تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد شانه / اگر به شانه درد مبتلا هستید این مطلب را بخوانید

اگر به شانه درد مبتلا هستید این مطلب را بخوانید

شانه متحرک ترین مفصل بدن است. تورم، آسیب یا تغییرات استخوانی در ماهیچه ها، می تواند باعث درد شانه شود. ممکن است هنگام بلند کردن بازو از بالای سر یا حرکت آن به سمت جلو یا پشت خود درد داشته باشید که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

کنترل و درمان درد شانه ، از جمله خدماتی است که می‌توانید از متخصص درد بخواهید. اگر دچار آسیب دیدگی تاندون شانه شده اید؛ در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با روشهای مختلف و تجویز داروها و اقدامات مناسب، می‌توانید به کاهش درد ناشی از این عارضه بپردازید. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

شانه و قسمت های تشکیل دهنده آن

یکی از بزرگ ترین و پیچیده ترین مفاصل بدن، شانه است. مفصل شانه هنگامی تشکیل می شود که استخوان بازو مانند یک توپ و حفره در کتف قرار بگیرد.آکرومیون یک برآمدگی استخوانی از کتف است که ترقوه با آن در مفصل آکرومیوکلاویکولار ملاقات می کند. ترکیبی از ماهیچه ها و تاندون ها به نام روتاتور کاف، استخوان را در مرکز سوکت نگه می دارد و آن را به تیغه شانه متصل می کند.

عضلات شانه

شانه ساختار و عملکردی پیچیده دارد زیرا یکی از نواحی مستقل در بدن انسان است. عضلات شانه ماهیچه های اسکلتی ارادی هستند که به وسیله تاندون ها به استخوان ها می چسبند و شما می توانید نحوه حرکت و کار آن ها را کنترل کنید.

مشکلات شانه

وظیفه شانه ایجاد دامنه وسیعی از تحرک و حرکت بازو است. اما گاهی ممکن است بر اثر فعالیت نادرست با مشکلاتی رو به رو شوید که منجر به برخورد بافت نرم با ساختار های استخوانی در شانه می شود. این عارضه باعث ایجاد درد شده و ممکن است موقتی باشد یا اینکه ادامه یابد و نیاز به تشخیص و درمان پزشکی داشته باشید.

چنانچه شانه شما متورم، قرمز، حساس یا گرم شده و همچنان احساس درد دارید، فورا به پزشک خود مراجعه نمایید.

شانه درد

تست ها

برای معاینه ی دقیق تر، ممکن است پزشک بخواهد داخل شانه شما را از نزدیک ببیند. اشعه ایکس هرگونه آسیب آشکار به استخوان ها را نشان می دهد و سی تی اسکن می تواند نمای دقیق تری ارائه دهد. اسکن MRI یا سونوگرافی می تواند نشان دهد که آیا بافت های اطراف شانه شما آسیب دیده است یا خیر. انجام این تست ها به پزشک کمک می کند تا متوجه دلیل این درد بشود.

آرتروسکوپی شانه

در این جراحی، از یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ برای بررسی یا ترمیم بافت های داخل یا اطراف مفصل شانه استفاده می شود. آرتروسکوپ از طریق یک برش کوچک در پوست وارد می شود. اگر پزشک شما هنوز مطمئن نیست که چه اتفاقی می افتد، ممکن است این روش را توصیه کند.

بورسیت

بورسیت کیسه صافی بین استخوان ها، ماهیچه ها، رباط ها و تاندون‌ ها است که به جلوگیری از ساییدگی آن‌ ها به یکدیگر کمک می کند. بافتی که بورس ها را می پوشاند، مایعی برای روانکاری این ساختار ها تولید می کند که اصطکاک را کاهش می دهد و به استخوان ها، ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها کمک می کند تا به آرامی حرکت کنند. هنگامی که پوشش بورس ضخیم شده و مایع بیش از حد تولید می شود، تورم و درد به وجود می آید.

تاندونیت

با وجود هزاران تاندون در بدن ما، به نظر می رسد که ما در طول زندگی خود سطحی از درد، ناراحتی یا آسیب تاندون را تجربه خواهیم کرد. تاندونیت التهاب یا تحریک تاندون است که هر فردی در هر سنی ممکن است در معرض خطر آن باشد. شایع ترین علت تاندونیت شانه ، استفاده مکرر از تاندون و صدمات وارده به آن ناحیه است.

