درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به مچ پا / چه عوامل و بیماریهایی موجب درد پا میشوند؟

چه عوامل و بیماریهایی موجب درد پا میشوند؟

1. درد ناشی از قوس زیاد کف پا :

قوس کف پا با عناوین مختلفی نظیر انحنای زیاد رویه پا، سوپینیشن پا و کجی پا شناخته می‌شود. قوس زیاد کف پا نوعی ناهنجاری است که موجب گودی بیش از حد در کف پا می‌شود. این عارضه در ظاهر فضای بزرگی در زیر پا ایجاد کرده و موجب می‌شود انگشتان و پاشنه پاها به داخل کشیده شوند. در چنین شرایطی هنگام ایستادن و یا راه رفتن فشار زیادی روی مچ و توپی پا وارد می‌شود. قوس کف پا ممکن است منعطف (به مرور کمتر شود) و یا سخت (تغییری نکند) باشد. در ابتدا کجی پاشنه پا کاملا انعطاف پذیر است اما با گذشت زمان و با سفت شدن مفاصل و بافت‌ها، شیب پاشنه پا ثابت می‌شود. برای درمان این عارضه، تزریق مخلوطی از استروئید و بی حس کننده موضعی می تواند مفید باشد.

2. صافی کف پا :

صافی کف پا زمانی اتفاق می‌افتد که قوس‌های پا صاف می‌شوند (اغلب هنگام ایستادن یا راه رفتن)، که باعث درد پا و سایر مشکلات می‌شود. صافی کف پا را می‌توان با استفاده از کفش و کفی طبی مناسب، بریس یا فیزیوتراپی درمان کرد. در موارد نادری ممکن است برای درمان صافی کف پا جراحی لازم باشد.

3. نقرس :

نقرس که نوعی آرتریت است، می تواند باعث درد در انگشتان پا شود. در این بیماری کریستال ها در مفاصل انگشت پا جمع می شوند و باعث درد و تورم شدید می‌ گردند. در بیماری نقرس، انگشت شست پا اغلب تحت تأثیر قرار می گیرد. برای درمان نقرس، استراحت، کمپرس یخ، مصرف داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)، پردنیزون، کلشی سین یا آلوپورینول و پرهیز از خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند موثر باشد.

تزریق استروئید برای برخی از انواع درد پا توسط دکتر علی نقره کار، فوق تخصص درد صورت می گیرد. لطفا جهت هماهنگی با مطب و دریافت نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

4. بونیون :

بونیون یک برآمدگی استخوانی در امتداد لبه پا، در کنار شست پا است. این عارضه با ناهماهنگی مفصل انگشت اول همراه است. هر کسی می تواند به بونیون مبتلا شود، به خصوص اگر کفش های نامناسب یا ناراحت کننده بپوشد. بونیون اغلب با بالا رفتن سن افراد ظاهر می شود. افرادی که بونیون دارند اغلب انگشت چکشی نیز دارند. برای پیشگیری از بونیون سعی کنید کفش های راحت تری بپوشید.

5. انگشت چکشی :

انگشت چکشی زمانی ایجاد می‌شود که انگشت دوم، سوم یا چهارم در مفصل میانی خم می شود و ظاهری چکش مانند ایجاد می کند. این عارضه می تواند ناشی از عدم تعادل عضلانی باشد، اما همچنین می تواند با پوشیدن کفش های نامناسب ایجاد شود.

برای بهبود و درمان انگشت چکشی، پزشک احتمالاً به شما توصیه می‌کند که کفش‌هایی با پنجه پهن بپوشید. همچنین ممکن است تمریناتی برای کشش عضلات انگشتان پا به شما بدهد. اگر همچنان مشکل دارید، می توانید با پزشک خود در مورد جراحی صحبت کنید.

پا درد

6. ناخن فرو رونده در گوشت پا :

زمانی که پوست یک یا هر دو طرف ناخن پا روی ناخن رشد می‌کند، ناخن در گوشت رشد می‌کند. این وضعیت اغلب دردناک است و ممکن است منجر به عفونت شود. برای درمان ناخن فرو رونده در گوشت قراردادن پا در آب گرم می‌تواند کمک کننده باشد. در صورت عدم بهبود، مراجعه به پزشک الزامی است.

