تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ورزشهای رفع دردهای گردنی / درد مفصل فاست گردن با چه ورزشهایی بهبود می یابد؟

درد مفصل فاست گردن با چه ورزشهایی بهبود می یابد؟

مفصل فاست گردن (Facet) در داخل و پشت گردن قرار گرفته است. این مفصل به دلیل محل قرار گیری اش و نقشی که دارد، معمولاً آسیب های زیادی می بیند. حرکات شدید، حرکات شلاقی یا حالات نامناسب گردن و سر به مدت طولانی باعث آسیب دیدن این مفصل می شود. در بسیاری از موارد وقتی آسیب دیدگی مفصل فاست گردن اتفاق می افتد، شما نه فقط در قسمت گردن و سر احساس در می کنید، بلکه در شانه ها و حتی دست ها هم این درد را احساس خواهید داشت.

همیشه اولین راهکار برای مقابله با این درد این است که از دارو های ضد التهاب استفاده شود. ولی به غیر از این روش، روش های دیگری مثل انجام ورزش هم هست که می توانند به بازیابی و ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کنند تا مشکل از ریشه و اساس برطرف شود. کاری که ورزش انجام می دهد در واقع این است که تنش های ایجاد شده در عضلات را از بین می برد که نتیجه آن کمک به بهبودی سریع تر بافت های مفصل فاست است.

درد گردن یکی از عارضه های شایعی است که امروزه بیش از گذشته، به دلیل استفاده از ابزاری مانند موبایل، کامپیوتر و ... افراد را درگیر میکند. مفصل فاست گردن، مفصلی است که علت اصلی دردهای گردنی را به خود اختصاص می دهد و ورزشهای مناسب گردن بهترین روش برای درمان این درد خواهد بود. البته در مواردی هم متخصص درد ممکن است توصیه به رادیوفرکوئنسی مفاصل فاست گردن نماید. در صورت ابتلا به درد گردن، می توانید به کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار مراجعه نمایید و بهترین روش درمانی را برای رفع درد خود بیابید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

ورزش های مفید برای درد مفصل فاست گردن

ورزش ها و تمرینات زیادی هستند که برای تقویت عضلات گردن و افزایش آمادگی سلامت مفصل فاست مفید هستند. در اینجا ما برخی از مؤثر ترین و مفید ترین ورزش ها را معرفی می کنیم.

چرخش سر و گردن

یکی از مؤثرترین ورزش های گردن همین چرخاندن و گردش سر و گردن است. این کار باعث می شود دامنه حرکتی گردن افزایش پیدا کند و بافت های اطراف مفصل فاست تقویت شود. نتیجه این تأثیرات در نهایت این خواهد بود که درد کاهش پیدا می کند. برای انجام این ورزش باید این مراحل را طی کنید:

هر بار که سرتان را می گردانید و عضلات را کش می دهید سعی کنید مقدار کششی که به گردن و سر وارد می کنید را افزایش دید. این ورزش را 3 بار در روز برای هر طرف از سر انجام دهید.

خم و راست کردن سر به سمت جلو

وقتی دچار مشکل درد مفصل فاست گردن هستید، عضلات اطراف این ناحیه به شدت حساس می شوند. همچنین احتمالاً احساس خشکی و سفتی در این ناحیه می کنید. این سفتی و سختی عضلات باعث می شود که حرکت دادن گردن به خصوص به سمت جلو و عقب مشکل تر شود. حرکت خم کردن گردن می تواند به کاهش این مشکل و افزایش انعطاف پذیری گردن به خصوص در حرکت به سمت جلو و عقب کمک کند. این ورزش به این صورت انجام می شود:

این حرکت را 3 بار در روز تکرار کنید و هر بار سر را 3 بار به عقب و جلو هل دهید. بهتر است هر بار که این حرکت را انجام می دهید، مقدار کششی که به عضلات وارد می کنید را کمی افزایش دهید ولی مراقب باشید این کشش آنقدری نباشد که باعث ایجاد احساس درد شود.

