تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / نشانه های سندرم درد جلوی زانو (پاتلوفمورال) و درمان آن

نشانه های سندرم درد جلوی زانو (پاتلوفمورال) و درمان آن

سندرم درد پاتلو فمورال دردی در جلوی زانو، اطراف کشکک است که به آن زانوی دونده نیزمی گویند و در افرادی که در ورزش های شامل دویدن و پریدن شرکت دارند شایع تر است. درد زانو اغلب هنگام دویدن، بالا یا پایین رفتن از پله ها، نشستن طولانی مدت یا خم کردن زانو افزایش می یابد. درمان های ساده - مانند استراحت و یخ - اغلب کمک می کند، اما گاهی اوقات فیزیوتراپی برای کاهش درد پاتلوفمورال مورد نیاز است.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق پی آر پی (PRP) ، لیزر پرتوان و اوزون تراپی بدون درد، ایجاد عوارض خاص و نیاز به طی دوران نقاهت، می‌تواند تا حد زیادی در بهبود دردهای اسکلتی - عضلانی، از جمله سندرم درد پاتلو فمورال تاثیر مثبت داشته باشد. در کلینیک فوق تخصصی درمان درد دکتر علی نقره کار ، تزریق پی آر پی با فرمولاسیون خاص و موثر برای تسکین دردهای استخوانی انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

علائم سندرم درد پاتلو فمورال

سندرم درد پاتلوفمورال معمولاً باعث ایجاد درد مبهم و شدید در جلوی زانو می شود. این درد در موارد زیر احساس می شود :

اگر درد زانو ظرف چند روز بهبود نیافت، با پزشک خود مشورت کنید.

علل سندرم درد پاتلو فمورال

نشانه های سندرم درد جلوی زانو

عوامل مستعد کننده سندرم درد پاتلوفمورال

عواملی که می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند عبارتند از:

پیشگیری از سندرم درد پاتلو فمورال

گاهی اوقات درد زانو ناگهانی اتفاق می افتد. اما اقدامات خاصی ممکن است به جلوگیری از درد کمک کند که عبارتند از :

تشخیص سندرم درد پاتلو فمورال

پزشک در مورد سابقه مشکلات زانو از شما سؤال می کند و بر روی نواحی از زانو فشار می آورد و پای شما را در جهت های مختلف حرکت می دهد تا به رد سایر بیماری هایی که علائم و نشانه های مشابهی دارند کمک کند. برای کمک به تعیین علت زانو درد، پزشک ممکن است نیاز به تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس ،سی تی اسکن و یا ام آر آی. MRI داشته باشد.
پزشک همچنین جهت تشخیص بهتر سوالات زیر را از شما میپرسد :

  1. دقیقاً کجا درد دارد؟
  2. چه فعالیت هایی علائم شما را بهبود می بخشد یا بدتر می کند؟
  3. آیا اخیراً فعالیت ورزشی خود را افزایش داده اید؟
  4. چه درمان هایی را امتحان کرده اید؟ آیا کمک کننده بوده اند؟

درمان سندرم درد پاتلو فمورال

درمان درد پاتلوفمورال اغلب با اقدامات ساده ای که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد؛ شروع می شود.

ورزش های سندروم پاتلوفمورال

ورزشهایی که برای زانوی دوندگان (سندورم درد پاتلوفمورال) مناسب هستند؛ بر اساس حرکات کششی عضلات ران، همسترینگ و ساق پا و تمرینات افزایش قدرت و تعادل عضله چهار سر ران طراحی می شوند. در ادامه به چند حرکت با این رویکرد اشاره می شود.

1. در این حرکت روی تخت یا زمین و با قرار گرفتن بر روی کمر، دراز بکشید. کف پای سالم را با خم کردن زانو، روی زمین بگذارید. پای آسیب دیده را با کمک عضلات چهارسر و شکستن مچ و نگهداشتن پنجه به سمت صورت، صاف بالا بیاورید به طوری که پا از لگن به پایین از زمین جدا شود. حرکت پا به سمت بالا تاجایی ادامه داشته باشد که با زانوی پای سالم هم ارتفاع گردد. در بالاترین نقطه دامنه حرکتی، کمی مکث کرده و بعد پا را آرام به سمت زمین بر گردانید. این کار را در 2 ست با 10 تکرار انجام دهید.

