جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / علت بی حسی پا در مبتلایان به دیسک کمر و سیاتیک

علت بی حسی پا در مبتلایان به دیسک کمر و سیاتیک

ستون فقرات شامل چندین استخوان به نام مهره می‌باشد که روی هم چیده شده‌اند. بین هر استخوان یک دیسک قرار دارد. هر دیسک از دو قسمت تشکیل شده است، ماده ژله‌ای داخلی به نام هسته پالپوس (نوکلئوس پالپوزوس) و غضروف خارجی که فیبروز آنولوس نامیده می‌شود. گاهی ژله داخل دیسک به دلیل آسیب دیدگی یا فشار مکرر بر روی دیسک جابجا می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌ افتد، این ماده ژله‌ ای ممکن است از دیسک خارج شود و به عصب نخاعی فشار بیاورد. دیسک کمر، یکی از رایج‌ ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که سالانه بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. اگر از بی حسی، ضعف عضلات پا و یا تیر کشیدن درد در انتهای کمر تا پاها رنج می‌برید، متأسفانه ممکن است دچار دیسک کمر شده اید. وجود درد پا از فشار اضافی ناشی از دیسک بر روی اعصاب نخاعی هنگام عبور از کانال نخاع ناشی می‌شود. در صورت عدم درمان، فتق دیسک می‌تواند آسیب عصبی دائمی بر جای بگذارد و باعث از دست دادن احساس یا قدرت عضلانی در پشت ساق‌ ها و ران‌ های داخلی شود. متخصص پس از تشخیص وجود دیسک کمر، دوره درمانی مناسب را که باعث بهبود آسیب می‌شود، برای بیمار تعیین می‌ کند.

اگر دچار علائم بیرون زدگی دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.

علت دیسک کمر

در اکثر مواقع دیسک به علت وضعیت تحلیل رونده در پی ساییدگی طبیعی یا حتی آسیب زای دیسک کمر ایجاد می شود. دیسک کمر در بعضی از اوقات می تواند حالت بیرون زده داشته باشد که ممکن است دیسک لغزنده نیز نامیده شود. در این حالت دیسک بیرون زده سبب فشار به اعصاب نخاعی شده و در پی آن درد بسیاری را برای فرد بیمار به وجود می آورد. دیسک کمر معمولاً در قسمت پایینی کمر فرد بیمار درست در جایی که فشار روی ستون فقرات بیشتر است دیده می شود. البته توجه داشته باشید این درد در پایین کمر می تواند همراه با گزگز و بی حسی در یک یا هر دو پا نیز همراه باشد. درد دیسک کمر در بیمار که با بی حسی پا نیز همراه است سبب ایجاد اختلال در کارهای روزمره فرد می شود. لازم است بدانید خطر مبتلا شدن افراد به دیسک کمر با افزایش سن، چاقی، عوامل ژنتیکی و حتی بلند کردن اجسام سنگین مرتبط می باشد، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه لازم است برای معاینه پزشکی به متخصص مراجعه کنید.

علائم دیسک کمر در پاها

علائم دیسک کمر بسته به محل قرارگیری دیسک و شدت پارگی آن متفاوت است. برخی از دیسک‌های کمر هیچ علامتی ندارند و ممکن است فردی که دچار این نوع آسیب شده است متوجه آسیب دیدگی دیسک نشود. بیشتر دیسک‌های کمر در قسمت پایین کمر وجود دارد، جایی که می‌تواند علائمی در باسن، پاها و قسمت تحتانی آن ایجاد کند. اگر به دیسک کمر مبتلا هستید، ممکن است این علائم را احساس کنید:

علت بی حسی پا در مبتلایان به دیسک کمر و سیاتیک

بی حسی پا در اثر دیسک کمر یکی از شایع ترین عوارض و علائم بیماری بیرون زدگی دیسک کمر است که ممکن است بیمار در طول روز بارها به آن دچار شود. این بی حسی می تواند به مرور زمان پیشرفت کند و با گذشت زمان بیشتر شود. اصلی ترین علامت بی حسی در پاها، از دست دادن حس لامسه در پاها است. با از دست رفتن حس لامسه، تعادل و قدرت پا تحت تأثیر قرار می گیرد. در صورتی که دیسک ها فشار زیادی را بر عصب های اطراف نخاع و کمر وارد کنند در این صورت به بیمار در کنار کمردرد به بی حسی در پا نیز دچار می شود؛ زیرا عارضه دیسک کمر اختلالی است که بیشتر به دلیل فرسودگی دیسک ها رخ می دهد.