کشش عضله استرنوكلیدوماستوئید برای کاهش درد مفصل فاست گردن

  1. عضله استرنوكلیدو ماستوئید عضلاتی هستند که استخوان فک را به سر و استخوان ترقوه متصل می کنند. وقتی دردی که احساس می کنید بیشتر در طرفین گردن احساس می شود، احتمالاً تقویت این عضله کمک زیادی به مشکل تان می کند.
  2. ابتدا سر را به سمت جلو و صاف نگه دارید. بعد سر را به سمت چپ خم کنید. تا جایی سر را خم کنید که گوش تان شانه را لمس کند.
  3. بعد از همین حالت، سر را به سمت بالا ببرید. مثل وقتی که به سقف یا آسمان نگاه می کنید.
  4. در این حالت باید در قسمت کنار گردن و همچنین بخش جلوی گردن احساس کشیدگی کنید
  5. این حالت را به مدت 20 ثانیه حفظ کنید و سپس به سر و گردن را به حالت استراحت و حالت اولیه بازگردانید. بعد همین کارها را برای طرف دیگر انجام دهید. این حرکت را سه بار برای هر طرف تکرار کنید.

ورزش دادن ماهیچه ذوزنقه ای

در کنار عضلات استرنوكلیدوماستوئید، عضلات ذوزنقه ای هم نیاز به تقویت و کشش دارند تا کمی از تنش هایی که تحمل می کنند تقلیل پیدا کند. آزاد سازی تنش ها و ریلکس کردن عضله ذوزنقه ای باعث کاهش درد مفصل فاست گردن می شود.

عضله ذوزنقه ای در پشت گردن قرار گرفته است. ورزش هایی که برای کشش این عضله در نظر گرفته می شوند تقریباً بر عکس حرکاتی هستند که برای کشش عضله استرنوكلیدوماستوئید طراحی شده اند. برای کشش و تقویت این عضله باید:

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

انقباض عضلات گردن برای کاهش درد مفصل فاست گردن

این یکی از ساده ترین ورزش هایی است که می توان برای کاهش درد مفصل فاست گردن انجام داد.

ورزش هایی که در این جا معرفی کردیم هر کدام به نوعی و شکلی به کاهش درد مفصل فاست گردن کمک می کنند. با این حال باید هنگام انجام این ورزش ها به نکات مختلفی توجه داشته باشید. مثلاً اگر هنگام انجام ورزش احساس ضعف و شبیه غش پیدا کردید، باید سریعاً آن حرکت را متوقف کنید. به علاوه اینکه باید حتماً مراقب باشید حرکاتی که انجام می دهید در محدوده حرکتی مفاصل و بدون درد باشد.

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده جدیدترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد، از قبیل انواع بلوک های عصبی فاست ، اپیدورال و ... به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ترکان [ 1402-06-02 ]
آقای دکتر من گردنم خیلی درد میکنه رفتم بالش طبی بخرم ظاهرا سفته نمیدونم میتونم تحمل کنم یا نه.شما پیشنهاد میدید به کسایی که گردن درد دارن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آناتومی مچ پا؛ بررسی آسیبهای مچ پاآناتومی مچ پا؛ بررسی آسیبهای مچ پا

مفصل مچ پا اجازه حرکت بالا و پایین پا را می دهد. مفصل ساب تالار در زیر مفصل مچ پا قرار می گیرد و امکان حرکت پهلو به پهلوی پا را فراهم می کند . ... ادامه مطلب

انواع آسیبهای عضله دوسر بازو و درمان آنهاانواع آسیبهای عضله دوسر بازو و درمان آنها

عضله دوسر بازو عضله ای در قسمت جلویی بازو است. عضله دوسر شامل یک سر کوتاه و یک سر بلند است که به عنوان یک عضله واحد عمل می کند . ... ادامه مطلب

تأثیر اوزون تراپی در مبتلایان به درد زانوتأثیر اوزون تراپی در مبتلایان به درد زانو

در میان روشهای درمانی زانو درد یکی از روش های کم تهاجمی درمانی، تزریق گاز اوزون به زانو است که عوارض کمی نسبت به سایر روشهای درمانی دارد. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465