تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد لگن / اصلی ترین علل دردهای لگن و دنبالچه

اصلی ترین علل دردهای لگن و دنبالچه

دردهای لگن و دنبالچه یکی از اختلالات شایع است که در مردان و زنان به علل متفاوتی ایجاد می شود. این درد با توجه به میزان شدت آن به دو گروه مزمن و حاد تقسیم می شود. جهت تشخیص قطعی این درد، علاوه بر معاینه پزشک، آزمایش های مختلفی صورت می گیرد. روش های مختلفی برای درمان این درد وجود دارد؛ که بسته به علت ایجاد آن، پزشک بهترین روش درمان را برای بیمار برمی گزیند. توجه کنید که نباید نسبت به این درد بی تفاوت بود؛ چراکه می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی یا یک فوریت پزشکی باشد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر اصلی ترین علل دردهای لگن و دنبالچه می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد دنبالچه عمدتاً به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، یا قرارگرفتن در وضعیت نامناسب نشستن و نشستن های طولانی ایجاد می‌شود. روشهای درمانی غیرتهاجمی متعددی برای درمان این درد وجود دارد که می‌توان با مراجعه به کلینیک های درد از آنها بهره برد. در کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار، یکی از مراکز فوق تخصصی درمان درد، با ارائه بهترین روشهای غیرتهاجمی یا کم تهاجمی، درد دنبالچه شما بهبود یافته یا درمان خواهد شد.
شماره تلفن کلینیک : 88670088 - 021

دردهای بیضه:

درد طولانی مدت بیضه در مردان، اورکیالژی یا همان درد بیضه نام دارد. این درد در تمام گروه های سنی از نوجوانان تا افراد مسن دیده می شود. درد بیضه می تواند علل مختلفی داشته باشد. پزشکان بر این باور اند که علت درد بیضه در نیمی از مردان همچنان ناشناخته است. برخی ازعلل شناخته شده این درد شامل موارد زیر می شوند:

اصلی ترین علل دردهای لگن و دنبالچه

سندرم پیریفورمیس:

این سندم به دنبال سفت شدن عضله ای به نام پیریفورمیس ایجاد می شود. با سفت شدن این عضله، عصب سیاتیک که در مجاورت آن قرار دارد، فشرده می شود؛ در نتیجه فرد دردی منتشره، از باسن به سمت کمر و پشت ران خود احساس می کند. علت قطعی این بیماری هنوز مشخص نشده است اما تعدادی از مهم ترین علل ایجاد آن عبارتند از:

  1. اسپاسم عضلانی در عضله لگن
  2. انقباض عضله
  3. در رفتگی و پیچش ناگهانی لگن
  4. ورزش شدید
  5. سابقه جراحی لگن
  6. تفاوت در طول پاها
  7. خونریزی در ناحیه عضله پیریفورمیس
  8. عارضه ای در ستون فقرات
  9. تورم عضله

دردهای ناشی از مفصل خاجی لگنی یا همان SI:

مفصل ساکروایلیاک که محل اتصال ستون مهره ها به استخوان های لگن است، فقط کمی توانایی حرکت دارد. این درد بسیار به درد سیاتیک شبیه است و لازم است که از این مشکل افتراق داده شود. برخی از اصلی ترین علل ایجاد این درد عبارتند از:

درد واژن یا تناسلی:

این درد می تواند بیمار را آزار دهد و نشستن برای طلانی مدت و یا رابطه جنسی را برای وی غیرممکن کند. درد واژن می تواند موقتی یا دائمی باشد. این درد معمولا با سوزش و خارش همراه است و در هنگام نشستن، لمس، قرار دادن تامپون و رابطه جنسی تشدید می شود. در ادامه برخی از مهم ترین علل ایجاد این درد را ذکر می کنیم:

  1. عفونت ها از قبلی عفونت مخمری، عفونت دستگاه ادراری، واژینیت عفونی
  2. آندومتریوز
  3. عارضه های مربوط به کف لگن
  4. PID یا بیماری التهاب لگن
  5. گرفتگی واژن
  6. رشد غیرسرطانی بافت درون رحم
  7. سقط جنین

