تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / آیا تزریق کورتیزون عوارض دارد؟

آیا تزریق کورتیزون عوارض دارد؟

تزریق کورتیزون روشی برای رفع درد ناشی از التهاب مفاصل است که در مشکلاتی مانند تاندونیت، آرتروز، نقرس، و بطور کل انواع دردهای مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند کاربرد داشته باشد. شیوه‌ی تزریق کورتیزون به این صورت است که متخصص درد، دوزهای مشخصی از کروتون را مستقیما در ناحیه‌ای که درد و مشکل دارد، تزریق می‌کند. به‌ دلیل وجود عوارض جانبی محتمل بعد از تزریق کورتیزون معمولا محدودیت هایی در انجام این روش وجود دارد.عوارض جانبی سیستمیک تزریق کورتون به این دلیل رخ می دهد

آنچه در این مطلب میخوانید

کورتیزون به صورت مصنوعی ساخته می‌شود. به این معنی که این ماده، از کورتیزونی که بطور طبیعی در بدن وجود دارد، کپی برداری شده است. انواع استروئیدها شامل کورتیزون، کلسترول و هورمونهای جنسی می باشند. توجه داشته باشید که همه استروئیدها اثرات یکسانی ندارند.

در کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار ، برای تسکین درد و کاهش التهاب و تورم ممکن است تزریق کورتیزون انجام پذیرد. برای آشنایی هرچه بیشتر با این روش، شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می‌ نماییم. همچنین می‌ توانید جهت هماهنگی با مطب برای تزریق کورتیزون، با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

تاثیر تزریق کورتون بر بدن

تاثیرات منفی تزریق کورتون بر بدن غالبا نادر بوده و در صورت ایجاد، ناچیز می‌باشد. از آنجا که بدن کورتیزول طبیعی خود را تولید می کند ، اکثر افراد اثرات سیستمیک تزریق کورتیزون را تجربه نمی کنند. با این وجود در افرادی که مشکلات زیر را دارند ممکن است عوارضی دیده شود:

1. قند خون بالا

قند خون بالا شایع ترین واکنشی است که در افراد مبتلا به دیابت مشاهده می شود. کورتیزون می تواند باعث افزایش موقت قند خون شود ، بنابراین سطح قند خون باید به دقت کنترل گردد. افرادی که انسولین مصرف می کنند؛ باید به ویژه مراقب باشند. قند خون خود را چک کرده و در صورت نیاز، دوز انسولین را تنظیم کنند. اگر قند خون شما بیش از حد انتظار افزایش یافت ، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا به درمان های دیگر نیاز است یا خیر.

تزریق کورتیزون

2. گرگرفتگی صورت

پس از تزریق کورتیزون برخی از افراد می گویند احساس سرخ شدن و قرمزی در صورت دارند. این حالت در خانم ها بیشتر اتفاق می افتد. گرگرفتگی صورت می تواند ظرف چند ساعت پس از تزریق شروع شود و ممکن است چند روز طول بکشد. همچنین ممکن است در جلسات بعدی تزریق کورتیزون دوباره اتفاق بیفتد. خبر خوب این است که این علائم به خودی خود برطرف می شوند.

3. عوارض جانبی موضعی

عوارض جانبی موضعی آنهایی هستند که فقط در یک ناحیه از بدن که محل تزریق کورتیزون انجام شده است رخ می دهند که اغلب به ندرت اتفاق می‌افتند. با این وجود آگاهی از این عوارض، برای کسانی که تزریق کورتزیون انجام می‌دهند الزامی است. این عارضه ها عبارتند از :

احساس درد در محل تزریق کورتیزون: برخی از افراد پس از تزریق دچار ناراحتی می شوند و ممکن است 24 تا 48 ساعت پس از درمان افزایش درد را تجربه کنند. این وضعیت معمولاً به سرعت از بین می رود و با کمپرس یخ در محل تزریق و داروهای ضدالتهابی برطرف می شود.

عفونت: هر تزریقی به پوست می‌تواند با احتمال عفونت همراه باشد.استریل کردن پوست محل تزریق، استفاده از ابزار و وسایل استریل و تزریق در محلی که از استانداردهای لازم برخوردار باشد؛ خطر ایجاد عفونت را به حداقل می‌رساند.

تغییر رنگ پوست: افرادی که پوست تیره تری دارند باید بدانند که کورتیزون ممکن است باعث روشن شدن پوست اطراف محل تزریق شود.

همانطور که ذکر شد؛ عوارض کورتون در صورتی که توسط پزشک مجرب و به میزان کافی تزریق شود مانند بسیاری از تزریق ها بسیار ناچیز و گذرا بوده و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. در عوض تسکین دهنده بسیار موثری می تواند باشد.