8. انگشت چمنی :

زمانی که در قسمت انتهایی انگشت شست پا احساس درد می‌کنید، پاهای چمنی ایجاد می‌شوند. این یک آسیب استفاده بیش از حد است که معمولاً در اثر فشار ایجاد می شود. انگشت چمنی نیز ممکن است نوعی سزاموئیدیت یا شکستگی سزاموئید باشد.

9. پیچ خوردگی و شکستگی انگشت پا :

گاهی ممکن است در صورت ضربه یا برخورد انگشتان پا به جسمی سخت دچاری دردی شدید شویم. در بیشتر موارد این نوع از آسیب دیدگی‌ها منجر به پیچ خوردن انگشت می شود. هر چند پیچ خوردن پا نیز تجربه دردناکی است، ولی طی آن به استخوان آسیبی نمی‌رسد. شناخت علائم و درمان شکستگی انگشت پا ضروری است. زیرا اگر انگشت پای شکسته درمان نشود، ممکن است توانایی‌های فرد اعم از راه رفتن و دویدن را تحت تأثیر قرار دهد. درمان نادرست انگشت شکسته نیز می تواند درد فراوانی را به شما تحمیل کند. شکستگی انگشت پا با علائمی از قبیل داشتن درد ضربان دار در ناحیه انگشتان پا، اگر آسیب وارد شده خیلی شدید باشد، ممکن است حتی صدای شکستن استخوان را بشنوید. شکستگی استخوان که به آن ترک برداشتن نیز گفته می شود، ممکن است باعث ایجاد تورم در نقطه شکستگی شود.

در بیشتر موارد هنگام شکستگی انگشت پا پزشک نمی تواند کار زیادی انجام دهد. زیرا این به شما بستگی دارد که تا چه اندازه به انگشت پای خود را استراحت می‌دهید و آن را ثابت نگه می‌دارید. برای اطمینان بیش‌تر حتی قبل از اینکه بدانید انگشت پایتان شکسته است، باید روی آن یخ بگذارید و آن را بالا نگه دارید. همچنین ممکن است لازم باشد مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن برای تسکین درد خود مصرف کنید. البته در صورت جراحی برای ترمیم انگشت پا، پزشک ممکن است داروهای ضد درد قوی تری را تجویز نماید.

10. هالوکس ریجیدوس

هالوکس ریجیدوس (سفتی شست پا) شایعترین محل آرتروز در پا ، قسمت ابتدایی انگشت شست یا مفصل متاتارسوفالنژیال (MTP) می باشد. این مفصل اهمیت بسیاری دارد زیرا با هر بار قدم زدن، خم شده و در صورتیکه دچار خشکی شود؛ راه رفتن دردناک و دشوار می گردد. در مفصل MTP مانند سایر مفاصل، انتهای استخوان ها توسط غضروف مفصلی پوشیده شده است . در صورت آسیب غضروف مفصلی، انتهای استخوان ها بر روی هم ساییده شده و استخوان های اضافه یا خار استخوانی (bone Spur) تشکیل می گردند. استخوان های اضافه باعث جلوگیری از خم شدن کامل مفصل هنگام راه رفتن شده و سفتی شست پا یا هالوکس ریجیدوس ایجاد می شود.

11. میخچه و پینه

میخچه به تجمعات ضخیم پوست سفت بر روی نقطه ای گفته می‌شود که باعث تحریک یا فشار روی پا یا انگشت پا می‌گردد. میخچه ها گاهی شبیه شاخ هستند. پینه‌های پوستی به طور معمول در بخش‌هایی از بدن که بیشتر در معرض اصطکاک هستند مانند پا تشکیل می‌شوند. پینه پا روی پوست کف پا به وجود می‌آید و در بیشتر اوقات، ناشی از پوشیدن کفش‌های بسیار تنگ یا نامناسب است. پینه و میخچه هر دو معمولاً به دلیل استفاده از کفش های نامناسب ایجاد می شوند. برای رفع میخچه و پینه کفش های مناسب تری بپوشید.

