تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / روشهای درمانی بدون جراحی دیسکوپاتی گردن

روشهای درمانی بدون جراحی دیسکوپاتی گردن

دیسکوپاتی گردن یا بیماری دژنراتیو دیسک گردن یکی از علل شایع گردن درد و درد بازو است. زمانی ایجاد می شود که یک یا چند دیسک (بالشتک) در ستون فقرات گردنی به دلیل ساییدگی و پارگی شروع به شکستن کند. ممکن است یک دلیل ژنتیکی وجود داشته باشد که برخی افراد را مستعد سایش سریع‌ تر کند. همچنین آسیب ممکن است تسریع شود و گاهی اوقات باعث ایجاد تغییرات دژنراتیو شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد گردن یکی از عارضه های شایعی است که امروزه بیش از گذشته، به دلیل استفاده از ابزاری مانند موبایل، کامپیوتر و ... افراد را درگیر میکند. در اغلب اوقات ورزشهای مناسب گردن بهترین روش برای درمان این درد خواهد بود. البته در مواردی هم متخصص درد ممکن است توصیه به رادیوفرکوئنسی نماید. در صورت ابتلا به درد گردن، می توانید به کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار مراجعه نمایید و بهترین روش درمانی را برای رفع درد خود بیابید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

چگونه دیسک های گردنی می توانند تخریب شوند؟

به طور معمول، شش دیسک گردنی ژل مانند (یک عدد بین مهره های ستون فقرات گردنی) وجود دارد که شوک را جذب می کند و از ساییدگی استخوان های مهره به یکدیگر در حین حرکت گردن جلوگیری می کند. هر دیسک از یک لایه بیرونی سخت اما انعطاف پذیر از رشته های غضروف بافته شده تشکیل شده است که به آن حلقه فیبروزوس گفته می شود. فیبروزوس داخلی نرم است که با یک ژل موکوپروتئینی به نام هسته پالپوزوس پر شده است. هسته خاصیت جذب ضربه را به دیسک می دهد.
در کودکان، 85 درصد دیسک ها را آب تشکیل می دهد. دیسک ها به طور طبیعی در طول فرآیند پیری شروع به از دست دادن آب (هیدراتاسیون) می کنند. برخی تخمین‌ها نشان می‌دهند که محتوای آب دیسک معمولاً تا سن 70 سالگی، تا 70 درصد کاهش می‌یابد، اما در برخی افراد دیسک می‌تواند با سرعت بیشتری هیدراته خود را از دست بدهد. از آنجایی که دیسک هیدراته خود را از دست می دهد، بالشتک کمتری ایجاد می کند و بیشتر مستعد ترک و پارگی می شود. دیسک قادر به ترمیم واقعی خود نیست زیرا منبع خون مستقیم ندارد (در عوض مواد مغذی و متابولیت ها را از طریق انتشار با مهره های مجاور از طریق صفحات انتهایی غضروفی دریافت می کند). به این ترتیب، پارگی دیسک یا بهبود نمی‌یابد یا بافت اسکار ضعیف‌تری ایجاد می‌کند که پتانسیل شکستن مجدد را دارد.

دیسکوپاتی گردن

علائم دیسکوپاتی گردن:

علائم بیماری دیسک دژنراتیو گردن می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. هنگامی که بیماری دیسک دژنراتیو گردن علامت دار می شود، درد ممکن است به آرامی در طول زمان ایجاد شود یا به طور ناگهانی ظاهر شود. علائم می تواند از ناراحتی خفیف آزاردهنده گردن تا درد ناتوان کننده، بی حسی یا ضعفی که به بازو و دست منتشر می شود، متغیر باشد.

برخی از علائم شایع دیسکوپاتی گردن عبارتند از:

هرچه ستون فقرات گردنی بیشتر تحلیل رود، احتمال تنگی کانال نخاعی و در معرض خطر قرار گرفتن نخاع بیشتر می شود. اگر طناب نخاعی فشرده شود، میلوپاتی می تواند ایجاد شود و شامل علائمی مانند:

علل دیسکوپاتی گردن:

هنگامی که دیسک گردن شروع به از دست دادن آب و سفت شدن می کند، راه های مختلفی وجود دارد که درد گردن و علائم مرتبط با آن ایجاد می شود. اکثر افرادی که دچار پارگی دیسک هستند دردی را از آن تجربه نمی کنند. دلیل دقیق آن ناشناخته است، اما اکثر متخصصان گمان می‌کنند که این امر به این بستگی دارد که چگونه عصب دیسک و حس درد می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است اعصابی داشته باشند که به طور طبیعی به عمق دیسک می روند، در حالی که برخی افراد ممکن است آستانه بالاتری برای احساس درد داشته باشند.
هنگامی که یک دیسک تحلیل رفته باعث گردن درد می شود، احتمالاً ناشی از یکی یا هر دو مورد زیر است:

درد ناشی از تحلیل رفتن دیسک می تواند در هر جایی از درد مبهم تا چیزی به قدری شدید باشد که حرکت و فعالیت را محدود کند. در بیشتر موارد، درد در عرض چند هفته یا چند ماه فروکش می‌کند، زیرا التهاب شیمیایی مواد دیسک شروع به کاهش می‌کند یا دیسک در موقعیت پایدار جدید تثبیت می‌شود.

