تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / بهترین راه های درمان گردن درد ناشی از آسیب عضله بالا برنده کتف

بهترین راه های درمان گردن درد ناشی از آسیب عضله بالا برنده کتف

گردن درد در هر جایی از بدن، از پشت گردن و پایین سر گرفته تا بالای شانه ها و کتف اتفاق می افتد. درد باعث محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و سر می شود. درد گردن بیماری شایعی است، مخصوصاً در بین افراد بالاتر از ۵۰ سال. در اغلب موارد گردن درد با فعالیت هایی که باعث کشیدگی گردن می شود، به وجود می آید. عضلات خاص درگیر در گردن درد عبارتند از عضله بالابرنده کتف که در صورت وجود درد در ناحیه گردن در مراحل اولیه آن بایستی برای درمان به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد؛ چرا که درمان گردن درد، در این مراحل بسیار مفید تر و مؤثرتر واقع می گردد. ماهیچه بالابرنده کتف یکی از ماهیچه‌های سطحی پشت است. غیر قابل لمس است و در زیر بخش نخست ماهیچه ذوزنقه‌ای قرار دارد که هم عمل‌ کننده بر مفصل شانه و هم عمل‌ کننده بر ستون مهره‌ها است. خاستگاه این ماهیچه از توبرکول زوائد عرضی مهره‌های گردنی C1 تا C4 و پیوندگاه آن به لبه داخلی (vertebral) استخوان کتف بالای خار کتف است. مهمترین کارکرد این ماهیچه کشش بالایی کتف است و نقش ثابت کردن کتف و خم کردن جانبی گردن را برعهده دارد. ماهیچه بالابرنده کتف توسط اعصاب گردنی (C3, C4) و عصب کتفی پشتی (Dorsal Scapular) از ریشه (C5) عصب دهی می‌شوند. کارکردهای این ماهیچه بالا بردن استخوان کتف، پیوند دادن ستون فقرات به گردن و کمک به نزدیک‌ کردن بازو به محور بدن هستند. بسته به موقعیت، این عضلات می‌توانند بیش از حد کشیده شوند یا خیلی منقبض شوند که ممکن است باعث گردن درد و حتی سردرد و میگرن شود. این درد معمولاً از ناحیه گردن شروع می‌شود؛ اما تمایل به جلو رفتن به سمت پایین و به سمت شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر هم دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمانهای کم تهاجمی انواع دردهای گردن و شانه از جمله اقداماتی است که در کلینیک درد دکتر علی نقره کار قابل انجام می‌باشد. در این مرکز از روشهایی مانند بلوک عصبی ، بکارگیری امواج رادیوفرکوئنسی ، و در موارد حادتر جراحی های لیزری ستون فقرات گردنی ، برای درمان دردهای گردن و شانه استفاده می‌شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

گرفتگی عضله بالا برنده کتف

خشکی و گرفتگی گردن معمولاً با دشواری در حرکت دادن گردن، به ویژه در زمان چرخاندن سر به پهلو، همراه است. این ناراحتی گاهی سر درد ، گردن درد، درد شانه و یا بازو را نیز در پی دارد و باعث می‌شود بیمار هنگام نگریستن به پهلو یا عقب تمام بدن را بر خلاف جهت گردن بچرخاند.

آسیب عضله بالابرنده کتف

علت‌ گرفتگی عضله بالا برنده کتف

در ادامه به رایج‌ترین دلایل خشکی و علت گردن درد اشاره می‌کنیم:

رگ به رگ شدن و پیچ خوردن گردن

شایع‌ترین دلیل گرفتگی گردن رگ به رگ شدن عضلات و بافت‌های نرم، به ویژه عضله‌ی آسیب‌ پذیر بالابرنده کتف (لواتور اسکاپولا) است. عضله بالابرنده کتف واقع در پشت و اطراف گردن مهره‌ های گردنی را به شانه متصل می‌ کند. عصب‌های سوم و چهارم گردنی این عضله را کنترل می‌کند.

بسیاری از حرکات روزانه به رگ به رگ شدن عضله بالابرنده کتف منجر می‌شود:

علائم گرفتگی گردن

علائم ناشی از خشکی و گرفتگی گردن معمولاً تا چند روز یا چند هفته استمرار دارد و باعث گردن دردی می‌شود که شدت آن در بازه‌ای از درد خفیف هر چند آزاردهنده تا درد بسیار شدید و محدود کننده متغیر است. اگرچه خشکی عضلات گردن در بعضی موارد نشانه ابتلا به عارضه‌ای جدی است؛ اما اکثر موارد درد یا گرفتگی حاد و ناگهانی گردن به دلیل ماهیت بهبودی دهنده و پایدار مهره‌های گردن به سرعت التیام می‌یابد. شدت گرفتگی عضلات گردن در هر فرد متفاوت است. همانطور که اشاره شد بارزترین علامت خشک شدن گردن درد گرفتن گردن هنگام چرخاندن سر است به گونه ای که فرد نمی تواند گردن خود را حرکت دهد.