اقدامت لازم قبل از تزریق کورتون

اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید لازم است چند روز قبل از تزریق کورتون ، دارو را قطع نمایید، تا احتمال خونریزی و کبودی کاهش یابد. برخی مکمل های غذایی نیز باعث رقیق شدن خون می شوند. پزشک خانوادگی شما می تواند به شما در تشخیص این داروها کمک کرده و شما از مصرف آنها قبل از تزریق پرهیز کنید. تزریق کورتون باید در مطب پزشک متخصص انجام شود. گاهی پزشک با یک بی حس کننده موضعی محل تزریق را بی حس می کند. در برخی موارد، پزشک از اولتراسوند یا نوعی اشعه ایکس بنام فلوروسکوپی استفاده می‌نماید تا بتواند مسیر پیشرفت سوزن در بدن بیمار را مشاهده کند، به این ترتیب سوزن دقیقا در نقطه صحیح وارد شده و دارو تزریق می شود.

وقتی سوزن وارد بدن می شود کمی فشار احساس خواهید کرد. اگر احساس ناراحتی بیشتری داشنید؛ به پزشک اطلاع دهید. معمولا کورتیزون شات ها محتوی داروی کورتیکواستروئید هستند که در طول زمان درد و التهاب را کاهش می دهند، بعلاوه داروی بی حسی که باعث تسکین فوری درد در محل تزریق می ود.

تعداد جلسات درمان

هیچ قطعیتی در مورد تعداد جلسات تزریق کورتیزون وجود ندارد. اگر تزریق کورتیزون به سرعت از بین می رود یا کمکی به بهبود شرایط بیمار نمی کند؛ انجام مجدد آن ممکن است ارزش نداشته باشد. همچنین ، برخی از مطالعات نشان داده اند که تزریق کورتیزون ممکن است تاندون ها و غضروف ها را ضعیف کند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان تزریق کورتیزون را بیش از 3 بار در سال توصیه نمی‌ کنند.

خلاصه مطلب

تزریق کورتیزون یک روش مؤثر و یک گزینه درمانی خوب است. با این وجود ممکن است از این روش بیش از حد استفاده شود یا در برخی موارد، تزریق کورتیزون گزینه درمانی مناسبی نباشد. تزریق ها فقط باید برای درمان التهاب استفاده شوند؛ نه برای درمان درد. همچنین تعداد تزریق ها باید محدود شود ، به ویژه در افراد جوان با مفاصل و تاندون های سالم که ممکن است در اثر تزریق های مکرر دچار آسیب دیدگی شوند.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌ توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهره بیدی [ 1403-01-09 ]
سلام بعداز تزریق کورتون سرفه همراه خلط فراوان دارم آیا از عوارض تزریق کورتون است

امیر رضوانی [ 1402-10-28 ]
درود بر شما . بنده 63 سال .مرد .از 2سال پیش به علت آلرژی و ناراحتی پوستی طبق تجویز پزشک یک روز درمیان یک چهارم پردنیزولون 50میلیگرمی استفاده کردم تا شش ماه پیش که قطع کردم .از شش ماه پیش درد مفصل بازو دارم و اخیرا از 10 روز پیش درد بالای زانو دارم . سئوال من این است آیا دردهای ذکرشده می تواند از عوارض پردنیزولون و تحلیل تاندون های نواحی ذکر شده باشد . در صورت مثبت بودن پاسخ . آیا درمان دارد . برای درمان چه کار باید انجام دهم ؟.

زهرا دلخانی [ 1402-02-29 ]
سلام و وقت شما بخیر در ابتدا تشکر از توضیحات خوبتون من میخواستم بپرسم که آیا درمان جراحی برای رفع آرتروز کمر وجود دارد یا نه

تهمینه سنایی [ 1401-10-09 ]
منصرف شدم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟

سرخوردگی مهره ها یا اسپوندیلولیستزیس کلمه ای است که در علم پزشکی برای توصیف جابجایی یک مهره بر روی مهره دیگر استفاده می شود . ... ادامه مطلب

تفاوت بین آرتروز کمر و تنگی کانال نخاعیتفاوت بین آرتروز کمر و تنگی کانال نخاعی

با وجود اینکه آرتروز شایع‌ترین علت تنگی کانال نخاعی است؛ ولی این عارضه می‌تواند جوانان را نیز درگیر کند. در هر حال تنگی کانال نخاعی در افراد ۶۰ سال به بالا رایج‌تر از جوانان می‌باشد. ... ادامه مطلب

ورزشهای مفید و مضر برای مفصل لگنورزشهای مفید و مضر برای مفصل لگن

مفصل ساکروایلیاک در میان بخش های مختلف لگن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این متن ورزشهای مفید و مضر برای مفصل لگن را شرح داده ایم. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465