پارگی تاندون

این عارضه باعث آسیب به بافت های نرمی می شود که ماهیچه ها و مفاصل را به هم متصل می کنند. علائم شایع پارگی تاندون و رباط درد و تورم است. می تواند به آرامی در طول زمان یا به طور ناگهانی و پس از یک چرخش در تاندون های روتاتور کاف یا عضله دوسر شما اتفاق بیفتد.

اگر به طور کامل پاره شود، عضله شما می تواند از استخوان جدا شود و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد. بسته به سن و شدت آسیب، شانه شما ممکن است با گذشت زمان و درمان های پیشنهادی توسط پزشک بهبود یابد. با این حال، برخی از پارگی‌ های تاندون ممکن است بدون جراحی بهبود نیابند.

در رفتگی شانه

یک ضربه ناگهانی یا سایش طولانی مدت می تواند نوک استخوان بازو را تا حدودی از حفره شانه خارج کند. می‌تواند باعث پارگی رباط‌ ها، تاندون ‌ها و ماهیچه‌ ها شود که احتمال تکرار آن را بیشتر می‌کند. هنگامی که بازوی خود را بالا می آورید می تواند باعث درد و بی ثباتی شود و ممکن است بعداً در قسمت به آرتروز مبتلا شوید.

آرتریت شانه (استئوآرتریت)

شانه از دو مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) و مفصل گلنوهومرال تشکیل شده است. مفصل AC نقطه ای است که استخوان ترقوه با آکرومیون برخورد می کند. مفصل گلنوهومرال نقطه ای است که بالای استخوان بازو با تیغه شانه (کتف) برخورد می کند. استئوآرتریت بیشتر در مفصل AC دیده می شود.هنگامی که غضروف در شانه شروع به شکستن در سطح و در نهایت در لایه های عمیق تر می کند، به آن آرتریت شانه می گویند. علاوه بر ایجاد درد و تورم، می تواند حرکت مفصل را نیز سخت کند. اغلب در میانسالی شروع شده و با گذشت زمان بدتر می شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان درد شانه

استراحت، فیزیوتراپی، ترکیبی از ماساژ، تمرینات قدرتی و ویژه که به شما کمک می کند قدرت و دامنه حرکتی شانه را بازسازی کنید. داروها نیز به کاهش درد و تورم کمک می کنند و پزشک ممکن است به شما تزریق دارو در شانه را پیشنهاد بدهد.

عمل جراحی شانه

احتمال انجام این جراحی بسیار کم است، چراکه استراحت و فیزیوتراپی بیشتر اوقات جواب می دهد. اما در صورت داشتن برخی از مشکلات، مانند پاره شدن روتاتور کاف، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. این می تواند از آرتروسکوپی ساده تا برداشتن بافت اسکار و جراحی باز برای بازسازی شانه شما متغیر باشد.

با توجه به شیوع بالای درد زانو و ناتوانی هایی که این درد در انجام کارهای روزمره و حرکات عادی پا ایجاد می‌کند؛ رفع آن می‌تواند بسیار ضروری و لازم باشد. دکتر علی نقره کار دارای فلوشیپ فوق تخصصی درد ، می‌توانند با تجویز اقداماتی مفید در جهت بهبود و درمان درد زانو بدون جراحی گام بردارند. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طغیانی [ 1402-05-31 ]
ممنونم آقای دکتر مطالب شما واقعا عالی و جامع ..سپاسگذارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اعصاب گانگلیون ستاره ای چه هستند و کجا قرار دارند؟اعصاب گانگلیون ستاره ای چه هستند و کجا قرار دارند؟

بلوك ستاره ای در تشخيص و درمان انواع شرايط دردناك مفيد می باشد. اين بلوك در درمان شرايط دردناك سر و گردن، اندام های فوقانی و سينه ای به كار می رود ... ادامه مطلب

چه عوامل و بیماریهایی موجب درد پا میشوند؟چه عوامل و بیماریهایی موجب درد پا میشوند؟

برخی از بیماریها، اسیبها و مشکلات می‌ توانند موجب درد در پاها شوند مانند نقرس، قوس زیاد کف پا،صافی کف پا، بونیون، انگشت چکشی، هالوکس ریجیدوس و غیره ... ادامه مطلب

استفاده از امواج رادیویی آر اف برای حذف درد در آرتریتاستفاده از امواج رادیویی آر اف برای حذف درد در آرتریت

آرتروز یکی از اصلی ترین و رایج ترین علل درد در اندام اسکلتی افرادی است که پا به سن گذاشته اند. اگر به این درد مبتلا هستید؛ ممکن است روشهایی مانند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465