تقویت عضله بالا برنده کتف

در وضعیت ایستاده سعی کنید در سمتی که شانه افتادگی دارد کتف را بالا بیاورید و حدود ده تا پانزده ثانیه نگه دارید (این حرکت را به حالت پرتاب شانه افتاده به سمت بالا به طور پی در پی انجام بدهید). در حالت ایستاده قرار بگیرد و سعی کنید شانه ها را به سمت بالا ببرید. سپس سعی کنید شانه ها را پایین تر از حد طبیعی بیاورید. تمرین بعدی جلو و عقب بردن شانه ها است. به طوری که باید کتف ها را از هم دور یا به هم نزدیک کنید. در حالت ایستاده قرار بگیرید و دو وزنه در دست هایتان بگیرید. حال شانه ها را بالا ببرید و برای لحظاتی در این وضعیت نگه می دارید. سپس پایین می آورید این تمرین موجب بهبود قدرت عضلات بالابرنده کتف و وضعیت شانه ها می شود. وزنه می تواند از ۵/۲ تا ۱۴ کیلوگرم باشد.

تلاش کنید هنگام کار، استراحت، راه رفتن و نوشتن، شانه ها را در یک سطح نگه دارید. هرگز طی یک مسیر کیف و کتاب خود را فقط با یک دست حمل نکنید، بلکه سعی کنید این کار را به صورت متناوب با هر دو دست انجام دهید. رعایت بهداشت حرکتی و حفظ وضعیت صحیح نیز برای رفع این عارضه مفید خواهد بود.

بهترین راه های درمان گردن درد ناشی از آسیب عضله بالا برنده کتف

گردن دردهای جزئی نیاز چندانی به درمان‌های پزشکی ندارند و با بهره‌گیری از درمان‌های خانگی ساده و پایه‌ای مانند استراحت، پک گرم و سرد، کرم بی‌حسی موضعی، چسب‌های مسکن موضعی به خوبی تسکین می‌یابند؛اما گردن درد شدید طرح درمان متفاوتی دارد که شامل ترکشن (کشش گردن)، گردنبند طبی نرم، طب فیزیکی و فیزیوتراپی (اولتراسوند، ماساژ، درمان دستی)، مصرف دارو، تزریق موضعی کورتیزون یا داروی بی‌حسی، مصرف شل کننده‌های عضلانی و مسکن و عمل جراحی می‌شود. متخصص اکثر اوقات پس از معاینه بالینی و گفتگو با بیمار می‌تواند امکان ابتلا به عارضه‌های جدی را رد کند و درمان مناسب را توصیه کند. متخصص از طریق آموزش دادن تمرین‌های کششی و تقویتی، حرکات اصلاحی گردن و ماساژ صاف کننده گردن کمک مؤثری به بهبود گردن درد می‌ کند. متخصصین از روش‌ های زیر برای درمان گردن درد استفاده می‌ کنند:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

ورزش برای درمان گردن درد

متخصص، تمرین‌هایی را به بیمار آموزش می‌دهد تا آنها را در خانه و کلینیک انجام بدهد. این تمرین‌ها به بهبود حرکت گردن کمک می‌کند و در عین حال عضلات گردن و بالای کمر را تقویت می‌کند تا از عود علائم در آینده جلوگیری شود.

بالابرنده کتف یا لواتور اسکاپولا (Levator scapulae). این ماهیچه در هر طرف گردن از بالای ستون فقرات گردنی تا کتف کشیده می شود. بالابرنده کتف نقشی کلیدی در خم شدن و چرخاندن گردن به پهلو دارد. در صورت کشیدگی عضله، انجام این حرکات با مشکل روبرو می شود.

تزریق پی آر پی (PRP) ، لیزر پرتوان و اوزون تراپی بدون درد، ایجاد عوارض خاص و نیاز به طی دوران نقاهت، می‌تواند تا حد زیادی در بهبود دردها و گرفتگی عضلات زانو، تاثیر مثبت داشته باشد. در کلینیک فوق تخصصی درمان درد دکتر علی نقره کار ، تزریق پی آر پی با فرمولاسیون خاص و موثر برای تسکین دردهای زانو انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خسروی [ 1402-05-30 ]
بسیار عالی و کاربردی ممنون ز زحمات شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان دردهای مزمن با روشهای متخصصان درددرمان دردهای مزمن با روشهای متخصصان درد

پزشکان در زمینه مدیریت درد، روش هایی را برای کنترل و درمان دردهای مزمن ارائه می دهند. علاوه بر این، آنها به عنوان مشاور با سایر متخصصان کار می کنند. ... ادامه مطلب

هیدرودیسککتومی، جدیدترین روش درمان دیسکهیدرودیسککتومی، جدیدترین روش درمان دیسک

هیدروسیژن درمانی انقلابی است که برای درمان فتق دیسک از نیروی آب برای زدودن درد استفاده می‌ کند. هیدرودیسککتومی درمانی با حداقل تهاجم است . ... ادامه مطلب

جراحی لیزری دیسک کمرجراحی لیزری دیسک کمر

از جمله روشهای نوین و بدون خطر در درمان دیسکهای کمر و گردن عمل بسته دیسک با کمک لیزر یا جراحی لیزری دیسک میباشد . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465