تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / فشردگی عصب گردن(رادیکولوپاتی گردن) چیست و چگونه درمان میشود؟

فشردگی عصب گردن(رادیکولوپاتی گردن) چیست و چگونه درمان میشود؟

رادیکولوپاتی گردن به طور معمول تحت عنوان فشردگی عصب در گردن در نظر گرفته می شود. در این شرایط یک عصب در تونل ساخته شده از دو مهره مجاور در مسیر بازو تحریک یا فشرده می شود. فشردگی عصب گردن معمولاً از سن میانسالی به بعد و در آقایان و همچنین خانم ها اتفاق می افتد. افراد اغلب فکر می کنند که در گردن یک عصب فشرده شده وجود دارد اما منشاء درد آن ها در اکثر موارد مفاصل یا عضلات گردن است. درد مفاصل رایج تر از درد واقعی فشرده شدن عصب است.

آنچه در این مطلب میخوانید

رادیکولوپاتی یا فشردگی عصب گردن که به آن عصب پینچ گردن نیز گفته می‌شود؛ هنگامی اتفاق می افتد که عصب در مسیر خود به بازو از طریق تونل، دچار استرس یا فشار شده باشد. تحریک یا فشار بر روی عصب اغلب به دلیل التهاب مفاصل یا دیسک مجاور اتفاق می افتد. یکی از تاثیرگذار ترین علل در تحریک عصب، اندازه تونل است که از نظر طول با افزایش سن کاهش می یابد اما بالا رفتن سن به تنهایی باعث فشردگی عصب نخواهد شد و معمولاً عوامل دیگری نیز دخیل هستند.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط بپردازید.

چگونه متوجه شویم به گیر افدتادگی عصب گردن مبتلا هستیم؟

علائم و نشانه های گیرکردن عصب عبارتند از:

گیر افتادگی عصب گردن چقدر دردناک است؟

اغلب اوقات، فشردگی عصب گردن مانند دندان درد است، اما روی دست و گردن احساس می شود. اغلب این درد با گردن یا کمردرد همراه با محدودیت حرکتی همراه است. همچنین احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن با عصب گیر افتادگی عصب نسبتاً رایج است و برخی افراد احساس گرما یا سرما می کنند.

برای درمان عصب تحت فشار گردن به چه پزشکی مراجعه نماییم؟

برای درمان این عارضه علاوه بر پزشکان درد، ممکن است متخصصان طب فیزیکی، و در شرایط حاد تر، متخصصان مغز و اعصاب نیز بتوانند به شما کمک کنند.

آیا نوار عصب و عضله فشردگی عصب گردن را نشان می دهد؟

نوار عصب و عضله EMG می تواند فعالیت الکتریکی غیر طبیعی ماهیچه را در بسیاری از بیماری ها و شرایط تشخیص دهد. این آزمایش به ویژه در شرایطی مانند التهاب عضلانی یا میوزیت، گیرکردن اعصاب محیطی مانند سندرم تونل کارپال ، فتق دیسک با اعصاب فشرده، وتشخیص بسیاری از شرایط دیگر، مفید است.

درد عصب پینچ شده گردن

آیا می توان عصب فشرده شده گردن را با ام آر آی تشخیص داد؟

اسکن های MRI که بافت های نرم مانند اعصاب و دیسک ها را نشان می دهد، به طور کلی بر سی تی اسکن که عناصر استخوانی را نشان می دهد ترجیح داده می شود. تصویربرداری پیشرفته می تواند دقیقاً نشان دهد که کدام عصب یا اعصاب تحت فشار قرار گرفته است و چه چیزی باعث فشرده شدن عصب می شود.

آیا عصب پینچ شده گردن می‌تواند فلج کننده باشد؟

گرفتگی اعصاب باعث درد در گردن و بازو می‌شود و ضعف، بی حسی و گزگز نیز از جمله علائم دیگر آن می‌ باشند. فشرده شدن طناب نخاعی می‌تواند باعث ضعف در دست‌ها و پاها، بی‌ حسی، اختلال در تعادل، درد، مشکل در استفاده از دست‌ ها و غیره شود. همچنین تحریک و فشار بر روی نخاع در صورتی که شدید باشد؛ می‌ تواند منجر به فلج شود.

دارو درمانی عصب پینچ شده گردن

داروهای اصلی توصیه شده برای این درد عبارتند از:

  1. آمی تریپتیلین - برای درمان سردرد و افسردگی هم استفاده می شود.
  2. دولوکستین - برای درمان مشکلات مثانه و افسردگی هم استفاده می شود.
  3. پره گابالین و گاباپنتین - برای درمان صرع، سردرد یا اضطراب هم استفاده می شود.

