تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / راه درمان درد مفاصل چیست؟

راه درمان درد مفاصل چیست؟

مفاصل اتصالات بین استخوان ها را تشکیل می دهند. مفاصل نقش حمایت کننده دارند و به شما کمک می کنند تا بتوانید حرکت کنید. هر گونه آسیب به مفاصل ناشی از بیماری یا تروما می تواند در حرکت شما اختلال ایجاد کند و باعث درد زیادی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت درد مفاصل

درد مفاصل بسیار شایع است، به خصوص با افزایش سن. در یک نظرسنجی ملی، حدود یک سوم بزرگسالان گزارش دادند که در 30 روز گذشته دچار درد مفاصل شده اند. زانو درد شایع ترین شکایت و پس از آن درد شانه و لگن بیشترین آمار درگیری مفاصل را به خود اختصاص می‌دهند. اما درد مفاصل می تواند هر قسمتی از بدن شما را درگیر کند، از مچ پا گرفته تا شانه ها و دست ها.

کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار ، آماده ارائه خدمات درمانی بهبود درد به بیماران مبتلا به دردهای مفصلی می‌باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.

ریسک فاکتورهای ایجاد کننده درد مفاصل :

اغلب، درد می تواند همراه با تورم و التهاب، سفتی و از دست دادن دامنه حرکتی باشد.

درمان درد مفاصل

درد مفاصل می تواند از تحریکات خفیف تا دردهای ناتوان کننده متغیر باشد. این درد ممکن است پس از چند هفته از بین برود (حاد)، یا چند هفته تا چند ماه طول بکشد (مزمن). حتی درد و تورم کوتاه مدت در مفاصل می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. علت درد مفاصل هرچه باشد، معمولاً می‌توانید آن را با دارو، فیزیوتراپی یا درمان‌های جایگزین کنترل کنید.

درد مفاصل

متخصص درد در برخورد با درد مفاصل ابتدا سعی می کند شرایطی را که باعث درد می شود، تشخیص داده و درمان کند. هدف، کاهش درد و التهاب و حفظ عملکرد مفصل است. گزینه های درمانی عبارتند از:

1. داروهای خوراکی

برای دردهای متوسط تا شدید مفاصل همراه با تورم، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، سلکوکسیب، ایبوپروفن یا ناپروکسن می تواند تسکین دهنده باشد. NSAID ها می توانند عوارض جانبی داشته باشند و به طور بالقوه خطر خونریزی گوارشی را افزایش دهند. اگر درد خفیف و بدون تورم دارید، استامینوفن می تواند موثر باشد. در مصرف این دارو، به خصوص اگر الکل مصرف می کنید، مراقب باشید، زیرا دوزهای بالا ممکن است باعث آسیب کبدی شود. به دلیل خطرات، باید هر یک از این داروهای مسکن را با احتیاط مصرف کنید. اگر درد شما آنقدر شدید است که NSAID ها به اندازه کافی موثر نیستند، پزشک ممکن است یک داروی مخدر قوی تری تجویز کند. از آنجایی که داروهای اپیوئیدی می توانند باعث خواب آلودگی شوند، باید آنها را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید. این دسته از داروها همچنین می توانند باعث یبوست شوند که می توانید با مصرف ملین ها این یبوست را برطرف کنید.

سایر داروهایی که ممکن است به تسکین درد کمک کنند عبارتند از:

2. پمادهای موضعی برای درمان درد مفاصل

کپسایسین - ماده ای که در فلفل چیلی یافت می شود - ممکن است درد مفاصل را از آرتریت و سایر بیماری ها تسکین دهد. کپسایسین ماده P را که به انتقال سیگنال‌های درد کمک می‌کند، مسدود می‌کند و باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام اندورفین در بدن می‌شود که درد را مسدود می‌کند. عوارض جانبی کرم کپسایسین شامل سوزش یا سوزش در ناحیه ای است که از آن استفاده می شود. یکی دیگر از گزینه های موضعی، کرم آرتریت حاوی مواد تشکیل دهنده متیل سالیسیلات است.

3. تزریقات

برای افرادی که داروهای خوراکی یا موضعی درد مفاصل آنها را تسکین نمیدهد، پزشک ممکن است تزریق را امتحان کند.

تزریق استروئید : استروئیدها معمولاً در ترکیب با یک بی حس کننده موضعی، مستقیماً هر 3 تا 4 ماه یکبار به مفصل تزریق می‌شوند. تزریق استروئید بیشتر در بیماران مبتلا به آرتریت یا تاندونیت انجام می شود. اگر تزریق استروئید موجب از بین رفتن درد شود، ممکن است موجب استفاده بیش از حد از مفصل شود و از این طریق حتی آسیب بیشتری به مفصل وارد کند. تزریق استروئید اغلب روش موثری برای کاهش یا درمان درد مفصل محسوب می‌شود ولی باید در نظر داشته باشید که این روش موقتی خواهد بود و با گذشت زمان اثر خود را از دست می‌دهد.

