایلیاک (مفصل خاجی خاصره) با ورزش

مفصل ساکروایلیاک یا مفصل خاجی خاصره (مفصل خاجی تهیگاهی) در محل تلاقی استخوان دنبالچه و استخوان لگن واقع شده است . ... ادامه مطلب

تفاوت جراحی اندوسکوپی دیسک و جراحی لیزری دیسک چیست؟تفاوت جراحی اندوسکوپی دیسک و جراحی لیزری دیسک چیست؟

جراحی اندوسکوپی دیسک کمر یک روش جراحی است که برای برداشتن فتق دیسک از قسمت تحتانی کمر، که بر روی عصب یا نخاع فشار می آورد، انجام می شود ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465