بهترین دارو برای درمان فشردگی عصب گردن

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve)، می توانند به تسکین درد کمک کنند. استفاده از کورتیکواستروئید، چه خوراکی و چه تزریقی، ممکن است به کاهش درد و التهاب کمک کند.

آیا می توان برای درمان عصب پینچ شده گردن از شل کننده عضلانی استفاده نمود؟

شما اغلب می توانید با افزودن دارو به درمان خود برای گیرکردن عصب گردن از درد و علائم خود بکاهید شوید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است به درد ناشی از التهاب عصبی کمک کنند. شل کننده های عضلانی بدون نسخه نیز می توانند درجه خاصی از تسکین را ایجاد نمایند.

اگر عصب فشرده شده گردن درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر عصب پینچ شده گردن درمان نشود، ممکن است منجر به آسیب دائمی عصبی شود. شایع ترین علائم گیرکردن عصب عبارتند از درد گردن که به سمت پایین بازوها و شانه ها حرکت می کند، مشکل در بلند کردن وسایل، سردرد و ضعف عضلانی و بی حسی یا سوزن سوزن شدن انگشتان یا دست ها است.

آیا فشردگی عصب گردن خود به خود از بین می رود؟

در حالی که اعصاب فشرده اغلب بدون درمان خود را بهبود می‌بخشند، دلیلی وجود ندارد که در این مدت رنج بکشید. کمپرس سرد و گرم نیز برای کاهش درد، بسته به اینکه آیا درد با تورم همراه است یا خیر، ممکن است مفید باشند.

چگونه عصب گیر افتاده گردن آزاد می‌ شود؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که فرد می‌تواند درد ناشی از گیرکردن عصب را در خانه تسکین دهد که در ادامه به آنها اشاره نموده ایم :

چرا فشردگی عصب گردن در شب بدتر می‌ شود؟

با کاهش دما در شب، اعصاب محیطی می توانند بیشتر شروع به مور مور شدن کنند و سوزش یا دردهای تیز بیشتری احساس کنید. ضربان قلب نیز زمانی که سردتر هستید کند می شود و باعث کاهش خون و افزایش احساسات دردناک می شود.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

گیر افتادگی عصب گردن چه مدت طول می‌ کشد؟

به طور متوسط، یک عصب فشرده شده، می تواند از چند روز تا 4 تا 6 هفته طول بکشد؛ یا در برخی موارد حتی بیشتر که در این صورت مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود. در اکثر مواقع، این عارضه با گذشت زمان (به طور معمول چهار تا شش هفته) بهبود می‌یابد. همچنین می توانید علائم را با استراحت و داروهای مسکن مانند ناپروکسن، ایبوپروفن یا استامینوفن بهبود بخشید.

عصب فشرده در گردن چه عوارضی دارد؟

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده جدیدترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد، از قبیل انواع بلوک های عصبی فاست ، اپیدورال و ... به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آمین امیریان [ 1402-06-16 ]
دخترم دوساله اول راه نمی رقت نوارمغز گرفتم تشنج داشت هر دارویی مصرف می کند تشنجش تکرار می شو د والان گردنش، را نمی تواند ثابت نگه دارد روز به روز دارد ضعیف تر میشود از تشنج تیک دارد بیشتر موقع نمایان هست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کسانی که دیسک کمر دارند چگونه استراحت کنندکسانی که دیسک کمر دارند چگونه استراحت کنند

دیسک کمر به عنوان کمک فنر بین مهره ها و حمایت و پشتیبانی از بالاتنه عمل می کنند همچنین در حرکت بدن به جهات مختلف، نقشی اساسی ایفا می کند. ... ادامه مطلب

5 مرحله از پیشرفت استئوآرتریت زانو5 مرحله از پیشرفت استئوآرتریت زانو

آرتروز، امروزه یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که افراد در هر سنی را رنج می‌دهد.آرتروز معمولاً یک یا چند مفصل از بدن را درگیر می‌کند و با درد، سفتی مفاصل و تورم همراه است ... ادامه مطلب

درد عصب سیاتیک و درمان غیرجراحی سیاتیکدرد عصب سیاتیک و درمان غیرجراحی سیاتیک

سیاتیک (Sciatica ) یک علامت است که در آن درد پا که شبیه درد گرفتگی شدید، دردی شبیه به تیر خوردن و یا درد انتشاری از کمر به پا است تجربه میشود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465