پیر شدن دیسک ها یک روند طبیعی است که به دلیل خشک شدن و از دست رفتن آب تشکیل دهنده دیسک رخ می دهد. زمانی که دیسک ها خشک و فرسوده می شوند دیگر نمی توانند در مقابل ضربات و آسیب ها طاقت بیاورند از این رو با وارد شدن کوچکترین ضربه ای به مهره ها دچار ترک خوردگی و آسیب می شوند. با آسیب دیدن دیسک ها، عصب ها و ریشه های عصبی نیز در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند و بیمار به علائم حسی و حرکتی دچار می شود.

بیرون زدگی دیسک و تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب از شایع ‌ترین علل بروز درد سیاتیک محسوب می‌شوند. از آنجایی که عصب سیاتیک در انتقال پیام حسی و حرکتی نقش دارد آسیب دیدگی یا فشردگی آن باعث بروز درد، کاهش توانایی حسی و ضعف بدن خواهد شد

تشخیص دیسک کمر

پزشک شما نیاز به تشخیص کامل برای ایجاد یک برنامه درمانی اختصاصی برای بهبودی شما دارد. پزشک معمولاً با معاینه جسمی شروع می‌کند. یک تشخیص کامل به شما کمک می‌کند تا منبع درد شما مشخص شود. آنها اعصاب، رفلکس‌ها، توانایی راه رفتن، حس لامسه و قدرت عضلانی شما را ارزیابی می‌کنند. بسته به شرایط شما، برای تأیید تشخیص و تعیین اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار گرفته اند، ممکن است به تشخیص بیشتری نیاز داشته باشید. از آنجا که دیسک کمر یک آسیب پیچیده است، پزشک شما ممکن است از فناوری خاصی برای تشخیص وضعیت شما استفاده کند. این موارد ممکن است شامل آزمایش‌ های تشخیصی مانند سی تی اسکن، ام آر آی و مطالعات هدایت عصب باشد.

درمان بی حسی پا در دیسک کمر و سیاتیک

درمان غیر جراحی دیسک کمر

قبل از در نظر گرفتن گزینه‌ های جراحی، پزشکان هر بیمار را به دقت ارزیابی می‌ کنند تا تشخیص دهند که آیا روش‌های غیر جراحی می‌توانند تسکین دهنده مؤثر درد باشند. بسیاری از افراد مبتلا به علائم درد دیسک کمر مانند بی‌حسی پا به خوبی به ترکیبی از درمان‌ها از جمله استراحت، داروهای ضد التهاب و مسکن تجویزی یا بدون نسخه، ماساژ، درمان دستی، تحریک الکتریکی، طب سوزنی و تمرینات تقویتی فیزیوتراپی پاسخ می‌ دهند. برخی از پزشکان طیف وسیعی از گزینه‌ های غیر جراحی دیگر را برای مدیریت علائم دیسک کمر مانند بی‌ حسی پا ارائه می‌دهند:

جراحی دیسک کمر

اگر درمان غیر جراحی درد شما را تسکین ندهد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. پزشکان ارتوپدی به شما کمک می‌کنند خطرات و مزایای همه گزینه‌ ها چه غیر جراحی و چه جراحی را بسنجید و سپس می‌توانید برنامه درمانی را انتخاب کنید که مناسب ترین و مؤثرترین گزینه برای شما باشد. در صورت نیاز به جراحی، پزشکان آموزش‌های گسترده‌ای در حوزه پیشرفته ترین و ابتکاری ترین روش‌های جراحی برای درمان عوارض دیسک کمر دیده‌اند، از جمله:

لامینکتومی و دیسککتومی

یک روش کم تهاجمی که از طریق یک برش در مرکز پایین کمر در ناحیه فتق دیسک انجام می‌شود. جراح یک سوراخ کوچک را از طریق استخوان لامینای پشت مهره ایجاد می‌کند تا به داخل کانال نخاع دسترسی یابد (لامینکتومی). سپس جراح تا آنجا که ممکن است دیسک مشکل آفرین را برداشته و فشرده سازی نخاع و یا عصب‌های فشرده شده (دیسککتومی) را کاهش می‌دهد. این روش همچنین از فتق باقی مانده مواد دیسک در آینده جلوگیری می‌کند. در دیسککتومی حداقل تهاجمی، جراحان برای جمع آوری دیسک بیرون زده از وسیله‎های مخصوص و میکروسکوپ یا آندوسکوپ استفاده می‌ کنند. این کار اجازه می‌دهد تا پزشکان برش‎های کوچکتری ایجاد کنند که منجر به بهبودی سریعتر می‌شود. این جراحی‎ها با بیهوشی عمومی انجام می‌شوند، معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد و بیماران می‌توانند چند ساعت بعد از عمل به خانه بروند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

دیسککتومی و فیوژن

دیسککتومی و فیوژن یک روش جراحی است که در آن دیسک آسیب دیده برداشته می‌شود تا فشرده سازی نخاع یا اعصاب تحت تأثیر و درد را تسکین دهد. این روش با یک جراحی فیوژن برای ایجاد ثبات در ستون فقرات کمر ترکیب می‌شود.

