تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟

سرخوردگی مهره های ستون فقرات (اسپوندیلولیستزیس) چیست و چه علائمی دارد؟

سرخوردگی مهره ها یا اسپوندیلولیستزیس کلمه ای است که در علم پزشکی برای توصیف جابجایی یک مهره بر روی مهره دیگر استفاده می شود. این عارضه می تواند در اثر افزایش سن یا فشارهای مکرر به مهره های کمری (میکروتروما) ایجاد شود و دارای طیف گسترده ای از علائم مانند درد و علائم عصبی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

مهره ها استخوان های جعبه ای شکلی هستند که روی هم قرار گرفته اند و ستون فقرات را تشکیل می دهند. هر مهره باید به خوبی روی مهره های بالا و پایین چیده شود. زمانی که ستون فقرات را از پهلو مشاهده می‌کنید، انحنای S شکل طبیعی دارد، اما هر مهره باید به خوبی در بالای مهره زیر قرار گیرد. در اسپوندیلولیستزیس مهره‌ها از موقعیت طبیعی خود خارج می‌شوند. وضعیتی که اغلب به آن «لغزش مهره» می‌گویند. سرخوردگی مهره ها اغلب، یک عارضه پیشرونده است که به تدریج اتفاق می‌افتد.

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده جدیدترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد، از قبیل انواع بلوک های عصبی فاست ، اپیدورال و ... به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علل اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو

اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو شایع ترین علت لغزش بخش های ستون فقرات بر روی هم است. با گذشت زمان و افزایش سن آسیب به بافت‌های بدن از جمله استخوان‌ها، مفاصل و رباط‌ها اتفاق می‌افتد. آسیب مزمن می تواند منجر به از دست دادن ثبات ستون فقرات شود. اگر تغییرات دژنراتیو به نقطه ای برسد که رباط ها و مفاصل نتوانند موقعیت مناسب ستون فقرات را حفظ کنند، در نتیجه اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو ایجاد می شود.

سرخوردگی مهره

اسپوندیلولیستزیس ایستمی

اسپوندیلولیستزیس ایستمی به دلیل یک نقص استخوانی خاص در ستون فقرات به نام اسپوندیلولیز ایجاد می‌شود. اسپوندیلولیز یک نقص خاص در یک پیوند مهم بین مهره های ستون فقرات مجاور است. این نقص خاص معمولاً نتیجه میکروترومای مکرر در دوران کودکی است. تصور می شود برخی از ورزش ها کودکان را مستعد ابتلا به اسپوندیلولیز می کنند، از جمله ژیمناستیک، شیرجه و فوتبال. هنگامی که اسپوندیلولیز در هر دو طرف ستون فقرات در یک سطح خاص اتفاق می افتد، ستون مهره می تواند ثبات خود را از دست بدهد. در این شرایط، اسپوندیلولیستزیس ایستمی می تواند نتیجه آن باشد.

علل دیگر اسپوندیلولیستزیس عبارتند از:

علائم اسپوندیلولیستزیس

علائم لیز خوردگی مهره های ستون فقرات می‌تواند گسترده باشد، از یک مشاهده (بدون علامت) در عکس رادیولوژی، تا درد شدید کمر و پا همراه با آسیب عصبی. بسیاری از موارد اسپوندیلولیستزیس در کودکان علائم کمی دارند. در مبتلایان به سرخوردگی مهره، کمردرد متناوب، ممکن است مشاهده شود، به خصوص در هنگامی که قوس کمر وجود داشته باشد.

هنگامی که اعصاب خروجی از نخاع یا خود نخاع توسط اسپوندیلولیستزیس تحت فشار قرار می گیرند، علائم عصبی می توانند ایجاد شوند. علائم رایج عصبی مشاهده شده مشابه علائمی است که با فتق دیسک مشاهده می شود. علائم عبارتند از:

با این وجود علائم دیگری نیز ممکن است رخ دهد. اگر علائمی از مشکلات مربوط به عملکرد روده یا مثانه یا هر گونه بی حسی در اطراف اندام تناسلی را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. این علائم ممکن است نشانه ای از سندرم دم اسبی باشد و ممکن است یک اورژانس پزشکی محسوب شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان اسپوندیلولیستزیس

درمان اسپوندیلولیستزیس دامنه وسیعی دارد، از مشاهده تا تثبیت ستون فقرات با جراحی. تعیین برنامه درمانی مناسب بیشتر به سن بیمار، نوع لغزش و علائم تجربه شده توسط بیمار بستگی دارد. اگر لغزش مهره ناچیز باشد و علائم قابل کنترل باشند، درمان اغلب با روشهای غیرجراحی صورت می‌گیرد. در کودکان، این شرایط ممکن است شامل محدودیت‌هایی در فعالیت باشد، مانند محروم کردن کودک از شرکت در برخی ورزش‌ها.

هنگامی که سرخوردگی مهره حاد باشد؛ ممکن است خطر پیشرفت مشکل بیشتر باشد و امکان دارد جراحی توصیه شود. علاوه بر این، بیمارانی که علائم فشردگی عصب را دارند به احتمال زیاد باید جراحی شوند. در صورت فشرده شدن طولانی مدت عصب، اعصاب می توانند برای همیشه آسیب ببینند.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌ توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین حرکات ورزشی برای درد کمربهترین حرکات ورزشی برای درد کمر

بیشتر متخصصان معتقدند، افرادی که دچار کمردرد هستند باید تحرک و فعالیت داشته باشند و کمر و عضلات مرتبط با آن را حرکت دهند تا درد به مرور کاهش یابد. ... ادامه مطلب

درد و التهاب عضله تنسور فاسیا لاتادرد و التهاب عضله تنسور فاسیا لاتا

ماهیچه کشنده نیام پهن یا عضله تنسور فاسیا لاتا یکی از ماهیچه‌های ناحیه قدامی ران است. کارکرد آن خم کردن ران و چرخاندن ران به سمت داخل است ... ادامه مطلب

آرنج تنیس بازان (اپی کندیلیت خارجی) چگونه درمان میشود؟آرنج تنیس بازان (اپی کندیلیت خارجی) چگونه درمان میشود؟

آرنج تنیس بازان یا اپی کندیلیت خارجی بیماری است که در اثر استفاده بیش از حد از آرنج ایجاد می شود و با درد در این ناحیه خود را نشان می‌ دهد و ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465