تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / نرمی غضروف یا کندرومالاسی کشکک زانو چیست و چه علائمی دارد؟

نرمی غضروف یا کندرومالاسی کشکک زانو چیست و چه علائمی دارد؟

کندرومالاسی پاتلا کشکک که اغلب (زانوی دونده) نیز نامیده می شود، یک بیماری شایع است که باعث ایجاد درد در کاسه زانو می شود. کشکک با لایه ای از غضروف صاف پوشانده شده است که به طور معمول هنگام خم شدن مفصل روی زانو می لغزد.
کشکک و مقدار قابل توجهی از غضروف، در زیر کاسه زانو قرار دارد که از ساییدگی استخوان ها در مقابل یکدیگر و خم کردن و چرخش زانو محافظت می کند.درد ناشی از تحریک سطح زیرین یا کشکک کاسه زانو است، زیرا کاسه زانو به یک طرف مفصل زانو ساییده می شود و سطح غضروف را تحریک می کند.کندرومالاسیا کشکک زانو نرم شدن و تجزیه بافت غضروف در قسمت زیرین کشکک زانو است. درد زمانی ایجاد می شود که زانو و استخوان ران به هم ساییده شوند. ممکن است درد مبهم و دردناک باشد و یا با احساس ساییده شدن هنگام خم کردن زانو همراه باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تزریق پی آر پی (PRP) ، لیزر پرتوان و اوزون تراپی بدون درد، ایجاد عوارض خاص و نیاز به طی دوران نقاهت، می‌تواند تا حد زیادی در بهبود دردهای زانو، از جمله کندرومالاسی کشکک تاثیر مثبت داشته باشد. در کلینیک فوق تخصصی درمان درد دکتر علی نقره کار ، تزریق پی آر پی با فرمولاسیون خاص و موثر برای تسکین دردهای زانو انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی کشکک زانو (استخوان پاتلا)

به استخوان کشکک زانو، پاتلا گفته می شود. در میان تاندون چهارسر قرار گرفته است. این تاندون بزرگ عضلات قدرتمند ران (تاندون چهارسر)، دور کشکک زانو پیچیده شده و وارد قسمت بالایی استخوان ساق پا (درشت نی) می شود. عضلات چهارسر، در صاف کردن پا نقش دارند. قسمت پشتی کشکک زانو پوشیده از غضروفی نرم است؛ این کمک می کند وقتی که پایتان را راست می کنید، کشکک زانو روی قسمت پایینی استخوان ران (فمور) بلغزد.

علائم کندرومالاسی پاتلا

علائم کندرومالاسی شامل حساسیت و درد زانو است که پس از نشستن طولانی مدت، استفاده از پله ها یا بلند شدن از صندلی افزایش می یابد. همچنین ممکن است در هنگام صاف شدن زانو ساییدگی ایجاد شود. همچنین ممکن است در حین یا بعد از فعالیت های شدید باعث درد شود.
وقتی استخوان ‌ها به هم ساییده می‌ شوند، بافت اطراف ملتهب شده و باعث ایجاد درد می‌ شود. این التهاب حتی می تواند کاسه زانو را کمی از موقعیت خارج کند و ساییدگی غضروف و استخوان ها را بدتر کند. به همین دلیل است که با بروز اولین نشانه‌ های وجود درد، باید به کلینیک درد مراجعه کرد.

نرمی غضروف یا کندرومالاسی کشکک زانو

علل کندرومالاسی پاتلا

تشخیص کندرومالاسیا کشکک زانو

پزشک زانو را از نظر علائم حساسیت یا تورم خفیف معاینه می کند. همچنین ممکن است کاسه زانو کاملاً با استخوان ران (فمور) هماهنگ نباشد. اعمال فشار بر روی کاسه زانو در هنگام کشیده شدن ممکن است باعث درد شود که به تشخیص کمک می کند.
اگر تشخیص واضح نباشد یا علائم بهبود نیافت، ممکن است پزشک یکی از موارد زیر را تجویز کند:

  1. ام آر آی: آزمایشی که جزئیات مفصل زانو را نشان می دهد و می تواند موارد زیادی از کندرومالاسیا کشکک را نشان دهد.
  2. آرتروسکوپی: یک دوربین کوچک و انعطاف پذیر در داخل زانو قرار داده می شود تا وضعیت دقیق غضروف مشخص شود.
  3. آزمایش خون و یا عکسبرداری با ایکس-ری: ممکن است به رد برخی از انواع آرتریت یا التهاب کمک کند.