درد دنبالچه عمدتاً به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، یا قرارگرفتن در وضعیت نامناسب نشستن و نشستن های طولانی ایجاد می‌شود. روشهای درمانی غیرتهاجمی متعددی برای درمان این درد وجود دارد که می‌ توان با مراجعه به کلینیک های درد از آنها بهره برد. در کلینیک درمان درد دکتر علی نقره کار ، یکی از مراکز فوق تخصصی درمان درد، با ارائه بهترین روشهای غیر تهاجمی یا کم تهاجمی، درد دنبالچه شما بهبود یافته یا درمان خواهد شد.
شماره تلفن کلینیک : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :علیرضا غلامی [ 1402-12-21 ]
6سال قبل عمل دیسک کمرداشتم در پاس چپ درد ویی حسی دارم تزریق اپیدورال چندبار دارو ولیزر وفیزیوتراپی همه را زیاد ولی درد وبی حسی دارم چه کنم

فاطمه کونجانی [ 1402-12-06 ]
من هم همین مشکل درد کمر و پاتا انگشتان و بی حسی انگشت پا رو دارم تنها با طب سوزنی دردم از بین رفت وگفتن که با حجامت و زالو درمانی بی حسی هم از بین میره ان شاءالله

محمود سیدابادی [ 1402-11-28 ]
سلام من پارگی دیسک داشتم ۱سال نیم پیش عمل کردن کمرم درد نمیکنه ولی از باسن تا پاشنه پام انگشتام کف پام هنوز بی حسه خوب نشده نمیدونم چیکا کنم دیگه لنگ میزنم لطفا راهنمایم کنین ممنون پای راستم هستش

رضا صادقی [ 1402-10-23 ]
سلام برادرم دیسک کمر داره الان نزدیک چهل روزه تازه پزشک تشخیص داده دیسک داره و الانم پاهایش بی حس شده وخیلیم درد داره بی قراره خواهش میکنم راه حلی برام بگید

مهدی میری [ 1402-10-17 ]
پسر من دیسک داره و ۷روزه خوابیده الان زده به پاش بی حس شده کلی درمان فیزیکی کرده چکار کنم واقعا دارم دیوانه میشم هزینه های درمانم بالاست

مینا مهدور [ 1402-06-03 ]

احمد اصغری [ 1402-05-31 ]
مطالب خیلی مفید بود جون دقیقآ همانطور که این بیماری ودردو بی حسی پا را توضیح داده بودید.منم سمت چپ کمرم درد میکنه و پای چپم سر شده الخصوص که انگشت های کوچیک پام ۳تاش بحالت خمیده مانده باز نمیشه و شصت پام هم سر هست. آیا این سر شدن و انگشتهام بحال اول بر میگرده. لطفآبا راهنمایی شما سلامتی همه بدست بیاد

پرستو [ 1402-05-30 ]
من دیسک کمر دارم و توی مهره های کمرم میسوزه نمیتونم نه زیاد راه برم نه زیاد یه جا ساکن بشینم تو روخدا بگید چکار کنم ؟

مرتضی احمدی خبوشان [ 1402-05-11 ]
سلام خیلی هم مطالب پزشکی درموردعلایم کمردرد توضیح داده شده خیلی عالی توضیح دادن.من خودم اولین بار این مطالب روخوندم دقیق علامتهایکه من درگیرش هستم رو متوجه شدم درد من از چی هست.فقط شما پزشک مغزواعصاب دارین مراجعه کنم.

غلاامرضا ایما نی [ 1402-04-26 ]
باسلام یک سمت از کمر به پایین بی حس هستش مخصوصا پشت ساق پا وبعد یکم فشار به پاهایم میاد یا پایم که جمع شده را باز میکنم رگ پا هایم باد میکنه نمیدانم علت این مصیبت پا یم چیست البته سمت چپ پا

مریم زرین تاج [ 1402-02-09 ]
مانند بسیار مفید و کامل بود اما متاسفانه باز هم تصمیم گیری در مورد عمل با توجه با مشاهدات بسیار ر سخت می باشد سپاسگزارم