تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / علائم تحت فشار بودن عصب گردن و کمر

علائم تحت فشار بودن عصب گردن و کمر

رادیکولوپاتی اصطلاحی است که به تحت فشار بودن ریشه های عصبی نخاعی اشاره دارد. رادیکولار نیز اصطلاحی در پزشکی است که به معنای ریشه بوده و به ریشه عصبی نخاعی اشاره می کند. یکی از علل شایع رادیکولوپاتی فشرده شدن ریشه عصبی نخاعی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب نخاعی به شرایطی گفته میشود که ساختاری مانند دیسک بین مهره ای یا خار استخوانی که در پاسخ به ساییدگی طولانی مدت شکل می گیرد، به فضایی که ریشه عصبی در آن قرار دارد نفوذ می کند. این تجاوز معمولاً منجر به تماس ساختار و ریشه عصبی با یکدیگر می شود که باعث تحریک و سایر علائم از جمله درد می گردد. سایر علل رادیکولوپاتی عبارتند از فتق دیسک، خار استخوان، عفونت، واسکولیت و به ندرت تومور.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.

ریشه‌های عصب نخاعی فشرده می‌توانند در هر سطحی از C1-2 رخ دهند، که ناحیه ای در بالای گردن میباشد، تا S4-5، که مربوط به پایه ستون فقرات است. گفتنی است، شایع ترین نواحی آسیب دیده L4-5 و L5-S1 در ناحیه کمر و C5-6 و C6-7 در گردن هستند. لازم به ذکر است؛ رادیکولوپاتی ناشی از تحریک ریشه های عصبی نخاعی در گردن، رادیکولوپاتی گردنی نامیده می شود. در ناحیه کمر، رادیکولوپاتی کمری نامیده می شود.

 رادیکولوپاتی

چه عواملی موجب رادیکولوپاتی کمری و گردنی میشوند؟

اگر کم تحرک هستید و یا اگر زیاد رانندگی می کنید در معرض خطر بیشتری برای رادیکولوپاتی هستید. نشستن دیسک های شما را فشرده می کند، که ممکن است باعث فتق و متعاقب آن تحریک ریشه های عصبی شود.

عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به رادیکولوپاتی را افزایش دهند عبارتند از:

علائم رادیکولوپاتی کمری و گردنی

بسته به علت فشردگی ریشه عصب و محل ایجاد این فشار، علائم ممکن است متفاوت باشد.

شایع‌ترین علائم شامل درد گردن و شانه، سردرد و درد تیز، ضعف، بی‌حسی، گزگز، یا سایر احساس‌های الکتریکی در پا (سیاتیک) یا بازو است. علائم دیگر ممکن است شامل اختلال در رفلکس‌ها، ضعف، سفتی ماهیچه‌ها، محدودیت حرکت، و همچنین همراه با رادیکولوپاتی گردنی ممکن است فرد از درد شدید وقتی گردن خود را به سمت عقب میبرد شکایت داشته باشد.

تشخیص رادیکولوپاتی کمری و گردنی

بر اساس یک بررسی در سال 2011 که در مجله Hospital for Special Surgery منتشر شد، حدود 75 درصد از موارد رادیکولوپاتی را می توان تنها با گرفتن شرح حال بیمار توسط پزشک تشخیص داد. برخی از علائمی که به پزشک در تشخیص این عارضه کمک میکند عبارتند از:

درمان غیر جراحی رادیکولوپاتی کمری و گردنی

درمان رادیکولوپاتی گردنی و کمری به صورت غیر تهاجمی آغاز می شود. در واقع، بررسی های انجام شده گزارش می دهد که 75٪ تا 90٪ از افرادی که رادیکولوپاتی گردنی برای آنها تشخیص داده می شود بدون جراحی بهبود می یابند. در حالی که درمان‌های محافظه‌ کار می‌توانند فعال یا غیرفعال باشند، استفاده تهاجمی از مجموعه‌ای از درمان‌های فعال، که عموماً شامل یک رویکرد چند رشته‌ ای است که نیاز به مشارکت بیمار دارد، بهترین نتایج را به دست می‌ آورد.

این ممکن است شامل داروهای ضد درد در ترکیب با یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

درمان جراحی رادیکولوپاتی کمری و گردنی

اگر یک روش غیرجراحی نتواند درد را پس از 6 تا 12 هفته کاهش دهد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. انتخاب روش احتمالاً به نوع و محل تحت فشار ریشه عصب نخاعی، مهارت جراح و اینکه آیا قبلاً جراحی ستون فقرات داشته اید بستگی دارد.

جراحی هایی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است در نظر بگیرد عبارتند از:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

نکته آخر

یک مطالعه در سال 2018 که در مجله Molecular Pain منتشر شد و چندین روش درمانی رادیکولوپاتی را با هم مقایسه کرد، نشان داد که جراحی، حرکات کششی و تزریق استروئید بهترین تغییر را در وضعیت درد بیماران مبتلا به رادیکولوپاتی کمری و گردنی ایجاد میکند.

درد ناشی از ساییدگی مفصل به ویژه ساییدگی مفصل زانو ( آرتروز زانو )، یکی از رایج ترین دردهایی است که اغلب، افراد را در سنین بالا درگیر می‌ نماید و با محدودیت حرکتی که ایجاد می‌ کند؛ زندگی را برای مبتلایان سخت می‌ گرداند. شما می‌توانید برای بهره مندی از بهترین روشهای درمانی به متخصص درد مراجعه نمایید و به بهبود زانوی خود بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانومضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانو

اگر آرتروز زانو دارید، استفاده مکرر از پله‌ ها به‌مرور مشکل ساز خواهد بود؛ زیرا از پله‌ یا مسیر پرشیب فشار زیادی بر مفاصل وارد می کند ... ادامه مطلب

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

مشکلات فک و عضلات صورت که آن را کنترل می کنند به عنوان اختلالات گیجگاهی فکی شناخته می شوند. اما ممکن است به اشتباه به نام TMJ، پس از مفصل بشنوید. ... ادامه مطلب

آیا تزریق کورتون برای کاهش درد مفید است یا مضر؟آیا تزریق کورتون برای کاهش درد مفید است یا مضر؟

با استفاده موضعی کورتون در مفصل یا عصب خاص، چون دارو در محل اثر تزریق میشود، با دوز بسیار کمتر دارو تاثیر چندین برابر خواهیم داشت . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465