تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / درباره بیماری اسکلرودرمی چه می دانید؟

درباره بیماری اسکلرودرمی چه می دانید؟

اسکلرودرمی بیماری نادری است که علت اصلی آن سفت شدن پوست و بافت های بدن است. میزان شیوع بیماری اسکلرودرمی در زنان بیشتر از مردان بوده و اغلب افراد جوان در بازه سنی 30 تا 50 ساله به آن دچار می شوند. تا کنون درمان قطعی برای بیماری اسکلرودرمی یافت نشده است؛ با این وجود امروزه روش های درمانی متعددی برای کاهش علائم بیماری و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان در حال انجام است. در ادامه به علائم و روش درمان آن با سمپاتکتومی می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم اسکلرودرمی

اسکلرودرمی علائم و نشانه های زیادی دارد که در ادامه به برخی از شایع ترین آن ها می پردازیم:

  1. احساس نفخ بعد از غذا خوردن
  2. ضربان قلب غیر طبیعی
  3. کاهش وزن بدون تلاش
  4. فقدان میل جنسی
  5. فشار خون بالا
  6. سوزش سردل
  7. مشکلات بلع
  8. تنگی نفس
  9. یبوست
  10. اسهال

اگر هر یک از این موارد را دارید، باید به یک متخصص پوست، روماتولوژیست یا دیگر پزشک معالج اسکلرودرمی مراجعه کنید. هرچه زودتر تشخیص داده شود و درمان شود، نتیجه بهتری خواهید داشت.

درباره بیماری اسکلرودرمی

علل اسکلرودرمی

پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث اسکلرودرمی می شود چرا که این بیماری به عنوان بیماری های خود ایمنی شناخته شده است و زمانی اتفاق می ‌افتد که سیستم ایمنی فرد، که معمولاً در برابر میکروب‌ ها از آن محافظت می ‌کند،باعث التهاب پوست و سایر اندام‌ ها می‌ شود. هر کسی ممکن است به اسکلرودرمی مبتلا شود. همان طور که پیش تر گفتیم معمولاً در زنان و در افراد 30 تا 50 ساله رخ می دهد. موارد دیگری که ممکن است خطر شما را به این بیماری افزایش دهد عبارتند از:

  1. محرک هایی در دنیای اطراف مانند ویروس ها، داروها یا مواد شیمیایی
  2. سابقه خانوادگی بیماری خودایمنی
  3. تغییرات خاصی در ژن ها
  4. اسکلرودرمی همچنین می تواند به دلیل تولید و تجمع بیش از حد کلاژن در بافت های بدن ایجاد شود.
  5. کلاژن یک پروتیین فیبروژنی است که بافت همبند را که بخش اصلی پوست است تشکیل می دهد. دلیل تولید بیش از حد کلاژن معلوم نیست ولی گفته می شود مجموعه ای از مشکلات خودایمنی ، ژنتیک و فاکتور محیطی از عوامل زمینه ساز بیماری است.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : درمان دردهای دست و پا در کلینیک درد

عوارض اسکلرودرمی

عوارض اسکلرودرمی برحسب شدت از نوع متوسط تا شدید می شود و شامل:

تشخیص اسکلرودرمی

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد سابقه سلامتی شما می پرسد. آن ها ممکن است آزمایش هایی از جمله موارد زیر تجویز کنند:

به دلیل اینکه اسکلرودرمی بخش های مختلف بدن را درگیر میکند و صدمات فراوانی به بافت های بدن میزند تشخیص آن با مشکلاتی همراه است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان اسکلرودرمی

شما می توانید علائم اسکلرودرمی را با موارد زیر مدیریت کنید:

دارو ها در درمان اسکلرودرمی

داروی اختصاصی برای کنترل تولید بیش از حد کلاژن وجود ندارد ولی دارو های متعددی وجود دارد که باعث کنترل و مدیریت بیماری و پیشگیری از عوارض اسکلرودرمی میشود.

موارد دیگری که ممکن است کمک کند عبارتند از:

در گروهی از بیماران ظرف 2 تا 5 سال علائم اسکلرودرمی کاهش میابد ولی در گروه دیگر علائم درگیری به مرور زمان پیشرفت می کند.

فیزیوتراپی در درمان اسکلرودرمی

  1. کنترل درد
  2. تقویت و کشش عضلات
  3. کاهش وابستگی در انجام فعالیت های روزانه

جراحی در درمان اسکلرودرمی

  1. قطع عضو: در صورت گانگرن و سیاه شدن انگشتان توصیه به قطع عضو مبتلا می شود. پیوند عضو در صورتی که اندام شما به شدت آسیب دیده باشد انجام می شود.
  2. پیوند ریه: در صورت تشدید علائم ریه توصیه به پیوند ریه می شود.

درمان اسکلرودرمی با سمپاتکتومی

سمپاتکتومی روشی کم تهاجم است که با برش های کوچک به طول 2 تا 3 اینچ، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. شامل سوزاندن (برش و مهر و موم کردن) بخشی از زنجیره عصب سمپاتیک است که از پشت در داخل قفسه سینه، موازی با ستون فقرات قرار داد. این عمل سیگنال عصبی را که باعث تعریق بیش از حد بدن می شود، برای همیشه قطع می کند.
سمپاتکتومی برای درمان وضعیتی به نام هایپرهیدروزیس انجام می شود. هایپرهیدروزیس وضعیتی است که با افزایش غیرطبیعی تعریق یا تعریق بیش از حدی که برای تنظیم دمای بدن لازم است مشخص می شود. سمپاتکتومی همچنین برای سرخ شدن صورت، برخی شرایط درد مزمن و بیماری رینود استفاده می شود. پس از سمپاتکتومی، مغز نمی تواند سیگنال هایی را به نواحی درگیر بفرستد تا آن ها را وادار به عرق کردن، سرخ شدن یا واکنش نسبت به سرما کند. این روش دائمی به عنوان آخرین راه حل در صورتی استفاده می شود که سایر مراحل مانند ضد تعریق یا داروها موثر واقع نشده باشند.

اگر دچار کمردرد یا گردن درد هستید؛ می‌توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک به درمان درد شما کمک می‌کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک با لیزر است.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :نسترن [ 1402-05-31 ]
آقای دکترخواهرمن به این مریضی مبتلاس چند ساله ولی بیماریش فقط پوستو درگیر میکنه و خوشبختانه بافتای داخلی آسیب نزده. میشه یه نوبت بگیرم برای خواهرم و اینکه رزرو نوبت به چه صورته

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل درد گردن و شانه چیست؟دلایل درد گردن و شانه چیست؟

گردن و شانه‌ها ساختارهایی به‌هم‌ پیوسته از بدن هستند. این پیوستگی باعث می‌ شود اگر مشکلات پزشکی یکی را درگیر کند، اغلب در ساختار دیگر نیز مشکل ایجاد ... ادامه مطلب

مداخلات درمانی مربوط به نقاط ماشه ای در بیماران فیبرومیالژی (دردهای عضلانی)مداخلات درمانی مربوط به نقاط ماشه ای در بیماران فیبرومیالژی (دردهای عضلانی)

تزریق در نقاط ماشه‌ای همان تزریق در عضلات دردناک است. تزریق در نقاط ماشه‌ ای باعث شل شدن عضلات و برطرف شدن درد می‌ شود ... ادامه مطلب

شناخت انواع سردردشناخت انواع سردرد

سردرد به درد یا ناراحتی در ناحیه ی سر، پوست سر یا گردن گفته می‌شود. علل جدی و وخیم سردرد بسیار کم هستند و در اغلب موارد، سردردها دلایل نگران کننده ای ندارند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465