درد دنبالچه:

دنبالچه انتهایی ترین قسمت ستون فقرات است. درد دنبالچه از دیگر علل دردهای لگن است. این درد به طور معمول محدود به همان ناحیه دنبالچه است و به دنبال لمس، تشدید می شود. در ادامه این بخش به ذکر شایع ترین علل این درد بسنده می کنیم:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

دردهای مزمن رحم:

به دردی که در پایین شکم احساس می شود، درد رحم گفته می شود. اختلال در سیستم های مختلف بدن همچون دستگاه تناسلی زنان، دستگاه گوارش و دستگاه ادراری، می تواند منجر به درد رحم و لگن شود. برخی از علل این درد شامل موارد زیر می شوند:

در صورتی که به تشخیص پزشک برای رفع تنگی کانال نخاعی ، مجبور به انجام عمل جراحی هستید، بهتر است در صورت امکان اقدام به جراحی باز ننموده و کلینیک جراحی دیسک کمری را بیابید که از روشهای کمتر تهاجمی برای این کار استفاده می کنند. کمتر تهاجمی بودن جراحی دیسک کمر با لیزری برای رفع فشار از روی دیسک باعث می شود؛ دوره بازیابی و ریکاوری پس از عمل جراحی به میزان قابل ملاحظه ای کمتر شود و همچنین خطرات و عوارض پس از انجام عمل جراحی هم کاهش پیدا کند.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حمدی [ 1402-05-31 ]
من وقتی رو صندلی میشینم یا روی مبل چند دقیقه بعد به زور پامیشم از درد دنبالچه...حامله هم نیستم چون شنیدم که میگن درد دنبالچه بیشتر از حاملگیه به نظر شما من چکار باید بکنم آقای دکتر نیاز به عکس هست

بدریه فزونی [ 1401-12-01 ]
درد دنبالچه دارم

دلفان [ 1401-08-14 ]
سلام خسته نباشید خدمت آقای دکتر من ۳۲سالمه حدود ۶ساله دردلگن کمر دارم چند بار رفتم دکتر برام آم ار آی نوشته انجام دادم آقای دکتر گفتن دیسک کمر خفیف داری برام فیزوتراپی نوشت انجام دادم ولی هیچ فرقی نکردم فکر کن آقای دکتر من ۲۴ساعت درد احساس میکنم حتی توی خواب هم وقتی از خواب بلند میشم کمرم خشکه الانم ۵ماه باردارم واقعا خیلی اذیت میشم ب نظر خودم کمرم نیست لگنمه جاب جا شده باید چکار کنم میشه منو راهنمایی کنید لطفا

مهین دلفانی [ 1401-08-14 ]
سلام من الان حدود۵سال باردر لگن مواجه هستم چند بار رفتم دکتر برام ام ار ای نوشتن میگن چیزیت نیست ولی واقعا هرروز من درد دارم وهیچ خوب نشدم چند بار هم رفتم فیزوتوراپی ولی اثری نکرده الانم باردار هستم خیلی رنج میکشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
با وجود کمردرد راحت بخوابیدبا وجود کمردرد راحت بخوابید

کمردرد و مشکلات خواب بر روی یکدیگر تأثیر میگذارند . در این مقاله اقدامات ساده ‌ای برای خواب بهتر با کمردرد و کاهش علائم کمردرد یاد میگیرید . ... ادامه مطلب

آیا تزریق کورتیزون عوارض دارد؟آیا تزریق کورتیزون عوارض دارد؟

تزریق کورتیزون روشی برای رفع درد ناشی از التهاب مفاصل است که در مشکلاتی مانند تاندونیت، آرتروز، نقرس، و بطور کل انواع دردهای مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد ... ادامه مطلب

ویژگی دردهای نورالژیک (عصبی) و نوروپاتیکویژگی دردهای نورالژیک (عصبی) و نوروپاتیک

دردهای نورالژیک، نوروپاتیک و یا عصبی، دردهای مبهم با ماهیت سوزشی و یا تیزی هستند که در مسیر یک یا چند عصب ایجاد می شوند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465