12. شکستگی استخوان متاتارس

در ناحیه پا ۵ متاتارس داریم ، بسته به اینکه کدام متاتارس و کدام ناحیه از آن دچار شکستگی شده باشند درمان متفاوت است. علائم شامل درد ، تورم و عدم توانایی در راه رفتن است. تشخیص بیماری با معاینه بالینی و انجام رادیوگرافی امکان پذیر است. برای درمان شکستگی استخوان متاتارس استفاده از داروهای مسکن، استراحت کنید، کمپرس یخ، گچ گرفتن و در صورت عدم پاسخ دهی مناسب به این روشها، جراحی می‌تواند کمک کننده باشد.

13. نوروپاتی یا آسیب عصبی در پاها

نوروپاتی یا آسیب عصبی در پاها اغلب در اثر دیابت ایجاد می شود. درد می تواند احساس سوزش یا حالتی شبیه برق گرفتگی باشد. نوروپاتی می تواند در هر نقطه از پا اتفاق بیفتد. از پزشک خود در مورد گزینه های تسکین درد و راه های جلوگیری از بدتر شدن سؤال کنید.

14. آرتریت روماتوئید (RA)

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی مزمن است که می تواند باعث درد، سفتی و تورم در مفاصل سراسر بدن شود. تقریباً همه افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید علائمی را در پا و مچ پا مشاهده می کنند. آرتریت روماتوئید می تواند نواحی اطراف پاشنه، بالای پاها و انگشتان پا را تحت تأثیر قرار دهد. استراحت، کمپرس سرد یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است علائم شما را کاهش دهند. همچنین استفاده از کفش مناسب نیز می تواند فشار استخوان پا را کاهش دهد. استئوآرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف محافظ مفاصل شما فرسوده می‌شود. بیشتر اوقات، علت پیری است. اما استئوآرتریت ممکن است به دلیل آسیب دیدگی یا در صورت داشتن کف پای صاف یا قوس بسیار بالا رخ دهد. ممکن است در راه رفتن مشکل داشته باشید و مفاصل شما سفت و دردناک شوند.
گزینه های درمانی آرتریت روماتوئید عبارتند از :

15. تاندونیت آشیل

تاندونیت آشیل ناراحتي تاندون آشیل است. آشیل نوعی بافت ضخیم است كه در امتداد پشت ساق پا عضلات ساق پا را به پاشنه متصل می‌کند. اصطلاح “تاندونیت” به هر مشکلی در تاندون اعم از کوتاه مدت یا بلند مدت گفته می‌شود. وقتی فرد پای خود را به زمین می‌زند (مثلاً می‌دود یا می‌پرد) تاندون آشیل نیرو را از عضلات ساق پا به سمت پایین منتقل می‌کند و به کنترل موقعیت مچ پا هنگام برخورد پا به زمین کمک می‌کند. تاندونیت آشیل زمانی ایجاد می‌شود که فشار وارد شده بر روی تاندون آشیل بیشتر از توانایی آن باشد. این وضعیت می‌تواند پس از یک سانحه یا پس از آسیب مزمن رخ دهد. غالباً درد تاندون آشیل نتیجه ضربه تکراری به تاندون است که می‌تواند منجر به تاندونیت مزمن آشیل شود. تجزیه تدریجی بافت غالباً با فیزیوتراپی درمان می‌شود.

تاندونیت آشیل با چندین فاکتور مختلف مرتبط است، از جمله:

درد می‌تواند در هر نقطه از طول تاندون وجود داشته باشد. متداول‌ترین منطقه برای احساس درد یا حساسیت دقیقاً بالای پاشنه می‌باشد. همچنین ممکن است درد در محلی که تاندون آشیل به پاشنه برخورد می‌ کند؛ ایجاد شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

برای درمان تاندونیت آشیل از روشهای زیر می‌توان استفاده کرد :

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :فریبا رضایی [ 1402-06-12 ]
سلام،پای راستم پایین مچ پا کنار برامدگی،وقتی بلند میشم راه برم،حالت کشیدگی احساس میکنم دردم میاد،بعد مدتی دیگه موقع راه رفتن راحت راه میرم،نمیدونم چرا اینطوری شده

سعید جاوید [ 1402-01-25 ]
دوتا پاهای من رگ و عضلاتم ضعیف شده ک رو پاهام نمیتونم بشینم نوار عصب عضله ام گرفتم نرمال بود ولی متاسفانه علم با همه پیشرفتش تو درد من مونده الانم فقط میتونم بزور راه برم