تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد شانه / همه چیز درباره شانه یخ زده یا منجمد

همه چیز درباره شانه یخ زده یا منجمد

آنچه در این مطلب میخوانید

شانه یخ زده وضعیتی است که مفصل شانه را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم این عارضه معمولاً شامل درد و سفتی است که به تدریج ایجاد می شود؛ به مرور زمان بدتر شده و در نهایت رفع می گردد. این شرایط می تواند تا 3 سال طول بکشد و پس از طی این زمان بهبود یابد. شانه یخ زده به طور شایع افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال را درگیر کرده و در زنان بیشتر رخ می دهد. به علاوه، افراد مبتلا به دیابت در خطر بالاتری برای ابتلا به شانه منجمد قرار دارند. در این مقاله بطور کامل درباره شانه یخ زده یا منجمد علل ایجاد آن، علائم و درمان این عارضه توضیح می دهیم.

کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار ، آماده ارائه خدمات تشخیصی - درمانی به منظور بهبود درد بیماران مبتلا به شانه یخ زده یا منجمد می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی استخوان بندی شانه

شانه از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان زیر درست شده است :

  1. استخوان کتف یا اسکاپولا Scapula در طرف پشت
  2. قسمت بالایی استخوان بازو یا هومروس Humerus در طرف خارج
  3. استخوان ترقوه یا کلاویکل Clavicle در طرف جلو

همچنین بافتی در اطراف مفصل شانه شما وجود دارد که همه چیز را کنار هم نگه می دارد. به این بافت ، کپسول شانه می گویند. در وضعیت شانه یخ زده، کپسول شانه آنقدر ضخیم و سفت می شود که به سختی حرکت می کند.

شانه یخ زده یا منجمد

علائم شانه یخ زده

علائم اصلی شانه یخ زده درد و سفتی است که حرکت شانه را دشوار یا غیرممکن می کند. اگر به شانه یخ زده مبتلا هستند؛ احتمالاً درد مبهم یا دردناکی در یک شانه احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است درد را در عضلات شانه که در بالای بازوی شما پیچیده شده است احساس کنید. ممکن است همین حس را در بازوی خود داشته باشید. درد شما ممکن است در شب بدتر شود، که می تواند خوابیدن را سخت کند. شما معمولاً سه مرحله را با یک شانه یخ زده طی خواهید کرد. هر کدام علائم و جدول زمانی خاص خود را دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

مراحل شانه یخ زده

این بیماری در سه مرحله رشد می کند:

  1. مرحله انجماد : در مرحله منجمد شدن، شما به تدریج درد بیشتری خواهید داشت. با تشدید درد، وسعت حرکتی شانه شما نیز کم می شود. مرحله منجمد شدن معمولا ۶ هفته تا ۹ ماه طول می کشد.
  2. مرحله منجمد شده : علائم دردناک ممکن است به طور حاد در این مرحله بهبود یابند اما خشکی باقی می ماند. بین ۴ تا ۶ ماه از مرحله منجمد شده، فعالیت های روزمره ممکن است بسیار مشکل باشند.
  3. مرحله ذوب شدن : دامنه حرکتی شانه در این مرحله شروع به بازگشت به حالت عادی می کند. این وضعیت می تواند تا سه سال به طول انجامد.

علل ایجاد شانه یخ زده

مشخص نیست چرا برخی افراد به آن مبتلا می شوند، اما برخی از گروه ها بیشتر در معرض خطر هستند. شانه یخ زده در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد، و اگر در سنین 40 تا 60 سالگی باشید احتمال ابتلا به آن بیشتر است. همچنین اگر در مراحل بهبودی از یک وضعیت پزشکی باشید، خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد. مانند سکته مغزی، یا جراحی مانند ماستکتومی که شما را از حرکت دادن بازو باز می دارد. برخی از شرایط پزشکی نیز می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند. همچنین ممکن است در صورت ابتلا به دیابت، احتمال ابتلا به شانه یخ زده بیشتر باشد. حدود 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به دیابت به شانه یخ زده مبتلا می شوند. سایر مشکلات پزشکی مانند بیماری قلبی، بیماری تیروئید یا بیماری پارکینسون نیز با شانه یخ زده مرتبط است.

تشخیص شانه منجمد

برای تشخیص شانه یخ زده، پزشک شما را معاینه فیزیکی می کند. در این معاینه میزان درد و قدرت حرکت شانه شما بررسی می گردد چقدر درد دارد و چقدر حرکت می کند. در این بررسی پزشک از شما می خواهد شانه خود را به تنهایی حرکت دهید. سپس پزشک شانه شما را حرکت می دهد و تفاوت ها را در این دو وضعیت در نظر می گیرد. معاینه فیزیکی معمولاً برای تشخیص شانه یخ زده کافی است، اما پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سونوگرافی یا MRI را برای رد سایر مشکلات مانند آرتریت یا پارگی روتاتور کاف که همچنین می‌تواند باعث درد در شانه شوند؛ در خواست می کند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان شانه یخ زده

درمان دارویی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مانند آسپرین یا ایبوپروفن می توانند به تسکین درد و التهاب در شانه یخ زده کمک کنند. اگر کمکی نکردند، پزشک ممکن است داروی قوی تری تجویز کند.

تزریق شانه یخ زده

تزریق کورتیکواستروئید در مفصل شانه برای کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی می تواند موثر باشد. تزریق شانه یخ زده می تواند به شما کمک کند شانه خود را راحت تر حرکت دهید.

ورزشهای شانه یخ زده

بهبود وضعیت شانه در مبتلایان به شانه یخ زده ممکن است زمان بر باشد ولی باید در نظر داشته باشید، برای رسیدن به شرایط مطلوب، خسته نشوید و همچنان به تمرینات و ورزشهای کششی پیشنهادی پزشکتان ادامه دهید. زمانی که برنامه‌های تقویتی شانه را پیگیری می‌کنید در واقع دامنه حرکتی و عملکرد مفصل شانه بهبود پیدا می کند. برای آشنایی با ورزشهای مناسب شانه یخ زده شما را به مطالعه مطلبی که در این باره تهیه شده است دعوت می کنیم.

اگر دچار کمردرد هستید؛ می‌توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک کمر به درمان درد شما کمک می‌کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک کمر با لیزر است.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فروهری [ 1402-05-31 ]
خسته نباشید من یه مدتی شانه راستم خیلی درد میکرد دکتر رفتم بهم گفنم مشکل شانه یخ زده یا فروز شولدر دارم شما چه درمانی رو برای من پیشنهاد می دید که واقعا کارساز باشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض، کاربردها و مزایای اوزون تراپیعوارض، کاربردها و مزایای اوزون تراپی

مواجه طولانی مدت با گاز اوزون، می تواند به آسیب شدید ریه ها منجر شده و کشنده باشد؛ اما برخی از تحقیقات از اثرات مثبت اوزون تراپی، در افزایش قدرت سیستم ... ادامه مطلب

امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟

یکی از روش های مفید برای دردهای شدید استفاده از امواج رادیویی برای تخریب عصب درد است. این روش درمانی به‌ صورت غیر جراحی و کم تهاجمی است. ... ادامه مطلب

بهترین راه های درمان گردن درد ناشی از آسیب عضله بالا برنده کتفبهترین راه های درمان گردن درد ناشی از آسیب عضله بالا برنده کتف

گردن درد در هر جایی از بدن، از پشت گردن و پایین سر گرفته تا بالای شانه ها و کتف اتفاق می افتد.درد گردن باعث محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و سر می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465