تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمردکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / علائم آرتریت پسوریاتیک (التهاب مفصلی پسوریازیس)

علائم آرتریت پسوریاتیک (التهاب مفصلی پسوریازیس)

آرتریت پسوریاتیک شکلی از آرتریت است که برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ با فلس های نقره ای روی پوست می شود. بیشتر افرادی که به آرتریت پسوریاتیک مبتلا هستند؛ در گذشته به بیماری پسوریازیس مبتلا بوده اند. اما برای برخی، مشکلات مفصلی قبل از ظاهر شدن لکه های پوستی پسوریازیس یا همزمان با آن شروع می شود. درد ، سفتی و تورم مفاصل از علائم و نشانه های اصلی آرتریت پسوریاتیک هستند. این علائم می تواند هر قسمت از بدن، از جمله نوک انگشتان و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد و از حالت نسبتاً خفیف تا شدید متغیر باشد. هم در پسوریازیس و هم در آرتریت پسوریاتیک، دوره های متناوب شعله ور شدن بیماری وبهبودی وجود دارد. لازم به ذکر است؛ هیچ درمان قطعی برای آرتریت پسوریاتیک وجود ندارد و هدف از اقدامات درمانی، صرفا کنترل علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر مفاصل است.

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک درد دکتر علی نقره کار درمان آرتریت پسوریاتیک، با تزریق کوکتل دارویی کورتیکو استروئید برای بیمارن گرامی انجام خواهد شد. در این روش بعد از ضد عفونی و استریل محل تزریق، در مفاصل ملتهب شده کوکتل دارویی تزریق میگردد. این روش میتواند با کاهش درد و التهاب مفاصل ملتهب، همراه باشد. پس از فرآیند درمان، بیمار حدود نیم ساعت استراحت کرده و سپس بصورت سرپایی از کلینیک مرخص می گردد.

علائم آرتریت پسوریاتیک

هم آرتریت پسوریاتیک و هم پسوریازیس بیماری های مزمنی هستند که با گذشت زمان بدتر می شوند. با این حال، ممکن است دوره هایی داشته باشید که علائم بیماری بهبود یابد یا به طور موقت از بین برود. آرتریت پسوریاتیک می تواند مفاصل یک یا هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. علائم و نشانه های آرتریت پسوریاتیک اغلب شبیه به آرتریت روماتوئید است. هر دو بیماری باعث می شوند مفاصل دردناک، متورم و در لمس، داغ شوند.

5 نشانه زیر می تواند در اثر ابتلا به آرتریت پسوریاتیک ایجاد شود

  1. تورم دردناک انگشتان دست و پا
  2. درد پا: آرتریت پسوریاتیک می‌تواند باعث درد در نقاطی شود که تاندون‌ها و رباط‌ها به استخوان‌های شما می‌چسبند - به خصوص در پشت پاشنه پا ( تاندونیت آشیل ) یا در کف پا (فاشیای کف پا).
  3. درد پایین کمر : برخی افراد در نتیجه آرتریت پسوریاتیک دچار بیماری به نام اسپوندیلیت می شوند. اسپوندیلیت عمدتاً باعث التهاب مفاصل بین مهره‌های ستون فقرات و مفاصل بین ستون فقرات و لگن می‌شود (ساکروایلیت).
  4. تغییر ناخن: ناخن‌ها می‌توانند دچار فرورفتگی‌های ریز (گودال) یاجدا شدن از بستر ناخن شوند.
  5. التهاب چشم : آرتریت پسوریاتیک می تواند باعث درد چشم، قرمزی و تاری دید شود و در صورت عدم درمان، می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

اگر پسوریازیس دارید، در صورت بروز درد مفاصل به پزشک خود اطلاع دهید. آرتریت پسوریاتیک در صورت عدم درمان می تواند به شدت به مفاصل شما آسیب برساند.

علائم آرتریت پسوریاتیک

علل آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به سلول ها و بافت های سالم حمله می کند. پاسخ ایمنی باعث التهاب در مفاصل و همچنین تولید بیش از حد سلول های پوستی می شود. به نظر می رسد که هر دو عامل ژنتیکی و محیطی در این پاسخ سیستم ایمنی نقش دارند. بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک سابقه خانوادگی پسوریازیس یا آرتریت پسوریاتیک دارند. محققان نشانگرهای ژنتیکی خاصی را کشف کرده اند که به نظر می رسد با آرتریت پسوریاتیک مرتبط باشد. آسیب فیزیکی یا چیزی در محیط مانند عفونت ویروسی یا باکتریایی، ممکن است باعث آرتریت پسوریازیس در افرادی شود که دارای زمینه ارثی هستند.

