تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان درد به روش تزریقی / بلوک عصبی ستون فقرات برای تشخیص و درمان درد

بلوک عصبی ستون فقرات برای تشخیص و درمان درد

بلوک عصبی نخاعی یک روش کمترتهاجمی است که هم برای تشخیص و هم برای درمان کمردرد استفاده می شود. هدف از بلوک عصبی نخاعی، رساندن دارو به طور مستقیم به محل خاص درد است. هنگامی که شما یک بلوک عصبی تشخیصی انجام می دهید، هدف این است که بفهمید آیا یک داروی خاص، درد شما را تسکین می دهد یا خیر. در این شرایط پزشک متخصص درد پس از بلوک عصبی، و بر اساس معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی شما، می‌تواند تشخیص را تایید کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

تسکین درد ناشی از بلوک های عصبی تشخیصی، عموماً موقتی است و معمولاً فقط چند ساعت طول می‌کشد. هنگامی که بلوک عصبی را به عنوان درمان انجام می دهید، تسکین درد بیشتر طول می کشد. در ادامه مطلب چهار بلوک عصبی ستون فقرات که به طور معمول انجام می شود را معرفی خواهیم کرد.

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می‌ تواند ارائه دهنده جدیدترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد، از قبیل انواع بلوک های عصبی فاست ، اپیدورال و ... به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

بلوک انتخابی ریشه عصبی

بلوک های انتخابی ریشه عصبی یکی از رایج ترین بلوک های عصبی نخاعی است. این روش برای درمان یا تشخیص درد کمر و پا، ناشی از آسیب ریشه‌های عصبی، مجموعه‌ای از اعصاب که از نخاع اصلی در سراسر ستون فقرات منشعب می‌شوند، استفاده می‌شود. یک ریشه عصبی فشرده یا تحریک شده می تواند منجر به درد پا شود که اکثر مردم آن را سیاتیک می نامند، اگرچه نام تخصصی آن رادیکولوپاتی است.

طبق گزارش دستورالعملی که در سال 2013 توسط انجمن پزشکان فوق تخصص درد آمریکا تصویب شد؛ واشاره دارد به این که اگرچه شواهد برای دقت تشخیصی بلوک‌های انتخابی ریشه عصبی محدود است، اما برای بیمارانی که منبع دردشان نامشخص است و در سطوح مختلف ستون فقرات رخ می‌دهد توصیه می‌شود.

تزریق نخاعی

بلوک های عصبی مفصل فاست کمر

اگر بر اساس یک معاینه فیزیکی، پزشک فوق تخصص درد مشکوک باشد که درد شما از مفاصل پشت ستون فقرات شما ناشی می شود، ممکن است بلوک عصبی فاست را توصیه کند. مفاصل فاست اتصالی بین استخوان های ستون فقرات در هر طرف و هر سطح مهره هستند. آنها با محدود کردن حرکات بیش از حد به ستون فقرات یکپارچگی می بخشند. مفصل فاست یک محل رایج برای آرتریت نخاعی است.

شواهد در ارتباط با نتایج انجام این بلوک عصبی حاکی از آن است که این روش برای تشخیص درد ناشی از مفصل فاست کمری خوب است: استاندارد در این روش بین 75 تا 100 درصد تسکین درد است، و برای بیمارانی که درد مفصل فاست تشخیص داده شده است توصیه می‌شود.

اما مراقب باشید: برخی تحقیقات نشان می دهد که در بیشتر موارد، بلوک عصبی مفصل فاست برای درد (نه تشخیص) مسکن های طولانی مدت ثابت شده ای برای درد نیستند؛ و بلوک عصبی فاست به تنهایی به احتمال زیاد نتایج پایداری به شما نخواهد داد.

بلوک عصبی در مفاصل ساکروایلیاک

بلوک عصبی مفصل ساکروایلیاک شامل تزریق استروئید داخل مفصلی ( نوعی که برای مفاصل فاست دردناک داده می‌شود) و تزریق‌های اطراف مفصل (داخل مفصلی به معنای «داخل مفصل»؛ اطراف مفصل به معنای «در اطراف مفصل» است). بوتاکس و استروئیدها معمولاً برای تزریق اطراف مفصل استفاده می شوند. بلوک عصبی ساکروایلیاک ، با تزریق بی‌حس کننده‌های موضعی داخل مفصل ساکروایلیاک، که 75 تا 100 درصد درد را تسکین می‌دهد، نتایج رضایت بخشی در پی دارد.

یکی دیگر از گزینه های درمانی نوروتومی پالسی یا معمولی با فرکانس رادیویی است. نوروتومی با فرکانس رادیویی گرما را به مفصل وارد می کند تا انتقال درد عصبی را قطع کند. یک مطالعه مروری در سال 2014 نشان داد که درمان‌ های رادیوفرکوئنسی به طور قابل توجهی درد را در کوتاه‌ مدت کاهش می‌ دهند، اما شواهد بیشتری برای نشان دادن اینکه آیا درمان‌ ها مزایای بلند مدت دارند یا خیر، مورد نیاز است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

بلوک عصبی اپیدورال

اگر فتق دیسک یا رادیکولیت دیسک دارید، ممکن است پزشک شما بلوک عصبی اپیدورال را پیشنهاد دهد. بلوک عصبی اپیدورال نخاعی داروی استروئیدی را به فضای اپیدورال (ناحیه ای بین طناب نخاعی و کانال مهره ای و نزدیک نخاع)، وارد می کند. این روش غیرجراحی، بدون نیاز به برش و بستری بیمار، در کلینک درد، طی زمانی حدودا 15 دقیقه انجام می‌پذیرد. اگر پاسخ گویی بیمار به بلوک عصبی در این ناحیه مطلوب باشد؛ ممکن است تزریق مجدد توسط متخصص درد برای تمدید و افزایش بهبود درد صورت پذیرد. البته بسیاری از بیماران با یک الی دو جلسه بلوک عصبی اپیدورال، کاهش درد چشمگیری خواهند داشت و نیاز به تزریق مجدد برای این افراد وجود ندارد.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
با وجود کمردرد راحت بخوابیدبا وجود کمردرد راحت بخوابید

کمردرد و مشکلات خواب بر روی یکدیگر تأثیر میگذارند . در این مقاله اقدامات ساده ‌ای برای خواب بهتر با کمردرد و کاهش علائم کمردرد یاد میگیرید . ... ادامه مطلب

درمان ديسك گردن با ليزردرمان ديسك گردن با ليزر

يكي از درمانهاي نوين ديسك گردن، درمان ديسك بيرون زده گردن بوسيله ليزر ميباشد ، در این مقاله فقلم جراحی لیزر دیسک گردن به اشتراک گذاشته شده است . ... ادامه مطلب

روند ابتلا به آرتروز زانو از مرحله خفیف تا شدیدروند ابتلا به آرتروز زانو از مرحله خفیف تا شدید

آرتروز زانو به عنوان یک بیماری پیش رونده به شمار می رود و ممکن است که گسترش پیدا کند و مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465