تشخیص دیسکوپاتی گردن:

این بیماری معمولاً با فرآیند زیر تشخیص داده می شود:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

روشهای درمانی بدون جراحی دیسکوپاتی گردن:

اگر درد و علائم بیماری دیسک دژنراتیو گردن تشدید شود، می توان اقداماتی را برای کمک به کاهش مشکل انجام داد. اولین گام‌ها معمولاً خودمراقبتی یا گزینه‌های درمانی غیرجراحی هستند و معمولاً اینها به طور مؤثر درد را مدیریت می‌کنند.
برای گردن درد ناشی از بیماری دیسک دژنراتیو گردن، پزشک معمولا یک یا ترکیبی از گزینه های درمانی زیر را توصیه می کند:

  1. استراحت یا اصلاح سبک زندگی: برخی از فعالیت‌ها ممکن است برای گردن دردناک‌تر باشند، مانند چرخاندن گردن به سمت جلو برای نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر یا یک حرکت خاص در شنا. خودداری یا اصلاح برخی فعالیت‌ها برای چند روز یا چند هفته معمولاً درد را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، حفظ وضعیت بدنی قوی (به جای خم شدن هنگام نشستن یا خم کردن گردن به جلو در حین رانندگی، نگاه کردن به تلفن همراه و غیره) توصیه می شود. تغذیه سالم، هیدراته ماندن و ترک سیگار همگی برای سلامت دیسک مفید هستند.
  2. کنترل درد با دارو یا تزریق: مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا موارد دیگر ممکن است مفید باشند. در غیر این صورت، یک داروی ضد درد قوی‌تر، مانند استروئیدهای خوراکی یا شل‌کننده‌های عضلانی ممکن است تجویز شود. گزینه های دیگر می تواند شامل تزریقی باشد که دارو را مستقیماً به قسمت خاصی از گردن می رساند، مانند تزریق استروئید اپیدورال گردنی یا تزریق فاست گردنی.
  3. یخ یا گرما درمانی: برخی افراد با قرار دادن کیسه یخ یا کیسه ژل گرم شده روی قسمت ناراحت کننده گردن، درد را تسکین می دهند.
  4. ورزش یا فیزیوتراپی: اکثر برنامه های درمانی غیر جراحی برای گردن درد شامل نوعی ورزش و کشش است. یک فیزیوتراپ یا سایر متخصصان بهداشت آموزش دیده می توانند یک رژیم ورزشی و کششی را تجویز کنند که نیازهای خاص بیمار را برآورده کند. به طور کلی، افزایش قدرت و انعطاف پذیری در گردن می تواند خطر ابتلا به درد را کاهش دهد.
  5. دستکاری یا منیپولیشن: ستون فقرات گردنی را می توان به صورت دستی توسط یک متخصص کایروپراکتیک یا سایر متخصصان برای بهبود دامنه حرکتی یا کاهش درد تنظیم کرد. بسته به علائم فرد، یک معاینه فیزیکی یا مطالعه تصویربرداری باید قبل از دستکاری دستی گردن انجام شود.
  6. نوروتومی فرکانس رادیویی: طی این درمان از جریان های الکتریکی برای سوزاندن اعصاب حسی و جلوگیری از رسیدن سیگنال های درد به مغز استفاده می شود.

در برخی از موارد درمان درد گردن نیازمند اقدامات اینترونشنال درد از جمله تزریق اپیدورال گردنی، جراحی لیزری دیسک گردن و آندوسکوپی دیسک می‌باشد که همه این اقدامات توسط دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد و انستزیولوژی قابل انجام میباشند. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سهراب [ 1402-05-30 ]
یعنی برای کسایی که دیسک گردن و کمر دارند این روش ها مفید هست ؟

علیان [ 1402-05-30 ]
بسیار عالی و کاربردی ..مطالب شما واقعا فوق العاده و پر محتوا هستند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استفاده از امواج رادیویی آر اف برای حذف درد در آرتریتاستفاده از امواج رادیویی آر اف برای حذف درد در آرتریت

آرتروز یکی از اصلی ترین و رایج ترین علل درد در اندام اسکلتی افرادی است که پا به سن گذاشته اند. اگر به این درد مبتلا هستید؛ ممکن است روشهایی مانند ... ادامه مطلب

فیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزرفیلم نحوه جراحی دیسک کمر با لیزر

شما در این مطلب از طریق لینک ایجاد شده می‌توانید فیلم جراحی دیسک کمر به کمک لیزر را مشاهده نمایید. جراحی دیسک کمر با لیزر، روشی است که بدون نیاز به برش ... ادامه مطلب

درد عصب سیاتیک و درمان غیرجراحی سیاتیکدرد عصب سیاتیک و درمان غیرجراحی سیاتیک

سیاتیک (Sciatica ) یک علامت است که در آن درد پا که شبیه درد گرفتگی شدید، دردی شبیه به تیر خوردن و یا درد انتشاری از کمر به پا است تجربه میشود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465