آیا نرمی غضروف زانو درمان قطعی دارد؟

واضح است که یک اقدام عالی برای شروع درمان این بیماری، اجتناب از انجام فعالیت های تحریک کننده کندرومالاسی پاتلا، تا حد امکان می باشد. رایج ترین راه برای درمان علائم کندرومالاسیا کشکک، استراحت دادن به زانو است. معمولاً در صورت عدم استفاده ی بیش از حد از زانو، علائم بهبود می یابد. راه های دیگر برای درمان علائم عبارتند از:

فیزیوتراپی برای درمان نرمی غضروف زانو مهم است. فیزیوتراپیست، زانوی شما را معاینه می کند تا تشخیص را تأیید و شدت مشکل را مشخص کند. سپس درمان را آغاز می کند که ممکن است شامل ورزش های کششی و تقویتی عضلات باشد، همچنین پزشک آموزش بستن زانو و تمرینات ورزشی در خانه را به شما ارائه می دهد.
در فیزیوتراپی با انجام حرکات کششی و فشار آوردن بر عضلات چهار سر ران، همسترینگ، عضلات ادداکتور و ابداکتور سعی می شود تا هماهنگی و تقویت ران و مفصل زانو انجام شود. هماهنگی عضلات زانو باعث جلوگیری از قرار گیری نابجای مفصل زانو می شود.
بهبود قدرت عضلات دور زانو باعث می شود که فشار وارد شده به زانو کاهش یابد. همچنین ورزش های خاصی نیز ممکن است به اصلاح مشکلات توازن و تعادل عضلانی دور زانو کمک کنند. مثلاً ممکن است ورزش هایی به شما آموزش داده شود تا قسمت داخلی عضلات چهارسر را تقویت کنید.

جراحی برای نرمی غضروف زانو

معمولاً نیازی به جراحی نیست؛ اما در صورتی که درمان های دیگر کمکی نکنند، توصیه می شود. معمولاً جراحی آرتروسکوپی انجام می شود. دوربین ریز منعطفی وارد زانو می شود. جراح درون مفصل زانو و غضروف را می بیند و سپس از طریق لوله ی دوربین با ابزار ظریف، جراحی را انجام می دهد.

ورزش برای کندرومالاسی زانو

تشخیص صحیح و یافتن بهترین گزینه های درمان کندرومالاسیا کشکک، هدف درمان مشکلات زانو است. ورزش مناسب برای نرمی غضروف زانو و تمرینات درمانی نرمی استخوان به طور کلی بر روی تقویت عضلات پا و لگن بدون افزایش فشار بین کشکک زانو و استخوان ران تمرکز می کنند. مطالبی که در ادامه گفته شده است، شامل بهترین تمرینات مخصوص درمان و تسکین درد زانو می باشد.

تمرین کشش ماهیچه ساق پا

مقابل دیوار بایستید وپای راست خود را در پشت کشیده و پای چپ را خم نمایید. هر دو بازوی خود را در جلوی بدن صاف کرده و با کف دست به دیوار فشار دهید. در این حالت لازم است احساس کشیدگی در ماهیچه ساق پا داشته باشید. این وضعیت را برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه حفظ کرده و سپس به حالت اولیه باز گردید. این تمرین را ۵ بار تکرار کرده و سپس حرکت را با پای مقابل انجام دهید.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

تمرین کششی لگن و ران به پهلو

پای مد نظر (راست یا چپ) خود را از جلوی پای دیگر عبور داده و بر روی زمین قرار دهید. در ادامه به سمت مخالف متمایل شده و بدن را از ناحیه کمر خم کرده و اجازه دهید لگن اندکی برآمدگی پیدا کند. هنگامی که احساس کشیدگی ملایم در ناحیه خارجی لگن احساس کردید، وضعیت را برای ۱۵ تا ۲۰ ثانیه حفظ کرده و ۳ تا ۵ بار این حرکت را تکرار کنید.

