تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد شانه / چه عواملی باعث ایجاد شانه یخ زده می شوند؟

چه عواملی باعث ایجاد شانه یخ زده می شوند؟

شانه ی یخ زده یا Frozen Shoulder ، بیماری نسبتا شایعی است که کپسول مفصل شانه را درگیر می کند ، اما تخریب غضروف مفصلی و استخوان را به همراه ندارد . به دنبال آن درد و خشکی و محدودیت حرکت ایجاد می شود . میزان شیوع این بیماری حدود ۲ تا ۵ درصد گزارش شده است . این بیماری بیشتر در خانم ها و بیشتر در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی بروز می کند . مشخصه این بیماری ، شروع درد خود به خودی و معمولا بدون علت در شانه است ، که به مرور و به صورت پیشرونده محدودیت حرکتی در مفصل را به دنبال دارد .
این بیماران معمولا با مشکلاتی همچون درد های شبانه و بیدار شدن از خواب هنگام حمله های حاد ، درد در حرکت و همچنین درد در عضلات پشت گردن و شانه مواجه هستند . ممکن است وضعیت قرارگیری شانه ها و کتف ها از حالت طبیعی خارج شود و مثلا شانه ها جلوتر از محل طبیعی خود قرار بگیرند .

آنچه در این مطلب میخوانید

کنترل و درمان درد پارگی و التهاب تاندون شانه ، از جمله اقداماتی است که می‌ توانید از متخصص درد بخواهید. اگر دچار آسیب دیدگی تاندون شانه شده اید؛ در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با روشهای مختلف مانند پی آر پی شانه و تجویز داروها و اقدامات مناسب دیگر، می‌توانید به کاهش درد ناشی از این عارضه بپردازید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث ایجاد شانه یخ زده می شوند؟

علت اصلی بروز یخ زدگی شانه هنوز به درستی شناسايی نشده و مورد ترديد است . برخي از پزشکان معتقدند که اين عارضه ناشی از التهاب است ، براي مثال وقتی که بافت پوشاننده ( غلاف ) يک مفصل دچار التهاب می شود ( سينوويت ) ، و يا هنگامی که يک واکنش خود ايمنی از بدن بروز می کند و بدن شروع به حمله به مواد و بافت های تشکیل دهنده خود می کند ، مشکل شانه یخ زده به وجود می آيد .

شانه یخ زده

ساير علت های احتمالی برای ايجاد انواع شانه یخ زده عبارت است از :

درمان شانه یخ زده با روش PRP

هنگامی که آسیب یا التهاب در جایی از بدن به وجود می آید ، پلاکت ها برای جلوگیری از خونریزی به محل سرازیر می شوند و بافت های آسیب دیده را بهبود می بخشند . پی آر پی محلولی است که با تغلیظ پلاکت ها و فاکتور های رشد برای افزایش توان و استحکام بدن ، تولید می شود . غلظت زیاد پلاکت ها و فاکتور های رشد باعث تقویت مکانیسم های ترمیم بدن و بهبودی می شود . پس از اینکه محلول پی آر پی از خون خود بیمار تهیه شد ، به محل آسیب دیده و اغلب تحت هدایت سونوگرافی تزریق می شود . فاکتور های رشد فعال شده باعث ترشح سلول های ترمیم کننده می شوند تا روند بهبودی و تسکین علائم تسریع شوند . تزریق پی آر پی باعث کاهش التهاب ، تسکین درد ، افزایش تولید کلاژن به منظور استحکام و انعطاف پذیری غضروف ، افزایش جریان خون جهت انتقال مواد مغذی و استفاده از سلول های بنیادی جهت بازسازی بافت ها می شود .

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

مراقبت های بعد از پی آر پی شانه

دوره نقاهت پس از تزریق پی آر پی بسته به محل تزریق و نوع آسیب شما ممکن است متفاوت باشد . برای مثال تزریق به مفاصل نسبت به تاندون ، رباط و عضله درد کمتر و بهبودی سریع تری خواهد داشت . نکاتی که لازم است پس از تزریق پی آر پی شانه رعایت کنید شامل موارد زیر می باشد :

  1. محل تزریق را تمیز و خشک نگه داشته و آن را پانسمان کنید . می توانید پس از تزریق دوش بگیرید . ممکن است به مدت ۳ تا ۷ روز شاهد مقداری تورم و کبودی موضعی باشید .
  2. با بستن بریس یا آتل از مفصل آسیب دیده محافظت کنید و آن را بی حرکت نگه دارید .
  3. از هر ۲۰ بیمار ۱ نفر شاهد گرم شدن شدید محل تزریق خواهد بود که در اثر تحریک شدید سیستم ایمنی ایجاد می شود . این مشکل می تواند باعث درد و تورم شدید شود که معمولا در عرض چند روز از بین می رود .
  4. هر روز چند بار ، به مدت 20 ـ 10 دقیقه کمپرس سرد را روی موضع بگذارید تا ورم و درد پس از تزریق کاهش یابد .
  5. از مصرف دارو های ضدالتهاب مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک، ملوکسیکام و سلکوکسیب به مدت ۴ روز قبل از تزریق و تا ۷ روز پس از آن خودداری کنید . به طور ایده آل بهتر است تا ۶ هفته پس از درمان این دارو ها را مصرف نکنید .
  6. از انجام حرکات تکراری و بلند کردن ، هل دادن و کشیدن اجسام خودداری کنید .

اگر دچار کمردرد یا گردن درد هستید؛ می‌توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک به درمان درد شما کمک می‌کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک با لیزر است.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسینی [ 1402-05-31 ]
ممنونم از مطالب مفید و ارزنده شما آقای دکتر.پاینده باشید

بهجتی [ 1402-05-31 ]
من دقیقا همین کشکل رو دارم و واقعا سخت و دردناکه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟

دیسک درپی خارج شدن هسته مرکزی از لبه خارجی دیسک است که درون کانال نخاعی قرار می گیرد ، در ادامه به تفاوتهای دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات می پرداز ... ادامه مطلب

نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی چیست؟نورالژی گلوفارنکس (GPN) یا عصب زبانی حلقی چیست؟

نورالژی گلوفارنکس یکی از بیماری های ‌نادری است که می‌تواند بسیار دردناک باشد. این اختلال، عصب گلوفارنکس را درگیر می کند. ... ادامه مطلب

سندروم خروجی قفسه سینه (TOS) چیست و چگونه درمان می شود؟سندروم خروجی قفسه سینه (TOS) چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم خروجی قفسه سینه به حالتی گفته می شود که در آن، اعصاب و عروق خونی خارج شده از قفسه سینه، تحت فشار قرار می گیرند. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465