تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / آرنج تنیس بازان (اپی کندیلیت خارجی) چگونه درمان میشود؟

آرنج تنیس بازان (اپی کندیلیت خارجی) چگونه درمان میشود؟

آرنج تنیس بازان یا اپی کندیلیت خارجی بیماری است که در اثر استفاده بیش از حد از آرنج ایجاد می شود و با درد در این ناحیه خود را نشان می‌دهد.این عارضه به دلیل شیوع بالا در ورزشکاران رشته های راکتی به آرنج تنیس بازان مشهور شده است. با این وجود، چندین ورزش و فعالیت های دیگر مانند وزنه برداری ، نجاری ، نقاشی ، تایپ و بافندگی نیز می تواند فرد را در معرض ابتلا به این عارضه قرار دهد ایجاد شود. آرنج تنیس بازان ناشی از التهاب تاندون ها (نوارهای بافتی است که ماهیچه را به استخوان متصل می کند) که در خارج آرنج به عضلات ساعد متصل می شوند؛ ایجاد می‌ گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در این شرایط ماهیچه ها و تاندون های ساعد، در اثر استفاده بیش از حد آسیب می بینند؛ و زمانی که حرکات و فشار ناشی از آن تکرار می‌شود؛ فرد را دچار درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌کنند. گزینه های درمانی زیادی برای آرنج تنیس بازان وجود دارد که یکی از مؤثرترین و بهترین روشهای درمانی، تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی می‌ باشد.

استروئیدها، از جمله کورتیزون، جزو داروهای ضد التهاب بسیار موثری هستند که در مبتلایان به آرنج تنیس بازان برای درمان درد و التهاب ممکن است تزریق شود؛ تا علائم بیماری تسکین پیدا کند. اغلب تنها یک تزریق در اکثر بیماران کافی است، هرچند باید تا 2 الی 3 هفته پس از آن به آرنج خود استراحت بدهید. احتمال اندکی وجود دارد که درد در چند ساعت اول پس از تزریق تشدید شود و گاهاً تا 48 ساعت ادامه یابد. آرنج تنیس بازان یا تنیس لبو شایع ترین علت درد طولانی مدت (مزمن) آرنج است. اگرچه این عارضه ممکن است در افراد با هر سنی مشاهده شود؛ اما بیشتر مبتلایان سنی حدود 40 سال دارند.

تزریق کورتیکواستروئیدها در اپیکوندیل خارجی، جهت تسکین درد مبتلایان به تنیس البو (آرنج تنیس بازان) ، از جمله اقداماتی است که در کلینیک درد دکتر علی نقره کار ، توسط فوق تخصص درد صورت می‌ گیرد. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

محل دقیق درد و شرایط دردناک کدامند؟

در عارضه تنیس البو درد و حساسیت در اپیکوندیل جانبی که محل اتصال تاندون های آسیب دیده به استخوان است؛ ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است درد در قسمت فوقانی یا تحتانی بازو احساس شود. ضمن اینکه درد و حساسیت در شرایط زیر افزایش می یابد:

آرنج تنیس بازان

تشخیص آرنج تنیس بازان

پزشک فاکتورهای زیادی را در تشخیص تنیس البو در نظر می گیرد که شامل مواردی مانند : علائم ایجاد شده، شغل و رشته ورزشی بیمار می‌شود. پزشک با شما درمورد اینکه چه فعالیت هایی باعث ایجاد علائم می شود و علائم در کجای بازوی شما رخ می دهد، صحبت می کند. اگر تاکنون سابقه ایی از صدمه به آرنج دارید، حتما به پزشک خود بگویید. اگر سابقه آرتریت روماتوئید یا بیماری مربوط به عصب دارید، به پزشک خود بگویید.

در طی معاینه، پزشک برای تشخیص بیماری ممکن است از برخی تست ها استفاده کند؛ که عبارتند از :

درمان آرنج تنیس بازان (تنیس البو)

در ابتدا درمان تنیس البو ممکن است با اقدامات محافظه کارانه مانند بستن آرنج ، استفاده از باند آرنج ، مسکن ، فیزیوتراپی آغاز شود و در صورت عدم پاسخ دهیم ناسب، تزریق در اپیکوندیل جانبی انجام شود. اگر روشهای درمانی نام برده نتواند به تسکین و بهبود درد بیمار بی انجامد؛ ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

درمان آرنج تنیس با تزریق اپیکوندیل خارجی

تزریق اپیکوندیل خارجی روشی سرپایی است که طی مراحل زیر انجام می‌شود :

  1. بیمار در موقعیت راحتی دراز می‌کشد.
  2. آرنج آسیب دیده تا 90 درجه خم می می‌شود.
  3. علائم راهنمای آرنج برای هدایت سوزن توسط متخصص درد مشخص می‌شود.
  4. پوست در محل تزریق ضد عفونی می‌گردد.
  5. از بی حسی موضعی (مانند اتیل کلرید) بر روی پوست برای به حداقل رساندن احساس درد استفاده می‌شود.
  6. پس از بی حس کردن پوست ، پزشک یک سوزن نازک را مستقیماً در مرکز اپیکوندیل قرار می دهد؛ عمود بر پوست (اگر بیمار دارای چربی زیر جلدی کافی باشد) یا با زاویه 45 درجه تا عمق یک چهارم
  7. پزشک داروی کورتیکواستروئید (برای کاهش درد و التهاب) و بی حسی موضعی را به منشاء تاندون و بافت اطراف تزریق می کند.
  8. در پایان تزریق ، پزشک سوزن را به سرعت خارج می کند.
  9. پزشک فشار ناحیه ای را به محل تزریق وارد می کند.
  10. پس از تزریق ممکن است یک باند کوچک روی محل تزریق قرار گیرد.

آیا تزریق اپیکوندیل خارجی عوارض دارد؟

این روش با عوارض ناچیزی همراه است که با مهارت پزشک در تزریق، این عوارض هم به حداقل ممکن میرسند. در ادامه به عوارض تزریق اپیکوندیل خارجی جهت درمان تنیس البو اشاره شده است. توجه داشته باشید که این عوارض جز احساس درد زودگذر در محل تزریق و افزایش گذرای درد، همگی می‌توانند ناشی از عدم مهارت در تزریق ایجاد شوند.

در صورت بروز علائم دیسک کمر ، شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک جراحی دیسک کمر دکتر علی نقره کار، فوق تخصص درد و انستزیولوژی از بهترین درمانهای دیسک بهره مند گردید. در این مرکز، جراحی لیزری دیسک با بهترین نتایج قابل انجام و کمترین عوارض قابل انجام می‌باشد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل ایجاد درد عصب سه قلو و صورت چیست؟دلایل ایجاد درد عصب سه قلو و صورت چیست؟

درد عصب سه قلوی صورت زمانی ایجاد می‌ شود که عملکرد این عصب دچار اختلال می‌ شود. گرچه دلیل این اختلال کاملا مشخص نیست اما فرضیاتی وجود دارند که ... ادامه مطلب

درد گردن و شانه چگونه درمان می شود؟درد گردن و شانه چگونه درمان می شود؟

درد گردن و شانه را می توان به روشهای مختلفی طبقه بندی کرد. برخی از افراد فقط گردن درد یا فقط شانه درد را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر درد را در هر دو ناحیه احساس خواهند کرد ... ادامه مطلب

علائم آسیب دیدگی عصب گردنعلائم آسیب دیدگی عصب گردن

گردن درد دردی است که از گردن شروع می شود و می تواند با انتشار درد در یک یا هر دو بازو همراه باشد. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465