عوامل مستعد کننده ابتلا به آرتریت پسوریاتیک

عوامل متعددی می تواند خطر ابتلا به آرتریت پسوریاتیک را افزایش دهد، از جمله :

عوارض آرتریت پسوریاتیک

درصد کمی از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک به آرتریت موتیلانز (شکل شدید، دردناک و ناتوان کننده آرتریت پسوریاتیک) مبتلا می شوند. با گذشت زمان، آرتریت موتیلانز استخوان های کوچک دست، به ویژه انگشتان دست را از بین می برد و منجر به تغییر شکل و ناتوانی دائمی می شود. آرتریت پسوریاتیک همچنین برخی از افراد را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، سندرم متابولیک، دیابت و بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

تشخیص آرتریت پسوریاتیک

پزشک جهت تشخیص بیماری، مفاصل را از نظر علائم تورم یا حساسیت بررسی میکند. ناخن ها را از نظر سوراخ بودن، پوسته پوسته بودن و سایر ناهنجاری ها معاینه می کند. برای یافتن نقاط دردناک، کف پا و اطراف پاشنه را فشار میدهد و ممکن است درخواست تست های آزمایشگاهی و تصویربرداری نماید. این آزمایشها عبارتند از :

لازم به ذکر است هیچ آزمایشی به تنهایی نمی تواند وجود آرتریت پسوریاتیک را تایید کند. اما برخی از انواع آزمایش ها می توانند سایر علل درد مفاصل مانند روماتیسم مفصلی یا نقرس را رد کنند.

درمان آرتریت پسوریاتیک

همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد؛ هیچ درمانی برای آرتریت پسوریاتیک وجود ندارد. درمان بر کنترل التهاب در مفاصل آسیب دیده برای جلوگیری از درد و ناتوانی مفاصل و کنترل درگیری پوست متمرکز است. موفقیت درمان بستگی به این دارد که بیماری چقدر شدید است و چه مفاصلی تحت تأثیر قرار گرفته اند. ممکن است لازم باشد درمان های مختلفی را جهت تسکین بیماری امتحان شود. روشهای کنترل و درمان آرتریت پسوریاتیک عبارتند از :

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

پیشگیری از آرتریت پسوریاتیک

کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار ، آماده ارائه خدمات تشخیصی - درمانی به منظور بهبود درد بیماران مبتلا به شانه یخ زده یا منجمد می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :داود فتح الله زاده [ 1402-07-01 ]
با سلام خدا نصیب هیچ کسی نکنه،من دارم نه چاره داره نه علاج به همه دکتر ها هم رفتم دیگ امیدی ندارم خوب بشه همه چی رو دیگ دادم دسته خدا اون میدونه

حقیقی [ 1402-05-31 ]
من حدوداً چهار ماهه فهمیدم آرتریت پسوریازیس دارم.. چون تو طب جدید درمان قطعی نداشت و گفتند تو طب سنتی درمان داره رفتم دنبال طب سنتی. شهر ما خیلی کوچیکه و دکتر طب سنتی نداره میشه بهم بگید چه درمانی داره واقعا خسته شدم ..میخام برای درمان بیام تهران

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کنترل دردهای سرطانی با نورولیز اعصابکنترل دردهای سرطانی با نورولیز اعصاب

انسداد نورولیتیک نوعی بلاک عصبی است که در آن نوعی آسیب عمدی با استفاده از مواد شیمیایی یا حالتهای فیزیکی مانند گرما یا سرما ایجاد می کنند. ... ادامه مطلب

التهاب بورس ایسکیوگلوتئال یا التهاب نشیمنگاه چیست؟التهاب بورس ایسکیوگلوتئال یا التهاب نشیمنگاه چیست؟

بیماری التهاب بورس نشیمنگاه که به نام علمی بورسیت ایسکیوگلوتئال شناخته می شود،که خود را به صورت درد ناحیه تحتانی کمر و باسن درد و سوزشی زیر باسن نشان ... ادامه مطلب

چه عوامل و بیماریهایی موجب درد پا میشوند؟چه عوامل و بیماریهایی موجب درد پا میشوند؟

برخی از بیماریها، اسیبها و مشکلات می‌ توانند موجب درد در پاها شوند مانند نقرس، قوس زیاد کف پا،صافی کف پا، بونیون، انگشت چکشی، هالوکس ریجیدوس و غیره ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465