تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ورزشهای رفع درد دست / درمان سندرم تونل کارپال با ورزش

درمان سندرم تونل کارپال با ورزش

سندرم تونل کارپال دراثر فشار استخوان ها و رباط های مچ دست به عصب میانی ایجاد می شود که با درد و بی حسی دست همراه است.فعالیت هایی مانند تایپ کردن، نواختن ساز موسیقی یا هر حرکت مچ دستی که به طور مستمر و به مدت طولانی انجام شود، باعث تحریک و افزایش این بیماری می شود.

تزریق کورتیکوستروئید در بیماران مبتلا به سندرم تونل کارپال با شدت متوسط، موجب بهبود علائم بالینی می‌شود که این بهبودی با کاهش تورم عصب مدین، فلکسور رتیناکولوم و سطح مقطع عصب همراه است. این تزریق در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با کمک سونوگرافی قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

تمرینات ورزشی برای بهبود سندرم تونل کارپال

در صورتی که بیمار دارای علائم خفیف سندرم تونل کارپال باشد، ممکن است با چند تمرین ساده رو به بهبودی برود. اما مطالعات در مورد اینکه چقدر این تمرینات ورزشی کمک می کنند متفاوت است. اگر بیمار تمرینات را همراه با سایر درمان های پزشکی انجام دهد و فعالیت‌هایی که فشار زیادی به دست و مچ او وارد می کند را اصلاح کند، بهترین نتیجه را خواهد گرفت.
برای بهبود و کمک به رفع این بیماری، تمرینات ورزشی می توانند گزینه خوبی باشند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

چنانچه بیمار در هنگام شب که علائم شدیدتر می شود دچار درد و بی حسی شود، لرزاندن دست به تسکین درد وی کمک می کند.

این تمرین مانند زمانی است که شخصی فرمان توقف می دهد و انگشتان دست خود را به سمت بالا قرار می دهد. برای تسکین درد 5 الی 10 مرتبه انگشتان خود را به سمت بالا بلغزانید.

یک مشت بسازید و انگشتان خود را بیرون بیاورید، تا جایی که می توانید آنها را دراز کنید و مجدد این عمل را انجام دهید.

این تمرین بسیار ساده و التیام بخش است. یکی یکی نوک هر انگشت را با نوک انگشت شست خود لمس کنید.

درمان سندرم تونل کارپال با ورزش

روی میز بنشینید. دست و مچ را مستقیم در مقابل خود نگهدارید طوری که کف دست رو به پایین باشد. مچ دست را تا جایی خم کنید که انگشتانتان به سمت زمین باشد. برای افزایش کشش از دست دیگر خود استفاده کنید، به آرامی انگشتان را به سمت بدن خود بکشید. ۱۵-۳۰ ثانیه نگه دارید. به حالت اولیه صاف برگردید بطوریکه کف دست به پایین باشد. مچ دست خود را خم کنید تا نوک انگشتان به سمت سقف باشد. با دست دیگر انگشتانتان را به سمت پشت بکشید. ۱۰ بار تکرار کنید. این حرکت اصلاحی را سه بار در روز انجام دهید.

  1. در این تمرین، انگشتان و دستان خود را در یک سری موقعیت های مختلف حرکت دهید. بین حرکات فاصله بگذارید و به آرامی به حرکت بعدی بروید.
  2. درحالیکه آرنج تان را خم کرده اید و مچ دست تان در حالت صاف قرار دارد و به سمت بالا می‌باشد تمرین را شروع کنید.
  3. انگشتانتان را به سمت داخل بچرخانید، به طوری که همگی در بند انگشتان میانی خم شده باشند و نوک انگشتانتان بالای کف دستتان را لمس کند.
  4. انگشتانتان را صاف کنید به طوری که با دست تان L شکل باشد و شست همچنان آزاد و رها باشد.
  5. انگشتان دست را طوری جمع کنید که نوک انگشتانتان کف دستتان را لمس کند، بطوریکه انگشت شست بین سایر انگشتان قرار گیرد و در تماس با انگشت اشاره باشد. انگشتان را مجدد بصورت مشت جمع کنید. 10 بار تکرار کنید. این تمرین را دو تا سه مرتبه در روز انجام دهید.