پلاسما درمانی یا پی آر پی : پلاسمای غنی از پلاکت ( PRP ) از خون خود شما تهیه می شود و سپس به مفصلی که دردناک است؛ تزریق می‌گردد. مفصل حاوی تعداد زیادی پلاکت و پروتئین است که دارای اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی می‌باشد.

پرولوتراپی : این روش درمانی شامل تزریق یک ماده تحریک کننده (اغلب محلول قند) به مفاصل، رباط ها و تاندون ها می‌باشد. تئوریپرولوتراپی این است که تزریقات باعث تحریک و در نتیجه بهبود موضعی بافت های آسیب دیده می شود. یک برنامه درمانی پرولوتراپی ممکن است شامل 15 تا 20 تزریق باشد که هر ماه به مدت 3 تا 4 ماه انجام شود.

سایر گزینه های تزریق عبارتند از:

4. ورزشها

برخی از ورزشها می‌توانند برای تقویت عضلات اطراف مفصل، تثبیت مفصل و بهبود دامنه حرکتی خود کار موثر باشند. همچنین پزشک ممکن است از تکنیک هایی مانند اولتراسوند، گرما یا سرما درمانی، تحریک الکتریکی عصبی و دستکاری استفاده نمایند.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند مقداری از فشار روی مفاصل دردناک شما را کاهش دهد. ورزش یکی از راه‌های موثر برای کاهش وزن است (همراه با رژیم)، اما مراقب باشید که ورزش‌های سبک را انجام دهید که باعث تحریک بیشتر مفاصل نمی‌شوند. شنا و دوچرخه سواری از جمله بهترین تمرینات هستند زیرا هر دو به شما امکان می دهند مفاصل خود را بدون ایجاد آسیب تقویت کنید. ضمن اینکه، شنا به دلیل وجود آب، مقداری از فشار روی مفاصل را کاهش می دهد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

5. درمان خانگی درد مفاصل

می توانید درد کوتاه مدت مفاصل را با چند تکنیک ساده در خانه تسکین دهید. یک روش با مخفف PRICE شناخته می شود:

قرار دادن یخ روی مفاصل دردناک می تواند درد و التهاب را تسکین دهد. برای اسپاسم عضلانی اطراف مفاصل، سعی کنید از یک پد حرارتی استفاده کنید. پزشک ممکن است توصیه کند که برای به حداقل رساندن حرکت یا کاهش درد، مفصل را ببندید، اما از ثابت نگه داشتن مفصل برای مدت طولانی خودداری کنید زیرا در نهایت ممکن است مفاصل سفت شوند و عملکرد خود را از دست بدهد.

6. درمان های جایگزین

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های گلوکزامین و کندرویتین می توانند به درد مفاصل و بهبود عملکرد آن کمک کنند. هر دوی این مواد اجزای غضروف طبیعی هستند که به حفظ استخوان ها و محافظت از مفاصل کمک می کند. مکمل های گلوکزامین و کندرویتین به شکل کپسول، قرص، پودر یا مایع در دسترس هستند. اگرچه این مکمل ها برای همه افراد تاثیرگذار نیستند، اما امتحان کردن آنها بی خطر است زیرا عوارض جانبی قابل توجهی ندارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مهم نیست که چه درمانی را دنبال می کنید، اگر درد شدید شد، مفصل شما به طور ناگهانی ملتهب یا بدشکل شد، یا دیگر اصلاً نمی توانید از مفصل استفاده کنید، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

اگر دچار علائم دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان دردهای دست و پا در کلینیک درددرمان دردهای دست و پا در کلینیک درد

به‌طورکلی درد دست و پا دلایل بسیار زیادی دارد و در صورت بروز این علائم به‌طور دائمی یا رفت و برگشتی بعد از چند روز باید حتماً به کلینیک درد مراجعه کنی ... ادامه مطلب

برخی از درمان های غیر جراحی سیاتیکبرخی از درمان های غیر جراحی سیاتیک

درد شدید عصب سیاتیک می تواند نفس شما را بند بیاورد. هنگامی که کمردرد از باسن به پایین ساق پا پخش می شود؛ به عنوان درد عصب سیاتیک شناخته می شود . ... ادامه مطلب

دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟

دلایل شایع درد کمر عبارتند از کشیدگی ناحیه کمر، تحریک عصبی و رادیکولوپاتی، رشد غیر طبیعی استخوان ناحیه کمر و مشکلات مفاصل . هر یک از این موارد در ادامه توضیح داده میشود ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465