تمرین کششی عضله زرد پی

از یک نیمکت یا چهار پایه برای انجام این ورزش که مناسب تسکین درد ناشی از نرمی غضروف زانو است، استفاده کنید. یک پای خود را به صورت کاملاً کشیده بر روی آن قرار دهید. وضعیت تعادل خود را حفظ کرده و به آرامی به سمت جلو بر روی ران خم شوید. سپس زانوی پای کشیده شده خود را با دست بگیرید. این حرکت را تا زمانی که احساس کشیدگی در ماهیچه ساق پا داشتید، انجام دهید. این وضعیت را برای ۱۵ ثانیه حفظ کرده و ۵ بار تکرار نمایید. سپس حرکت را به صورت مشابه با پای دیگر تکرار کنید.

ورزش ها و تمرینات هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا کردن نیز وجود دارند که باعث بهبود و تسکین درد ناشی از نرم شدن غضروف یا کندرومالاسی کشکک می شود.

دیسک کمر و درد طاقت فرسای ناشی از آن، یکی از مشکلات رایجی است که کار و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده و حرکت را به شدت محدود می‌نماید. دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه، در برخی موارد می‌تواند به کمک جراحی لیزری دیسک کمر ، که یکی بهترین روشهای درمان دیسک است؛ بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی، به درمان بیماری شما بپردازد.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :امیر خلبلی [ 1402-06-13 ]
با سلام دکتر من ۴ سال درد زانو کشیدن و چند تا دکتر رفتم یکی گفت ویتامین د ۳ کمه از اونه تحت درمان قرار گرفتم و ویتامین خوردم خوب نشد دوباره دکتر رفتم عکس و آزمایش آخرش گفت نرمی کشکک زانو داری حالا من چیکار کنم فقط با ورزش مناسب میشه بهبود بخشید بهش با تشکر

نسیبه [ 1402-05-31 ]
من چند روزی زانوم درد داشت و ورم کرده بود رفتم فیزیوتراپی گفت نرمی غضروف داری 20 جلسه باید فیزیوتراپی بشی اصلا نمیتونم زانوم رو تکونش بدم هر بار که میرم بعدش میمیرم از درد آقای دکتر درمان دیگه ایی نداره ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان خارپاشنه (فاشئیت پلانتار) با تمرینات ورزشیدرمان خارپاشنه (فاشئیت پلانتار) با تمرینات ورزشی

خار پاشنه یا فاشئیت پلانتار یکی از شایع ترین علل درد کف پاشنه پا است. در ادامه این مطلب با برخی حرکات ورزشی برای درمان خار پاشنه آشنا خواهید شد ... ادامه مطلب

روش درمانی غیر تهاجمی چیست؟ تفاوت درمان تهاجمی و غیر تهاجمیروش درمانی غیر تهاجمی چیست؟ تفاوت درمان تهاجمی و غیر تهاجمی

بخشی از درمان ها غیرتهاجمی بوده یعنی داخل بافت آسیب دیده بدن دستکاری نمی شود و تحریک بافت به بازسازی و تعدیل فعالیت اعصاب مولد درد انجام می شود . ... ادامه مطلب

بلوک عصب ژنیکولار با امواج رادیو فرکوئنسیبلوک عصب ژنیکولار با امواج رادیو فرکوئنسی

درد مزمن آرتروز زانو اغلب با داروهای تجویز شده به طور مؤثر کنترل نمی شود. تخریب با رادیو فرکانس (RF) ، هنگامی که روی شاخه های عصب مفصلی (اعصاب ژنیکولار) اعمال می شود ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465