بلند کردن یک پا

2. لغزش روی دیوار

برای انجام حرکت لغزش روی دیوار، باید ابتدا پشت به دیوار صاف بایستید. پا ها را حدود ۱۵ سانتی متر از دیوار و حدود سی سانتی متر از یکدیگر فاصله دهید. در این حالت کمر و باسن باید به دیوار تکیه داده باشند. حالا به آرامی کمر و باسن خود را روی دیوار لغزش دهید، زانو ها را خم کنید و پایین بیایید تا جایی که زانو ها حدوداً زاویه ۴۵ درجه پیدا کنند. این حالت را حدود ۵ ثانیه حفظ کنید و بعد دوباره همانطور که پایین لغزیدید، بالا بروید و به حالت ایستاده باز گردید. نکته مهم در انجام این حرکت این است که این کار را به آرامی انجام دهید. انجام سریع این حرکت خودش می تواند باعث التهاب و تحریک زانو شود. این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار و در دو یا سه ست تکرار کنید (یعنی مثلاً ۳ ست ۱۵ تایی)

حرکت لغزش روی دیوار

3. حرکت تاشو

به پهلو دراز بکشید و هردو زانو را خم کنید. بازوهایتان را درکنارتان قرار دهید. یکی از پاها را از زمین جدا کنید و به حالت عمودی دربیاورید. توجه داشته باشید که باسن به جلو و عقب نچرخد. این تمرین 5 روز در هر هفته و هر روز در 2 ست انجام می‌شود. هر ست شامل 10 مرتبه تکرار حرکت است و هر حرکت نیز 5 ثانیه طول می‌کشد.

بالابردن پا در حالت دراز کشیده به پهلو

درمان سندرم درد پاتلو فمورال در کلینیک درد دکتر نقره کار

درمان اختصاصی سندرم درد پاتلو فمورال به صورت سرپایی در کلینیک درد دکتر نقره کار انجام خواهد گرفت. این فرایند به صورت اختصاصی بدون نیاز به بیهوشی با بی حسی موضعی در زمان بسیار کوتاه انجام خواهد شد. از روش های درمان سندرم درد پاتلو فمورال میتوان به تزریق کوکتل دارویی کورتیکو استروئیدی اشاره کرد. در این روش بعد از ضد عفونی و استریل کردن محل تزریق در زانو ، محل دقیق تزریق با استفاده از دستگاه سونو گرافی تشخیص داده میشود و سپس کوکتل دارویی تزریق میگردد. از سایر روش های درمان سندرم درد پاتلو فمورال میتوان به تزریق prp اشاره کرد. در این روش مقداری از خون بیمار به روش استریل گرفته میشود و بعد از سانتریفیوژ شدن، فاکتورهای ضد التهابی آن جدا شده و بعد از پیدا کردن محل دقیق تزریق در زانو توسط دستگاه سونوگرافی، به موضع تزریق میشود. سپس بیمار بعد از 30 دقیقه، روی پای خود از کلینیک ترخیص خواهد شد.
همچنین یک دوره درمانی با دستگاه لیزر پر توان موجود و همچنین تزریق گاز اوزون (اوزون تراپی)، خونرسانی به ناحیه را افزایش داده و باعث کاهش درد بیماران میشود. این روش ها از روش های جدید و موثر میباشند که به کاهش التهاب و در نتیجه درمان درد بیماران کمک قابل توجهی می‌کنند.

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک درد دکتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده جدیدترین روشهای غیرتهاجمی و کم تهاجمی درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کیانفر [ 1402-06-01 ]
من از نشستن زیاد این مشکل برام پیش اومده وکشکک زانوم به شدت در میگیره طوری که خم وراست کردن برام سخته چه راهکاری غیر فیزیو برا این درد خوبه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین حرکات ورزشی برای درد کمربهترین حرکات ورزشی برای درد کمر

بیشتر متخصصان معتقدند، افرادی که دچار کمردرد هستند باید تحرک و فعالیت داشته باشند و کمر و عضلات مرتبط با آن را حرکت دهند تا درد به مرور کاهش یابد. ... ادامه مطلب

حرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمرحرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمر

بدنسازی و دیسک کمر بر هم تأثیرگذار هستند. با انجام بعضی تمرینات به بهبود دیسک کمر کمک می کنید و با انجام بعضی از تمرینات بدنسازی دیسک کمر بدتر می شود. ... ادامه مطلب

دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟

دیسک درپی خارج شدن هسته مرکزی از لبه خارجی دیسک است که درون کانال نخاعی قرار می گیرد ، در ادامه به تفاوتهای دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات می پرداز ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465