آهسته و به آرامی این تمرین را انجام دهید:

  1. آرنج خود را خم کنید و مشتی به سمت خود ایجاد کنید، مچ دست شما آزاد است. انگشتان خود را صاف کنید تا همگی به سمت بالا باشند، مچ آزاد، شست در داخل و به سمت بالا باشد.
  2. مچ دست خود را خم کنید تا نوک انگشتان را از خود دور کنید، انگشت شست همچنان نزدیک انگشتان بماند. انگشت شست خود را به سمت بیرون دراز کنید. آن موقعیت را نگه دارید، اما ساعد خود را از خود دور کنید. با استفاده از دست دیگر، انگشت شست خود را به آرامی به سمت پایین بکشید تا کمی کشش بیشتری داشته باشید. این کار را فقط برای چند ثانیه انجام دهید. سه تا پنج بار تکرار کنید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.
  1. در حالی که پشت میز نشسته اید، دستی که دچار سندرم تونل کارپال شده است را روی میز قرار دهید به طوری که کف دست به سمت پایین باشد.
  2. دست دیگر خود را روی بند انگشتان با زاویه 90 درجه قرار دهید، طوری که دستان شما علامت مثبت ایجاد کنند. دست پایین خود را بالا ببرید، اما با دست بالا مقاومت کنید. این کشش را در عضلات ساعد خود احساس خواهید کرد. چند بار در روز تکرار کنید.
  1. برای انجام این تمرین می توانید بنشینید یا بایستید.
  2. یک وزنه 1 پوندی ( معادل 453 گرم ) یا یک قوطی لوبیا در دست بگیرید.
  3. در حالی که آرنج ها را در کنار خود قرار داده اید، ساعد را بالا بیاورید تا بازوی شما L شکل شود. ساعد شما باید موازی با زمین باشد. مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید. به حالت صاف و خنثی برگردید. 10 بار تکرار کنید. این کار را تا سه بار در روز انجام دهید.

یک جفت جوراب گوله شده یا یک توپ لاستیکی نرم را فشار دهید. 5 ثانیه نگه دارید. 10 بار تکرار کنید. این کار را سه مرتبه در روز انجام دهید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

احساس کشش ملایم مشکلی ندارد، اما هنگام انجام این تمرینات نباید درد شدیدی احساس کنید. اگر درد شدیدی احساس کردید، بلافاصله انجام آن تمرین را متوقف کنید و با پزشک یا فیزیوتراپیست خود تماس بگیرید.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود این شرایط و درمان درد خود بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه اعیان [ 1402-06-14 ]
عالی بود تمرینات ممنون

باغی [ 1402-05-31 ]
سلام و خسته نباشید آقای دکتر میشه با ماساژ این درد کمتر بشه یا حتما باید درمان اساسی کنم ؟

دیوی [ 1401-07-06 ]
سلام آقای دکتر ـ درباره بیماری زونا میخواستم راهنمایی کنید . مادر 5 سال پیش زونا گرفت ولی درد و سوزش آن در ناحیه شکم پهلو هنوز به قوت خود باقی است و شبها مخصوصا خیلی ازار دهنده میشود . ممکنه راهنمایی کنید ـ دکتر گفته دوره و مدت زمان داره که باید تموم بشه ممکنه گاهی تا اخر عمر باقی بموند . لیزر هم انجام شده ولی تاثیری نداشته . دکترش میخواست بلوک عصب انجام دهد ولی گفت ممکنه درمان کامل نشود و بنده خدا همچنان با درد و مصرف گاباپنتین سر می کند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت گردن درد کارمندانی که با کامپیوتر کار میکنندعلت گردن درد کارمندانی که با کامپیوتر کار میکنند

بسیاری از عوامل جسمی، روانی و محیطی در ایجاد درد گردن نقش دارند. افراد هنگام نشستن به مدت طولانی خم می‌ شوند و گردن آنها حالت رو به جلو به خود می گیرد ... ادامه مطلب

امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟

یکی از روش های مفید برای دردهای شدید استفاده از امواج رادیویی برای تخریب عصب درد است. این روش درمانی به‌ صورت غیر جراحی و کم تهاجمی است. ... ادامه مطلب

ارتوکین تراپی بهتر است یا پی آر پی؟ارتوکین تراپی بهتر است یا پی آر پی؟

بهترین روش های درمانی زانو عبارتند از ، روش های پی آر پی و ارتوکین تراپی تا کنون موفقیت درمانی بسیاری را رقم زده اند. پلاسمای غنی از پلاکت ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465